2021-08-31, 21:12
Medlem
Redigerar mitt inlägg efter att läst igenom de andra svaren.

Kodordet blir "restaurangbranschen" och "struntat i grundavdraget" - Gör som andra redan tipsat om. Kolla med skatteverket om han verkligen betalt in detta belopp. Känslan blir mer och mer att han gjort detta för att komma undan med ett lågt nettobelopp.

Man svarar på en sådan här tråd i tron att arbetsgivare sköter sig, men så finns det branscher som inte är lika nogräknade, tyvärr är restaurang en av dem.

Ett tips i all välmening är att gå med i facket, se det som en försäkringspremie och att risken för att bli lurad blir avsevärt mindre.
Citera
2021-08-31, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det betyder att du har sem.ers. på 2569 kr som skulle utbetalas den månad du säger upp dig.

Hur länge har du jobbat där? Det verkar vara innestående ersättning för mer än en månad....

Jag började jobba där den 7e Juli i år. Så nu i Augusti fick jag lönen för Juli. Jag trodde man skulle få dubbla löner då men tydligen heter det innestående lön. Jag slutade på det jobbet förra tisdagen. Så alltså kommer jag den 25 september få min innestående lön, men även 2569kr eller? Jag vet inte ens vad semester ersättning är.

Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
innestående semesterersättning = Pengar du får när du slutar (eller betald semester/ledighet om man är anställd)
Kostavdraget är inte mycket att göra något åt tyvärr = Du får se till att utnyttja det framöver.

Arbetsgivaren har dragit full skatt som du kommer att få tillbaka nästa deklaration, jag fattar inte varför han valt att göra så, antagligen av ren lättja. Nu får du vänta på dessa pengar...surt !

Grundavdraget har han skitit i helt och hållet med !!!

PS - Aningen offtopic
Det var en JÄVLIGT risig månadslön måste jag säg, 20800 kr/mån för en person i 30-årsåldern...och rent pinsamt dåligt OB.

Som jag svarade ovanstående, kommer jag få semesterersättningen 25 september då? Tillsammans med min innestående lön som enligt Skatteverket kommer landa på drygt 10k netto, men med tanke på hur min chef är så får man väl bara ynka 8k.

Vad är grundavdraget? Saken är jag kommer ringa honom igen och konfrontera honom men vill ha kött på benen. Jag kan knappt något om de byråkratiska så han kan i stort sätt hitta på vad som helst att säga till mig.

Han har redan visat en tendens av att vara hal och lögnaktig. En kväll i Juli behövde han någon i disken. Så jag ringde frugans 17 åriga lillebror och han kom in och jobbade i 9h den kvällen/natten. Chefen frågade aldrig om kontonummer eller liknande och han ringde aldrig grabben för att få kontonumret för lönen. Jag påminde honom 2 ggr men nej han sket i det, så när den 25 augusti kom så sa jag åt fruns farsa att ringa chefen för att ordna med grabbens lön. Chefen ljög först för föräldrarna och sa att han försökt ringa grabben flera gånger och till grabben var de helt plötsligt ”mailat flera gånger”. Han ljög om båda. Han trodde väl de skulle rinna ur sanden. De löste sig till slut. Men hur kan man som chef ”glömma” att betala sina anställda? Känns inte troligt att man glömmer sånt.
Citera
2021-08-31, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterBear
Jag började jobba där den 7e Juli i år. Så nu i Augusti fick jag lönen för Juli. Jag trodde man skulle få dubbla löner då men tydligen heter det innestående lön. Jag slutade på det jobbet förra tisdagen. Så alltså kommer jag den 25 september få min innestående lön, men även 2569kr eller? Jag vet inte ens vad semester ersättning är.

Som jag svarade ovanstående, kommer jag få semesterersättningen 25 september då? Tillsammans med min innestående lön som enligt Skatteverket kommer landa på drygt 10k netto, men med tanke på hur min chef är så får man väl bara ynka 8k.

Vad är grundavdraget? Saken är jag kommer ringa honom igen och konfrontera honom men vill ha kött på benen. Jag kan knappt något om de byråkratiska så han kan i stort sätt hitta på vad som helst att säga till mig.

Han har redan visat en tendens av att vara hal och lögnaktig. En kväll i Juli behövde han någon i disken. Så jag ringde frugans 17 åriga lillebror och han kom in och jobbade i 9h den kvällen/natten. Chefen frågade aldrig om kontonummer eller liknande och han ringde aldrig grabben för att få kontonumret för lönen. Jag påminde honom 2 ggr men nej han sket i det, så när den 25 augusti kom så sa jag åt fruns farsa att ringa chefen för att ordna med grabbens lön. Chefen ljög först för föräldrarna och sa att han försökt ringa grabben flera gånger och till grabben var de helt plötsligt ”mailat flera gånger”. Han ljög om båda. Han trodde väl de skulle rinna ur sanden. De löste sig till slut. Men hur kan man som chef ”glömma” att betala sina anställda? Känns inte troligt att man glömmer sånt.

https://skatteverket.se/download/18.5b35a6251761e691420161b/1607531332972/Grundavdragstabell%20-%20ej%20f%C3%B6rh%C3%B6jt%20grundavdrag.pdf

Grundavdraget är för att du som tjänar lite inte ska betala lika mycket skatt som de som tjänar mer. Läs tabellen ovan och få mer info på skatteverket.se

Enkelt förklarat, tjänar du 30200 kr under hela året ska du skatta för 30200-20200 kr (grundavdraget) alltså 10000 kr. En signifikant skillnad på låga årsinkomster alltså.

