2021-08-30, 19:54
  #4357
Medlem
Giant Squids avatar
Vilken djävla soppa, Farthing borde ha stannat kvar med hundarna, Talibanerna hade nog hjälpt honom på plats.

But speaking to LBC on Saturday, Foreign Affairs Select Committee chair Tom Tugendhat said: "The difficulty is getting people into and out of the airport and we've just used a lot of troops to bring in 200 dogs, meanwhile my interpreter's family are likely to be killed.

"As one interpreter asked me a few days ago 'why is my five-year-old worth less than your dog?'," the Conservative MP added.

the Nowzad charity said their "thoughts for now are with our staff and the many people and animals who have also been left behind. We will do our utmost to help them
".

https://www.bbc.com/news/uk-england-essex-58370218

Farthing måste ju ha sovit i fisdimmor när lektionerna om "get youre priorities straight" delades ut.
__________________
Senast redigerad av Giant Squid 2021-08-30 kl. 19:57.
Citera
2021-08-30, 20:23
  #4358
Medlem
Pentagons talesman John Kirby försökte svara på frågan om eventuella civil dödsoffer vid en drönar attack i Kabul i söndags. Han hade inge aning om sex barn hade mördats, och gav ett allmänt förvirrat intryck gällande attacken, men han var helt säker på att att det var IS män snarare än barnen som var de tilltänkta målen.

https://www.theguardian.com/world/live/2021/aug/30/afghanistan-live-news-kabul-taliban-latest-updates-airport-attack-islamic-state-isis-k-us-drone-stri ke-civilians-children-killed-deaths-reported?page=with:block-612cfeaa8f083bf4a045288c#block-612cfeaa 8f083bf4a045288c
Citera
2021-08-30, 20:26
  #4359
Medlem
Österrikes (hemlandet för självaste Hitler) konservativa regering som har en tuff inställning gällande Afghanska flyktingar och insisterat på att de som kommit till EU skall skickas tillbaka. Minister har dock insätt att de inte längre kommer vara möjligt. Men ännu en gång har Talibanerna visat prov på stor hjälpsamhet. Den Talibanske talespersonen Zabihullah Mujahid har i en intervju med tidningen Kronen Zeitung sagt att han är villig att ta i mot de som deporteras. Han avstod dock på att svara på frågan om de även skulle ta i mot Afghaner som begått brott in EU. (Tyvärr missade reportern tillfället att ställa den självklara frågan om de kunde ta i mot kriminella i allmänhet i utbyte mot att EU tog i mot alla välutbildade afghaner). Det som åker tillbaka kan också se fram i mot att ställas inför en kompetent shariadomstol.

https://www.theguardian.com/world/live/2021/aug/30/afghanistan-live-news-kabul-taliban-latest-updates-airport-attack-islamic-state-isis-k-us-drone-stri ke-civilians-children-killed-deaths-reported?page=with:block-612d18d78f083bf4a04529f0#block-612d18d7 8f083bf4a04529f0
Citera
2021-08-30, 20:46
  #4360
Medlem
Ännu en gång har US visat sin inkompetens genom vad som det verkar av ren panik avfyrat en antal raketer från sina drönare sedan några raketer, troligtvis importerade från Gaza, kom i närheten av flygplatsen. Drönarattacken skall ha dödat 10 civil personer den yngsta så gammal som två år.

https://www.aljazeera.com/news/2021/8/30/white-house-confirms-kabul-airport-rocket-attack-live-news

(Vissa experter är tveksamma till att det är möjligt för några att vara så väldigt inkompetent och undra om de istället försöker överträffa IS när det gäller att döda flest civila jämfört med krigare/soldater).
Citera
2021-08-30, 20:54
  #4361
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youholic
Ännu en gång har US visat sin inkompetens genom vad som det verkar av ren panik avfyrat en antal raketer från sina drönare sedan några raketer, troligtvis importerade från Gaza, kom i närheten av flygplatsen. Drönarattacken skall ha dödat 10 civil personer den yngsta så gammal som två år.

https://www.aljazeera.com/news/2021/8/30/white-house-confirms-kabul-airport-rocket-attack-live-news

