Citat:
Ursprungligen postat av
Youholic
Ännu en gång har US visat sin inkompetens genom vad som det verkar av ren panik avfyrat en antal raketer från sina drönare sedan några raketer, troligtvis importerade från Gaza, kom i närheten av flygplatsen. Drönarattacken skall ha dödat 10 civil personer den yngsta så gammal som två år.
https://www.aljazeera.com/news/2021/8/30/white-house-confirms-kabul-airport-rocket-attack-live-news
(Vissa experter är tveksamma till att det är möjligt för några att vara så väldigt inkompetent och undra om de istället försöker överträffa IS när det gäller att döda flest civila jämfört med krigare/soldater).
Fast IS hade ju tagit på sig raketattacken, men svårt att veta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Giant Squid
Bönderna själva föredrar att odla marijuana. De personligen får ett större pris per hektar, samt så är det tre ggr, mindre arbetskrävande än att odla vallmo.
Men de övriga leden tjänar inte lika mycket. Där blir det påtryckningar.
Fast odlas det för mycket så går det inte att sälja, det går som djurfoder istället.
Tex getterna äter i stort sett allt.
Ska man istället göra hamparep av hampan så måste stjälkarna rötas i vatten först.
Tidsödande, sedan ska stjälkarna skäktas och häcklas, fibrerna lösgörs därmed.
Men de har brist på vatten, så det blir inte av.
Därför lär det bli djurfoder istället.
Folk köper hellre nylonrep än hamparep, starkare och 100 % rötsäkert.
Hamprepens dåliga rötbeständighet gjorde att Skandinavien kuna sälja trätjära i sådana
stora volymer till utlandet. Och som man impregnerade hamprepen med, bland annat på segelfartygen.
Och var en av de stor exportprodukterna som Skandinavien hade.
Nylonrepen började massproduceras först på 1960-talet.
Ser att USAs C17, dvs callsign MOOSE88 nu lämnat Afghanistans luftrum, och har äntrat Pakistans luftrum. Dock finns det en Stratotanker kvar som cirklar över Kandahar, Afghanistan. Så det finns kanske stridsflyg kvar i området ?
Oops såg att Stratotankern lade nyss om kursen och på väg rakt mot Pakistan.