Citat:
Ursprungligen postat av
MisterBear
Jag har försökt få tag i chefen ett antal gånger både med att ringa men också skicka sms om saken. Nu fick jag tag i honom och han sa något om att om han inte skrivit i 18 måltider så skulle dom, vad det nu är för myndighet eller vilka han pratade om, han menade att dom skulle säga ”du jobbar på en restaurang och du menar att du bara ätit två ggr under 19 pass” så chefen menade på att dom skulle se det som skitsnack och att jag eller han skulle få problem då. Visst jag kanske inte kan allt som gäller när det kommer till jobb då jag levt som kriminell och istället dragit in pengar där istället. Aldrig bidrag måste jag klargöra. Har inte en enda gång kommit med mössan i handen och bett om socialbidrag. Hur som helst, pga livet jag levt så har jag inte koll på allt som gäller och regler och skit men den förklaring han gav lät som skitsnack.
Sen sa han de att jag kommer få tillbaka från skatteåterbäringen men det hjälpa mig föga då KFM går in och plockar allt pga skulder jag dragit på mig från mitt gamla liv, såsom skadestånd och sådant. Nyligen hade jag 4k jag skulle få från återbäringen men där var KFM snabba med att plocka varenda krona. Det är ok för mig då jag ändå måste betala av alla mina skulder. Men det är lite drygt att han isf satte en sådan hög skatt på min lön, för det är väl han som sätter skatten på lönen eller gör Skatteverket det?
Den innestående lönen från augusti, när får jag den? Jag slutade där för en vecka sedan typ och jag räknade på att jag skulle få runt 13061kr för augusti vilket ger mig en lön på 10826 enligt skatteverkets kalkylator. Men den summan lär jag glömma helt och det blir väl bara runt 6000kr jag kommer få då om han/Skatteverket ska räkna 30% skatt på den summan.
Men vilka menar du jag ska ringa och be om att sänka skatten? Kan jag ringa Skatteverket och be dom inte skatta den innestående bruttolönen, på drygt 12000kr, med 30%?
Lön brukar betalas ut månaden efter att Du jobbat (runt den 25:e). Skatt ska arbetsgivaren dra efter kommunskatten (runt 30%). Att Du betalat lite mer än så antar jag beror på dina luncher plus skatt på det (rätt eller fel när Du inte ätit vet jag ej vad som gäller). Vet att har man tillgång till Rikskuponger på jobbet blir det skattepliktigt.
Din slutlön får Du i september, inkl sem.ers om det var uppgjort att Du skulle sluta i augusti.
Vad gäller skatten kan inte din arbetsgivare ta hänsyn till vad du kommer att tjäna under ett år, inget dom vet. (Skolungdomar kan skaffa intyg, från Skatteverket, att lämna till arbetsgivaren för att de ska dra mindre skatt om de bara har några veckors jobb under sommarlovet).
(Efter deklaration 2022 kommer Du att få tillbaka på skatten om Du inte orkar jobba mer under året OM det inte dras till dina ev skulder... ingen koll på sådant).
Ditt ob-tillägg tycker jag verkar lite lågt men vet ej vad som gäller enl avtal där Du jobbat, eller om ni har haft någon uppgörelse.