2021-08-30, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Takk. Da er det ingenting som hindrer deg i å se enden på korridoren hvis den er helt rett, og du har et fantastisk teleskop. Spør om du får låne et av NASA.

Du väljer alltså att ta bort perspektiv ur ekvationen, då en kurva saknas?

Intressant. Tack för svaret.
Citera
2021-08-30, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Du väljer alltså att ta bort perspektiv ur ekvationen, då en kurva saknas?

Intressant. Tack för svaret.

Jeg tar ikke bort noe som helst. Hvis vi holder oss til perspektiv, så er det ingenting som hindrer at du kan se enden av korridoren hvis NASA låner deg et av sine beste teleskop.
Citera
2021-08-30, 18:34
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Precis som att en horisontlinje alldeles nyss bara kunde förklaras med en kurva... Jag förstår.

Om du tittar längst med en korridor, så går taket och golvet så småningom ihop i en punkt där vi inte längre ser korridoren fortsätta. Vi kan kalla denna punkt för en horisontpunkt. Om du sedan smäller bort väggarna på den här korridoren, och breddar den med tusentals mil, samt höjer takhöjden med flera tusen meter. Då skulle du istället få en horisontell punkt där himlen och marken gör exakt samma sak som golvet och taket gjorde i korridoren som den såg ut från början. En horisontell punkt kan vi kalla för en horisontell linje, om vi är lite ärliga med varandra.

Vad som sedan skulle hända med objekt som försvinner bortom den här begränsningen av vad vi kan se med våra ögon, det är gissningslekar från ditt håll.
Att ögats upplösning till slut inte räcker till har ingenting med någon horisontlinje arg göra och det går att se betydligt längre om du t ex har en kikare och saker i en rak korridor försvinner inte ner genom golvet.
Citera
2021-08-30, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Jeg tar ikke bort noe som helst. Hvis vi holder oss til perspektiv, så er det ingenting som hindrer at du kan se enden av korridoren hvis NASA låner deg et av sine beste teleskop.

Varför inbillar du dig att kan zooma så långt bortom en horisontlinje från där du står?
Citera
2021-08-30, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att ögats upplösning till slut inte räcker till har ingenting med någon horisontlinje arg göra och det går att se betydligt längre om du t ex har en kikare och saker i en rak korridor försvinner inte ner genom golvet.

Du kan ju få visa det här exemplet som du måste sitta på, eftersom du vet hur det ser ut, där man med en kikare tittat bortom den punkt i en korridor som vi ej ser förbi på grund av perspektivets begräsningar. Den horisontella punkten, om du så vill.

Eller är vi igång med era gissningslekar förklädda som sanningar igen? Är vi inte lite trötta på dem?
Citera
2021-08-30, 18:58
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Du kan ju få visa det här exemplet som du måste sitta på, eftersom du vet hur det ser ut, där man med en kikare tittat bortom den punkt i en korridor som vi ej ser förbi på grund av perspektivets begräsningar. Den horisontella punkten, om du så vill.

Eller är vi igång med era gissningslekar förklädda som sanningar igen? Är vi inte lite trötta på dem?
Vadå gissningslekar? Att man ser längre med en kikare eller teleskop är känt sedan tusentals år.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-08-30 kl. 19:01.
Citera
2021-08-30, 19:09
Medlem
Citat:
Vadå gissningslekar? Att man ser längre med en kikare eller teleskop är känt sedan tusentals år.

Flera tusen mil bortom än horisontella linjer? Det var något nytt för mig.

Du är fortfarande välkommen att visa mig det här exemplet som du sitter på.
Citera
2021-08-30, 19:11
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Flera tusen mil bortom än horisontella linjer? Det var något nytt för mig.

Du är fortfarande välkommen att visa mig det här exemplet som du sitter på.
Var har jag skrivit tusen mil? Tusentals år är inte samma sak som tusen mil.
Citera
2021-08-30, 19:25
Medlem
Citat:
Var har jag skrivit tusen mil? Tusentals år är inte samma sak som tusen mil.

För att en platt korridor ska uppvisa en punkt där vi inte ser längre, så behöver den vara en viss längd.

Vad den längden nu är, plus tusen mil till. Spelar egentligen ingen roll vilket avstånd efter brytpunkten vi pratar om, bara att du tror vi kan zooma oss förbi den med ett teleskop.

Du får gärna visa mig ett exempel på när detta sker.
Citera
2021-08-30, 19:26
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Varför inbillar du dig att kan zooma så långt bortom en horisontlinje från där du står?
Om du fortfarande står och tittar i din korridor så kan du se oändligt långt. Den punkt där perspektivlinjerna möts hamnar längre och längre bort desto mer du kan zooma in.

Det är alltså inte som i verkligheten där föremål bortom horisonten inte går att zooma in.

Hur var det med kartan då? Är det en skalenlig bild av landskapet?
Citera
2021-08-30, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Om du fortfarande står och tittar i din korridor så kan du se oändligt långt. Den punkt där perspektivlinjerna möts hamnar längre och längre bort desto mer du kan zooma in.

Det är alltså inte som i verkligheten där föremål bortom horisonten inte går att zooma in.

Hur var det med kartan då? Är det en skalenlig bild av landskapet?

Du menar att zoomen på något mystiskt sätt skulle förflytta din position där du observerar, så att du färdas längre fram och därmed förflyttar ditt perspektiv? Häftigt! Något exempel på när detta sker?

Vad tråkigt det är att ni tycks vilja framstå en möjlighet till en horisontlinje på en platt yta som något trivialt. Jag trodde vi tillsammans var intresserade av att veta en sån grej.

Jag drämmer till med ett JA på din kartfråga!
Citera
2021-08-30, 19:35
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
För att en platt korridor ska uppvisa en punkt där vi inte ser längre, så behöver den vara en viss längd.

Vad den längden nu är, plus tusen mil till. Spelar egentligen ingen roll vilket avstånd efter brytpunkten vi pratar om, bara att du tror vi kan zooma oss förbi den med ett teleskop.

Du får gärna visa mig ett exempel på när detta sker.
Klart du ser längre med en kikare. Dock knappast tusen mil i en korridor då det dels finns en gräns för hur stor förstoring det går att bygga in i en kikare och på tusen mil så skulle luften dessutom göra att det blir suddigt (om du inte har vakuum i korridoren förståss.)
Någon exakt horisontlinje uppstår ju dock inte i en rak korridor. Perspektiv kan ju dessutom inte förklara våra observationer på den verkliga jorden där skyskrapor och berg hamnar till hälften under ytan och inte heller varför vi ser längre från 10 000 meters höjd då gränsen där objekt på marken blir för små för att observera snarare hamnar närmare oss på jordytan jämfört om vi står på marken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in