2021-08-29, 22:28
Medlem
kungenslillapigas avatar
[quote=Vresrosen|77080614]
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga

Jag är samma uppfattning. Hade inte Binninge gått till media, hade det slutat med en katastrof för Esbjörn, och hans nära och kära.

Som jag tidigare påpekat, är att de människor som är mest tilltufsade, är alltid de som hjälper de som är ännu mer tilltufsade. Det var inte bara en god gärning. Det fanns kunskap om hur det kan gå, vad som behöver styrkas och mod att framföra Esbjörns sak.

Han lämnade sitt uppdrag. Men skaffade Esbjörn den bästa hjälp han kunde få, advokater med koll på kontraktsrätten. Det skedde med mycket möda, helt utan prestige.

Att han är förtalad av Ebba Busch säger mer om henne än om honom. Ebba Busch utomrättsliga agerande i denna affären är chockerande. Ännu mer chockerande är att hon fortfarande är partiledare för KD. Det är mycket allvarligt att förtala ett ombud. Ovärdigt beteende för en person som påstår att hon är kristen.

Jag hoppas det blir en tvist, hon kan inte segra för hon har inget att komma med. Subban betalade inte köpeskillingen. Med vilken rätt ska hon nu ha Esbjörns fastighet, när hon inte följer avtalet och betalar in den underpris, hon snålar med i skarpt läge. Nu är det ett hävt med en hävningsförklaring som inte kan ignoreras.
Det har snart gått ett år sedan tillträdet skulle ha skett enligt köpekontraktet.
Vem av parterna har under dessa månader stått för driftkostnad i form av el och va, försäkringar, fastighetsavgift t.ex. Har det framkommit någonstans?
2021-08-29, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Du hittar på som vanligt.
I aktbilaga 95 skriver Swedbank att erforderliga handlingar inte var undertecknade. Swedbank skriver inte att handlingarna per se inte fanns tillgängliga.

Ingenting påhittat i det jag skrev. Du famlar som vanligt efter halmstrån, IQ-daggmask. Och om du nu ska vara så ordpolissmåaktig, så - Nej, banken skriver inte att handlingarna inte var undertecknade. De skrev "när erforderliga handlingar (likvidavräkning och köpebrev) var undertecknade."

Handlingarna upprättas slutligt när de signeras, och detta har inte skett, vilket banken påpekar, därmed finns inte erforderliga handlingar tillgängliga, och då dessa inte funnits tillgängliga, självklart signerade, har banken inte accepterat transaktionen.

Som sagt, du famlar bara efter halmstrån för att binda dina beklämmande små halmgubbar.

Allt betyder samma sak, erforderliga handlingar fanns inte tillgängliga, och därför accepterade inte banken transaktionen. Den exakta formuleringen i ord som du i desperation försöker göra till något spelar ingen roll. Betydelsen är som jag skrev. Du är bara en patetisk liten intelligensbefriad ordpolis till troll.
2021-08-29, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Fanns det ett giltigt köpebrev tillgängligt?

Inte alls. Swedbank skriver klart och tydligt att handlingarna inte fanns tillgängliga. Det är bara IQ-daggmask-trollet DoraF som varken kan läsa eller förstå.
2021-08-29, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
IQ-daggmask igen.
Och vad tror du Yrkande 2. och 3. i stämningsansökan är för något?

Eller klarade din encelliga hjärna inte av att läsa så långt att du upptäckte att det fanns mer är ett yrkande?

Att hon inte kan få fastigheter och skadestånd när det är hon som orsakat kontraktsbrottet genom att inte betala köpeskilling fattar en daggmask, men inte du. Hon ingen bättre rätt, ingen talan, bara skammen över att bli besegrad.

