2021-08-30, 21:01
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Venus förhållandevis täta atmosfär har naturligtvis inget med saken att göra. Bara CO2 koncentrationen. Satsar du helhjärtat på att bli årets förvillare eller?

Citat:
Varför skriver du massa ovidkommande dynga och försöker tillskriva mig åsikter jag inte har eller uttryckt?
Visserligen rätt vanligt härinne bland er klimatevangelister, så jag är inte förvånad

Låt mig gissa igen.

Vi vet att det är koldioxid och hög växthuseffekt som orsakar den höga temperaturen på Venus.

Men...

Du har en egen "genialisk" teori om varför det är trycket som orsakar den höga temperaturen.

Den "genialiska" teorin ska du nu dela med oss?

Eller kan det vara så att din "genialiska" teori inte tål dagen ljus?

Citera
2021-08-30, 21:04
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Om du tänker efter en stund så kanske du inser att det har ganska stor betydelse att energin när den återemitteras gör det i godtycklig riktning? I atmosfären, lika ofta neråt som uppåt. Vilket gör att en så stor del som 84% av den värmestrålning som Jorden avger kommer tillbaka. Eniigt beräkningar och enligt mätningar.

Låt mig gissa. Du ha en annan teori...

Gäsp. Nu var det väl frågan om man kan betrakta co2 som en genomskinlig gas för elektromagnetisk strålning eller ej med tanke på att molekylen i praktiken inte lagrar någon energi.
Sluta tillskriv folk åsikter de inte framfört, copy/paste-papegoja.
Citera
2021-08-30, 21:06
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Låt mig gissa igen.

Vi vet att det är koldioxid och hög växthuseffekt som orsakar den höga temperaturen på Venus.

Men...

Du har en egen "genialisk" teori om varför det är trycket som orsakar den höga temperaturen.

Den "genialiska" teorin ska du nu dela med oss?

Eller kan det vara så att din "genialiska" teori inte tål dagen ljus?

Gissa på du. Att det är meningslöst att föra ett vettig diskussion med dig har du visat otaliga ggr här inne.
Kan du inte ta fram offferkoftan och gråta om att folk hotar dig och vill tysta dig med? Det var ju ett tag sedan sist nu
Citera
2021-08-30, 21:09
Medlem
Men Mars har ju samma co2 som.Venus 95%, men där är det kallt.
Citera
2021-08-30, 21:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Gissa på du. Att det är meningslöst att föra ett vettig diskussion med dig har du visat otaliga ggr här inne.
Kan du inte ta fram offferkoftan och gråta om att folk hotar dig och vill tysta dig med? Det var ju ett tag sedan sist nu

Så, du påstår att du har en teori, men det var bara luft. Inget som du klarade av att skriva ner. Som det brukar vara när klimatförnekartrollen påstår något.

Kan du gissa varför jag inte är överraskad?

Dom här återkommande mordhoten från vetenskapsförnekartrollen mot sanningssägare och deras familjer är väl en del av Flashback. Är det inte?

Citera
2021-08-30, 21:16
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Så, du påstår att du har en teori, men det var bara luft. Inget som du klarade av att skriva ner. Som det brukar vara när klimatförnekartrollen påstår något.

Kan du gissa varför jag inte är överraskad?

Dom här återkommande mordhoten från vetenskapsförnekartrollen mot sanningssägare och deras familjer är väl en del av Flashback. Är det inte?

Nu får du lägga av med drogerna, det är DU som påstått att jag ”har en teori”. Ingen annan
Citera
2021-08-30, 21:23
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Men Mars har ju samma co2 som.Venus 95%, men där är det kallt.

Ähum, host, host...

Tätheten hos Mars atmosfär: 0,020 kg/m³

Tätheten hos Venus atmosfär: 65 kg/m³

Det skiljer en faktor ≈3250...

Koldioxidhalten på Mars är 95%.
Koldioxidhalten på Venus är 96%.

I en kubikmeter atmosfär på Venus är det 3280 gånger så många koldioxidmolekyler som i en kubikmeter atmosfär på Mars.

Citera
2021-08-30, 21:26
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Venus förhållandevis täta atmosfär har naturligtvis inget med saken att göra. Bara CO2 koncentrationen. Satsar du helhjärtat på att bli årets förvillare eller?

Citat:
Nu får du lägga av med drogerna, det är DU som påstått att jag ”har en teori”. Ingen annan

Du har alltså ingen förklaring alls till din antydan att temperaturen på Venus har med trycket att göra?

Kan det vara så att du förstår att du inte kan framhärda i detta dumma påstående utan att framstå som... ganska korkad?

Citera
2021-08-30, 21:32
Medlem
Citat:
Som co2 är menar du eftersom den molekylen absorberar och återemittar energi så gott som omedelbart?
Enligt dig är alltså en bit aluminiumfolie genomskinlig eftersom den återemitterar fotoner så gott som omedelbart
Citera
2021-08-30, 21:37
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Enligt dig är alltså en bit aluminiumfolie genomskinlig eftersom den återemitterar fotoner så gott som omedelbart
För viss strålning, ja. Dock inte inom spektrat för synligt ljus bla.
Försöker du flytta målstolparna nu eller?
Citera
2021-08-30, 21:40
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Du har alltså ingen förklaring alls till din antydan att temperaturen på Venus har med trycket att göra?

Kan det vara så att du förstår att du inte kan framhärda i detta dumma påstående utan att framstå som... ganska korkad?

Du är verkligen inte ens läskunnig. Har jag nämt tryck någonstans? Näe, just det. Det var visst du som babblade loss om det ja och jag kallade din svada för ovidkommande smörja.
Har du problem med verklighetsuppfattningen eller hallucinerar du?
Citera
2021-08-30, 21:41
Medlem
Citat:
För viss strålning, ja. Dock inte inom spektrat för synligt ljus bla.
Försöker du flytta målstolparna nu eller?
Inte direkt oväntat att du säger emot dig själv när du kallar CO2 men inte aluminium genomskinligt.

Så vad händer om du ersätter CO2 med en gas som inte absorberar elektromagnetisk strålning? Vad blir Venus temperatur då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in