2021-08-30, 22:39
  #4369
Medlem
General McKenzie från försvarsdepartementets CENTCOM rapporterar på Pentagons presskonferens att det sista C-17 transportplanet har lämnat Kabul International och därmed är USAs uppdrag i Afghanistan som varat i ungefär 20 år avklarat.
__________________
Senast redigerad av Fjollan33 2021-08-30 kl. 22:42.
Citera
2021-08-30, 22:41
  #4370
Medlem
rtyuios avatar
Terroristsponsorn Joe Biden har lämnat Talibanerna följande julklappar att utöva sin fortsatta terrorism med.

22174 Humvees
634 M117
155 MMXPro Mine-Proof Vehicles
64363 Machine Guns
358530 Assault Rifles
126295 Pistols
33 BlackHawk helikoptrar

m.fl kompletta listan går att se i länken nedan.

https://wiredailynews.com/wp-content...l-1-scaled.jpg

Så förbered er för 3:e världskriget för Joe Biden har armerat Talibanerna till tänderna.
Citera
2021-08-30, 22:45
  #4371
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Terroristsponsorn Joe Biden har lämnat Talibanerna följande julklappar att utöva sin fortsatta terrorism med.

22174 Humvees
634 M117
155 MMXPro Mine-Proof Vehicles
64363 Machine Guns
358530 Assault Rifles
126295 Pistols
33 BlackHawk helikoptrar

m.fl kompletta listan går att se i länken nedan.

https://wiredailynews.com/wp-content...l-1-scaled.jpg

Så förbered er för 3:e världskriget för Joe Biden har armerat Talibanerna till tänderna.
Hur mkt, tar Talibanerna för en bättre begagnad Blackhawk?
Lär ju finnas en del intresserade köpare.
Citera
2021-08-30, 22:48
  #4372
Medlem
Nu när vi närmar oss slutet på evakueringen så kan man väl sammanfattningvis säga att talibanerna skötte sig och gjorde det som förväntades av dem från västvärlden, dvs höll afganerna borta och släppte förbi de som man ville evakuera.

Det verkar även som att det mest var kring Kabuls flygplats som saker hände och där det varit panik, bombdåd, amerikanska soldater som skjutit och bombat civila.

Västvärlden har siktat in sig på att bara ta med välutbildat folk och det har skapat en situation där talibanerna och afganistan nu står inför många svårigheter att praktiskt administrera landet + att västländerna drar in sina bistånd så afganistan har akuta problem med ekonomin.

Talibanerna verkar redan ha börjat att bekämpa opiumodlingen och är numera en av de bäst beväpnade trupperna som finns i världen eftersom amerikanerna lämnade kvar så mycket vapen att även rika länder med hög standard på sina arméer blir avundsjuka.

Vi kan väl också anta att när amerikanerna och militären lämnar Kabuls flygplats så kommer talibanerna att försöka få igång reguljärtrafiken igen. Alla som vill lämna Afganistan får tydligen göra det och ute vid gränserna till grannländerna är det tydligen tiotusentals som lämnar Afganistan.

Talibanerna ser ju givetvis fördelar att alla som är emot talibanstyret lämnar landet. Lugnare så och man slipper använda hårda metoder gentemot dessa och försämra sitt rykte ännu mer. Västvärlden och grannländerna däremot får huvudvärk vad de ska göra med mellan 1-5 miljoner afganer.

Jag tror att USA och Bidén har förlorat oerhört mycket anseende på hur de genomförde sin evakuering där militären lämnade först, sedan ambassadpersonalen och sist de rädda afganer och utländska medborgarna när det borde varit precis tvärtom.

Jag tror också att fd afganska regeringen lär ligga lågt med alla sina miljarder. Ingen vill förknippas med de här personerna och regeringstrupperna som ju sjappade och lämnade folket i sticket så till den grad att även talibanerna blev förvånade och istället fick lägga resurser på att förhindra plundring och bevara ordningen i afganistan.

Jag tror också att vi tyvärr får se svåra tider nu i afganistan, främst att folket inte får lön längre och att mycket av administrationen inte fungerar. Kanske svält här och där. Hur kommer talibanerna att regera är den stora frågan och framförallt hur grym blir förtrycket gentemot kvinnorna. Det verkar dock som att de klarat av förklara varför Afganistan nu har problem.

T ex att västvärlden hade inget intresse av att bygga upp ett oberoende Afganistan utan allt fungerade bara sålänge västvärlden styrde och ställde. Att regeringen var så korrupt att det mesta av pengarna gick förlorat och inget/väldigt lite satsades på infrastruktur och dylikt. Att västvärlden har "stulit" alla väl utbildade och ansvariga personer som behövs för att landet ska fungera.
Citera
2021-08-30, 22:51
  #4373
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Hur mkt, tar Talibanerna för en bättre begagnad Blackhawk?
Lär ju finnas en del intresserade köpare.

