2021-08-29, 22:52
Medlem
Diospyross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vaccinet fyller fortfarande sitt syfte genom att avlasta vården och krematorierna. Men någon flockimmunitet kan inte uppnås med dagens vaccin, oavsett vaccinationsgrad.

Syftet med vaccinerna är inte i första hand att förhindra sjukdom och död; det handlar om att inrätta ett vaccinpass.
Citera
2021-08-29, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
men det är detta som kommer att låta oss att leva som vanligt längre fram.
"Låta oss att leva som vanligt"
Vem är det som ska "låta oss att leva som vanligt"? Gud? Det avgör folk helt och hållet själva - det finns ingen Covid-Gud som bestämmer hur vi ska leva. Politiker är (var) valda av sina undersåtar - är det de som i sin nåd "ska låta oss leva som vanligt"?
Citera
2021-08-29, 22:55
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Vaccinet gör det fem gånger osannolikare att du får Covid-19,(Delta-varianten), jämfört med ovaccinerade. Så nog ger det ett bra skydd mot att få sjukdomen. Men får du ändå Covid-19, trots vaccinskyddet, så riskerar du att smitta andra i lika hög grad som ovaccinerade. Som vaccinerad har du dock betydligt mindre risk att behöva sjukhusvård.

Jag vet inte hur jag skall kunna uttrycka mig klarare!

Alltså måste, även, en tid fram över, även fullvaccinerade,följ restriktioner och rekommendationer, för om de lyckas blir smittade, så för de smittan vidare lika effektivt som ovaccinerade. Men när 70-75 procent av hela befolkningen är fullvaccinerad, så är det 5 gånger svårare för 70-75 procent av hela befolkningen att bli smittad, och då kommer det hela att lugna ned sig.

Ca 90 procent av de som är under 40 år och 95 procent av de som är 40 plusare behöver vaccinera sig. Börjar man vaccinera barn under 16 år för att få fram imponerande vaccintäckning, lurar man bara sig själv, inte Delta-varianten. Se bara på Israel m.fl.! Att få en så stor andel av 16 plusarna att vaccinera sig kräver både tålamod och smarthet, men det är detta som kommer att låta oss att leva som vanligt längre fram.

Vad syftar du till när du skriver fullvaccinerad? 2? 3? 4? Det talas även om boostershot, vilken är den i ordningen?
Citera
2021-08-29, 23:03
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Naturlig immunitet är det som kommer avsluta pandemin.

”It’s a textbook example of how natural immunity is really better than vaccination,” says Charlotte Thålin, a physician and immunology researcher at Danderyd Hospital and the Karolinska Institute who studies the immune responses to SARS-CoV-2 . ”

https://www.sciencemag.org/news/2021/08/having-sars-cov-2-once-confers-much-greater-immunity-vaccine-no-infection-parties

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Infektion ger förvisso bättre immunitet än vaccination. Men studiens resultat innebär inte att man ska förlita sig på naturlig immunitet för att bekämpa viruset.
Citat:
Det där är en feltolkning. Studien säger ju att naturlig immunitet är mycket pålitlig. Det är den enda immunitet vi kan förlita oss på för att stoppa pandemin, vaccinen kan ju inte det.
Citat:
Det är alltså en dum idé att medvetet sträva efter att erhålla naturlig immunitet.
Citat:
Nejdå, är man ung och frisk så är det det bästa alternativet. Man har minimal risk med infektion och får maximal immunitet efteråt. För att skydda de i riskgrupper så är det säkraste att så många som möjligt får naturlig immunitet så snabbt som möjligt, samtidigt som riskgrupperna är vaccinerade. Så det gäller att skynda sig nu då vaccinens effekt börjar avta efter 3-10 veckor.
Citat:
Vaccinerna ger bättre skydd än att förbli ovaccinerad.
Citat:
Nej, naturlig immunitet ger bättre skydd än att vara vaccinerad. För de som haft covid ger vaccin i princip ingen skillnad, de kommer stöta på viruset igen och boostas utan spruta och med maximalt skydd mot sjukdomen.

De skriver ”inga covid-parties”, men jag anser att det är exakt vad man ska göra. Riskgrupper är vaccinerade, let it rip.

