2021-08-30, 22:55
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Igen, Jonas, du har ingen aning om hur en sådan här skenbar horisontell linje skulle kunna få objekt som befinner sig längst med ytan, men bortom brytpunkten, att se ut. Du tror dig nämligen aldrig ha sett en sådan platt yta, med en sådan horisontell linje. Du tror inte korridorer av den här teoretiska storleken existerar.

Jag vet att du jättegärna vill tro det endast kan röra sig om en kurva, men så trodde du också tidigare idag att en horisontlinje endast kunde uppstå på grund av en kurva. Din tro på kurvor intresserar mig inte jättemycket.
Man behöver inte tro på kurvan då det som sagt finns många andra bevis en att saker försvinner under horisonten. Hade horisonten varit den enda beviset så hade jag kunnat fundera på saken men eftersom ekvatorns längd, satellit-TV, flygresors längd på södra halvklotet existerar så skulle en perspektivkurva inte räcka för att jag skulle frågasätta kurvan. Då måste jag samtidigt också kunna förklara varför det t ex är längre runt längs 50° syd än längs med ekvatorn. På en rund jord är ekvatorn den länsta breddgraden medan på plattskivan skulle 90° syd vara längst. Att solen går upp i sydost på somrarna i Chile är ett annat bevis.
Citera
2021-08-30, 22:56
Medlem
Citat:
Hur skenbar den här punkten än är, så ser jag likförbannat inte förbi den.

Jodå. Om du sätter ett högt torn i slutet av "korridoren" så kommer du se tornet.

Vilket mer än väl bevisas att vi ser den övre delen av TT men inte den nedre. Om den nedre delen av tornet ligger bortom din tänkta punkt så ligger även den övre bortom punkten.
Citera
2021-08-30, 22:57
Medlem
Citat:
Spännande! Så nu försvinner plötsligt punkten? Vad händer omkring punkten då? Slutar mark och golv att till synes sammanstråla i ditt synfält?

På vilken sida av din punkt ligger den nedre delen av tornet?
Och på vilken sida ligger den övre delen?

Hur i hela världen kan ett högt torn ligga på olika sidor om en punkt?
Citera
2021-08-30, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
På vilken sida av din punkt ligger den nedre delen av tornet?
Och på vilken sida ligger den övre delen?

Hur i hela världen kan ett högt torn ligga på olika sidor om en punkt?

Om ett torn till synes försvunnit "under horisonten" så är det enligt mig rimligt att det befinner sig bortom den brytpunkt som utgör horisonten i mitt synfält. Innan brytpunkten kan jag nämligen se marken.
Citera
2021-08-30, 23:07
Medlem
Citat:
Om ett torn till synes försvunnit "under horisonten" så är det enligt mig rimligt att det befinner sig bortom den brytpunkt som utgör horisonten i mitt synfält. Innan brytpunkten kan jag nämligen se marken.

Men det är ju bara halva tornet som försvunnit. Den övre halvan är fullt synlig.

Hur kan ett torn befinna sig på två olika sidor om en punkt? Och dessutom varierar det hur mycket som ligger bakom respektive framför din "punkt". Ju länge du är från tornet desto mer av tornet förflyttas till andra sidan din "punkt".

Seriöst? Tror du verkligen på det här? Känns det som logiska och förnuftiga tankar?
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-08-30 kl. 23:12.
Citera
2021-08-30, 23:12
Medlem
Citat:
Men det är ju bara halva tornet som försvunnit. Den övre halvan är fullt synlig.

Hur kan ett torn befinna sig på två olika sidor om en punkt?

Det stämmer Wille! Vad kul det är att försöka ta reda på varför något kan se hur som det gör,, utan att involvera en kurva, när vi tagit reda på att en horisontlinje kan uppstå utan kurva! Eller hur?

Varför tro du tornet befinner sig på två sidor av brytpunkten för att jag kan se toppen av något?

På samma sätt som att ett moln är synligt längre bort än en båt, så skulle ju rimligtvis en hög byggnad vara synlig längre bort än samma båt, fast bara då den del som tillåts synas på grund av sin höga höjd sett från betraktaren?

"Två sidor av brytpunkten" är något du kokat ihop i någon sorts protest, får jag känslan av.
Citera
2021-08-30, 23:17
Medlem
Citat:
Varför tro du tornet befinner sig på två sidor av brytpunkten för att jag kan se toppen av något?

Så hela tornet befinner sig på samma sida av "brytpunkten"? Varför kan jag du se toppen men inte botten?

Och det är bäst du tar det igen, vad är den här punkten för något och vad har den med trådens ämne att göra?

Citat:
Hur skenbar den här punkten än är, så ser jag likförbannat inte förbi den.

Du ser den övre delan av tornet eller hur?
Citera
2021-08-30, 23:18
Medlem
Citat:
Seriöst? Tror du verkligen på det här? Känns det som logiska och förnuftiga tankar?

Jag tror att en horisontlinje kan uppstå utan en kurva. Jag tror att du inte har en aning om hur något som befinner sig bortom den horisontlinjen skulle yttra sig, och därför tror jag att dina försök att säga "så skulle det inte se ut" helt saknar trovärdighet.
Citera
2021-08-30, 23:23
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Jag tror att en horisontlinje kan uppstå utan en kurva. Jag tror att du inte har en aning om hur något som befinner sig bortom den horisontlinjen skulle yttra sig, och därför tror jag att dina försök att säga "så skulle det inte se ut" helt saknar trovärdighet.

Idag när jag gick hem vara solen på väg ner och vi gick västerut. Alla moln var röda och upplysta från undersidan. Om inte solen lös upp molnen underifrån, hur förklarar du fenomenet då?
Citera
2021-08-30, 23:26
Medlem
Citat:

Jodå jag vet t.ex att man kan se de övre delarna av ett torn bortom "horisontlinjen". Vad jag däremot inte begriper är varför jag inte ser de nedre delarna. Det borde ju gå att dra en rät och obruten linje till såväl toppen som botten eller hur?

Lust att förklara?
Citera
2021-08-31, 01:21
Medlem
Citat:
Jodå jag vet t.ex att man kan se de övre delarna av ett torn bortom "horisontlinjen". Vad jag däremot inte begriper är varför jag inte ser de nedre delarna. Det borde ju gå att dra en rät och obruten linje till såväl toppen som botten eller hur?

Lust att förklara?

Jag vet precis lika lite som du när det kommer till en teoretisk platt jord och dess egenskaper. När du ställer mig en sådan här fråga, så kan du lika gärna ställa den till dig själv och försöka klura ut hur det skulle vara möjligt.

"Om horisontlinjen inte är orsakad av en kurva, vad skulle då möjligen kunna orsaka att jag ser huset försvinna som det gör vid horisonten?" - ordet är fritt! Jag har inte alla svar.
Citera
2021-08-31, 03:37
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Idag när jag gick hem vara solen på väg ner och vi gick västerut. Alla moln var röda och upplysta från undersidan. Om inte solen lös upp molnen underifrån, hur förklarar du fenomenet då?

reflektioner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in