Citat:
Oof. Du sitter med Svarte-Petter i knät. Din chef är en riktig bov. Han har med flit dragit av en massa "skatt" för att få ner din redan löjligt låga lön. Undrar vad han gör med de pengarna. De lär knappast gå till Skatteverket.
Jag vet inte hur det är med restauranganställda men för kontorstjänstemän och butiksanställda börjar OB kl 1800 m-fr och hela helgdagarna i övrigt.
Se till att få semesterlön också, ca 2,2 dagars lön per arbetad månad!
Jag vet inte hur det är med restauranganställda men för kontorstjänstemän och butiksanställda börjar OB kl 1800 m-fr och hela helgdagarna i övrigt.
Se till att få semesterlön också, ca 2,2 dagars lön per arbetad månad!
Så du menar att han tjänar på att sätta en sådan hög skatt på piss lönen?
OB inom restaurang börjar kl 20:00. Jag går enligt denna hemsidans information:
https://www.hrf.net/lon-och-villkor/din-lon/ob-tillagg/
Jag förstår inte heller vad han menar med OB 2 som står på specifikationen, är de det han menar är den här ”natt-OBn”? För enligt den hemsidan jag länkade så ska man ha 44,26kr/h efter kl 01:00, och det utöver den ordinarie OBn. Det verkar som att, enligt lönespecifikationen, han satt den OBn på 20,73kr/h. Varför är den OBn mindre än ordinarie OB just på hans restaurang?
Citat:
Innestående lön betalas ut vid löning.
Normalt att arbetsgivare drar 30% i skatt, du måste be dom dra mindre.
Du får tillbaka vid återbäring.
I restaurangbranschen är ingen mat gratis (man äter i smyg).
Jag har inte stenhård koll men har minne av att du skriftligen ska lämna lapp varje dag du inte äter lunch för att de inte ska dra av den summan.
Att chefen knorrar är för att han är lat och orkar inte rätta till misstaget. Stå på dig han kommer ge med sig för att slippa huvudvärken.
I restaurangbranchen har chefer aldrig koll på saker och ting och kollegor har inte tillräckligt betalt för att ha koll på saker och ting.
Så man får sköta sitt och ha koll på regler/lagar själv tyvärr.
Normalt att arbetsgivare drar 30% i skatt, du måste be dom dra mindre.
Du får tillbaka vid återbäring.
I restaurangbranschen är ingen mat gratis (man äter i smyg).
Jag har inte stenhård koll men har minne av att du skriftligen ska lämna lapp varje dag du inte äter lunch för att de inte ska dra av den summan.
Att chefen knorrar är för att han är lat och orkar inte rätta till misstaget. Stå på dig han kommer ge med sig för att slippa huvudvärken.
I restaurangbranchen har chefer aldrig koll på saker och ting och kollegor har inte tillräckligt betalt för att ha koll på saker och ting.
Så man får sköta sitt och ha koll på regler/lagar själv tyvärr.
Vad är det jag ska stå på mig angående? Han lät irriterad när han ringde efter mina samtal och sms. Jag kan skita i hans jävla pissiga mat pengar som han lurade till sig, absolut. Men å andra sidan, vad är de för regel. Jag har inte ätit där 18 ggr och det är än drygt 800kr. Det är 800kr jag jobbat ihop.
Men ska jag snacka med honom och be honom lugna sig lite med skatten när han ska betala ut min innestående lön? Den ligger enligt Skatteverket på drygt 10k netto efter runt 13k brutto. Annars blir de väl 8k jag får netto. Men kan han styra över hur mkt skatt han räknar av min bruttolön? Jag får liksom inte ett öre från skatteåterbäringen ändå iom KFM plockar hela summan som dom gjorde nu nyligen. Kan jag säga de till chefen? Eller är han då skyldig till att informera KFM att jag har en lön som kan utmätas? Har läst något om att det är chefen som sköter ens lön med KFM när den ska utmätas och att KFM inte bara går in på mitt bankkonto och tar hela summan.
EDIT: Man kanske ska ordna detta som man gjorde förut. Jävla skit när jag tänker på min vän som får runt 13.000kr i socialbidrag. Hyra, el, internet, mat, kläder, nöjen, busskort, medicin. Sen har han även gratis tandvård och läkarvård. Sen har man själv slitit som en jude på ett skitjobb bland fjortisar och självgoda fjantar som hade gråtit över en örfil. Jobbat nätter, missat tid med min fru. Och så får jag i slutändan ut samma summa som socfallen har. Hur som helst, något jag kan glädjas åt är den självgoda fjanten som sa ”ge hit” saker som om jag är hans hund, han försökte skicka över jobb på mig och stod mest bara och tog de lugnt. Han kontaktade jag direkt efter jag slutade jobbet och han sket ner sig direkt och började fjäska. Hotade inte honom, men jag var allt annat än den trevliga, glada, ödmjuka och alltid hjälpsamma killen på jobbet, det han trodde han kunde utnyttja.
Senast redigerad av MisterBear 2021-08-31 kl. 19:31.
Senast redigerad av MisterBear 2021-08-31 kl. 19:31.