Jämförelsen mellan dom olika sorternas immunitet har fått en egen tråd: "Ny Studie: Vaccinerade har 13X högre risk för infektion än de med naturlig immunitet." Jag fortsätter diskussionen där.
Citera
2021-08-29, 23:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
"Låta oss att leva som vanligt"
Vem är det som ska "låta oss att leva som vanligt"? Gud? Det avgör folk helt och hållet själva - det finns ingen Covid-Gud som bestämmer hur vi ska leva. Politiker är (var) valda av sina undersåtar - är det de som i sin nåd "ska låta oss leva som vanligt"?

Nej egoistiska svin som saknar självbevarelsedrift har säkert levt som vanligt under hela pandemin.

- Syster, hjälp mig, jag kan inte andas!!!!
- Nej, du kan inte få mer syrgas, vi måste söva dig och lägga dig i respirator. Det kommer säkert att gå bra, oroa dig inte för det vännen...
Citera
2021-08-29, 23:07
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diospyros
Syftet med vaccinerna är inte i första hand att förhindra sjukdom och död; det handlar om att inrätta ett vaccinpass.
Nu finns ju redan covidbeviset, deg du kallar vaccinpass.

Vad är det fortsatta syftet med vaccinationerna?
Citera
2021-08-29, 23:08
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Vad syftar du till när du skriver fullvaccinerad? 2? 3? 4? Det talas även om boostershot, vilken är den i ordningen?

Jag talar om 2 vaccindoser. Jag hoppas att bara vissa i riskgrupperna behöver en boostershot.
Citera
2021-08-29, 23:33
Medlem
Diospyross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu finns ju redan covidbeviset, deg du kallar vaccinpass.

Vad är det fortsatta syftet med vaccinationerna?

Vaccinpassen är ett första steg mot införandet av ett socialt kreditsystem, dvs en nutida form av kommunism. Utan vaccinationer går det såklart inte att inrätta ett vaccinpass. Om protesterna mot det kommande medicinska apartheidsystemet blir för omfattande, så kommer det istället arbetas för att stänga ned samhället med hänsyn till klimatet, med därpå följande koldioxidpass eller liknande.

Du ska nog läsa i andra forumdelar om du är intresserad av ämnet.
Citera
2021-08-29, 23:36
Medlem
Citat:
Nej egoistiska svin som saknar självbevarelsedrift har säkert levt som vanligt under hela pandemin.

- Syster, hjälp mig, jag kan inte andas!!!!
- Nej, du kan inte få mer syrgas, vi måste söva dig och lägga dig i respirator. Det kommer säkert att gå bra, oroa dig inte för det vännen...
Det börjar bli lite tröttsamt med "gult-slem"-argument efter 18 månader. Det dog fler procentuellt år 2012 än år 2020 utan Digerdöden.
Citera
2021-08-29, 23:44
Medlem
nidhoogens avatar
Citat:
Jag talar om 2 vaccindoser. Jag hoppas att bara vissa i riskgrupperna behöver en boostershot.

Nej, alla behöver boostern, var 5te månad (för tillfället, var 8nde månad för några veckor sedan)

Ta 3dje dosen nu och sluta vistas utomhus, du sprider viruset.

https://www.businessinsider.com/pfizer-ceo-albert-bourla-predicts-annual-covid-19-boosters-shots-2021-8?r=US&IR=T

Pfizer's CEO tell us why he thinks we'll need COVID-19 vaccines every year, like flu shots

Covid 19 = influensans nya namn.
Citera
2021-08-29, 23:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Om inlagda på IVA utgörs av vaccinerade personer om 2 månader så kan du ha en poäng. Men förmodligen har du gjort en killgissning som saknar vetenskaplig grund..

Om vi skulle vaccinera hela befolkningen så skulle andelen på IVA utgöras av 100% vaccinerade då vaccinen inte är 100% -iga, även om talen skulle vara få. Frågan är var smittan klingar av, inget land har ju kommit dit ännu och frågan är om något land gör det, skulle vara Kina då, men inget demokratiskt land.
Citera
2021-08-29, 23:56
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja vaxxpropaganda helt klart. Skulle allmänheten få redan på att de ” ovaccinerade” är multisjuka och storrökande fetknoppar så skulle nog intresset att vaccinera sig inte vara lika stort.

Risken för allvarlig sjukdom varierar kraftigt från individ till individ fortfarande oavsett om man är vaccinerad eller ej.

Vilka ligger bakom propagandan och vad har dessa att vinna på en storskalig vaccinering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in