2021-08-31, 16:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag kan leva med restriktioner av sorten vi har i Sverige.
Jobba hemifrån, i övrigt funkar det mesta som vanligt.
Jag ser dock ingen anledning att förlänga även detta i nuläget.
Är man orolig så får man vaccinera sig om man ej gjort så eller isolera sig på egen hand, eller båda.
Men majoriteten är ej i behov av både vaccin och isolering.

Att extremare åtgärder ej är möjliga i demokratiska länder känns ej heller omöjligt.
många är för tvångsvaccinering tex vilket är en väldigt extrem åtgärd.
vilka mer åtgärder är man villiga till när denna ej fungerar?
Dom förkunnar på PK idag att i detta läge när merparten är vaccinerad och dödsfall är extremt låga så vill dom nu begränsa demokratiska friheter än mera.
Det enda som är säkert är att om man lägger såna skarpa verktyg i politikers händer så kommer dom aldrig släppa dom.

Jo, du kan ha en poäng vad gäller politikerns verktyg, som folk i, även, demokratiska länder, till stor del, accepterat, typ utegångsförbud, hela vaccinerade som tvingas bära ansiktsmask i alla inomhusmiljöer. Det mest absurda var väl den tyska stad där invånarna, iof, fick vara utomhus, men det var förbjudet att stanna upp! Sedan skall vi inte bara tala om allt onödigt lidande barnen fått uppleva pga hysteriska politiker som lekt sk. "smittskyddsexperter". Tillkommer den ekonomiska och mänskliga katastrof i många fattiga länder när, plötsligt gränserna stängde. Men vi har sluppit nästan allt sådant i Sverige
Citera
2021-08-31, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har du någon som helst aning om hur många IVA-platser Sverige förfogar över totalt? Innan pandemin vill jag minnas att man bedömde dessa uppgå till cirka 400-500. Nu har man utökat dessa (bland annat genom att ta resurser från andra områden), så att antalet ligger på mellan 700-800. Om en större olycka skulle inträffa samtidigt som vi når en peak i smittspridningen blir det katastrof. Sedan pandemins start har för övrigt över 70 tusen personer behövt uppsöka sjukhusvård för sin covid19. Det är ofta ett överdrivet fokus på IVA, men sjukhusvården är ju så mycket mer. 99% av de som behöver sjukhusvård för covid, hamnar inte på IVA, men de kostar ändå resurser.

Jag tycker inte att att skräcksiffror används i debatten. Läget har varit mycket allvarligt och vi tycks nu vara på väg in i ett mycket allvarligt läge igen. Tyvärr mycket beroende på att folk vägrar ta den förbannade sprutan.

Långt från hela sanningen. Ett önskedrömmande om att saker ska vara så enkla. Är man ute i verkligheten om dagarna så ser man mest folk som tror att allt är över. Knappt några som håller avstånd längre o.sv. Många idioter man lyssnat till som tycker de gjort sitt som har tagit sina 2 sprutor. Tror på fullt allvar att de inte kan sprida smitta. Och å andra sidan finns det garanterat de som lever väldigt isolerat, kanske sköter sig exemplariskt, inget resande, handlar på lugna tider o.sv, som inte tagit vaccinet. Det som gör störst skillnad är ju naturligtvis vad man utsätter andra för genom sitt agerande.

Hur många är det som ”vägrar” ta sprutan? Täckningen är väl ganska hög. Kanske visar sig att det var en jävla tur att vi hade en kontrollgrupp? Ingen vet. Inse att idén om att vaccinera så många som möjligt mitt under en pandemi och med ett nytt vaccin som dessutom är väldigt läckande, är en stor chansning. Man kan ju välja att tro på att det är en bra chansning, eller ej, men att tjata om det som som att det vore självklart är ju ganska idiotiskt och ohederligt.
Citera
2021-08-31, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det vore intressant att höra hur sjukvårdspersonal tänker innerst inne om ovaxxade som haft möjlighet att vaccinera sig men som nu dyker upp och behöver vård. Jag antar att man får slå på någon form av yrkesläge och göra sitt bästa men helvete vad frustrerande det måste vara. Framförallt när det sett ut som det gjort inom sjukvården under pandemin.