Minst sagt så lär det finnas intresserade köpare till alla vapnen. Allt från andra mellanöstern länder till gängmedlemmar och kriminella klaner i Sverige.
Citera
2021-08-30, 22:52
  #4374
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Terroristsponsorn Joe Biden har lämnat Talibanerna följande julklappar att utöva sin fortsatta terrorism med.

22174 Humvees
634 M117
155 MMXPro Mine-Proof Vehicles
64363 Machine Guns
358530 Assault Rifles
126295 Pistols
33 BlackHawk helikoptrar

m.fl kompletta listan går att se i länken nedan.

https://wiredailynews.com/wp-content...l-1-scaled.jpg

Så förbered er för 3:e världskriget för Joe Biden har armerat Talibanerna till tänderna.

Hur mycket av detta lämnades av amerikanerna? Och hur mycket kommer från den afghanska armén som USA utrustat (och som USA räknade med skulle kämpa mot talibanerna)?
Citera
2021-08-30, 22:56
  #4375
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Nu när vi närmar oss slutet på evakueringen så kan man väl sammanfattningvis säga att talibanerna skötte sig och gjorde det som förväntades av dem från västvärlden, dvs höll afganerna borta och släppte förbi de som man ville evakuera.

Det verkar även som att det mest var kring Kabuls flygplats som saker hände och där det varit panik, bombdåd, amerikanska soldater som skjutit och bombat civila.

Västvärlden har siktat in sig på att bara ta med välutbildat folk och det har skapat en situation där talibanerna och afganistan nu står inför många svårigheter att praktiskt administrera landet + att västländerna drar in sina bistånd så afganistan har akuta problem med ekonomin.

Talibanerna verkar redan ha börjat att bekämpa opiumodlingen och är numera en av de bäst beväpnade trupperna som finns i världen eftersom amerikanerna lämnade kvar så mycket vapen att även rika länder med hög standard på sina arméer blir avundsjuka.

Vi kan väl också anta att när amerikanerna och militären lämnar Kabuls flygplats så kommer talibanerna att försöka få igång reguljärtrafiken igen. Alla som vill lämna Afganistan får tydligen göra det och ute vid gränserna till grannländerna är det tydligen tiotusentals som lämnar Afganistan.

Talibanerna ser ju givetvis fördelar att alla som är emot talibanstyret lämnar landet. Lugnare så och man slipper använda hårda metoder gentemot dessa och försämra sitt rykte ännu mer. Västvärlden och grannländerna däremot får huvudvärk vad de ska göra med mellan 1-5 miljoner afganer.

Jag tror att USA och Bidén har förlorat oerhört mycket anseende på hur de genomförde sin evakuering där militären lämnade först, sedan ambassadpersonalen och sist de rädda afganer och utländska medborgarna när det borde varit precis tvärtom.

Jag tror också att fd afganska regeringen lär ligga lågt med alla sina miljarder. Ingen vill förknippas med de här personerna och regeringstrupperna som ju sjappade och lämnade folket i sticket så till den grad att även talibanerna blev förvånade och istället fick lägga resurser på att förhindra plundring och bevara ordningen i afganistan.

Jag tror också att vi tyvärr får se svåra tider nu i afganistan, främst att folket inte får lön längre och att mycket av administrationen inte fungerar. Kanske svält här och där. Hur kommer talibanerna att regera är den stora frågan och framförallt hur grym blir förtrycket gentemot kvinnorna. Det verkar dock som att de klarat av förklara varför Afganistan nu har problem.

T ex att västvärlden hade inget intresse av att bygga upp ett oberoende Afganistan utan allt fungerade bara sålänge västvärlden styrde och ställde. Att regeringen var så korrupt att det mesta av pengarna gick förlorat och inget/väldigt lite satsades på infrastruktur och dylikt. Att västvärlden har "stulit" alla väl utbildade och ansvariga personer som behövs för att landet ska fungera.
I Concure.
Bra redovisning.
Citera
2021-08-30, 22:56
  #4376
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jag tror att USA och Bidén har förlorat oerhört mycket anseende på hur de genomförde sin evakuering där militären lämnade först, sedan ambassadpersonalen och sist de rädda afganer och utländska medborgarna när det borde varit precis tvärtom.

Men de båda sistnämnda grupperna skulle inte ha evakuerats alls enligt de första planerna som Trump drog upp. Det var för att evakuera dessa som Biden förlängde tiden som USA skulle stanna i Afghanistan.
Citera
2021-08-30, 23:06
  #4377
Medlem
LeeVans avatar
Game Over ...

Den sista C-17 Globemaster-transporten lyfte från Kabul klockan 15:29 östkusttid, meddelade general Kenneth McKenzie, chef för CENTCOM officiellt på måndagen och kallade det "slutförandet av vårt tillbakadragande från Afghanistan."

