Citat:
Ursprungligen postat av
Alsagio
Foreløpig litt overfladisk og biased i retning kidnapping, synes jeg. Men andre vinklinger kommer vel senere.
Hvorfor ta med hva vitne som hadde sett de tre mennene mente om disse hadde noe med saken å gjøre? Helt uinteressant hva hun tror om dette, kun hennes faktiske observasjoner er det.
Selv om man ikke alltid setter av fingeravtrykk på papir, skulle det i minste vært å forvente å finne THs avtrykk på konvolutten. Det kreves litt håndtering for å få papirene ut av den. Altså tror jeg brevet aldri var inne i den.
Politiet kan ha sjekket BMW-en i Ås ut av saken med god grunn, de sier at de har etterforsket dette.
Ellers synes jeg badekarhistorien stadig er påfallende (og nok derfor den er med i boka og serien):
- Vi vet nå det var TEH som har forklart om den. Hvis den ikke er sann, er han presset til denne forklaringen eller han delaktig?
- Hvor sannsynlig er det at han skulle finne på å ta seg et bad når han er der for å passe hunden?
- Hvorfor var han i bar overkropp hvis han hadde glemt hele badet?
- Hvis noe glass fra lampe/lyspære faller fra lav høyde på ryggen din, hvor store skader kan man egentlig få? Nok til at det kommer blodsøl på gulvet? Pga av kidnappingshypotesen fikk vel politiet heller aldri sjekket om han faktisk hadde sår på ryggen.
- Vaskebøttens forsvinning kan vel sees i sammenheng med denne historien. Tok TEH med seg bøtta? Hvorfor?
Gode spørsmål spør du meg. Jeg mener det ikke er spesielt mistenkelig. Kjenner ikke TEH men andre som godt kunne funnet på å få tiden til å gå med å ta et bad. Utålmodige nok til å gjøre ting imens de ventet på at vannet fylte seg, og de hadde startet å kle av seg. At et glasskår lager merker på kroppen fra 1 m fall tror jeg ikke. Men om en glasslampe på 300 gram som har spisse skår fra knusing på seg faller kan det tenkes at det lager merke. Muligens.
Men rart at en vaskekost kommer oppi lampen og at den som holder kosten har fremoverlent rygg når kosten er helt oppi taket. Skulle tro en sto mer oppreist da?
Kanskje en bøyer seg fremover når en hører lyden og skjønner at lampen kommer.
Rart at lampen faller ned så brått at den treffer personen på første slag med kosten. Henger den ikke bedre fast? Mine lamper hadde trengt mer enn ett dult med vaskekosten for å falle ned. Men det forutsetter at de er festet skikkelig. Om den falt fordi den ikke var festet ville den ikke hatt skår å lage merker i ryggen til noen med..
Jeg tror GM gikk opp stigen til 2 etg og angrepet startet på badet. AEH hadde oppdaget hundens avføring tidligere og skulle opp å rengjøre. Hadde hentet vaskebøtten og var ferdig å vaske i stuen nede der teppene fortsatt lå brettet opp (til tørk). Hun skulle bytte vann i bøtten i badekaret på badet oppe da hun ble angrepet. Hun gjorde motverge, lampen ble knust og basketaket fortsatte ned trappen.
GM var oppe for å kunne høre hva som skjedde uten å bli oppdaget. GM kom samtidig som TH dro slik at TH kunne påse at AEH ikke oppdaget GM som snek seg rundt huset og opp stigen. Påskudd for å holde på oppmerksomheten hennes i gangen var kanskje hytteturen?