2021-08-30, 12:26
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Dan Eliasson var och är en högst respekterad och duktig chef. Det kan du inte ta ifrån honom. Att han införde Lean och liknande på myndigheterna han styrt får ändå anses som positivt. Jag försvarar inte honom fullt ut men att påstå att han varit en dålig chef ur ett objektivt perspektiv är bara fel, annars hade han naturligtvis inte blivit tillsatt och vad jag menar med att Morgan Johansson inte har någon reell makt är att han kan inte enskilt gå in på ett departement och sätta någon på en position utan det sker i så många led.

Du och många andra verkar tro att Morgan Johansson och tre andra ministrar kan sitta och dricka kaffe och bestämma såna här saker - vilket är fel. Det är en hel harang av personer som berörs innan någon tillsätts. Systemet är inte så bräckligt.

Nu ÄR väl inte Dan Eliasson någon chef längre.

Får man fråga dig hos vilka som Dan Eliasson är högt respekterad? Få personer har väl varit så pass kritiserad som honom bland myndighetschefer.

Men kul i alla fall att du tar honom i försvar. Det breddar ju perspektivet om honom.

Det finns ju fler skandaler kring honom. När han var generaldirektör för Försäkringskassan raderade han mail som kunde avslöjat grova missförhållanden under dennes ledning.

https://omni.se/t/skandalerna-inom-f...f-98b55d0f9fa7

Han uttalade sig offentligt om en partiledare som han ogillade att han ville kräkas när han ser honom. Detta var synnerligen olämpligt av en myndighetschef att göra, något som hans partibroder Leif GW Persson även tyckte var märkligt.

Han tid inom Polismyndigheten kantades av ett stort missnöje från kåren.

När pandemin härjade som allra värst, då åker hans som chef för MSB till Gran Canaria och går på sexklubb.
Senast redigerad av DeValera 2021-08-30 kl. 12:34.
Citera
2021-08-30, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera

Får man fråga dig hos vilka som Dan Eliasson är högt respekterad? Få personer har väl varit så pass kritiserad som honom bland myndighetschefer.

Men kul i alla fall att du tar honom i försvar. Det breddar ju perspektivet om honom.

Det finns ju fler skandaler kring honom. När han var generaldirektör för Försäkringskassan raderade han mail som kunde avslöjat grova missförhållanden under dennes ledning.

Han uttalade sig offentligt om en partiledare som han ogillade att han ville kräkas när han ser honom. Detta var synnerligen olämpligt av en myndighetschef att göra, någon som hans partibroder Leif GW Persson även tyckte var märkligt.

När pandemin härjade som allra värst, då åker hans som chef för MSB till Gran Canaria och går på sexklubb.
Han var en haj och som man använde för att styra upp och ta in myndigheter på samma nivå som den privata marknaden låg på ur ett management perspektiv. På kort sikt tog ju alla myndigheter skada av hans implementeringar men på lång sikt var det oundvikligt. De han gjorde med svenska polisen är att jämföra vad USA gjorde med sina myndigheter början 00 talet - centralisering för att höja kvaliten i alla led blir jämn. Sen har jag inget mer och säga om Karln, han var en resource som man nyttjade helt enkelt.
Citera
2021-08-30, 16:31
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Dan Eliasson var och är en högst respekterad och duktig chef. Det kan du inte ta ifrån honom. Att han införde Lean och liknande på myndigheterna han styrt får ändå anses som positivt. Jag försvarar inte honom fullt ut men att påstå att han varit en dålig chef ur ett objektivt perspektiv är bara fel, annars hade han naturligtvis inte blivit tillsatt och vad jag menar med att Morgan Johansson inte har någon reell makt är att han kan inte enskilt gå in på ett departement och sätta någon på en position utan det sker i så många led.

Du och många andra verkar tro att Morgan Johansson och tre andra ministrar kan sitta och dricka kaffe och bestämma såna här saker - vilket är fel. Det är en hel harang av personer som berörs innan någon tillsätts. Systemet är inte så bräckligt.
Vilka menar du att det var som respekterade honom? Hans socialdemokratiska partikompisar?

Jag pratade nyligen med en kvinna som varit civilanställd på Polisen under Eliassons tid som chef. Enligt henne så var han mycket illa omtyckt av samtliga anställda.
Citera
2021-08-30, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Vilka menar du att det var som respekterade honom? Hans socialdemokratiska partikompisar?

Jag pratade nyligen med en kvinna som varit civilanställd på Polisen under Eliassons tid som chef. Enligt henne så var han mycket illa omtyckt av samtliga anställda.

Ja men en chef som gör dom nödvändiga förändringar som behövs även om det innebär att nagelfara medarbetare som ridit på vågen av slapphet som behöver rättas till blir aldrig omtyckt, särskilt inte utåt sett.

Frågar du en kriminell om han gillar polisen kommer du få ett liknande svar.
Citera
2021-08-30, 21:35
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Vad tror du jag gjort? Naturligtvis har jag tipsat journalister och även varit "visselblåsare". Dessa politiker och höga tjänstemän vet hur de skall göra. De använder sig av "complete deniability - metoden". Det betyder inga skrivna dokument finns och alla instruktioner med "uppmaningar" sker muntligt, ofta person till person.