Semesterersättningen : Under semestern har du rätt till semesterlön från din arbetsgivare. Semesterersättning är ersättning för semesterdagar som du inte hunnit ta ut innan du slutar din anställning. Semesterlagen ger dig rätt till 25 semesterdagar varje semesterår och rätt till semesterlön för den som har tjänat in det.
Senast redigerad av Revolutions 2021-08-31 kl. 21:34.
Citera
2021-08-31, 21:49
Medlem
Citat:
Visst jag kanske inte kan allt som gäller när det kommer till jobb då jag levt som kriminell och istället dragit in pengar där istället. Aldrig bidrag måste jag klargöra. Har inte en enda gång kommit med mössan i handen och bett om socialbidrag.

Tycker du det är bättre att var kriminell än ta emot bidrag? Vem tror du att du parasiterar på när du stjäl?

Har du betalt för mycket skatt får du tillbaka den efter deklarationen i vår.
Citera
2021-08-31, 22:15
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Hejsan!
Jag jobbade på en krog/restaurang/bar under sommaren. Juli och augusti.
Nu den 25e Augusti fick jag lön för juli och har en innestående lön för augusti kvar då jag slutade på det jobbet, får man den innestående lönen den 25e september isf eller får man den direkt när man slutar?
Hur som helst, om ni ser min lönespecifikation här i länken så står det att min bruttolön är 20.199kr och att min nettolön hamnar på 12.995kr.
(Bild på min lönespecifikation)
https://ibb.co/2g5cqnr

Men när jag går in på skatteverket och räknar ut lönen efter skatt där jag klickar i född 1990, Falkenbergs kommun och Okome församling så ger Skatteverket mig 15.884kr i nettolön.

(Bild på uträkningen på skatteverkets kalkylator)
https://ibb.co/8sK3YNh

Hur kan jag från min chef få 12.995kr när jag enligt skatteverkets kalkylator borde ha fått 15.884kr. Sen en sak till, på jobbet kunde man äta mat varje dag. Kockarna gjorde en stor portion av en maträtt som man åt av och tydligen ska de kosta 48kr/måltid. Jag åt kanske 1 gång under juli men av dem
19 dagar jag jobbade i Juli så har han satt att jag åt 18 av dem 18 dagarna vilket blev 864kr sammanlagt. Varför gör man ens så?

Jag är inte medlem i facket men om jag blir medlem idag, kan jag klaga hos dom då och be dom kolla på det?

EDIT: Undrar också angående OB-2 på lönespecen, är det den OBn som börjar efter kl 01:00? För enligt Google sökning så ska den ligga på typ 43kr/h men här verkar han satt typ 20kr/h eller något, vilket är mindre än den vanliga OBn som börjar efter 20:00 på vardagar, 16:00 lördagar och 06:00 söndagar.
Arbetsgivaren betalar in preliminärskatt vid varje löneutbetalning. Detta är standard, det gör alla arbetsgivare alltid. Nu har han dragit lika mycket preliminärskatt för dig som om du skulle jobba med samma lön hela året. Det blir för mycket skatt, men det är också väldigt vanligt.

Frampå våren får du deklarera, precis som alla andra. Visar det sig då att din arbetsgivare har betalat in för mycket skatt kommer du att få tillbaka de pengarna. Detta är också helt enligt standard och det sker helt automatiskt.

Det du ska göra (och som är helt obegripligt att ingen på tre sidor har tipsat dig om) är att ansöka om jämkning: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/jamkning.4.71004e4c133e23bf6db8000110771.html

Det är nyckeln till att betala rätt skatt under året.
Citera
2021-09-01, 04:21
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usten88

Arbetsgivaren betalar ut mindre nettolön om avdragen skatt blir högre eller?

Resten betalar arbetsgivaren till SKV, så det spelar ingen roll.

Man drar oftast 30% rakt av för tillfällig personal.
Citera
2021-09-01, 07:04
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Allt har skett på ett korrekt vis.

Skatten lånar staten av dig räntefritt till våren/sommaren nästa år. Arbetsgivaren ska alltid dra 30% av nettolönen om de inte fått annan info.

Enligt kollektivavtalet ska du erbjudas varm lagad mat till varje arbetspass, sen om du inte äter spelar ingen roll. Avdraget ska göras. Detta är alltså något facket förhandlat fram.

