2021-08-31, 12:07
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det är bra, om du redan måste ta det ändå. Men, som jag skrev, så har Viruseptin hög effekt och inga biverkningar. Det ser jag som svårslaget.

Troligen hjälper till o med vatten med en gnutta salt i också. Klassisk nässköljning med saltlösning som man gjorde förr.

" A Scottish randomized control trial found that hypertonic saline nasal irrigation and gargling (HSNIG) reduced the duration of coronavirus upper respiratory tract infection (URTI) by an average of two and a half days."
Citera
2021-08-31, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Till saken hör att de tränger ut annan vård. Allt från cancerscreeningar till höftledsoperationer. Alla val vi gör här i livet får konsekvenser

Jag minns när samhället våren 2020 var eniga om att det var värt att stänga ned stora delar av vår ekonomi för att rädda livet på de gamla och sjuka. Vad hände med inställningen att alla liv är lika mycket värda?

Du vet att det du förespråkar var precis det som orsakade andra världskriget?
Citera
2021-08-31, 12:09
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det förstod jag, men då vi inte har något tvång att vaccinera sig i Sverige kan det bli svårt att nå upp till dina önskade siffror. Jag är också för vaccinering, immunitet genom naturlig smitta ser jag som ett helgalet experiment, Tegnells älskade flockimmunitetsexperiment. Fullständigt oetiskt och strider mot läkaretiken.

Fast vaccin först och sedan, i förekommande fall SARS-COV2 infektion är helt ok, så länge man inte smittar ner ovaccinerade. Hade vi inte haft vaccin, idag, så hade vi varit hänvisade till just flockimmunitet genom naturlig infektion, med alla dess, fruktansvärda, konsekvenser. Nu kommer vi främst att åstadkomma flockimmunitet genom vaccination. Tur att vaccinerna kunde utvecklas så snabbt. Lite otur dock att vi åkte på Delta-varianten. Hade vi haft Alfa-varianten fortfarande så hade vi redan kunnat öppna upp helt. Men det kan vi göra ännu, av två orsaker:

Delta-varianten är betydligt mer smittsam än Alfa-varianten och den ursprungliga varianten.
.
I motsats till Alfa-varianten så skyddar inte vaccinet emot att man sprider en Delta-variant infektion vidare, om man lyckas att bli smittad, trots, det goda vaccinskyddet mot att bli smittad. Detta innebär att smitta även kan spridas av fullvaccinerade.

Så Delta-varianten är ostoppbar med dagens vacciner. Men vid tillräckligt hög vaccinationstäckning och viss naturlig immunitet hos befolkningen, så belastas inte sjukvården speciellt mycket av detta och lidande och död i Covid-19 minimeras.

Vi ligger, faktiskt, inte alls så långt ifrån att få mellan 70 och 75 procent av hela befolkningen fullvaccinerad. Ge det bara några månader till. Redan i dag har ca 66 procent av hela befolkningen fått, åtminstone en vaccindos. Men de sista procenten fram till mellan 70 och 75 procent går långsamt, tack vare antivaxarna här och annorstädes.
Citera
2021-08-31, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är så jävla tradigt att höra argumentet att vaccinindustrin skulle vara någon slags homogen grupp med en gemensam strategi. Givetvis dyker det upp bättre och bättre vacciner som är mer och mer effektiva. Det spanska vaccinet som kommer i början av nästa år är specifikt för de nya varianterna till skillnad från de gamla vaccinen.

Nu ÄR mRNA vaccinen en homogen grupp med en gemensam strategi.. Om du läste allt annat som jag också skrev så ser du att jag hoppas på andra lösningar än just mRNA vaccination riktad mot ett spikprotein.
Citera
2021-08-31, 12:13
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Här är bakgrunden till Viruseptin, minns att vi hade detta uppe våren 2020 då det finns en komponent i råhonung som dödar all virus, som bina alstrar som skydd, vilket försvinner vid pastörisering.
https://www.norrbotten.se/sv/Utveckling-och-tillvaxt/Utveckling-inom-halso--och-sjukvard/Nyhetsarkiv-FoU/Hans-nasspray-tar-dod-pa-forkylningsvirusen/