Ja, man skulle kunna fråga sjukvårdspersonalen själva som inte vaxxat sig. De är nämligen lika kluvna som övrig befolkning av någon anledning.
Citera
2021-08-31, 16:48
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vad är ”vanligt” och inte ”onödigt”?
Säsongen 2017-2018 behövde 156 personer intensivvård pga influensa, är det ok? Alla restriktioner och uppmaningar som Sverige trots allt införde tycks ju i det närmaste ha utrotat just influensa betyder det att dessa fall egentligen är onödiga och man följaktligen borde permanenta dessa åtgärder? På kuppen skulle färre multisjuka åldringar dö av influensa och leva 12 år till eller vad det nu var en del fick det till.
Och är man inne på ”onödig” belastning på sjukvården finns det ju hur mycket som helst att ta tag i, vi kan ju börja med alla fetknoppar t.ex., jag kan inte tänka mig något mer ”onödigt” i sjukvården än någon som ätit sig till en diabetes som kräver vård.

Just influensa har det ju funnits vaccin emot, så det är lite skylla-sig-själv om man tillhör riskgrupp och inte tar det. Sedan har vissa otur och blir sjuka ändå, eftersom inget vaccin är 100 procent effektivt på alla. Samma gäller naturligtvis även corona nu, när alla har haft möjlighet att vaccinera sig. Men inte det första året, när inget vaccin fanns att få. Då var det Statens skyldighet att genom olika åtgärder skydda våra gamla och sköra samt de i andra riskgrupper, men i Sverige infördes sådana åtgärder endast i mycket ringa omfattning. (Jämför Australien och NZ där de stänger ner en hel delstat eller storstad om de hittar ETT smittfall...)

Visst finns det massor av onödig belastning på vården. Nu har vi speciellt de som blivit svårt sjuka i covid för att de vägrat vaccinera sig, fast de haft möjligheten, och uppenbarligen inte heller brytt sig om att skydda sig genom att hålla tillräckligt avstånd till andra människor. Och jag är den första att tycka, att vi borde se över rätten till subventionerad vård även för andra som orsakat sin sjukdom eller skada själva. T.ex. motorcyklister, bilister som kört för fort, på fel sida av vägen, utan bilbälte, utan att ha en färdig körkortsutbildning etc., extremsportare, personer som blir skjutna då de frivilligt gett sig in i gänkriminalitet, rökare, missbrukare o.s.v.. Fetma och de därtill relaterade sjukdomarna är lite på gränsen, för det är svårare att aldrig börja äta eller att plötsligt lägga av med det, än att från en dag till en annan börja använda bilbälte. Eller ställa av MC:n. Fetma är mer något som smyger sig på med åren, för de allra flesta, och det har även samband med hormonella förändringar (t.ex. klimakteriet, graviditeten).
Citera
2021-08-31, 16:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det vore intressant att höra hur sjukvårdspersonal tänker innerst inne om ovaxxade som haft möjlighet att vaccinera sig men som nu dyker upp och behöver vård. Jag antar att man får slå på någon form av yrkesläge och göra sitt bästa men helvete vad frustrerande det måste vara. Framförallt när det sett ut som det gjort inom sjukvården under pandemin.

Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ja, man skulle kunna fråga sjukvårdspersonalen själva som inte vaxxat sig. De är nämligen lika kluvna som övrig befolkning av någon anledning.
De är inte så glada!

– Man blir olycklig och frustrerad. De hade inte behövt ligga här om de vaccinerat sig, säger hon.

– Det är beklämmande, i första hand för deras egen skull men också för att de tar upp platser på intensiven där det redan är trångt

Sjuksköterskan om ovaccinerade: "Jättekonstigt och knäppt"

Några röster jag fångat upp och jag har svårt att tro att någon är positiv till de som belastar vården och IVA när de haft möjlighet att vaccinera sig.

