2021-08-30, 10:50
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Utbildningsnivå och vaccinationsvilja korrelerar kraftigt i Sverige, genom samtliga åldersgrupper.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/vaccinationstackning-i-undergrupper/

Nämen det tror jag inte.
Jag har ju blivit idiotförklarad av stjärnorna i tråden som säger att de ”smartaste” undviker vaccinet.

När jag påpekade skillnaden i vaccinationsgrad mellan ex Södertälje och Danderyd, blev det märkligt tyst.
Jag frågade om utbildningsnivån är så mycket högre i Södertälje och dessa människor är smartare än resten av oss..
Citera
2021-08-30, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Som inte stämmer, då även elitidrottare fått svår sjukdom.
Var kommer den bisarra idén från att elitidrottare lever hälsosamt? Skattebetalarna i Region Stockholm har tom fått bekosta en särskild mottagning för dessa missfoster: https://www.elitidrottsmottagningen.se/hur-vi-kan-hjalpa/
Senast redigerad av HalHandyman 2021-08-30 kl. 11:04.
Citera
2021-08-30, 11:03
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Nämen det tror jag inte.
Jag har ju blivit idiotförklarad av stjärnorna i tråden som säger att de ”smartaste” undviker vaccinet.

När jag påpekade skillnaden i vaccinationsgrad mellan ex Södertälje och Danderyd, blev det märkligt tyst.
Jag frågade om utbildningsnivån är så mycket högre i Södertälje och dessa människor är smartare än resten av oss..
Tror de lever mer närmare familjen och gör efterforskningar och varnar de äldre i släkten som vi svenskar borde göra. Sen tror de även på gud mer än vetenskap vilket är bra i detta fallet med medias rädsla påtvingad oss.
Citera
2021-08-30, 11:08
Medlem
Citat:
Nämen det tror jag inte.

Om du idiotförklarar andra kan du inte bli förvånad om du blir idiotförklarad själv.

Totalt ointressant vilka som har utbildning och inte i vaccinationsfrågan. Ingen bryr sig.
Citera
2021-08-30, 11:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet2021
Rör på dig ha en bra kost lev hälsosamt.
Risk att bli inlagd = obefintlig.
Källa: sunt förnuft

Intressant att du källhänvisar till sunt förnuft i en vetenskapstråd.
Citera
2021-08-30, 11:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Nämen det tror jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Aktiefadern
Om du idiotförklarar andra kan du inte bli förvånad om du blir idiotförklarad själv.

Totalt ointressant vilka som har utbildning och inte i vaccinationsfrågan. Ingen bryr sig.
Är det verkligen totalt ointressant vilka som vaccinerar sig och vilka som väljer att inte göra det?

Bara det faktum att de som inte väljer att vaccinera sig bedömer sig vara smartare än andra är ju i sig intressant samtidigt som invandrartäta områden också tenderar att ha lägre vaccinationsgrad.

Har de flesta här i tråden som väljer att inte vaccinera sig invandrarbakgrund kan man undra?
Citera
2021-08-30, 11:14
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Nämen det tror jag inte.

Och ryssarna betalar bra för att få antivaxpropaganda levererat till den allmänna befolkningen, medan Flashbacks högutbildade personer i Fittja jobbar gratis.

https://www.reuters.com/technology/facebook-removes-russian-network-that-targeted-influencers-peddle-anti-vax-2021-08-10/

Det är märkligt att det råkar vara just de med lägst utbildning och kunskap som lyckas se igenom alla konspirationer och vara vakna. Medan alla vi som faktiskt åstadkommit något som kräver lite intellektuell kapacitet förblir enkla får.
Citera
2021-08-30, 11:16
Avstängd
Citat:

Hur utbildningsnivån korrelerar med vaccinationsviljan är väl inte helt orelevant tycker jag. Sannolikheten att en högutbildad person betraktar en konspiratorisk film på bitchute som en vetenskaplig källa är exempelvis mycket lägre.
Citera
2021-08-30, 11:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Tror de lever mer närmare familjen och gör efterforskningar och varnar de äldre i släkten som vi svenskar borde göra. Sen tror de även på gud mer än vetenskap vilket är bra i detta fallet med medias rädsla påtvingad oss.
Jag kan hålla med om att det är ett problem om man känner att man blir rädd pga. medias rapportering.

