2021-08-31, 11:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Vårdköerna var stora i Sverige redan före covid, och många med lite mer komplicerade sjukdomstillstånd fick ingen hjälp, eller ingen adekvat hjälp, redan innan.

Problemet med att Sverige har en underfinansierad vård, med (ur minnet) lägst antal sjuksängar i EU, kan inte skyllas på ovaccinerade. Det har dessutom funnits gott om tid att styra om vården sedan pandemin började, och man stängde t o m ner det dyra fältsjukhuset man byggde upp i Älvsjö, utan att en enda patient hade fått komma dit. Det man istället gör - märkligt nog - är att köra skiten ur den vårdpersonal man har, och sedan hotade man dem med uppsägning, när pandemin började sin sommarpaus. Man vill helt uppenbart ha en underfinansierad katastrof till vård.

Ja, det är skandal. Det här borde något parti nappa på att göra till en valfråga. Jag kan inte tänka mig att svenska folket vill ha det på detta viset.
Citera
2021-08-31, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det är väl bara att titta på hur gott skyddet blir för både naturlig immunitet och vaccinen mot att smittas, få allvarlig sjukdom eller dö i Covid-19. Mitt uttryck "superimmunitet" är bara ett uttryck för en väldigt bra immunitet hos de som både haft covid-19 och blivit fullvaccinerade. "Super-duper immunitet" blir resultatet om t.ex en 20 åring, som redan har haft covid-19 också blir fullvaccinerad. Alltså skydd tack vare: låg ålder, genomgången sjukdom, sa
Ja okej, du har hittat på uttrycket själv.

Hur länge varar superimmuniteten skulle du säga? Jag tänker på rapporterna från Israel som pekar på att vaccinens effekt avtar med tiden. Borde det inte innebära att superimmuniteten också avtar, så att man sedan bara har naturlig immunitet kvar?
Citera
2021-08-31, 11:26
Medlem
Citat:
Vårdköerna var stora i Sverige redan före covid, och många med lite mer komplicerade sjukdomstillstånd fick ingen hjälp, eller ingen adekvat hjälp, redan innan.

Problemet med att Sverige har en underfinansierad vård, med (ur minnet) lägst antal sjuksängar i EU, kan inte skyllas på ovaccinerade. Det har dessutom funnits gott om tid att styra om vården sedan pandemin började, och man stängde t o m ner det dyra fältsjukhuset man byggde upp i Älvsjö, utan att en enda patient hade fått komma dit. Det man istället gör - märkligt nog - är att köra skiten ur den vårdpersonal man har, och sedan hotade man dem med uppsägning, när pandemin började sin sommarpaus. Man vill helt uppenbart ha en underfinansierad katastrof till vård.
Ingick det personal i det där fältsjukhuset eller var det bara ett tält med sängar. Det är ingen konst att trolla fram sängar och maskiner, att skaka fram utbildad personal är svårare, det tar tid.
Citera
2021-08-31, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Delar din analys till fullo. Det högst sannolikt exakt så det ligger till. Tycker det är rätt intressant det här med Covid19. Pandemin förenar forna fiender och delar forna vänner. Detta oavsett vilken politisk tillhörighet man har. Jag tror ju stenhårt på vaccinet, men blir inte Biden-supporter för det :-)
Och jag tycker Trump är en pervers knäppgök, men jag måste motvilligt erkänna att USA hade haft större nytta av den knäppgöken i Vita huset just nu. Precis som jag motvilligt måste erkänna att jag tror att Boris Jonsson just nu är en stor tillgång för UK. När etablissemanget löper amok behövs någon som vågar ifrågasätta det.

Jag tror att vaccinet fungerar bra på individivå, men inte på gruppnivå. Två väldigt olika saker, som jag tror (i kombination med eskalerande desperation att få återgå till det normala) kan bli en väldigt otäck katalysator för att göra en liten del av samhället till syndabockar för pandemin.
Senast redigerad av aw 2021-08-31 kl. 12:30.
Citera
2021-08-31, 11:35
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
When a T cell is exposed to a foreign pathogen, it extends a signalling device or ‘antenna’ known as a vitamin D receptor, with which it searches for vitamin D,”, and if there is an inadequate vitamin D level, “they won’t even begin to mobilize.” In other words, adequate vitamin D is critically important for the activation of T-cells from their inactive naïve state.

