2021-08-30, 00:02
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Som vanligt förstår du ingenting, inte ens den allra enklaste svenskan.

Frågan var alltså vad du tror att punkt 2. och 3. är. Eftersom du tydligen inte heller förstod varför frågan ställdes, så kan jag meddela att det var mot bakgrund att du påstår att Ebba inte för någon fullgörelsetalan. Eftersom 2. och 3. är just detta, så undrar jag vad du, IQ-daggmasken, tror att de är.

Som sagt, jag förstår din mållöshet och dina imbecilla svar. Du känner dig precis så jävla korkad som jag påstår att du är, när du sitter och skriver detta trams bara för att undvika att svara på frågorna som blottar alla lögner och felaktigheter du vet att du skriver. Ingen skön känsla du sitter med där, din genomskinliga daggmask till korkskalle. Mer genomskinlig idiot än dig finns nog inte.
Det är inte bara jag som påstår att det handlar om en fastställandetalan.
Ebbas ombud skriver ju uttryckligen i stämningsansökan (aktbilaga 1) att det handlar om en fastställandetalan:
Citat:
4. SKÄL FÖR FASTSTÄLLELSETALAN
Föreslår att du hör av dig till Ebbas ombud och talar om för henne att hon är en idiot som tror att hon gjort en fastställandetalan .

Punkt 1:2 innehåller ett yrkande om att tingsrätten ska förpliktiga att betala vite 400 000 kr till Ebba om han inte ger henne ett undertecknat köpebrev inom en viss tid efter att domen fallit. .

Punkt 1:3 innehåller ett yrkande om att tingsrätten ska förpliktiga Esbjörn att flytta ut etc och ge Ebba möjlighet av avhysa Esbjörn på hans egen bekostnad om han inte inte gör det.

Förpliktigande betyder i det här sammanhanget att Ebba vill att tingsrätten ska ålägga eller beordra Esbjörn att göra vissa saker. Vite är ett påtryckningsmedel men inte så mycket mer. Tanken är att Esbjörn inte ska kunna betala och på så sätt slipp undan utan han ska indirekt bli tvungen att ge henne ett köpebrev. Men om Esbjörn betalar är det inte mer med det. Det går inte att tvinga Esbjörn att underteckna och ge Ebba köpebrevet om han totalvägrar.
2021-08-30, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag funderar över underpriset, och hur man resonerar när man kommer fram till det priset. Att Theo på Sjönära inte hade spärrar är mycket talande om vad slags filur han är, när han vet att Esbjörn är en åldring. Att han inte är inkallad som vittne när köpeskillingen finns på Mäklarbyrån Sjönäras köpeavtal säger mer, än om han skulle bli kallad och för att höras om 3.9 miljoner är ett korrekt marknadspris. Jag är inte säker, men har inte Binninge anmält honom till Mäklarsamfundet?

Det är intressant att Erik Hedlund på Notar inte anlitades, eftersom han är utomstående, och mäklare på orten.

Varför skulle en mäklare som inte värderat fastigheten höras om priset, menar du?
Om du anser att TD bör höras, varför tror du att Esbjörn då inte har kallat honom?
Jo då, pedofilen har anmält TD, två gånger till och med. Skrattretande taffliga anmälningar är det, kan jag meddela. Jo då, jag har läst dem. FMI noterar bara att TD inte har gjort några fel och inleder därför heller inte några disciplinärenden emot honom. Avtalet TD formulerade är korrekt och formriktigt, det har Uppsala Tingsrätt redan slagit fast, och FMI har vid två tillfällen slagit fast att TD inte gjort några fel. Hur mycket mer begär du? Eller menar du att såväl Uppsala Tingsrätt som FMI är med i någon slags konspiration? Du är kanske en äkta foliehatt?

Notar anlitades för att göra en värdering. Även denna har granskats och Esbjörn har låtit göra en egen värdering som gav ett liknande resultat. Två oberoende värderingar som visar liknande resultat borgar för att bägge är korrekta. Eller menar du att både Notar och Densia är med i någon slags konspiration? Du kanske är en äkta foliehatt?