(Vissa experter är tveksamma till att det är möjligt för några att vara så väldigt inkompetent och undra om de istället försöker överträffa IS när det gäller att döda flest civila jämfört med krigare/soldater).
De verkar vara väldigt triggerhappy, kanske bäst om bara se till och ta sig därifrån....
Citera
2021-08-30, 20:57
  #4362
Medlem
Vita huset har informerat om att de på lite mer än två veckor lyckats flyga hem hela 6000 amerikaner från Afghanistan. De vet fortfarande inte hur många som är kvar men det tror att de är ett pyttelitet antal.

https://www.theguardian.com/world/live/2021/aug/30/afghanistan-live-news-kabul-taliban-latest-updates-airport-attack-islamic-state-isis-k-us-drone-stri ke-civilians-children-killed-deaths-reported?page=with:block-612d22308f0879c830c0a6e7#block-612d2230 8f0879c830c0a6e7
Citera
2021-08-30, 21:21
  #4363
Medlem
Emmanuel Macron presidenten för den förre stormakten Frankrike (kända för sina många kärnvapen men än mer deras test av dem på gamla kolonier) har tillsammans med en annan fördetting (som fick tvingades fly till en ö med deprimerade väder sedan de förlorat enorm landmassor) Storbritannien har redan glömt varför de åkt från Afghanistan och planerar nu att återvända och sätta upp en säkerhetszon. Naturligtvis med syftet att flyga ut tusentals välutbildade Afghaner så att de slipper obehaget med att bygga upp landet.

https://www.theguardian.com/world/live/2021/aug/30/afghanistan-live-news-kabul-taliban-latest-updates-airport-attack-islamic-state-isis-k-us-drone-stri ke-civilians-children-killed-deaths-reported?page=with:block-612d27b28f0879c830c0a718#block-612d27b2 8f0879c830c0a718
Citera
2021-08-30, 21:32
  #4364
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Alla kan inte odla samma cashcrop om det gäller tex, grönsaker. Det finns inte en så stor marknad för allt, priserna droppar.
Det var ju nåt försök senast opiumförbudet var infört. Då alla försökte sig på att odla typ blomkål som initialt hade ett högt värde. Till slut rann det blomkål ut ur öronen på varje Afghan och bönder blev sittandes med tonvis av osäljbar vara.

Taktikten tror jag kan vara så här. Eftersom Talibanerna aldrig har beskattat samtliga opiumodlare i landet utan bara dessa inom sina kontrollerade områden. Helmandprovinsen, där även Talibanernas raffianderier ligger, på smuggelrutten mot Pak, och vidare.

I andra regioner har beskattning skett från andra krigsherrar, klannledare och regeringsmedlemmar. Blir det ett förbud mot opium så kommer detta enbart gälla alla andra utom Talibanernas bönder.

Opium handeln överlever, minskar internationellt med ca, 50% ifrån Afghanistan. Dock blir det bara Talibankontrollerad. De övriga får odla andra grödor. Visst välstånd till inhemska grönsaksmarknaden, ekonomin försvagas från konkurrerande krigsherrar, samt allt ser väldigt bra ut internationellt.
Typ, wow Talibanerna har fått stopp på hälften av knarket, lite samma taktik som kartellerna i Central och Sydamerika. Vi har sett detta så många gånger förut....

win win, knarkarna är nöjda, Talibanerna är nöjda, FN är nöjda. En och annan sur krigsherre kan vi bara skicka en drönare på.


Blomkål liksom de flesta grönsaker kan ju bara lagras kort tid innan de blir förstörda. Indien har haft samma problem, men har tydligen storsatsat på fler frysanläggningar för grönsaker. För att hålla priserna någorlunda konstanta.
Opium däremot är mera som grankåda i hållbarhet, och kan nog ligga i förvar i decennier om inte sekler utan att förlora sin styrka.
Det är tydligen arbetsintensivt att skörda opium för hand. Och ger bara drygt 50 kg per hektar.

Läkemedelsindustrin kan dock utvinna mycket mer av hela plantan, där man har gjort odlingsförsök i bland annat Danmark, med gott resultat.

Valmoplantan ger ungefär lika mycket olja i fröna som raps gör. När oljan är utvunnen så kan resterna av fröna gå till djurfoder. Tvärtom vad många tror så innehåller fröna så lite narkotiska ämnen att de knappt märks.

Resten av plantan används som råvara för läkemedel.

