2021-08-31, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Oof. Du sitter med Svarte-Petter i knät. Din chef är en riktig bov. Han har med flit dragit av en massa "skatt" för att få ner din redan löjligt låga lön. Undrar vad han gör med de pengarna. De lär knappast gå till Skatteverket.

Jag vet inte hur det är med restauranganställda men för kontorstjänstemän och butiksanställda börjar OB kl 1800 m-fr och hela helgdagarna i övrigt.
Se till att få semesterlön också, ca 2,2 dagars lön per arbetad månad!

Så du menar att han tjänar på att sätta en sådan hög skatt på piss lönen?

OB inom restaurang börjar kl 20:00. Jag går enligt denna hemsidans information:
https://www.hrf.net/lon-och-villkor/din-lon/ob-tillagg/

Jag förstår inte heller vad han menar med OB 2 som står på specifikationen, är de det han menar är den här ”natt-OBn”? För enligt den hemsidan jag länkade så ska man ha 44,26kr/h efter kl 01:00, och det utöver den ordinarie OBn. Det verkar som att, enligt lönespecifikationen, han satt den OBn på 20,73kr/h. Varför är den OBn mindre än ordinarie OB just på hans restaurang?

Citat:
Ursprungligen postat av Sugminkukfitta
Innestående lön betalas ut vid löning.
Normalt att arbetsgivare drar 30% i skatt, du måste be dom dra mindre.
Du får tillbaka vid återbäring.
I restaurangbranschen är ingen mat gratis (man äter i smyg).
Jag har inte stenhård koll men har minne av att du skriftligen ska lämna lapp varje dag du inte äter lunch för att de inte ska dra av den summan.
Att chefen knorrar är för att han är lat och orkar inte rätta till misstaget. Stå på dig han kommer ge med sig för att slippa huvudvärken.

I restaurangbranchen har chefer aldrig koll på saker och ting och kollegor har inte tillräckligt betalt för att ha koll på saker och ting.
Så man får sköta sitt och ha koll på regler/lagar själv tyvärr.

Vad är det jag ska stå på mig angående? Han lät irriterad när han ringde efter mina samtal och sms. Jag kan skita i hans jävla pissiga mat pengar som han lurade till sig, absolut. Men å andra sidan, vad är de för regel. Jag har inte ätit där 18 ggr och det är än drygt 800kr. Det är 800kr jag jobbat ihop.

Men ska jag snacka med honom och be honom lugna sig lite med skatten när han ska betala ut min innestående lön? Den ligger enligt Skatteverket på drygt 10k netto efter runt 13k brutto. Annars blir de väl 8k jag får netto. Men kan han styra över hur mkt skatt han räknar av min bruttolön? Jag får liksom inte ett öre från skatteåterbäringen ändå iom KFM plockar hela summan som dom gjorde nu nyligen. Kan jag säga de till chefen? Eller är han då skyldig till att informera KFM att jag har en lön som kan utmätas? Har läst något om att det är chefen som sköter ens lön med KFM när den ska utmätas och att KFM inte bara går in på mitt bankkonto och tar hela summan.

EDIT: Man kanske ska ordna detta som man gjorde förut. Jävla skit när jag tänker på min vän som får runt 13.000kr i socialbidrag. Hyra, el, internet, mat, kläder, nöjen, busskort, medicin. Sen har han även gratis tandvård och läkarvård. Sen har man själv slitit som en jude på ett skitjobb bland fjortisar och självgoda fjantar som hade gråtit över en örfil. Jobbat nätter, missat tid med min fru. Och så får jag i slutändan ut samma summa som socfallen har. Hur som helst, något jag kan glädjas åt är den självgoda fjanten som sa ”ge hit” saker som om jag är hans hund, han försökte skicka över jobb på mig och stod mest bara och tog de lugnt. Han kontaktade jag direkt efter jag slutade jobbet och han sket ner sig direkt och började fjäska. Hotade inte honom, men jag var allt annat än den trevliga, glada, ödmjuka och alltid hjälpsamma killen på jobbet, det han trodde han kunde utnyttja.
Senast redigerad av MisterBear 2021-08-31 kl. 19:31.
Citera
2021-08-31, 19:25
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterBear
Så du menar att han tjänar på att sätta en sådan hög skatt på piss lönen?

OB inom restaurang börjar kl 20:00. Jag går enligt denna hemsidans information:
https://www.hrf.net/lon-och-villkor/din-lon/ob-tillagg/

Jag förstår inte heller vad han menar med OB 2 som står på specifikationen, är de det han menar är den här ”natt-OBn”? För enligt den hemsidan jag länkade så ska man ha 44,26kr/h efter kl 01:00, och det utöver den ordinarie OBn. Det verkar som att, enligt lönespecifikationen, han satt den OBn på 20,73kr/h. Varför är den OBn mindre än ordinarie OB just på hans restaurang?