Ett korrekt marknadsvärde för en fastighet som överlämnas utifrån normala förhållanden på tillträdesdagen, värderades av Notar till 4.2 mkr vid värdetidpunkten, inte 3.9 som många troll verkar tro. Närmare ett halvår senare genomförde Densia en liknande värdering som för samma värdetidpunkt gav i stort sett samma resultat. Därefter har priset justerats nedåt jämföret med det uppskattade värdet, eftersom fastigheten inte skulle överlämnas utifrån normala förhållanden på tillträdesdagen. Ett fullt normalt förfarande.
2021-08-30, 00:11
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Jag funderar över underpriset, och hur man resonerar när man kommer fram till det priset. Att Theo på Sjönära inte hade spärrar är mycket talande om vad slags filur han är, när han vet att Esbjörn är en åldring. Att han inte är inkallad som vittne när köpeskillingen finns på Mäklarbyrån Sjönäras köpeavtal säger mer, än om han skulle bli kallad och för att höras om 3.9 miljoner är ett korrekt marknadspris. Jag är inte säker, men har inte Binninge anmält honom till Mäklarsamfundet?

Det är intressant att Erik Hedlund på Notar inte anlitades, eftersom han är utomstående, och mäklare på orten.

Du menar "underpriset" som har diskuterats fram och tillbaka i tråden i 8 månader? Är du en upprepande papegoja? Bor du i en bur?

Två vuxna personer kom fram till priset efter att det gjorts 2 värderingar, samt avdrag för att tomten är fylld av skabb.
2021-08-30, 00:15
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Det är länge sedan Ebba la Livets ord bakom sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Utrotamuslimer
Hon tillhör inte LO det är riktigt men hon styrs fortfarande av sektledarna som bor i området hon strider för att bo i.
Hur kommer det sig att hon inte längre är med i Livets Ord? Är hon utesluten eller har hon själv valt att gå ur? Hur uppfattades det av församlingsmedlemmarna? Var det ett krav från KD för å bli partiledare?
2021-08-30, 00:19
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Det vore ju faktiskt på sin plats att just domare vore tvungna att deklarera sin politiska hemvist.

Nu är du ute på djupt vatten i din iver att ifrågasätta ett kommande domslut som kommer att gå i EBs favör.

Politiska domare strider mot både Europakonventionen och det allmänna rättsmedvetandet.
2021-08-30, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det är inte bara jag som påstår att det handlar om en fastställandetalan.

Det är bara du som påstår att Ebba inte för en fullgörelsetalan.

Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Punkt 1:2 innehåller ett yrkande om att tingsrätten ska förpliktiga att betala vite 400 000 kr till Ebba om han inte ger henne ett undertecknat köpebrev inom en viss tid efter att domen fallit. .

Punkt 1:3 innehåller ett yrkande om att tingsrätten ska förpliktiga Esbjörn att flytta ut etc och ge Ebba möjlighet av avhysa Esbjörn på hans egen bekostnad om han inte inte gör det.

Det är lite tragiskt att se hur du omskriver yrkandena i stämningsansökan på ett sätt som tydligt visar att du inte förstår innebörden av dem och vikten av att de är skrivna som de är. Men det är inte förvånande.

Jag frågade inte heller vad punkterna säger, utan vad du tror att de är, och jag förklarade bakgrunden till frågeställningen. Men du förstod så klart inte det heller.
Nåja, du förstår alltså fortfarande inte att dessa yrkanden utgör fullgörelsetalan? Eftersom du likt den idiot du är ihärdigt påstår att Ebba inte för någon fullgörelsetalan men inte heller nu ändrar denna din villfarelse.

Trodde du att du gav ett smart svar eller? Jösses, du visade bara din okunskap ännu en gång. Säg mig har du förstått nu att punkt 2 och 3 utgör fullgörelsetalan, eller fattar du fortfarande ingenting?
Senast redigerad av StorstBastVackrast 2021-08-30 kl. 00:22.
2021-08-30, 00:29
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Nu är du ute på djupt vatten i din iver att ifrågasätta ett kommande domslut som kommer att gå i EBs favör.

