Citat:
Ursprungligen postat av
Obskyrdelfin
https://omni.se/studie-smitta-ger-battre-skydd-mot-delta-an-vaccin/a/V9Q4o4
Underbara nyheter för oss som ännu inte injekterats. Som vi alla visste. Och nu efter 4a "mördar vågor" borde i princip hela befolkningen vara immun. Om nu enligt media (75 %) av de vuxna tagit injektionen så borde immuniteten plus alla naturliga antikroppar ge ca 100 % flockimmunitet. Eller hur?
Bra! Då borde jag, verkligen ha superimmunitet och kan släppa på tyglarna.
Synd bara att:
1. Studien säger kanske ingenting om hur mycket jag smittar, om jag, likt förbannat, åker på skiten igen.
2. Konstigt då att även folk i denna tråd berättat att de åkt på Covid-19 flera gånger.
Men, visst, för mig är det ändå en viss skillnad i bedömningen för en 20 årig ovaccinerad som inte haft covid-19 och en 20 åring som haft skiten.
Och ja, man måste dels räkna med att:
1. Hela befolkningen är inte vaccinerad eller har varit infekterad.
2. Vare sig vaccin eller naturlig infektion skyddar helt emot genombrottsinfektion/återinfektion.
3. Delta varianten är betydligt mer smittsam än Alfa-varianten. Den som smittas av Delta-varianten, i motsats till Alfa-varianten, smittar andra lika lätt, oavsett status vad gäller vaccin/tidigare infektion.
4. Effekten av vaccin, liksom naturlig infektion avtar med tiden. Men i det senare fallet så verkar t.ex T-celksimmunitet betydlig längre.
Jag har landat på minst 75 procent, effektiv, immunitet hos hela befolkningen om man tar hänsyn till dessa faktorer och, om ca 50 procent av de ovaccinerade har en naturlig immunitet och 90 procent av 16-40 åringarna är fullvaccinerade, samt 95 procent som är äldre än så, är det också.
Samma effekt kommer dock hur som helst att nås, även om inte så många blir vaccinerade. Men det kommer att ta tid, orsaka lidande och död, samt belasta sjukvården onödigt mycket. Danskarna har gjort detta val. Jag är dock för att vi, åtminstone, skall vänta med det några månader till och försöka få så många som möjligt fullvaccinerade.