Von Essen MR, Kongsbak M, Schjerling P, Olgaard K, Odum N, Geisler C. Vitamin D controls T cell antigen receptor signaling and activation of human T cells. Nat Immunol. 2010;11(4):344-349. doi:10.1038/ni.1851

Följdfråga:
Har det gjorts mätningar ännu på ovaxade som haft Covid-19 om dessa kan sprida viruset typ assymptomatiska där dom t.ex inte ens märkt av en begynnande infektionen då deras immunförsvar är på topp och tar hand om problemet inna. det börjat sprida sig.

Det finns bara undersökningar på vaxade och ovaxade som påvisat samma smittspridning där Deltan ska ha varit 251 ggr värre i spridningl. Kan det vara så att en sådan undersökning inte är passande, för den skulle ju gå emot hela vaccin-strategin...
Citera
2021-08-31, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Till saken hör att de tränger ut annan vård. Allt från cancerscreeningar till höftledsoperationer. Alla val vi gör här i livet får konsekvenser

Ja, jag föreslog ju en bra lösning. Samma borde gälla feta, rökare och allmänt svagbegåvade.
Citera
2021-08-31, 11:42
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ingick det personal i det där fältsjukhuset eller var det bara ett tält med sängar. Det är ingen konst att trolla fram sängar och maskiner, att skaka fram utbildad personal är svårare, det tar tid.

Ja, personal är absolut ett problem. Och man kör skiten ur den underbemannade vårdpersonalen man har, med svåra villkor och mycket övertid, som jag skrev.

Men vi har högst sannolikt tillräckligt med utbildad personal i Sverige för att få vården bättre, om man styr över skattepengarna till vården. Vården är en av de absoluta kärnuppgifterna som vi betalar skatt för. Men de politiker "vi" väljer, vill satsa skattepengar på exakt vad som helst utom kärnuppgifterna som Det sovande folket faktiskt skulle önska sig.
Citera
2021-08-31, 11:45
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Ja okej, du har hittat på uttrycket själv.

Hur länge varar superimmuniteten skulle du säga? Jag tänker på rapporterna från Israel som pekar på att vaccinens effekt avtar med tiden. Borde det inte innebära att superimmuniteten också avtar, så att man sedan bara har naturlig immunitet kvar?

Jo, fast det har inte märkts av i Europa, ännu. Men om effekten av vaccinet skulle avta mycket, så kommer man att, snabbt och effektivt, tack vare god vaccintillgång och god kapacitet hos regionerna, kunna ge en bosterdos till alla som vill de. Även naturlig immunitet avtar med tiden, dock inte alla dess komponenter. T-cells immunitet verkar kunna räcka väldigt länge.

Så det ideala vad gäller immunitet mot SARS-COV2 vore om en person först blir vaccinerad och sedan, likt förbannat, åker på en SARS-COV2 infektion. Det är, faktiskt, just det som kan hända om 90 procent av de mellan 16 och 40 år blir fullvaccinerade och 95 procent av de äldre än, så också blir fullvaccinerade. Då öppnar man upp. Delta-varianten sprider sig, likt förbannat, trots den väldigt höga vaccinationstäckningen. Men få blir allvarligt sjuka eller dör i/med Covid-19, så sjukvården blir inte speciellt belastad och, en viss andel av befolkningen får superimmunitet eller Super-duper immunitet.
Citera
2021-08-31, 11:49
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
I samband med att skydda sina slemhinnor, så vill jag slå ett slag för carrageenan, som i Sverige säljs under namnet Viruseptin (receptfritt). Det har gjorts flera studier, här är en:

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0237480

Effekten är mycket stor, runt 80% neutralisering. Sprayen finns för näsa och hals. Inga biverkningar. I en mindre profylaktisk studie i Argentina, där man kombinerade med Ivermectin, blev ingen av sjukvårdarna sjuka (vilket placebogruppen sjukvårdare blev).

Här är bakgrunden till Viruseptin, minns att vi hade detta uppe våren 2020 då det finns en komponent i råhonung som dödar all virus, som bina alstrar som skydd, vilket försvinner vid pastörisering.
https://www.norrbotten.se/sv/Utveckling-och-tillvaxt/Utveckling-inom-halso--och-sjukvard/Nyhetsarkiv-FoU/Hans-nasspray-tar-dod-pa-forkylningsvirusen/
Citera
2021-08-31, 11:53
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Så det ideala vad gäller immunitet mot SARS-COV2 vore om en person först blir vaccinerad och sedan, likt förbannat, åker på en SARS-COV2 infektion. Det är, faktiskt, just det som kan hända om 90 procent av de mellan 16 och 40 år blir fullvaccinerade och 95 procent av de äldre än, så också blir fullvaccinerade. Då öppnar man upp. Delta-varianten sprider sig, likt förbannat, trots den väldigt höga vaccinationstäckningen. Men få blir allvarligt sjuka eller dör i/med Covid-19, så sjukvården blir inte speciellt belastad och, en viss andel av befolkningen får superimmunitet eller Super-duper immunitet.
Vilket är exakt vad jag tror de håller på med i Storbritannien. Jag tror dessutom att INGEN kommer att slippa SARS-CoV-2; alla kommer bli smittade och det handlar bara om vilka förutsättningar man har för att klara infektionen utan värre komplikationer.

