Citat:
Ursprungligen postat av
nbsp
Massflykten från Afghanistan verkar utebli, Pakistan säger att passagerna vid deras gräns mot A är som de brukar vara.
Vad jag hört så är det liknande vid landgränserna till andra länder.
Så kalabaliken runt Kabuls flygplats speglar inte massflykt från A.
Vi får se, de har ju inga pengar just nu. Bankerna är tydligen stängda.
Avstånden till gränserna är för stora för att apostlahästarna och skorna ska räcka.
Det går inte heller att använda ATMs (bankomater).
WHOs flygplan landade för en dryg timme sedan på Kabuls flygplats:
Citat:
kl 16:19
World Health Organization plane lands in Kabul
A plane carrying medicines and other supplies from the World Health Organization has landed in Kabul for the first time since the city fell to the Taliban.
Ahmed Al Mandhari, WHO regional director for the Mediterranean, said that the organization has “been able to partially replenish stocks” at Afghan health facilities and ensure that WHO-supported health services can continue.
The WHO said that the 12.5 tonnes of supplies that arrived on Monday can cover the basic health needs of over 200,000 people, as well as 3,500 surgical procedures and 6,500 trauma patients.
On Friday, the WHO said that medical supplies were likely to run out in days. It hopes to establish an air bridge to northern Afghanistan with the help of Pakistan’s government.
The United Nations has warned of a looming “humanitarian catastrophe” in Afghanistan, with about one-third of Afghanistan’s population already at risk of severe or acute hunger.
BBC, länk:
https://www.bbc.com/news/live/world-58279900?ns_mchannel=social&ns_source=twitter&ns_c ampaign=bbc_live&ns_linkname=612cdcf1b19a573a6ec38 a63%26World%20Health%20Organization%20plane%20land s%20in%20Kabul%26 2021-08-30T14%3A19%3A12.786Z&ns_fee=0&pinned_post_locator= urn:asset:6e7a7ac3-b7f1-47c4-9673-20d951ed0f66&pinned_post_asset_id=612cdcf1b19a573a 6ec38a63&pinned_post_type=share
Det är dock bara en liten liten del av allt vad som behövs, enligt den här artikeln:
https://www.reuters.com/world/asia-pacific/afghanistans-healthcare-system-near-collapse-aid-agencies-warn-2021-08-30/
Citat:
Aug 30 (Reuters) - Afghanistan's healthcare system is at risk of collapse, two major aid agencies told Reuters, after foreign donors stopped providing aid following the Taliban takeover.
Citat:
Ursprungligen postat av
LeeVan
Trotts ett flöde på över 100 000 pers har alltså bara en enda självmordsbombare / attentatsman lyckats att ta sig igenom checkpoints och vägspärrar. Det talar för sig själv.
Javisst - Fast bara imorse sköts det ytterligare fem raketer mot flygplatsen.
Dock så tog USAs antimissil-system ner samtliga.
NB: Detta liknar det maktövertagande som skedde då Sovjet lämnade Afghanistan, som ganska snabbt urartade. Med att politiker och klanledare mördades på löpande band ganska snabbt efteråt, när ekonomin hade kraschat i Afghanistan.
Något opiumförbud lär de inte kunna genomföra ändå. Ett alternativ är att odla saffran som har ett högt värde. Men det finns inte utsäde (krokuslökar) så att de kan sätta för nästa skörd. Det är också mera arbetsintensivt att skörda saffran. Opium är praktiskt eftersom det kan lagras i decennier utan att förstöras. Det påstås att Talibanerna ändå har stuvat undan stora volymer.
Från att Talibanerna pratade om förbud, så steg priset på råopium från 70 US dollar till 200, en ökning på 3 ggr på några dagar. Det finns förstås mycket pengar att tjäna på sådana prisuppgångar, för den som vågar handla med detta.
Talibanerna vet nog om opiumets status som en stabil gröda. Och vad det betyder för fattigbönderna.
Opiumet används för rökning bland bönderna och den gör också att hungern försvinner, det gör att de kan somna på hungrig mage och sova ändå.
Hur många som dör för att ha rökt för mycket, det vet vi inte. De som röker opium för mycket blir så småningom smala som benrangel och uttorkade. Och dör av det.