Citat:
Ursprungligen postat av
Giant Squid
Alla kan inte odla samma cashcrop om det gäller tex, grönsaker. Det finns inte en så stor marknad för allt, priserna droppar.
Det var ju nåt försök senast opiumförbudet var infört. Då alla försökte sig på att odla typ blomkål som initialt hade ett högt värde. Till slut rann det blomkål ut ur öronen på varje Afghan och bönder blev sittandes med tonvis av osäljbar vara.
Taktikten tror jag kan vara så här. Eftersom Talibanerna aldrig har beskattat samtliga opiumodlare i landet utan bara dessa inom sina kontrollerade områden. Helmandprovinsen, där även Talibanernas raffianderier ligger, på smuggelrutten mot Pak, och vidare.
I andra regioner har beskattning skett från andra krigsherrar, klannledare och regeringsmedlemmar. Blir det ett förbud mot opium så kommer detta enbart gälla alla andra utom Talibanernas bönder.
Opium handeln överlever, minskar internationellt med ca, 50% ifrån Afghanistan. Dock blir det bara Talibankontrollerad. De övriga får odla andra grödor. Visst välstånd till inhemska grönsaksmarknaden, ekonomin försvagas från konkurrerande krigsherrar, samt allt ser väldigt bra ut internationellt.
Typ, wow Talibanerna har fått stopp på hälften av knarket, lite samma taktik som kartellerna i Central och Sydamerika. Vi har sett detta så många gånger förut....
win win, knarkarna är nöjda, Talibanerna är nöjda, FN är nöjda. En och annan sur krigsherre kan vi bara skicka en drönare på.
Blomkål liksom de flesta grönsaker kan ju bara lagras kort tid innan de blir förstörda. Indien har haft samma problem, men har tydligen storsatsat på fler frysanläggningar för grönsaker. För att hålla priserna någorlunda konstanta.
Opium däremot är mera som grankåda i hållbarhet, och kan nog ligga i förvar i decennier om inte sekler utan att förlora sin styrka.
Det är tydligen arbetsintensivt att skörda opium för hand. Och ger bara drygt 50 kg per hektar.
Läkemedelsindustrin kan dock utvinna mycket mer av hela plantan, där man har gjort odlingsförsök i bland annat Danmark, med gott resultat.
Valmoplantan ger ungefär lika mycket olja i fröna som raps gör. När oljan är utvunnen så kan resterna av fröna gå till djurfoder. Tvärtom vad många tror så innehåller fröna så lite narkotiska ämnen att de knappt märks.
Resten av plantan används som råvara för läkemedel.
Saffranskörden domineras av Iran, åtminstone enligt denna artikel:
https://www.cs.mcgill.ca/~rwest/wikispeedia/wpcd/wp/t/Trade_and_usage_of_saffron.htm
Detta beror väl till stor del på att valutan i Iran är relativt skyddad.
Att befolkningen kan tåla de låga lönerna, eftersom priserna också är låga i Iran.
Konstigt nog är valutan skyddad på grund av alla sanktioner.
Iran är ju också nästan självförsörjande på det mesta.
Fast alla importprodukter blir förstås svindyra för den normala iraniern.
Vad som kommer att hända i Afghanistan efter maktöverlämnandet det vet vi inte.
Gissningsvis kommer Internettet att krascha. Det finns väl inga kvar som kan sköta servrar
och fiberlänkar, etc. Delar av Afghanistan förlitar sig troligen helt på satellitlänkar, pga att landet är så bergigt
att det inte går att bygga mikrovågslänkar överallt.
Kostnaden för att dra fiber blir säkert sanslöst stor.
Och som väntat så klippte Talibanerna telekomlinjerna i Panshirdalen imorse:
https://tolonews.com/index.php/afghanistan-174449
Citat:
Taliban Cuts Telecom Service to Panjshir: Locals
Local residents in Panjsir province, the only province that has not fallen to the Taliban, say that the Taliban has cut telecommunication networks in the province.
Panjshir residents say that the lack of phone and internet networks is causing serious challenges.
“They have cut off telecommunication services in Panjshir for the last two days. Panjshir people are facing challenges in this regard and cannot get in touch with their relatives living in other parts of the country,” said Gul Haidar, a Panjshir resident.
Mustafa, a Kabul resident, says that his relatives and friends live in Panjshir but he cannot contact them. “All my relatives and friends are in Panjshir. Unfortunately, on one hand the road to Panjshir is closed and on the other hand the communication networks are not working,” he said.
Panjshir residents added that the Taliban has closed roads and other routes leading to Panjshir valley and that food prices have skyrocketed in the province.
“They (Taliban) claim that 80 percent of Panjshir's problem has been solved and the people have no fight with us. But they have closed the road for the people,” said Jumadin, a Panjshir resident.
The Taliban has yet to comment.
Ahmad Massoud, son of Ahmad Shah Massoud, leads the resistance against the Taliban in Panjshir.
So far both sides have insisted on solving the problem via dialogue, and in the past two weeks neither side has attacked the other.
However, the talks have so far led to no tangible outcome.
I och med att de klippt kommunikationen så kommer inte heller ekonomin att fungera.
Medans Talibanerna levt kvar i medeltiden så har landet runt omkring dem moderniserats.
Något som de antagligen inte lagt märke till.
Om komponenterna har skadats så är det ju inte bara att slå på knappen, de kommer inte att fungera i allafall.
Det blir nog otroligt svårt för dem att backa tillbaka till det gamla banksystemet,
all kunskap om det är väl försvunnen sedan ett tag tillbaka.