Skolorna börjar väl komma igång där med start nästa vecka? Skall bli mycket intressant att se vad som sker. De har haft en mycket svag ökning av antalet patienter som vårdas på sjukhus de senaste månaden. Det var 6,000 i början på Augusti och nu är det 6,900. Deras kapacitet på NHS är 141,000 så knappt 7,000 är inte speciellt många.
Citera
2021-08-31, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vad jag förstår så funkar vaccinet i princip lika bra mot Delta som mot t ex Alfa.

Det som vi ser nu med genombrottsinfektioner i t ex Israel är för att det gått så lång tid sedan de första fick sina vaccin. Hade Alfa fortfarande varit dominerade så hade vi också sett massa genombrottsinfektioner av Alfa.

Nej, det är inte så ditt immunförsvar fungerar!
Låter som att det behövs en kort och kraftigt förenklad utbildning i immunologi.

Ditt immunförsvar:
1. Första gången du utsätts för ett virus så lär sig din kropp att viruset är farligt och skapar motmedel och ger sig på viruset, kroppen svarar med två typer av antikroppar, dels IgM som agerar direkt vid ett angrepp och senare IgG som skyddar över en längre tid.

2. Om du utsätts för samma virus inom ett par månader finns redan IgG blodet och kroppen "minns" att viruset är farligt och svarar mycket snabbare och kraftigare.

3. Över tid så sjunker även mängden IgG i kroppen men "minnet" av hur viruset ska motarbetas finns då lagrat i benmärgen för att kroppen vid eventuella framtida behov snabbt ska kunna svara med antikroppar som redan vet hur viruset ska attackeras.

4. Om du bli infekterad med Covid-19 så agerar kroppen enligt ovan mot hela viruset, dvs även om en mindre del av viruset (t.ex. spikproteinet) skulle ändras i framtida varianter av viruset så känner kroppens immunförsvar igen det ändå.

Vaccination:
5. När du vaccinerar dig med ett mRNA vaccin så luras kroppen att tro att du är infekterad och skapar då ett skydd mot spikproteinet (men inte mot hela det verkliga viruset som består av fler delar än bara ett spikprotein).

6. För att säkerställa att halten antikroppar är hög i kroppen får du två doser med lite tid emellan, syftet är att bibehålla en hög halt av IgG så din kropp är redo att försvara sig vid eventuell infektion.

7. Om du blir återinfekterad med en variant av viruset som har ett spikprotein som dina antikroppar redan känner igen kommer de att hantera smittan och du slipper bli allvarligt sjuk.

8. Om du istället blir infekterad med en variant av viruset där spikproteinet skiljer sig tillräckligt mycket från tidigare varianter så kommer dina antikroppar inte känna igen det och din kropp svarar då istället med en ny vända IgM och sedan nya IgG. Dvs du genomgår då en helt vanlig sjukdom.

8. Det är därför du kommer behöva ta en booster shot.. om och om igen.. för att skapa nya antikroppar mot nya varianter av spikproteinet. Och därefter troligen en till booster för att säkerställa att du bibehåller en hög halt av de nya antikropparna med.

Det är faktiskt rätt briljant av vaccinindustrin att välja just spikproteinet som attackyta.. både för att det är smart rent medicinskt men också för att det kommer ge eviga intäkter.

OBS.. immunförsvaret omfattar såklart betydligt fler delar än vad jag beskriver och är betydligt mer komplext än vad jag får det att låta ovan, detta är en extrem förenkling
Citera
2021-08-31, 12:06
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Det är faktiskt rätt briljant av vaccinindustrin att välja just spikproteinet som attackyta.. både för att det är smart rent medicinskt men också för att det kommer ge eviga intäkter.

Det är så jävla tradigt att höra argumentet att vaccinindustrin skulle vara någon slags homogen grupp med en gemensam strategi. Givetvis dyker det upp bättre och bättre vacciner som är mer och mer effektiva. Det spanska vaccinet som kommer i början av nästa år är specifikt för de nya varianterna till skillnad från de gamla vaccinen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in