Saffranskörden domineras av Iran, åtminstone enligt denna artikel:
https://www.cs.mcgill.ca/~rwest/wikispeedia/wpcd/wp/t/Trade_and_usage_of_saffron.htm
Detta beror väl till stor del på att valutan i Iran är relativt skyddad.
Att befolkningen kan tåla de låga lönerna, eftersom priserna också är låga i Iran.
Konstigt nog är valutan skyddad på grund av alla sanktioner.
Iran är ju också nästan självförsörjande på det mesta.
Fast alla importprodukter blir förstås svindyra för den normala iraniern.

Vad som kommer att hända i Afghanistan efter maktöverlämnandet det vet vi inte.
Gissningsvis kommer Internettet att krascha. Det finns väl inga kvar som kan sköta servrar
och fiberlänkar, etc. Delar av Afghanistan förlitar sig troligen helt på satellitlänkar, pga att landet är så bergigt
att det inte går att bygga mikrovågslänkar överallt.

Kostnaden för att dra fiber blir säkert sanslöst stor.
Och som väntat så klippte Talibanerna telekomlinjerna i Panshirdalen imorse:
https://tolonews.com/index.php/afghanistan-174449
Citat:
Taliban Cuts Telecom Service to Panjshir: Locals

Local residents in Panjsir province, the only province that has not fallen to the Taliban, say that the Taliban has cut telecommunication networks in the province.
Panjshir residents say that the lack of phone and internet networks is causing serious challenges.
“They have cut off telecommunication services in Panjshir for the last two days. Panjshir people are facing challenges in this regard and cannot get in touch with their relatives living in other parts of the country,” said Gul Haidar, a Panjshir resident.
Mustafa, a Kabul resident, says that his relatives and friends live in Panjshir but he cannot contact them. “All my relatives and friends are in Panjshir. Unfortunately, on one hand the road to Panjshir is closed and on the other hand the communication networks are not working,” he said.

Panjshir residents added that the Taliban has closed roads and other routes leading to Panjshir valley and that food prices have skyrocketed in the province.
“They (Taliban) claim that 80 percent of Panjshir's problem has been solved and the people have no fight with us. But they have closed the road for the people,” said Jumadin, a Panjshir resident.

The Taliban has yet to comment.

Ahmad Massoud, son of Ahmad Shah Massoud, leads the resistance against the Taliban in Panjshir.
So far both sides have insisted on solving the problem via dialogue, and in the past two weeks neither side has attacked the other.
However, the talks have so far led to no tangible outcome.

I och med att de klippt kommunikationen så kommer inte heller ekonomin att fungera.
Medans Talibanerna levt kvar i medeltiden så har landet runt omkring dem moderniserats.
Något som de antagligen inte lagt märke till.
Om komponenterna har skadats så är det ju inte bara att slå på knappen, de kommer inte att fungera i allafall.

Det blir nog otroligt svårt för dem att backa tillbaka till det gamla banksystemet,
all kunskap om det är väl försvunnen sedan ett tag tillbaka.
Citera
2021-08-30, 21:32
  #4365
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youholic
Pentagons talesman John Kirby försökte svara på frågan om eventuella civil dödsoffer vid en drönar attack i Kabul i söndags. Han hade inge aning om sex barn hade mördats, och gav ett allmänt förvirrat intryck gällande attacken, men han var helt säker på att att det var IS män snarare än barnen som var de tilltänkta målen.

https://www.theguardian.com/world/live/2021/aug/30/afghanistan-live-news-kabul-taliban-latest-updates-airport-attack-islamic-state-isis-k-us-drone-stri ke-civilians-children-killed-deaths-reported?page=with:block-612cfeaa8f083bf4a045288c#block-612cfeaa 8f083bf4a045288c


Det är ju dock ett krigstillstånd som råder där. Talibanerna släppte ju fram en självmordsbombare i torsdags, alltså så höll de inte avtalet. USA ser det självklart som en krigshandling.
Det verkar ju som att USA kunde mäta ljudet att det var en sekundärexplosion efter att missilen träffade. Alltså så fanns det sprängmedel i den bil som de träffade.
Synd att några civila befann sig i närheten, men terroristerna tänkte väl inte på att ha en bil full med sprängmedel mitt bland civila. Det brukar ju inte terrorister tänka på heller.
Citat:
Ursprungligen postat av Youholic
Inga nytt har framkommit kommit men man kan väl tänka sig att husdjuren hade tillgång till ett avancerat djursjukhus i klass med de bästa sjukhusen i Kabul. Så de kanske kunnat göra alla förberedelse redan där?