Sedan finns det säkert olika synpunkter när det gäller att vaccinera sig själv.
Citera
2021-08-31, 16:54
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
"Stor ökning av iva-patienter utan covid förbryllar: ”Helt obegripligt”"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/stor-okning-av-iva-patienter-utan-covid-obegripligt

Det är väl inte så svårt att förstå? Folk har slappnat av nu, och restriktioner har också lättat. Vilket gör att de hamnar på IVA av de vanliga orsakerna igen: motor- och bilolyckor (nu när de har någonstans att åka, både till jobbet-på-plats, släkt, vänner, krogen, fester, föreningsträffar och annat som varit inställt), det blir slagsmål på krogen igen och utanför när den stänger, kvinnor kan följa med främmande män från krogen igen och bli utsatta för både det ena och det andra, många verksamheter där det händer olyckor, och som har varit stängda eller neddragna till ett minimum, har startat igen: ridning, ishockey, klättring, dykning...
Citera
2021-08-31, 16:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Var inte det han fråga efter.... 84år medellivslängden för de som dör med c19 och 82 för de utan om jag minns rätt.
Lik förbaskat dog gruppen covidsjuka sju år för tidigt jämfört med om de inte hade smittats.

Medellivslängden för gruppen 82 - 84-åringar är 90 till 91 år.
Senast redigerad av Surtruten 2021-08-31 kl. 17:25. Anledning: Justerat så att det är gruppen 82 -84-åringar jag beskriver.
Citera
2021-08-31, 17:01
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Men det verkar ju bara vara ovaccinerade som dör, det känns ändå lite självförvållat.

Att få covid19 är ju också självförvållat när man vet hur man undviker bli smittad. Med nässpray, Listerine, Ivermectin o vaccin så är risken att bli infekterad minimal.

Sen är det ju bra smittspridningen ökar rejält nu så de som inte profylaxar får sin covid19 avklarad.
Citera
2021-08-31, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Lik förbaskat dog gruppen covidsjuka sju år för tidigt jämfört med om de inte hade smittats.

Medellivslängden för en 82 - 84-åring är 90 till 91 år.
Eller varför inte 120-130 år, det kan man bara spekulera i eller hur?
Citera
2021-08-31, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Centralasiens överdödlighet.

https://eurasianet.org/statistics-show-central-asia-underreporting-covid-deaths

Här har du en av förklaringarna varför Afrika framstår som skonade från corona.

https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/news/amp/world-africa-55674139

Det är kul att läsa inlägg av alla galningar här om att titta på afrika, ivert-piller och d-vitamin och fan och hans moster. Ingen tänker på att det dom eller vi eller någon har en aning om hur många som dött där. Titta på länderna som har ett någorlunda system för attt räkna överdödlighet, Sydafrika och Egypten. Föreställ dig sen hur det ser ut i resten av Afrika.

Men det kommer inte d-vitamin och ivert-galningarna att ta in.
Att länder har någon typ av kontroll av dödsorsaken är en förutsättning för att man ska kunna dra relevanta dödstal kopplade till coronapandeminn. Precis som du säger är statistiken inte så tillförlitlig från vissa länder där förutsättningarna att ta reda på dödsorsaken är mykcet begränsande.

Har inte läst om dödstalen i Afrika och Sydamerika där jag antar att många länder från Europa är mer tveksamma till deras statistik om dödstal, men den bör inte vara så avvikande?
Citera
2021-08-31, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Medellivslängden för en 82 - 84-åring är 90 till 91 år.
Medellivslängden är 2 år på säbo, var har du fått dina siffror ifrån?
Senast redigerad av painkiler 2021-08-31 kl. 17:25.
Citera
2021-08-31, 17:23
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Eller varför inte 120-130 år, det kan man bara spekulera i eller hur?
Du blandar nog ihop person och grupp och det slarvade jag med också.

Gruppen 82 - 84-åringar har en genomsnittlig kvarvarande livslängd så att gruppen blir 90 till 91 år.

Enskilda personer kan man naturligtvis inte veta något om, men att tala om 130 år är inte så realistiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in