2021-08-30, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Dom kan givetvis sjunka ner mot golvet då taket och golvet kommer närma sig varandra desto längre bort i korridoren dom kommer men dom lär inte sjunka ner under golvet så som Turning Torso utan då behövs en kurva.

Om korridoren är så pass lång att taket och golvet har gått samman i mitt synfält långt innan korridoren är slut, vad tror du skulle skapas längst med en sådan begränsning i hur långt jag kan se?

Vad skulle hända med högre objekt som står längst med golvet, när de ändå är "förbi" den här begränsningen? Hur skulle de försvinna för mig som observerar?

Om du vet svaret på dessa frågor, och kan visa mig svaret så jag ser att det inte alls ser ut som verkligheten omkring mig, så kan jag ge dig att det "behövs" en kurva.
Citera
2021-08-30, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
I min korridor existerar ingen kurva. Varför tycks molnen i taket ovan mig sjunka i mitt synfält?

Hvis det ikke eksisterer kurve i din latterlig lange korridor, vil enden på korridoren ligge høyere fra bakken enn der den starta, og da vil skyene i taket synke og gulvet stige helt til enden.
Citera
2021-08-30, 14:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det är den stora frågan. Jag tror det. Vad tror du?

Jag tycker inte det är den stora frågan. Det är en helt idiotisk fråga. Det finns ingen rimlig orsak till denna horisont.

Du tror det enbart för att du bestämt dig för att jorden är platt. Du har ingen förklaring till att en platt yta plötsligt skulle uppvisa ett veck/kant/krön. Du bara vill att det ska finnas där.

Ingen stor fråga alls.
Citera
2021-08-30, 14:47
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Om korridoren är så pass lång att taket och golvet har gått samman i mitt synfält långt innan korridoren är slut, vad tror du skulle skapas längst med en sådan begränsning i hur långt jag kan se?

Vad skulle hända med högre objekt som står längst med golvet, när de ändå är "förbi" den här begränsningen? Hur skulle de försvinna för mig som observerar?

Om du vet svaret på dessa frågor, och kan visa mig svaret så jag ser att det inte alls ser ut som verkligheten omkring mig, så kan jag ge dig att det "behövs" en kurva.
I det läget ser garanterat taket och golvet ut att mötas i en punkt. Taket sjunker ju dock aldrig ner under golvet så du kommer aldrig kunna få Turning Torsoeffekten i en absolut rak korridor eller på en platt jord.
Citera
2021-08-30, 14:50
Medlem
Citat:
I det läget ser garanterat taket och golvet ut att mötas i en punkt. Taket sjunker ju dock aldrig ner under golvet så du kommer aldrig kunna få Turning Torsoeffekten i en absolut rak korridor eller på en platt jord.

Om du nu tar den här korridoren och gör den tusentals mil bred. Vad tror du händer med den här punkten där golv och tak möts, från där du observerar?
Citera
2021-08-30, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det finns ingen begrensning. Har du et kraftig teleskop vil du kunne se enden av korridoren helt perfekt, gulv og tak og vegger. Flott,hva??

Din teori är alltså att föremål längst med ytan är det som avgör huruvida perspektiv kan forma vad vi ser framför oss.

Tack.
Citera
2021-08-30, 14:56
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Om du nu tar den här korridoren och gör den tusentals mil bred. Vad tror du händer med den här punkten där golv och tak möts, från där du observerar?
Ingenting mer än att punkten blir ett horisontellt sträck istället. Avståndet i synfältet mellan tak och golv påverkas knappast av avståndet mellan väggarna. Du får ingen Turning Torsoeffekt i alla fall. Den orsakas av kurvaturen.
Citera
2021-08-30, 15:00
Medlem
Citat:
Ingenting mer än att punkten blir ett horisontellt sträck istället. Avståndet i synfältet mellan tak och golv påverkas knappast av avståndet mellan väggarna. Du får ingen Turning Torsoeffekt i alla fall. Den orsakas av kurvaturen.

Du får alltså en... Horisontlinje. Wow. Vilken upptäckt. Perspektiv kan skapa en horisontlinje framför våra ögon utan att kurvor är involverade. Ska vi ansöka om nobelpriset tillsammans eller vill du ta åt dig äran? För mig kvittar det.

Hur något skulle försvinna bortom den här nyupptäckta horisontlinjen som aldrig tidigare varit på tapeten inom den vetenskapliga världen, det vet du?

Hör du inte hur konstigt du resonerar här?

I alla fall. Det är ditt logiska tänkande som nu tagit dig ett steg närmare att kunna misstro en sfärisk jord.
Citera
2021-08-30, 15:03
Medlem
Citat:
Du får alltså en... Horisontlinje. Wow. Vilken upptäckt. Perspektiv kan skapa en horisontlinje framför våra ögon utan att kurvor är involverade. Ska vi ansöka om nobelpriset tillsammans eller vill du ta åt dig äran? För mig kvittar det.

Hur något skulle försvinna bortom den här nyupptäckta horisontlinjen som aldrig tidigare varit på tapeten inom den vetenskapliga världen, det vet du?

I alla fall. Det är ditt logiska tänkande som nu tagit dig ett steg närmare att kunna misstro en sfärisk jord.

Hvordan i all verden kan du komme på den konklusjonen?
Citera
2021-08-30, 15:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Nej jag får ingen horisontlinje av den typen som behövs för att jag skulle misstro en rund jord. Den linje som skulle uppstå i en spikrak korridor kan inte dölja saker till hälften under ytan utan allt skulle bara krympa ihop. Turning Torso skulle försvinna när den kommit tillräckligt långt bort så att den blir för liten och då krypa ihop tills den blir osynlig. Den skulle inte försvinna ner så att 4 våningar hamnar under ytan och 5 våningar över. Att Turning Torso döljs till hälften kan inte orsakas av något annat än en kurva. Perspektiv kan inte förklara Turning Torsoeffekten.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-08-30 kl. 15:09.
Citera
2021-08-30, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Hvordan i all verden kan du komme på den konklusjonen?

Precis så som Jonas beskrev det. Om den platta korridoren du tittar längst med är tillräckligt lång och tillräckligt bred(viktig detalj), så orsakar perspektiv en horisontlinje från där du observerar.

Hallelujah.
Citera
2021-08-30, 15:06
Medlem
Citat:
... Ditt vetande är helt irrelevant i frågeställningen....

Det var du som tog upp mitt vetande. Om du tycker det är irrelevant så föreslår jag att du inte tar upp det i fortsättningen.

Citat:
... Nu pratar vi om alternativa förklaringar...

Vad finns det för alternativ förklaring till att mätstickans 50cm markering är i höjd med siktlinjen till korridorgolvet?

Vi vet att
- man kan dra en rak och obruten linje mellan betraktaren och nedre delen av mätstickan
- mediet i korridoren är luft.
- luft är transparent för ljus

Trots detta ser vi inte de första 50 centimetrarna av stickan. Varför?

Citat:
Precis så som Jonas beskrev det. Om den platta korridoren du tittar längst med är tillräckligt lång och tillräckligt bred(viktig detalj), så orsakar perspektiv en horisontlinje från där du observerar.

Hallelujah.

Nej du får ingen linje som kan dölja nedre delen av stickan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in