Jag kan inte hålla med om att denna rädsla pga. media bör leda till att man väljer bort vetenskap framför vänner och bekantas uppfattning.
Citera
2021-08-30, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Är det verkligen totalt ointressant vilka som vaccinerar sig och vilka som väljer att inte göra det?

Bara det faktum att de som inte väljer att vaccinera sig bedömer sig vara smartare än andra är ju i sig intressant samtidigt som invandrartäta områden också tenderar att ha lägre vaccinationsgrad.

Har de flesta här i tråden som väljer att inte vaccinera sig invandrarbakgrund kan man undra?

Du lägger för stor vikt vid vad någon anonym på flashback skriver, tror du det speglar vad alla tänker?

Ska man hålla på såhär: "Kolla denna gruppen är smart och denna gruppen är dum, du tillhör den dumma gruppen!"

Sen gör den andra samma sak.

Vad får ni ut av det annat än att bli kallade idioter båda två?
Citera
2021-08-30, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Obefintligt är det inte. Ovanligt kanske, men inte obefintligt.

Du kan gå in på SIR. Svenska intensivvårds registret. Där kan man se hur många som avlidit utan att ha någon känd riskfaktor på IVA. Det mest tragiska dödsfallet där är en 14 årig flicka utan någon känd riskfaktor. Det var en diskussion i tråden för någon dag sedan där någon räknat ut hur många unga som avlidit av covid utan känd riskfaktor men använt socialstyrelsens siffror. Det var ungefär ganska likt. Uträkningen från Socialstyrelsen siffror var dok lite lägre. Så man kan nog känna sig säker på att de allra flesta/alla unga friska som avlider i covid gör det på IVA.

Jag förstår att du inte är så uppdaterad och ganska okunnig så du har kanske aldrig använt den sidan?

För ca en månadsedan gjorde en skribent i tråden en sammanfattning av unga avlidna på IVA efter SIRs register. Det har säkert inte ändrats så mycket eller inte alls sedan dess.

Om du vill ha länk till SIR och även en förklaring hur man söker så tveka inte för att fråga typ vem som. De flesta i tråden kan detta.

Oj vad några det var utan känd riskfaktor. Hur mycket lägre/högre risk är det att dö av covid utan känd riskfaktor kontra plötslig död te.x hjärtstopp hos folk under 50 utan känd riskfaktor?
Citera
2021-08-30, 11:31
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Du lägger för stor vikt vid vad någon anonym på flashback skriver, tror du det speglar vad alla tänker?

Ska man hålla på såhär: "Kolla denna gruppen är smart och denna gruppen är dum, du tillhör den dumma gruppen!"

Sen gör den andra samma sak.

Vad får ni ut av det annat än att bli kallade idioter båda två?
Det är intressant och relevant. Det ger ökade möjligheter att rikta åtgärder exempelvis och se över var åtgärder behövs.

Och något måste ju detta bero på, att vaccintveksamheten är som störst i gruppen med lägst utbildning, näst lägst på den näst lägsta utbildningsnivån och lägst för den högsta utbildningsnivån.

Det är ju bara så det ser ut. Det är inte att kalla någon dum. Det är däremot att hävda att vaccinationsvilja har en mycket stark korrelation med utbildningsnivå. Och utbildningsnivå är omvänt proportionell mot vaccintvekan/vägran. Något beror ju detta faktiskt på.

Bland annat
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Hur utbildningsnivån korrelerar med vaccinationsviljan är väl inte helt orelevant tycker jag. Sannolikheten att en högutbildad person betraktar en konspiratorisk film på bitchute som en vetenskaplig källa är exempelvis mycket lägre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in