2021-09-01, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag menar inte bunkerläkaren, utan någon annan? fritzelkällare eller någonting? Tänk Natasha Kampu*h
Kan hon vara vid liv?

Hon kanske är gömd levande någonstans. Förhoppningsvis hos någon som älskar henne och vill skydda henne och vet hur och var hon är bäst skyddad, och förhoppningsvis på hennes egen begäran.
Citera
2021-09-01, 12:45
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Du skriver att det har grävts i anslutning till CL's föräldrahem; är detta något du sett med egna ögon, eller var finns källan till detta?

Nej att man grävde var snacket här i tråden när insatsen gjordes, det kan säkert ha blivit en trådsanning. Jag var stressad, det finns givetvis ingen allmän info om vad som gjordes innanför avspärrningarna.

Min intention var att få iväg ett snabbt tillägg om polisinsatsen vid föräldrahemmet p.g.a. att jag missade och ta med den i ett tidigare postat inlägg om vad Kalla Fall har på CL. Det borde givetvis ha formulerats annorlunda, "genomsökt" hade varit ett bättre ord. Allra bäst hade kanske varit och skriva att det var polisaktivitet med stora avspärrningar i anslutning till CL's föräldrahem för det vet vi iaf att det var /sorry!
Citera
2021-09-01, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Du skriver att det har grävts i anslutning till CL's föräldrahem; är detta något du sett med egna ögon, eller var finns källan till detta?
https://www.expressen.se/gt/krim/en-person-har-delgivits-misstanke-om-mordet-pa-helena/

Citat:
På måndagskvällen befinner sig polisen på en adress kopplad till den misstänkte mannen. Enligt polis på plats genomförs husrannsakan.
Står inget om att det grävts, de var dock där 3 timmar.

Detta ska enligt någon tidigare i tråden handla om adressen där CLs föräldrar bodde vid tiden för Helenas försvinnande.
Citera
2021-09-01, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Jag håller.med dig. Helena var dessutom myndig och fick dricka. Ett fullt normalt beteende. Det är ju inget som ger henne skuld i en våldsmans gärning.
Jag tänker på när alla säger att hon inte skulle hoppa in i bilen med en främling osv. Det kan ingen veta. Omständigheter kan göra att de som tror sig veta skulle bli överraskade, bland annat kan alkohol spela in där. Tycker att du tänker rätt.

Precis så.

Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag har väl inte skrivit att hon inte druckit.
Man kan faktiskt dricka alkohol utan att bli berusad.

Istället för berusad kan vi använda uttrycket påverkad.
Alla blir påverkade av alkohol. Sedan vet ju inte jag (vet någon?) exakt i hur hög grad hon var påverkad. Men minsta lilla påverkansgrad kan göra att hon t.ex. gick en annan väg än annars, eller hoppade in i en bil hon inte skulle gjort annars, etc, så naturligtvis är det viktigt för att försöka pussla samman ett tänkbart händelseförlopp.
Citera
2021-09-01, 13:10
Bannlyst
Helena kanske var utsatt för något dåligt under en längre tid och flydde från dem, och hon håller sig därför undan och är levande. Eller så kanske hon inte lyckades fly från dem utan blev istället inlåst av dem och är då också levande.
Citera
2021-09-01, 13:26
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
"Vi vill prata med kvinnor som haft kontakt med den misstänkte mannen vid den här tidpunkten", säger Jan Karlsson, utredare vid gruppen.

Ok, men då får polisen gå ut offentligt med namnet på den misstänkte. För inte räknar de väl med att alla kvinnor i Mariestad 1992 har koll på namnet via häktningsframställan i onsdags? Eller att alla kvinnor i Mariestad 1992 har koll på P4 Skaraborg?

Så, Kalla fall: Ut i riksmedia!

precis namn o bild o vilken bil han åkte runt i
Citera
2021-09-01, 13:28
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
https://www.expressen.se/gt/krim/en-person-har-delgivits-misstanke-om-mordet-pa-helena/

Står inget om att det grävts, de var dock där 3 timmar.

Detta ska enligt någon tidigare i tråden handla om adressen där CLs föräldrar bodde vid tiden för Helenas försvinnande.

Artikeln du länkar till handlar endast om husrannsakan i CL's lägenhet inte om avspärrningarna och polisinsatsen vid hans föräldrahem i Radbyn. Vid lägenheten har det knappast grävts något.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-01 kl. 13:38.
Citera
2021-09-01, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Artikeln du länkar till handlar endast om husrannsakan i CL's lägenhet inte om avspärrningarna och polisinsatsen vid hans föräldrahem i Radbyn. Vid lägenheten har det knappast grävts något.
Nämns något här, https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/fortsatta-forhor-for-29-ar-gamla-mordet
Men annars lägger ju SLA, Maristadstidningenn mfl allt bakom pay-wall så det inte går att läsa
Citera
2021-09-01, 13:40
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Hon kanske är gömd levande någonstans. Förhoppningsvis hos någon som älskar henne och vill skydda henne och vet hur och var hon är bäst skyddad, och förhoppningsvis på hennes egen begäran.
Nej. Sluta nu. Dessutom har det ingen som helst betydelse för fallet som sådant. Och då utgår msn från mord helt enkelt. Hon är "försvunnen" och någon ligger bakom det och måste straffas för det eller att få reda på vad som hänt iaf. Detta oavsett död eller levande.
Citera
2021-09-01, 14:03
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patsy73
...
Hur fräsch var den misstänkte på den tiden?
– Han hade ju körkort och körde runt med bil.

Lite otippad sista fråga, hur ska man svara på den?
Var kommer texten ifrån?

En annan sak. GW har ju en karaktär som är namne med den misstänkte, eller hur? *letar i minnet*
(Läser ikapp.)
Citera
2021-09-01, 14:39
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Lite otippad sista fråga, hur ska man svara på den?
Var kommer texten ifrån?

En annan sak. GW har ju en karaktär som är namne med den misstänkte, eller hur? *letar i minnet*
(Läser ikapp.)

Skaraborgs Allehanda: https://www.sla.se/2021/09/01/helena-fallet-polisen-soker-vittnesuppgifter/
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-01 kl. 14:42.
Citera
2021-09-01, 14:56
Medlem
Japp jag kan bara hålla med känns som det blir träff på sandalerna och att de har rätt man.

De inväntar DNA-svar på saker från NFC, undrar om man hittat något mer i husrannsakan?

Sen kunde jag inte låta bli med att förundras över denna fråga och svaret i artikeln.

”Hur fräsch var den misstänkte på den tiden?

– Han hade ju körkort och körde runt med bil.”

Hmm 🤔😎
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in