2021-08-30, 18:09
Moderator
Arne.Ankas avatar
För drygt 1år sen köpte jag en pixma2500 skrivare, skrivit ut kanske 10 sidor text och ett par fotografier, nu strulade skrivaren färg gick fint att skriva ut men svart såg fördjävligt och när jag gick in i mjukvaran så signalera skrivaren att det är ont om svart bläck.

Köpte en ny färgpatron och vägde den på min knarkvåg 38.28 gram, den gamla patronen väger 31.63gr, det är en viktskillnad på 6.65gram en snabbgoogling säger att en patron ska innehålla 8ml bläck.
Tycker jag fick väldigt lite utskrifter av patronen som följde med skrivaren, skickar canon med patroner som bara är partiellt fyllda till nya skrivare?

HP 32xl en flaska med 135ml svart bläck kostar 159kr, den typen av bläckpatron jag använder kan med enkla verktyg fyllas på, kan det bläcket vara värt att testa nästa gång bläcket tar slut?

Mvh A.A
Citera
2021-08-30, 18:14
Medlem
busy-signals avatar
Partiellt fylld, och partiellt uttorkad patron, kanske.
Vill minnas att jag blev besviken på samma sak en gång i tiden då jag hade köpt en bläckstråleskrivare.
Senast redigerad av busy-signal 2021-08-30 kl. 18:17.
Citera
2021-08-30, 18:20
Medlem
Trakessons avatar
De flesta skrivare brukar skicka med patroner med mindre bläck i än det är i de man sedan köper. Sedan tål inte bläckpatroner att sitta i för länge oanvända. De torkar. Lasertoner tål att lagras men de får inte utsättas för allt för fuktig luft däremot.
Citera
2021-08-30, 18:21
Medlem
Det är mer eller mindre standard som jag förstått det att när man köper skrivare så får man inte med fulla patroner vilket man bör ha i åtanke eftersom totalsumman blir mycket högre än man räknat med då man måste byta bläck nästan omgående.
Citera
2021-08-30, 19:10
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Bläckstråleskrivare är en scam!
Citera
2021-08-30, 19:25
Medlem
sk33s avatar
Har haft flera pixma (dock inte TS modell), har börjat köpa XL-piratpatroner från Tyskland, Det är möjligt att de inte är lika färgäkta, blablabla, men om man ska ha bra utskrifter på familjen är det ändå bättre att anlita ett fotolabb, det kostar ju inte mer än originalbläck + papper närapå. Amazon.de har en hoper patroner, kanske finns de även på amazon.se
Citera
2021-08-30, 21:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Partiellt fylld, och partiellt uttorkad patron, kanske.
Partiellt uttorkad tror jag inte, valde skrivare delvis för den påstods ha få problem med det och ser ingen torkad bläck på utsidan patronen, när jag testade att skriva ut en svart ruta på 4x4cm så börja det bra men sen tappa den orken som om bläcket inte rann till tillräckligt snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
De flesta skrivare brukar skicka med patroner med mindre bläck i än det är i de man sedan köper.
Köpte för många år sen en färglaserprinter som hade detta, tror man kunde skriva ut 700 a4 text mot 1600 sidor som en ny toner klarade, xerox hade uttryckligen specificerat detta men kan inte minnas jag läste nåt om det från canon.

Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
eftersom totalsumman blir mycket högre än man räknat med då man måste byta bläck nästan omgående.
å andra sidan, 399kr för skrivaren och 179kr för en äkta svart färgpatron i lokala butiken är hyffsat överkomligt ändå

Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Har haft flera pixma (dock inte TS modell), har börjat köpa XL-piratpatroner från Tyskland,
xl har jag missat, är det nåt som alltid kan användas som ersättning för standardstorleken eller är det bara för vissa skrivare?
Senast redigerad av Arne.Anka 2021-08-30 kl. 21:40.
Citera
2021-08-30, 21:49
Medlem
Jo en majoritet av alla bläckstråleskrivare levereras med en patron som bara är för uppstart och komma igång

Konstigt faktiskt att det inte nämns någonstans som jag sett.

Jag jobbade som ungdom hos en butikskedja, inte sällan det var klagomål på detta.
Citera
2021-08-30, 22:49
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
För drygt 1år sen köpte jag en pixma2500 skrivare, skrivit ut kanske 10 sidor text och ett par fotografier, nu strulade skrivaren färg gick fint att skriva ut men svart såg fördjävligt och när jag gick in i mjukvaran så signalera skrivaren att det är ont om svart bläck.

Köpte en ny färgpatron och vägde den på min knarkvåg 38.28 gram, den gamla patronen väger 31.63gr, det är en viktskillnad på 6.65gram en snabbgoogling säger att en patron ska innehålla 8ml bläck.
Tycker jag fick väldigt lite utskrifter av patronen som följde med skrivaren, skickar canon med patroner som bara är partiellt fyllda till nya skrivare?

HP 32xl en flaska med 135ml svart bläck kostar 159kr, den typen av bläckpatron jag använder kan med enkla verktyg fyllas på, kan det bläcket vara värt att testa nästa gång bläcket tar slut?

Mvh A.A
Påminn mig igen varför man köper bläckstråleskrivare? (Det var 15 år sedan jag gjorde det).
Det är väl ständigt krångel med intorkat bläck?
Citera
2021-08-30, 23:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Mvh A.A

Bläckstråleskrivare är ett gissel, fina utskrifter men de dränerar din plånbok. Laser is da shit, men de dränerar också din plånbok, om du vill ha färgutskrifter dvs.
Citera
2021-08-31, 05:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Såg att det finns "förvaringshållare" till bla pg-545 som ska förhindra att bläcket torkar ut vid förvaring.

https://www.octopus-office.de/shop/en/refill-supplies/ink-refill-supplies/cartridge-clips-for-storage-and-transportation/825/storage-clip-for-canon-pg-510-512-pg-545-cl-511-513-cl-546

Citat:
Ursprungligen postat av Matadolf
Konstigt faktiskt att det inte nämns någonstans som jag sett.
Ja det är dåligt.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Bläckstråleskrivare är ett gissel, fina utskrifter men de dränerar din plånbok. Laser is da shit, men de dränerar också din plånbok, om du vill ha färgutskrifter dvs.
Jag har haft en xerox phaser 6110n färglaser och tycker inte det va mycket att hurra för, tog inte mer än ett par år så började utskriftskvalitén kuka ur och när jag slängde den så gick det knappt att skriva text
Citera
2021-08-31, 08:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Såg att det finns "förvaringshållare" till bla pg-545 som ska förhindra att bläcket torkar ut vid förvaring.

https://www.octopus-office.de/shop/en/refill-supplies/ink-refill-supplies/cartridge-clips-for-storage-and-transportation/825/storage-clip-for-canon-pg-510-512-pg-545-cl-511-513-cl-546

Ja det är dåligt.

Jag har haft en xerox phaser 6110n färglaser och tycker inte det va mycket att hurra för, tog inte mer än ett par år så började utskriftskvalitén kuka ur och när jag slängde den så gick det knappt att skriva text

Xerox brukar ju vara bra?

Brother ska det vara. Mina Brother har 10+ år på nacken, skriver fortfarande lika fint. Min monolaserskrivare har samma kassett ff även om den vrålar att tonern är slut, har en ny liggande men byter inte förrän det blir suddigt. Den får skrika bäst den vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in