Jag tror att du missförstått vad ordet karantän innebär ?

Klockan slår nu kl 2400 i Kabul och om USA redan har dragit det vet jag dock inte ?
Citera
2021-08-30, 21:35
  #4366
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Blomkål liksom de flesta grönsaker kan ju bara lagras kort tid innan de blir förstörda. Indien har haft samma problem, men har tydligen storsatsat på fler frysanläggningar för grönsaker. För att hålla priserna någorlunda konstanta.
Opium däremot är mera som grankåda i hållbarhet, och kan nog ligga i förvar i decennier om inte sekler utan att förlora sin styrka.
Det är tydligen arbetsintensivt att skörda opium för hand. Och ger bara drygt 50 kg per hektar.

Läkemedelsindustrin kan dock utvinna mycket mer av hela plantan, där man har gjort odlingsförsök i bland annat Danmark, med gott resultat.

Valmoplantan ger ungefär lika mycket olja i fröna som raps gör. När oljan är utvunnen så kan resterna av fröna gå till djurfoder. Tvärtom vad många tror så innehåller fröna så lite narkotiska ämnen att de knappt märks.

Resten av plantan används som råvara för läkemedel.

Saffranskörden domineras av Iran, åtminstone enligt denna artikel:
https://www.cs.mcgill.ca/~rwest/wikispeedia/wpcd/wp/t/Trade_and_usage_of_saffron.htm
Detta beror väl till stor del på att valutan i Iran är relativt skyddad.
Att befolkningen kan tåla de låga lönerna, eftersom priserna också är låga i Iran.
Konstigt nog är valutan skyddad på grund av alla sanktioner.
Iran är ju också nästan självförsörjande på det mesta.
Fast alla importprodukter blir förstås svindyra för den normala iraniern.

Vad som kommer att hända i Afghanistan efter maktöverlämnandet det vet vi inte.
Gissningsvis kommer Internettet att krascha. Det finns väl inga kvar som kan sköta servrar
och fiberlänkar, etc. Delar av Afghanistan förlitar sig troligen helt på satellitlänkar, pga att landet är så bergigt
att det inte går att bygga mikrovågslänkar överallt.

Kostnaden för att dra fiber blir säkert sanslöst stor.
Och som väntat så klippte Talibanerna telekomlinjerna i Panshirdalen imorse:
https://tolonews.com/index.php/afghanistan-174449

I och med att de klippt kommunikationen så kommer inte heller ekonomin att fungera.
Medans Talibanerna levt kvar i medeltiden så har landet runt omkring dem moderniserats.
Något som de antagligen inte lagt märke till.
Om komponenterna har skadats så är det ju inte bara att slå på knappen, de kommer inte att fungera i allafall.

Det blir nog otroligt svårt för dem att backa tillbaka till det gamla banksystemet,
all kunskap om det är väl försvunnen sedan ett tag tillbaka.
Bönderna själva föredrar att odla marijuana. De personligen får ett större pris per hektar, samt så är det tre ggr, mindre arbetskrävande än att odla vallmo.
Men de övriga leden tjänar inte lika mycket. Där blir det påtryckningar.
Citera
2021-08-30, 22:28
  #4367
Medlem
Nu har jag hållit lite koll på FN Säkerhetråd. Storbritannien och Frankrike (som förvisso kan rösta mot USA om petitesser på trotts) röstade som vanligt precis som USA (de borde ersättas av riktiga stormakter som Iran, Indien eller Pakistan) och den ena kunde lika gärna skrivit talet till den andra. Alla på Flashback är väl allt för bekanta me de högtravande snacket och lika trött på det som mig. Men jag höll ändå mig alert så att jag skulle höra om de bjöd på någon riktig godbit och började prata om alla ickebinära och transpersoners väl i Afghanistan (jag själv hyser inget ogillande mot dessa grupper) Representanten för världens största land Ryssland påpekade det uppenbara att ockupationsmakterna har för avsikt skeppa iväg alla som kan var till nytta för att administrerar landet. De som följer de mer bombastiska mötena i Säkerhetsrådet är ju väl medvetna att de läggs förslag som de redan vet inte kommer går igenom så representanten för den egentliga ekonomiska supermakten Kina såg lite trött ut. Men inte trött nog för att kunna avstå från att ge USA en känga.
Citera
2021-08-30, 22:35
  #4368
Medlem
Hurra nu verkar USA var klar och fred kan åter råda!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in