Hur Ebba Busch ska hantera det som återstår av denna tvist, beror endast på motpartens generositet.
2021-08-29, 22:47
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Att du inte förstår att det är en högvinst för Ebba att mitt allt detta bli utsedd till Årets Kvinna nr 2, det säger allt om hur lite du förstår. Och att du inte vet vem som är nr 1, det bara bekräftar saken. Du har verkligen ingen koll på någonting.
såna där listor har jag aldrig tidigare reflekterat över - tillhör väl skvallerpressens gebit - jo just ja aftonhorans lista

.....men jo jag tog reda på det och https://archive.is/dXVK6 förstår att du inte ville omtala vem hon blev slagen av - ha ha undrar lite vilka fler knäppgökar det var med på den listan

Ful-Ebba slog iaf Greta
2021-08-29, 22:47
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Ja Ebbas talan gäller att Esbjörn fullföljer avtalet som han brutit, kallat fullföljdstalan.
Att avtalet fortfarande är giltigt trots att Esbjörn brutit mot avtalet, hon begär fastställandedom.
Förstår du inte nu är det ingen idé att försöka förklara åt dig,
Hihi 😊 Nej nej, Ebba har väckt en fastställandetalan enligt 13 kap. 2 § rättegångsbalken.
Talan om fastställelse, huruvida visst rättsförhållande består eller icke består, må upptagas till prövning, om ovisshet råder om rättsförhållandet och denna länder käranden till förfång.

Beror sakens prövning av frågan, huruvida visst rättsförhållande, som är stridigt mellan parterna, består eller icke består, må ock talan om fastställelse därav upptagas.

Är i lag eljest stadgat, att fastställelsetalan i visst fall må upptagas, vare det gällande.
Rättsförhållandet som nämns i lagtexten ovan är i det här fallet äganderätten till fastigheterna.

Ebbas 1:a yrkande är att tingsrätten ska fastställer att Busch har bättre rätt än Esbjörn Bolin till
fastigheterna. Med andra ord vill Ebba att tingsrätten ska slå fast att det är hon som är ägare till fastigheterna genom att hänvisa till köpekontraktet och också hävda att det fortfarande gäller.

På detta sätt försöker Ebba runda att varken hon själv eller Esbjörn följt avtalet. Ett avtal som parterna inte följer gäller inte längre. Med enbart ett köpekontrakt som inte längre gäller i handen kan man inte väcka en fastställandetalan så därför måste Ebba förneka faktum, dvs att varken hon själv eller Esbjörn följt avtalet. En logisk kullerbytta som Esbjörns advokater synade genom att använda avtalslagen.
2021-08-29, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Hihi 😊 Nej nej, Ebba har väckt en fastställandetalan enligt 13 kap. 2 § rättegångsbalken.
Talan om fastställelse, huruvida visst rättsförhållande består eller icke består, må upptagas till prövning, om ovisshet råder om rättsförhållandet och denna länder käranden till förfång.

Beror sakens prövning av frågan, huruvida visst rättsförhållande, som är stridigt mellan parterna, består eller icke består, må ock talan om fastställelse därav upptagas.

Är i lag eljest stadgat, att fastställelsetalan i visst fall må upptagas, vare det gällande.
Rättsförhållandet som nämns i lagtexten ovan är i det här fallet äganderätten till fastigheterna.

Ebbas 1:a yrkande är att tingsrätten ska fastställer att Busch har bättre rätt än Esbjörn Bolin till
fastigheterna. Med andra ord vill Ebba att tingsrätten ska slå fast att det är hon som är ägare till fastigheterna genom att hänvisa till köpekontraktet och också hävda att det fortfarande gäller.

På detta sätt försöker Ebba runda att varken hon själv eller Esbjörn följt avtalet. Ett avtal som parterna inte följer gäller inte längre. Med enbart ett köpekontrakt som inte längre gäller i handen kan man inte väcka en fastställandetalan så därför måste Ebba förneka faktum, dvs att varken hon själv eller Esbjörn följt avtalet. En logisk kullerbytta som Esbjörns advokater synade genom att använda avtalslagen.

