2021-08-31, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ja, man vet inte vilka som gör detta, eller var videosarna kommer ifrån. Det finns många olika grupper i landet, och de flesta filmer jag sett som bakgrundskollats kommer ifrån helt andra ställen såsom Syrien ifrån hela årtiondet

Antagligen då mängder med privatpersoner som är så övertygade att talibanerna i detta nu släpar folk efter sina amerikanska humvees att de bara måste ta en gammal film och göra den ny...
Citera
2021-08-31, 08:40
Medlem
Det sägs att RÖDA ENHETEN tagit över flygplatsen! Är talibaner Rödingar?
Citera
2021-08-31, 09:32
Medlem
Är lite imponerad hur snabbt de blev en elitstyrka utav det hela med amerikanska kläder och vapen.

Nästan så afganerna kommer känna trygghet nu när talibanerna ser ut som amerikaner?

Imponerad att Magda Gad också lyckades ta sig in på flygplatsen och rapportera denna första dag.
Citera
2021-08-31, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Är lite imponerad hur snabbt de blev en elitstyrka utav det hela med amerikanska kläder och vapen.

Nästan så afganerna kommer känna trygghet nu när talibanerna ser ut som amerikaner?

Imponerad att Magda Gad också lyckades ta sig in på flygplatsen och rapportera denna första dag.

Var lite försiktig med Magda Gad för jag är inte riktigt säker på att hon är vem hon utger sig för att vara. Hon verkar inte direkt vara förtjust i Sverige om man så säger och dessutom är hon halvegyptier. Hon är väldigt duktig på sitt jobb och jag gillar henne men jag har mina misstankar om henne. Jag har svårt att placera henne som kristen eller muslim. Det kan vara nån slags Taqqiyya men nu läste jag att Taqqiyya är shiiter. Hmmm? Jag tycker oavsett att hon skall ta sig bort från afghanistan!
Senast redigerad av Mistyarrow 2021-08-31 kl. 09:45.
Citera
2021-08-31, 09:44
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Javisst - Och samtidigt så har alla afghanska kvinnor blivit inlåsta...

Det är kriget - västvärldens krig i Afghanistan - som låst in kvinnorna!

Talibanerna befriade hela Afghanistan och nu är även kvinnorna fria från utländska övergrepp. Deras barn kommer inte längre att offras på slagfälten eller våldtas av afghanska poliser och soldater under USAs och de övriga ockupationsmakternas beskydd (våldtäkter som var förenat med dödsstraff under Talibanerna 1.0), de kommer inte att vara oroliga för att gå ut till marknaden och riskera att bombas sönder och samman av ockupationstruppernas flyg eller i övrigt dödas av deras trupper.

Äntligen är även de afghanska kvinnorna trygga och därmed fria att kunna röra sig och fortsätta med sina liv!

Äntligen har freden kommit till Afghanistan!

Låt oss glädjas åt detta!
Citera
2021-08-31, 09:48
Medlem
Det firades i Rinkeby en del när Talibanerna tog över. Inte så många men en del.
Citera
2021-08-31, 09:54
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Var det därför så många ville fly till USA?

Efter 20 år av krig så har ockupationstrupperna hållit tillbaks det afghanska folkets ekonomi, så att uppskattningsvis ca 70% lever under fattigdomsgränsen. Folk som inte har mat på bordet kommer att försöka få det, även du.

Erbjuder sig västvärldens ockupanter att ta emot afghaner så inte är det konstigt att många vill ta genvägen till försäkra sig om ett bättre liv. Alternativet är att som de övriga 37 900 000 stanna kvar och bygga upp sitt land, vilket inte kommer at vara lätt då västvärldens blodsugare redan fryst afghanska tillgångar och troligen kommer at införa sanktioner – men annat är inte att vänta, det är så folkmördarna i väst gör: de önskar död och pina åt länder och folk som inte underkastar sig deras imperialistiska världsordning.
Citera
2021-08-31, 10:03
Medlem
Jag kan inte så mycket om afghanistan men dom har ju uppernbarligen mycket mineraler och opium (morfin) till hela världens sjukvård så låt dom vara! Vi kan göra business med dom. eller?
Citera
2021-08-31, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Efter 20 år av krig så har ockupationstrupperna hållit tillbaks det afghanska folkets ekonomi, så att uppskattningsvis ca 70% lever under fattigdomsgränsen. Folk som inte har mat på bordet kommer att försöka få det, även du.