"Han konstaterar att man i princip skulle kunna spruta in honung i näsan, men att det då skulle bli väldigt kladdigt." :-)

Nämnde även koksaltlösning i artikeln vilket fungerar men inte är lika smidigt som att puffa enzymer
Citera
2021-08-31, 12:17
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Nu ÄR mRNA vaccinen en homogen grupp med en gemensam strategi.. Om du läste allt annat som jag också skrev så ser du att jag hoppas på andra lösningar än just mRNA vaccination riktad mot ett spikprotein.

Det finns inte bara mRNA-vaccin, anledningen att vi primärt kör dem är att de var de som fungerade bäst. Att påstå att vi använder mRNA-vaccin p.g.a korruption och kartellbildningar bygger på ihålig logik.
Citera
2021-08-31, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, fast det har inte märkts av i Europa, ännu. Men om effekten av vaccinet skulle avta mycket, så kommer man att, snabbt och effektivt, tack vare god vaccintillgång och god kapacitet hos regionerna, kunna ge en bosterdos till alla som vill de. Även naturlig immunitet avtar med tiden, dock inte alla dess komponenter. T-cells immunitet verkar kunna räcka väldigt länge.

Så det ideala vad gäller immunitet mot SARS-COV2 vore om en person först blir vaccinerad och sedan, likt förbannat, åker på en SARS-COV2 infektion. Det är, faktiskt, just det som kan hända om 90 procent av de mellan 16 och 40 år blir fullvaccinerade och 95 procent av de äldre än, så också blir fullvaccinerade. Då öppnar man upp. Delta-varianten sprider sig, likt förbannat, trots den väldigt höga vaccinationstäckningen. Men få blir allvarligt sjuka eller dör i/med Covid-19, så sjukvården blir inte speciellt belastad och, en viss andel av befolkningen får superimmunitet eller Super-duper immunitet.

Man är ej immun om man fortfarande blir sjuk.
immun är fel terminologi.
Även utan vaccin är risken för allvarlig sjukdom liten.
Riskgrupperna är vaccinerade, se till att det fortsatt är så och att vaccin finns tillgängligt för alla som vill.
Jag anser att med detta finns det ingen anledning att dra ut på öppnandet.
Även med alla vaccinerade så fortsätter smittan att spridas.
Det är bara en tidsfråga innan det blir nya allvarligare utbrott pga mutationer som uppstår innan vaccinet hinner anpassas.
Vi får anpassa oss till ett samhälle med konstant smitta eller ta till externa metoder för att utrota den totalt.
Citera
2021-08-31, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det finns inte bara mRNA-vaccin, anledningen att vi primärt kör dem är att de var de som fungerade bäst. Att påstå att vi använder mRNA-vaccin p.g.a korruption och kartellbildningar bygger på ihålig logik.

Var har jag skrivit det?
Om du som jag använder fakta i dina inlägg istället för personangrepp som kan vi ha en mycket mer givande debatt.

Faktum är att den nuvarande hanteringen av mRNA vaccin är en guldgruva för tillverkarna, det kan du knappast förneka. Men.. det kommer andra vaccin som förhoppningsvis inte behöver tas var 5:e månad förevigt.
Citera
2021-08-31, 12:24
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Du får det att låta som booster shot är ett mirakelmedel, det är det inte!

Booster shots går i bästa fall ut på att tvinga ditt immunförsvar att skapa antikroppar mot ett specifikt spikprotein så att du har aktiva antikroppar när/om du påträffar viruset och på så sätt kan klara en sjukdom bättre.

I sämsta fall får du en till spruta av samma vaccin som du redan tagit med effekten att kroppen skapar antikroppar mot ett spikprotein som inte längre ser ut som det gjorde då vaccinet togs fram, eg. Delta, och då hjälper inte din booster shot ett skit... förutom att den skapar en allmänt hög nivå av antikroppar med risk för cytokinstormar och andra mer eller mindre farliga bieffekter.