Vad är det jag ska stå på mig angående? Han lät irriterad när han ringde efter mina samtal och sms. Jag kan skita i hans jävla pissiga mat pengar som han lurade till sig, absolut. Men å andra sidan, vad är de för regel. Jag har inte ätit där 18 ggr och det är än drygt 800kr. Det är 800kr jag jobbat ihop.

Men ska jag snacka med honom och be honom lugna sig lite med skatten när han ska betala ut min innestående lön? Den ligger enligt Skatteverket på drygt 10k netto efter runt 13k brutto. Annars blir de väl 8k jag får netto. Men kan han styra över hur mkt skatt han räknar av min bruttolön? Jag får liksom inte ett öre från skatteåterbäringen ändå iom KFM plockar hela summan som dom gjorde nu nyligen. Kan jag säga de till chefen? Eller är han då skyldig till att informera KFM att jag har en lön som kan utmätas? Har läst något om att det är chefen som sköter ens lön med KFM när den ska utmätas och att KFM inte bara går in på mitt bankkonto och tar hela summan.
Säg bara till chefen "Jag ska ha min lön! Lunchpeng på åttio kronor kan du dra. I övrigt sköt dig för fan, annars kontaktar jag skatteverket!!"

Fan, tror han att du är muslim som just klivit av planet eller?
Är du man eller mus?
Citera
2021-08-31, 19:28
Medlem
PC-Dators avatar
Du verkar ha en vidrig chef som blåser dig. Byt jobb. Men anmäl honom först till skatteverket typ.
Citera
2021-08-31, 19:34
Medlem
Citat:
Säg bara till chefen "Jag ska ha min lön! Lunchpeng på åttio kronor kan du dra. I övrigt sköt dig för fan, annars kontaktar jag skatteverket!!"

Fan, tror han att du är muslim som just klivit av planet eller?
Är du man eller mus?

Ja men kan han ens ändra på lönen nu?
Och om jag förstått det rätt så är det alltså chefen som drar av skatten från lönen och sen betalar in det till Skatteverket och sen får jag nettolönen? Kan jag säga åt han att göra om min utbetalning då? Alltså går det att åtgärda, för det är väl för mkt skatt dragen på den lönen, visst?
Citera
2021-08-31, 19:37
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ja men kan han ens ändra på lönen nu?
Och om jag förstått det rätt så är det alltså chefen som drar av skatten från lönen och sen betalar in det till Skatteverket och sen får jag nettolönen? Kan jag säga åt han att göra om min utbetalning då? Alltså går det att åtgärda, för det är väl för mkt skatt dragen på den lönen, visst?
Du ska betala cirka 32% skatt OM du tjänar över 50 000 kr per år. Annars mycket lägre. Jag är inte proffs på det där, men googla "skattesats din ort" så hittar du procent. Du ska absolut inte gå med på de där 800 kr till lunch - han stjäl ju pengar från dig som du jobbat in! OB verkar också löjligt låg. OB brukar vara ca 150% av ens timlön, din OB verkar vara tjugo kronor??

Edit: det är klart att man kan göra en korrigering

Edit 2: har du INGA vuxna du kan fråga?
Senast redigerad av LuluBrooksie 2021-08-31 kl. 19:39.
Citera
2021-08-31, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usten88
Undrar varför kostavdraget gjöts efter skatteavdraget ( blir nettoavdrag). Om kostavdraget gjorts innan skatteberäkningen blir skatten mindre.

Ifall kostavdraget hade gjorts innan skatteavdraget hade du fått kosten skattesubventionerad (genom lägre skatteavdrag). Och det gillar inte Skatteverket. Det är alltså korrekt att det görs efter.
Citera
2021-08-31, 19:45
Medlem
Citat:
Du ska betala cirka 32% skatt OM du tjänar över 50 000 kr per år. Annars mycket lägre. Jag är inte proffs på det där, men googla "skattesats din ort" så hittar du procent. Du ska absolut inte gå med på de där 800 kr till lunch - han stjäl ju pengar från dig som du jobbat in! OB verkar också löjligt låg. OB brukar vara ca 150% av ens timlön, din OB verkar vara tjugo kronor??

Edit: det är klart att man kan göra en korrigering

Edit 2: har du INGA vuxna du kan fråga?

Jag har redan gjort allt det där. Kollat skatt i min kommun osv. Men jag kollade på skatteverkets hemsida där man kan räkna ut nettolön så jag fyllde i mitt person nummer, ort, församling och sen skrev jag i min bruttolön på 20.199kr och då fick jag fram en större summa än dem 12.995kr jag fick i lön.

