Citat:
Ursprungligen postat av
Kvastfeningen
Tack för länkar!
Den första artikeln handlar enbart om Europa, och vi vet redan att Europa utmärker kraftigt i förhållande till övriga Världen. Vid jämförelse med enbart Europa så ser Sveriges siffror någorlunda bra ut, men inte vid jämförelse med hela Världen.
Den andra artikeln innehåller fler länder, men även där dominerar västländer bland urvalet. Västländerna har drabbats mycket hårdare av epidemin än övriga Världen. Jag tittar igenom länderna, och noterar att Serbien, Albanien, Ryssland, Belarus och Egypten har överdödlighet som är groteskt mycket högre än rapporterade dödsfall i Covid-19.
Den tredje artikeln är låst.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kvastfeningen
Där har du några. Det har jag tjatat om här inne länge att det är klart som fan att många länder inte har haft koll. Blir så trött på alla dom som hänvisar till sidor där där man ser inrapporterade smittade och döda när det såklart har väldigt lite att göra med verkligheten. Många länder har inte koll och andra som Ryssland har dessutom en politisk agenda med i bilden.
Ja, det finns brister i länders rapportering av dödsfall i Covid-19. Men finns några bättre siffror att tillgå? Många länder saknas ju även i statistiken över överdödlighet.
Jag tittar igenom länderna, och noterar att Serbien, Albanien, Ryssland, Belarus och Egypten har överdödlighet som är groteskt mycket högre än rapporterade dödsfall i Covid-19.
Det var väntat att Spanien och Italien har mer överdödlighet än dödsfallen i Covid-19. När det inträffade så enormt många sjuk- och dödsfall samtidigt, så blev det naturligtvis en enorm belastning på sjukvården. Att dom inte förmådde att ange korrekt dödsorsak är inte förvånande.