Din arbetsgivare har agerat helt korrekt och du kommer uppfattas som en gnällig jävel om du fortsätter.
Citera
2021-09-01, 07:22
Medlem
30% skatt dras av på 936 kr, men 936 kr var inte inräknad som inkomst, 936 kr skulle ingå i totalbeloppet, alltså det skulle bli 21135. Din chef är smart.
Senast redigerad av usten88 2021-09-01 kl. 07:25.
Citera
2021-09-01, 08:09
Medlem
Citat:
Jag har försökt få tag i chefen ett antal gånger både med att ringa men också skicka sms om saken. Nu fick jag tag i honom och han sa något om att om han inte skrivit i 18 måltider så skulle dom, vad det nu är för myndighet eller vilka han pratade om, han menade att dom skulle säga ”du jobbar på en restaurang och du menar att du bara ätit två ggr under 19 pass” så chefen menade på att dom skulle se det som skitsnack och att jag eller han skulle få problem då. Visst jag kanske inte kan allt som gäller när det kommer till jobb då jag levt som kriminell och istället dragit in pengar där istället. Aldrig bidrag måste jag klargöra. Har inte en enda gång kommit med mössan i handen och bett om socialbidrag. Hur som helst, pga livet jag levt så har jag inte koll på allt som gäller och regler och skit men den förklaring han gav lät som skitsnack.

Sen sa han de att jag kommer få tillbaka från skatteåterbäringen men det hjälpa mig föga då KFM går in och plockar allt pga skulder jag dragit på mig från mitt gamla liv, såsom skadestånd och sådant. Nyligen hade jag 4k jag skulle få från återbäringen men där var KFM snabba med att plocka varenda krona. Det är ok för mig då jag ändå måste betala av alla mina skulder. Men det är lite drygt att han isf satte en sådan hög skatt på min lön, för det är väl han som sätter skatten på lönen eller gör Skatteverket det?

Den innestående lönen från augusti, när får jag den? Jag slutade där för en vecka sedan typ och jag räknade på att jag skulle få runt 13061kr för augusti vilket ger mig en lön på 10826 enligt skatteverkets kalkylator. Men den summan lär jag glömma helt och det blir väl bara runt 6000kr jag kommer få då om han/Skatteverket ska räkna 30% skatt på den summan.

Men vilka menar du jag ska ringa och be om att sänka skatten? Kan jag ringa Skatteverket och be dom inte skatta den innestående bruttolönen, på drygt 12000kr, med 30%?

Lön brukar betalas ut månaden efter att Du jobbat (runt den 25:e). Skatt ska arbetsgivaren dra efter kommunskatten (runt 30%). Att Du betalat lite mer än så antar jag beror på dina luncher plus skatt på det (rätt eller fel när Du inte ätit vet jag ej vad som gäller). Vet att har man tillgång till Rikskuponger på jobbet blir det skattepliktigt.

Din slutlön får Du i september, inkl sem.ers om det var uppgjort att Du skulle sluta i augusti.

Vad gäller skatten kan inte din arbetsgivare ta hänsyn till vad du kommer att tjäna under ett år, inget dom vet. (Skolungdomar kan skaffa intyg, från Skatteverket, att lämna till arbetsgivaren för att de ska dra mindre skatt om de bara har några veckors jobb under sommarlovet).

(Efter deklaration 2022 kommer Du att få tillbaka på skatten om Du inte orkar jobba mer under året OM det inte dras till dina ev skulder... ingen koll på sådant).

Ditt ob-tillägg tycker jag verkar lite lågt men vet ej vad som gäller enl avtal där Du jobbat, eller om ni har haft någon uppgörelse.
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-09-01 kl. 08:26.
Citera
2021-09-01, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Arbetsgivaren betalar in preliminärskatt vid varje löneutbetalning. Detta är standard, det gör alla arbetsgivare alltid. Nu har han dragit lika mycket preliminärskatt för dig som om du skulle jobba med samma lön hela året. Det blir för mycket skatt, men det är också väldigt vanligt.

Frampå våren får du deklarera, precis som alla andra. Visar det sig då att din arbetsgivare har betalat in för mycket skatt kommer du att få tillbaka de pengarna. Detta är också helt enligt standard och det sker helt automatiskt.

Det du ska göra (och som är helt obegripligt att ingen på tre sidor har tipsat dig om) är att ansöka om jämkning: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/jamkning.4.71004e4c133e23bf6db8000110771.html

Det är nyckeln till att betala rätt skatt under året.

Så Du menar att en arbetsför 32:åring ska skicka in om jämkning?
Ska alla som börjar sin första anställning göra det tills de kommer upp i en högre inkomst under året?
Citera
2021-09-01, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Så Du menar att en arbetsför 32:åring ska skicka in om jämkning?
Ska alla som börjar sin första anställning göra det tills de kommer upp i en högre inkomst under året?

Ja om dom inte räntefritt vill låna ut sina pengar till staten?
Citera
2021-09-01, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jdags
Ja om dom inte räntefritt vill låna ut sina pengar till staten?

Det bryr sig inte staten om, de antar att en vuxen person fortsätter att jobba under året och då blir det ingen jämkning i mitten av året (till skillnad av skolbarn som begär jämkning via Skattemyndigheten och lämnar in det intyget till arbetsgivaren).

Det visar sig iom deklarationen som TS ska göra nästa år.
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-09-01 kl. 10:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in