Dumförklara inte mig snälla. Jag är vuxen, jag är 31 år, men jag har inte jobbat så mycket i mitt liv då jag levt annorlunda, så därför har jag inte koll på allt det byråkratiska och skatter och skit.

Edit: På min lönespecifikation står det innestående semesterersättning - 2569kr.
Vad betyder det?
Senast redigerad av MisterBear 2021-08-31 kl. 19:47.
Citera
2021-08-31, 20:02
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Jag har redan gjort allt det där. Kollat skatt i min kommun osv. Men jag kollade på skatteverkets hemsida där man kan räkna ut nettolön så jag fyllde i mitt person nummer, ort, församling och sen skrev jag i min bruttolön på 20.199kr och då fick jag fram en större summa än dem 12.995kr jag fick i lön.

Dumförklara inte mig snälla. Jag är vuxen, jag är 31 år, men jag har inte jobbat så mycket i mitt liv då jag levt annorlunda, så därför har jag inte koll på allt det byråkratiska och skatter och skit.

Edit: På min lönespecifikation står det innestående semesterersättning - 2569kr.
Vad betyder det?
Det betyder att du har sem.ers. på 2569 kr som skulle utbetalas den månad du säger upp dig.

Hur länge har du jobbat där? Det verkar vara innestående ersättning för mer än en månad....
Citera
2021-08-31, 20:09
Moderator
evilhoneys avatar
Du måste tyvärr betala för maten också, det räknas som förmån, oavsett om man äter den eller inte. Jag jobbade förr natt på hotell och skulle också betala det trots att restaurangen var stängd på nätterna och det inte fanns någon personalmat! Löste det genom att ta kontakt med facket som är ganska tydliga med att det ska vara varm och lagad mat som ska finnas, inte en knäckemacka ur torrförrådet.
Citera
2021-08-31, 20:38
Medlem
Citat:
Hejsan!
Jag jobbade på en krog/restaurang/bar under sommaren. Juli och augusti.
Nu den 25e Augusti fick jag lön för juli och har en innestående lön för augusti kvar då jag slutade på det jobbet, får man den innestående lönen den 25e september isf eller får man den direkt när man slutar?
Hur som helst, om ni ser min lönespecifikation här i länken så står det att min bruttolön är 20.199kr och att min nettolön hamnar på 12.995kr.
(Bild på min lönespecifikation)
https://ibb.co/2g5cqnr

Men när jag går in på skatteverket och räknar ut lönen efter skatt där jag klickar i född 1990, Falkenbergs kommun och Okome församling så ger Skatteverket mig 15.884kr i nettolön.

(Bild på uträkningen på skatteverkets kalkylator)
https://ibb.co/8sK3YNh

Hur kan jag från min chef få 12.995kr när jag enligt skatteverkets kalkylator borde ha fått 15.884kr. Sen en sak till, på jobbet kunde man äta mat varje dag. Kockarna gjorde en stor portion av en maträtt som man åt av och tydligen ska de kosta 48kr/måltid. Jag åt kanske 1 gång under juli men av dem
19 dagar jag jobbade i Juli så har han satt att jag åt 18 av dem 18 dagarna vilket blev 864kr sammanlagt. Varför gör man ens så?

Jag är inte medlem i facket men om jag blir medlem idag, kan jag klaga hos dom då och be dom kolla på det?

EDIT: Undrar också angående OB-2 på lönespecen, är det den OBn som börjar efter kl 01:00? För enligt Google sökning så ska den ligga på typ 43kr/h men här verkar han satt typ 20kr/h eller något, vilket är mindre än den vanliga OBn som börjar efter 20:00 på vardagar, 16:00 lördagar och 06:00 söndagar.

Kontakta Skatteverket och kontrollera så att arbetsgivaren verkligen har betalat in den skatt som din arbetsgivare har dragit av. Verkar vara en ful arbetsgivare.
Citera
2021-08-31, 20:57
Medlem
Skatten är högre för att han har dragit 30% på hela lönen utan att räknat av grundavdraget. Dvs han använder sig inte av skattetabellen som man ska göra. Enligt din bild från skatteverket ligger din egentliga skatt på mellan 33-34%.
Citera
2021-08-31, 21:00
Medlem
innestående semesterersättning = Pengar du får när du slutar (eller betald semester/ledighet om man är anställd)
Kostavdraget är inte mycket att göra något åt tyvärr = Du får se till att utnyttja det framöver.

Arbetsgivaren har dragit full skatt som du kommer att få tillbaka nästa deklaration, jag fattar inte varför han valt att göra så, antagligen av ren lättja. Nu får du vänta på dessa pengar...surt !

Grundavdraget har han skitit i helt och hållet med !!!

PS - Aningen offtopic
Det var en JÄVLIGT risig månadslön måste jag säg, 20800 kr/mån för en person i 30-årsåldern...och rent pinsamt dåligt OB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in