Men problemet är att det har ett stort personligt pris när du gör detta. Det är inte så kul att varje vecka bli kallad till personalchefen för samtal. Dessutom avsätter de någon på personalavdelningen som kallar alla dina medarbetare till personliga samtal för att försöka hitta något du gjort som de kan använda emot dig. När du tar kontakt med facket så konstaterar de att det bästa du kan göra är att sluta, att du vinner inget på en strid med dem.

Ett annat problem är att många är rädda på arbetsplatserna. De är rädda att hamna i onåd och få problem. De är livrädda att inte få sin lön och inte kunna betala sina huslån eller att behöva söka nytt jobb. Det gör att även om alla håller med dig att allt är sjukt och vansinnigt så vågar de inte göra något. De jamar med i hyllningskören till den "store ledaren" och låter sig ledas villigt som lamm till slakt.

Det här var en stor dos OT. Men det kanske kan beskriva den omgivning Klas Friberg verkat i. Jag lutar nog mer och mer åt att Klas Friberg fått nog. Att verka i "politiska polisen" kan säkert ta på den bästes krafter. Med all säkerhet är inte Klas Friberg så lättstyrd som myndighetschef som vissa ministrar vi ha sina chefer. Gissar att Klas Fribergs blodtryck nu sjunker drastiskt ned till normala onivåer...

För övrigt är jag förvånad över din hyllningstext till Dan Eliasson. Jag säger bara: Totalsabbat Försäkringskassans med massa uppsagd personal och vanligt folk som utförsäkras, en polis där man gjort sig av med bra utredare och skapat kaos i organisationen samt hans egen privata snusk-resa till en bög-klubb i .Spanien mitt under en pandemi när han är myndighetschef MSB. Vad mer behövs som beskrivning?
Men ingen som vet varför han avgick!
Citera
2021-08-30, 21:43
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Men ingen som vet varför han avgick!

Det går inte och vara chef över Säpo som vanlig person , dom måste ha ett av deras "Fritzlbarn" som vet hut åt sina underordnande på denna särkillda arbetsplats.

Nu funkar det inte så och varje chef på Säpo en chock , dom är inte långlivande.

Att som högsta chef få se funktionsvarierade både fysiskt och psykiskt förklara varför vanliga medborgare skall låsas av diverse anledningar.

Jag har röjt ordentligt i skiten tidigare för skojs skull och pajasarna löpte amok och blev utskrattade på nätet.
Citera
2021-08-30, 23:07
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blandmissbrukare
Vem eller vad citerar du?
"Personliga skäl" är väl den korrekta termen om någon får kicken/kommer överens med arbetsgivaren eller?
Vill någon avsluta sin anställning kan hen använda termen "privata skäl" eller "jag är less på mitt jobb". Eller "nu skiter jag i det här och går hem". Är jag fel på det?
( I detta fallet tror jag mest på "av personliga skäl". Alltså obekväm. Obekväm själv, eller hos arbetsgivaren. Vad tror ni)? För övrigt, är det verkligen M.Damberg som är arbetsgivaren,
egentligen?
Citera
2021-08-30, 23:10
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera

Han uttalade sig offentligt om en partiledare som han ogillade att han ville kräkas när han ser honom. Detta var synnerligen olämpligt av en myndighetschef att göra, något som hans partibroder Leif GW Persson även tyckte var märkligt.

För en gångs skull skriver du några rader som går att förstå och faktiskt hålla med om. Större skandal till person är väl svårt att uppbringa sedan Palme och Reinfeldt.
Citera
2021-08-31, 00:13
Medlem
King Pins avatar
Citat:

Eliasson gjorde inte ett skit, det var McKinsey som gjorde jobbet åt honom och han tog åt sig äran. Han var en maktfullkomlig politruk.
Citera
2021-08-31, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av King Pin
Eliasson gjorde inte ett skit, det var McKinsey som gjorde jobbet åt honom och han tog åt sig äran. Han var en maktfullkomlig politruk.

Så kanske det var
Citera
2021-08-31, 00:48
Bannlyst
Citat:
Konsultfirman? Vad är det vi missat nu då, låter spännande, berätta gärna!

Man måste ändå avundas Eliasson, stabil som en stubbe, lojal åt sina mästare, fulländningen av en målvaktstyp som tar heat åt andra för cash och makt som belöning. Om 90% av Sveriges befolkning dog inatt av kärnvapenbomber skulle han max säga 3 ord i expressen som Bamse "Det var tråkigt".
Senast redigerad av butterflykniv 2021-08-31 kl. 01:23.
Citera
2021-08-31, 03:31
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Vilken ära? Regeringen visste mycket väl att detta skulle bli en av de mest kontroversiella reformerna i mannaminne, och frågade därför runt bland alla partianknutna tjänstemän om någon ville ta hundhuvudet. Tydligen var Janne den mest kvalificerade som tackade ja, och han avgick sedermera enligt plan när reformerna var genomförda, och personal och folk runt om i landet började gnälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in