Erbjuder sig västvärldens ockupanter att ta emot afghaner så inte är det konstigt att många vill ta genvägen till försäkra sig om ett bättre liv. Alternativet är att som de övriga 37 900 000 stanna kvar och bygga upp sitt land, vilket inte kommer at vara lätt då västvärldens blodsugare redan fryst afghanska tillgångar och troligen kommer at införa sanktioner – men annat är inte att vänta, det är så folkmördarna i väst gör: de önskar död och pina åt länder och folk som inte underkastar sig deras imperialistiska världsordning.
Klart att kriget kommer att fortsätta, men nu i form av allehanda sanktioner och restriktioner som kommer att isolera Afghanistans möjligheter till utbyte med omvärlden. Men Ryssland, Kina och Pakistan är en viss motvikt mot detta. De vill inte ha en varböld i Afghanistan.
Citera
2021-08-31, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Var lite försiktig med Magda Gad för jag är inte riktigt säker på att hon är vem hon utger sig för att vara. Hon verkar inte direkt vara förtjust i Sverige om man så säger och dessutom är hon halvegyptier. Hon är väldigt duktig på sitt jobb och jag gillar henne men jag har mina misstankar om henne. Jag har svårt att placera henne som kristen eller muslim. Det kan vara nån slags Taqqiyya men nu läste jag att Taqqiyya är shiiter. Hmmm? Jag tycker oavsett att hon skall ta sig bort från afghanistan!

Vem ska göra hennes jobb då? Det är som hon själv säger att resten av journalisterna i Sverige sitter och gömmer sig bakom skrivbordet och är inte på plats.

Hur ska vi då få ögonvittnesskildringar och bilder och reportage och intervjuer?
Citera
2021-08-31, 12:06
Medlem
Intressant intervju med Afghanistans förra centralbankschef Ajmal Ahmady
som flydde fältet. Tydligen kände pengarna till att Kabul skulle falla. IMF skruvade igen pengakranen fredagen den 13 augusti och Kabul föll på söndagen. Pengarna håller sig alltid underrättade medan resten av bönderna står där med gapande mun och säger ”vi såg det inte komma”.

Saxar från transkriptionen.

Ajmal:
It was a very, very big deal. So as I mentioned on Thursday, a number of provincial capitals fell and I thought that was a bad situation. And then on Friday morning we received a call that an expected shipment, which was due to arrive on Sunday, would be canceled. At this stage we're still thinking even medium-term, we're not thinking that the government will fall on Sunday.

I was taken aback that it was a one-off decision, or it wasn't even a process through which they said they would send less, it was just a complete stoppage, which was very worrying.

So we ran through various scenarios, but I think at the end, our international partners had good intelligence because they, you know, the shipment was planning to come on Sunday. And they said, no, that's when Kabul fell.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-08-23/transcript-a-conversation-with-afghanistan-s-former-bank-chief

Och hela intervjun finns på apple podcast.

https://podcasts.apple.com/us/podcast/a-conversation-with-ajmal-ahmady-afghanistans/id1056200096?i=1000532783513

‎Odd Lots: A Conversation With Ajmal Ahmady, Afghanistan’s Former Central Bank Chief on Apple Podcasts
‎Over the last week and a half, the world has watched in shock at the dizzying speed of the collapse in Afghanistan. Events are still unfolding, so the future remains extremely uncertain. One former official who has been outspoken in recent days is Ajmal Ahmady, who was running Afghanistan's central…
podcasts.apple.com
Citera
2021-08-31, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Vem ska göra hennes jobb då? Det är som hon själv säger att resten av journalisterna i Sverige sitter och gömmer sig bakom skrivbordet och är inte på plats.

Hur ska vi då få ögonvittnesskildringar och bilder och reportage och intervjuer?
Så tidningarna försöker skicka ut journalister men då gömmer de sig bakom skrivbordet?
Grejen är att det kostar att ha journalister på plats, därför är tidningarna försiktiga med det.

Magda är väl inte frilansare som på vinst och förlust åker ut i världen och hoppas få sålt sin story till någon tidning? Hon är utsänd av Expressen som betalar kalaset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in