Men för varje booster shot som samhället tar så tvingas också viruset att mutera, de virus som inte dör blir mer motståndskraftiga och effekten blir att du och andra får ta nya booster shots för att klara de nya varianterna.. i all evighet.. eller tills man börjar vårda de som blir sjuka tidigt (från dag 1) istället för att låta dem hamna på sjukhus.

Det är därför forskarna säger att det är en dålig ide att vaccinera folk mitt under en brinnande smittspridning och nu ser vi effekterna av det.

Booster shots är inget att hurra för, det är ett bevis på att vaccinering inte är lösningen på problemet. Därmed inte sagt att vaccinering är dåligt, vi har vaccinering att tacka för vår goda allmänhälsa i västvärlden.

Bosterdos bör absolut inte ges i onödan. (Där var jag ute och cyklade för inte så länge sedan). Men kan behöva ges för att förhindra sjukdom och död hos äldre och riskgrupper Men vi får dels hoppas:

Att effekten av vaccinerna håller sig någorlunda de närmaste halvåret/året.

Att vi når en tillräckligt hög vaccintäckning för att vi skall kunna öppna upp, trots Delta-varianten.

Att vaccinet skyddar oss ifrån allvarlig sjukdom och död, samt motverkar belastning på sjukvården, samtidigt som en, naturlig immunitet sprids, sakta hos även den stora vaccinerade majoriteten hos befolkningen.

Att man, alternativt, lyckas få fram ett vaccin som påminner om den naturliga immuniteten, och som skyddar ännu bredare än dagens vacciner.
Citera
2021-08-31, 12:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
När vaccinens effekt börjar avta så kommer fler folk få en boost av naturliga infektioner som tack vare vaccinen kommer vara mildare.

Hur aggressivt det här förloppet kommer oscillera beror på hur smittsam Delta är och hur snabbt skyddseffekten för vaccinen avtar.

Ja, intressant syn. Men då måste förloppet gå i lagom takt, så inte det blir onödigt lidande och död, samt att sjukvården inte överbelastas
Citera
2021-08-31, 12:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Vilket är exakt vad jag tror de håller på med i Storbritannien. Jag tror dessutom att INGEN kommer att slippa SARS-CoV-2; alla kommer bli smittade och det handlar bara om vilka förutsättningar man har för att klara infektionen utan värre komplikationer.

Skolorna börjar väl komma igång där med start nästa vecka? Skall bli mycket intressant att se vad som sker. De har haft en mycket svag ökning av antalet patienter som vårdas på sjukhus de senaste månaden. Det var 6,000 i början på Augusti och nu är det 6,900. Deras kapacitet på NHS är 141,000 så knappt 7,000 är inte speciellt många.

Det blir också intressant att följa utvecklingen i Frankrike. De hade tidigare mycket hårda restriktioner, men ändå en hög smittspridning under lång tid. Nu har man börjat öppna upp med vaccinpass och hög vaccinationstäckning. Smittspridning minskar där nu, ifrån en tidigare hög nivå, liknande den i Storbritannien.
Citera
2021-08-31, 12:35
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Var har jag skrivit det?
Om du som jag använder fakta i dina inlägg istället för personangrepp som kan vi ha en mycket mer givande debatt.

Faktum är att den nuvarande hanteringen av mRNA vaccin är en guldgruva för tillverkarna, det kan du knappast förneka. Men.. det kommer andra vaccin som förhoppningsvis inte behöver tas var 5:e månad förevigt.

Guldgruva? De har sålt vaccinen för drygt 15-30 eur per dos. Utvecklingskostnaden och produktionen är minst 10 eur per dos. Under motsvarade period har den typiska svensken köpt kläder för hundratals euro, rest utomlands för tusentals och kanske köpt både nya mobiltelefoner och annan elektronik för betydligt större belopp än så.

Jämförelsevis kan vi nämna Remdesivir som används inom sjukvården fortfarande mot Covid med en väldigt blygsam effekt (drygt 10%, d.v.s lägre än placebo). Kostnaden för Remdesivir är drygt 3000 USD per dos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in