Politiska domare strider mot både Europakonventionen och det allmänna rättsmedvetandet.
I stort alla människor har en politisk övertygelse och eftersom vi ännu inte har AI-domare så vad skulle vara fel å veta om domarnas? För att få vara domare skulle krävas att man också var medlem i ett politiskt parti och deklarera det. Då skulle det vara enklare att välja ut opartiska domare. Hur rättvist skulle det vara tycker du om dessa tre domare som ska döma i detta tvistemål alla skulle tillhöra KD?
2021-08-30, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6

Den här varelsen som i tråden uppgett att hens "egen kvinna" är en "bondfångarfitta", är ute på djupt vatten i allt hen skriver.

I fallet Ebba/Esbjörn kommer det sitta tre domare, och om någon av dem av någon anledning skulle kunna anses jävig, är det bara för respektive part att göra en anmälan om jäv. Det är så vårat rättssystem fungerar.

Det skulle inte förvåna mig det minsta om rättshaveristerna på Esbjörns sida gör en sådan anmälan, och den anmälan sedan, precis som alla anmälningar från Esbjörns sida i ärendet, läggs ner utan åtgärd.

Det är ju rent tragiskt. Esbjörn lyckas med ingenting.

Han misslyckades med psykologen.
Han misslyckades med värderingen.
Han misslyckades med återbetalningen.
Han misslyckades med ledsagaren.
Han misslyckades med polisanmälan.
Han misslyckades med att skippa MUFen.
Han misslyckades med FMI-anmälningarna.
Han misslyckades med godmansansökan.
2021-08-30, 00:33
Medlem
Citat:

Ja, verkligen skumt att inte Theo kallats iomed att både hans och sjönära fastigheters namn nämns när Ebbas advokater började hota med domstol och skadestånd. Har man varit med i skumrask och det på riktigt ska prövas i ljuset vill man väl slippa om man kan, ifall man inte är psykotisk konfrontativ och har skev bild av verkligheten.

Skramlet med Theos namn var väl mest i hopp om att Esbjörn skulle bli rädd och ge Ebba det hon ville ha.
2021-08-30, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
I stort alla människor har en politisk övertygelse och eftersom vi ännu inte har AI-domare så vad skulle vara fel å veta om domarnas? För att få vara domare skulle krävas att man också var medlem i ett politiskt parti och deklarera det. Då skulle det vara enklare att välja ut opartiska domare. Hur rättvist skulle det vara tycker du om dessa tre domare som ska döma i detta tvistemål alla skulle tillhöra KD?

Det beror väl på vad Esbjörn röstar på, eller hur!?

Om Esbjörn röstar KD så är det väl alldeles utmärkt att det är tre KD-domare. Då får ju bägge parter domare som i stor utsträckning delar deras egna värderingar.

Tänk om Esbjörn röstar V åsså blir det tre V-domare bara för att det inte ska få vara några KD-domare. Då är det helt ok enligt dig, eller hur!?
2021-08-30, 00:47
Medlem
kubuns avatar
Citat:

Om Esbjörn röstar KD så är det väl alldeles utmärkt att det är tre KD-domare. Då får ju bägge parter domare som i stor utsträckning delar deras egna värderingar.

Tänk om Esbjörn röstar V åsså blir det tre V-domare bara för att det inte ska få vara några KD-domare. Då är det helt ok enligt dig, eller hur!?
Hm....verkar var nåt på spåret här för det var fasligt vad det tog

Vet vi vilka domare det blir?
2021-08-30, 00:56
Medlem
Citat:

Tror inte Ebba är så populär i KD just nu iomed siffrorna, så om du hoppas på att nämndemännen ska missköta sitt jobb så får det nog bli tre livetsordare på plats isåfall.

Tror dock slapp dom pga tycke är tveksamt i detta fall då allmänintresset är rätt stort.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in