Källa: RT
Citera
2021-08-30, 23:07
  #4378
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youholic
Ännu en gång har US visat sin inkompetens genom vad som det verkar av ren panik avfyrat en antal raketer från sina drönare sedan några raketer, troligtvis importerade från Gaza, kom i närheten av flygplatsen. Drönarattacken skall ha dödat 10 civil personer den yngsta så gammal som två år.

https://www.aljazeera.com/news/2021/8/30/white-house-confirms-kabul-airport-rocket-attack-live-news

(Vissa experter är tveksamma till att det är möjligt för några att vara så väldigt inkompetent och undra om de istället försöker överträffa IS när det gäller att döda flest civila jämfört med krigare/soldater).

Fast IS hade ju tagit på sig raketattacken, men svårt att veta.

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Bönderna själva föredrar att odla marijuana. De personligen får ett större pris per hektar, samt så är det tre ggr, mindre arbetskrävande än att odla vallmo.
Men de övriga leden tjänar inte lika mycket. Där blir det påtryckningar.


Fast odlas det för mycket så går det inte att sälja, det går som djurfoder istället.
Tex getterna äter i stort sett allt.
Ska man istället göra hamparep av hampan så måste stjälkarna rötas i vatten först.
Tidsödande, sedan ska stjälkarna skäktas och häcklas, fibrerna lösgörs därmed.
Men de har brist på vatten, så det blir inte av.
Därför lär det bli djurfoder istället.
Folk köper hellre nylonrep än hamparep, starkare och 100 % rötsäkert.
Hamprepens dåliga rötbeständighet gjorde att Skandinavien kuna sälja trätjära i sådana
stora volymer till utlandet. Och som man impregnerade hamprepen med, bland annat på segelfartygen.
Och var en av de stor exportprodukterna som Skandinavien hade.
Nylonrepen började massproduceras först på 1960-talet.

Ser att USAs C17, dvs callsign MOOSE88 nu lämnat Afghanistans luftrum, och har äntrat Pakistans luftrum. Dock finns det en Stratotanker kvar som cirklar över Kandahar, Afghanistan. Så det finns kanske stridsflyg kvar i området ?
Oops såg att Stratotankern lade nyss om kursen och på väg rakt mot Pakistan.
Citera
2021-08-30, 23:10
  #4379
Medlem
General Kenneth McKenzie var inte sena att berömma, det som egentligen har varit uppenbart, hur bra Talibanerna skött sig och hur professionellt de uppträtt. Verkade var en hedersman på alla sätt och vis och det var lite rörande att istället för allt jävla gnäll från på arselet sittande politiker. Dessutom som lät de som han trodde de skulle vara fortsatt engagerande men det lät som han brydde verkligen brydde sig om de som bor. Han sade inte uttryckligen att de skulle samarbeta med Talibanerna men jag fick uppfattning att han såg det som en möjlig väg.

Han sade förövrigt att de hade demilitariserat de mest värdefulla vapnen så de blivt obrukbara och inte ens skall kunna repareras.
Citera
2021-08-30, 23:12
  #4380
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Fast IS hade ju tagit på sig raketattacken, men svårt att veta.



Fast odlas det för mycket så går det inte att sälja, det går som djurfoder istället.
Tex getterna äter i stort sett allt.
Ska man istället göra hamparep av hampan så måste stjälkarna rötas i vatten först.
Tidsödande, sedan ska stjälkarna skäktas och häcklas, fibrerna lösgörs därmed.
Men de har brist på vatten, så det blir inte av.
Därför lär det bli djurfoder istället.
Folk köper hellre nylonrep än hamparep, starkare och 100 % rötsäkert.
Hamprepens dåliga rötbeständighet gjorde att Skandinavien kuna sälja trätjära i sådana
stora volymer till utlandet. Och som man impregnerade hamprepen med, bland annat på segelfartygen.
Och var en av de stor exportprodukterna som Skandinavien hade.
Nylonrepen började massproduceras först på 1960-talet.

Ser att USAs C17, dvs callsign MOOSE88 nu lämnat Afghanistans luftrum, och har äntrat Pakistans luftrum. Dock finns det en Stratotanker kvar som cirklar över Kandahar, Afghanistan. Så det finns kanske stridsflyg kvar i området ?
Oops såg att Stratotankern lade nyss om kursen och på väg rakt mot Pakistan.
Nej det gäller inte det Afghanska haschet. Det handlar bara om logistik. Några hampaprodukter är det inte tal om.
Svart Afghan tar alltid slut i Europa och annorstädes långt innan nästa skörd är klar.
Det är en kvalitetsfråga.
Det är en mkt, uppskattat produkt bla haschconnisseurer.

EDIT. Du ser här tex, Out of Stock.
https://www.cheebas.co/Mazar-Sharif-Hash
__________________
Senast redigerad av Giant Squid 2021-08-30 kl. 23:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in