Och yrkande 2. och 3. vad tror du att de är för något? Din blinda daggmask!
2021-08-29, 23:00
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Med tanke på din och sektens tankegång så förstår jag att du inte förstår att det hade varit mer korrekt av Ebba Busch att inte anlita en jävig mäklare, träffa Esbjörn med +1 person vid kontraktsskrivning i ett öde hus. Tillfälligheter tycker säkert du!

Det där är Ebba Buschs egna ord, ingen annan har bekräftat det.
Esbjörn kanske inte ville ha en mäklare för att han inte ville sälja!

Ja men ändå hävdar Ebba Busch att hon genomförde sin affär enligt konstens alla regler! När upplägget för affären utgör mindre än en del av en promille av alla husaffärer av den här storleken. Affärsupplägget är nästan unikt. Det är ju inte snyggt att använda sig av en jävlig mäklare.
Dessutom så skulle en mäklares närvaro vid kontraktsskrivningen inte vara någon utgift sett till den här affärens storlek.

Mäklaren behöver inte vara med över huvud taget, man väljer oftast ett skrivuppdrag för att man vill få en affär utan oklarheter dokumenterad på ett korrekt vis. Oftast en affär där köpare och säljare har god kännedom om varandra, släkt eller nära vänner utan oklarheter.

Om en bekants bekant/syskon räknas som jävig så görs en klar majoritet av alla fastighetsaffär upp med en mäklare som enligt dig är jävig.

Är det ett ödehus nu? Skulle säkert kunna tusen inlägg där rucklet benämns som släktgård, men det har väl aldrig du skrivit 😂

EB ansträngde sig för att göra rätt för sig men tyvärr så träffade hon på en riktig surgubbe som blev påkommen med att ha lovat bort huset till flera personer.

Intressant att du tycker att mäklare inte behöver vara med men samtidigt så klandrar du EB för att mäklaren inte var med vid undertecknandet av kontraktet. Du verkar vara helt förvirrad.
2021-08-29, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag har nog skrivit detta innan, men allt Esbjörn gjort passar väl in i en hypotes som utgår från att Esbjörn ville sälja men inte ville att detta skulle bli bekant för sin "nya flickvän".

Att passa på Majkgård var bortrest, inte anlita mäklare (deras jobb går utt på att sätta fastigheten på marknaden) och att bryta avtalet då hela hans upplägg spruckit (dvs Majkgård et al blivit upplysta).
Intressant teori. Har jag uppfattat rätt, att du insinuerar till att Esbjörn ville byta till en yngre flickvän?

Att han passade på medan Majkgård var bortrest, och sen braka helvetet lös?
2021-08-29, 23:09
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
med risk för att bli stämplad som IQ-amöba så undrar jag iaf om det i ett tvistemål som detta sker några speciella prövningar av domare o nämndemän med avseende deras politiska hemvist och religiösa dito?
Det är ju inte av en slump som Binninge begärde tresits. Det kommer inte att finnas någon nämndeman utan målet kommer att avgöras av tre lagfarna domare (Aktbilaga 49). Med tanke på att nämndemän alltid har en uttalad politisk hemvist är det klokt att utesluta dem.

Det är värt att fundera vilka kopplingar det kan finnas mellan domare vid Uppsala Tingsrätt och Livets Ord, precis som man kan fundera på Katrin Björklunds eventuella koppling till Livets Ord. Det får inte finns några som helst misstanke när det gäller domarna.
2021-08-29, 23:12
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
med risk för att bli stämplad som IQ-amöba så undrar jag iaf om det i ett tvistemål som detta sker några speciella prövningar av domare o nämndemän med avseende deras politiska hemvist och religiösa dito?

Inga nämndemän i detta målet.

Hur menar du att vi skulle pröva domarnas politiska hemvist?
Inkvisitionens dagar är över även m IQ-amöbor som du inte har fattat det.
2021-08-29, 23:15
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Och yrkande 2. och 3. vad tror du att de är för något? Din blinda daggmask!
Eftersom du inte vet vad punkt 2 och 3 innehåller utan måste fråga mig föreslår jag att du läser stämningsansökan igen. Den återfinns I aktbilaga 1.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in