Citat:
Ursprungligen postat av
Q6
Att mäklaren skulle vara med för att det skulle bli jämställt är en väldigt flummig tanke vilket gör att din okunskap lyser igenom och att det märks tydligt att du aldrig har köpt eller sålt en fastighet.
Ebba Busch hävdar i absurdum att hon gjort allt korrekt. Jag har gjort ett gäng fastighetsaffärer, dock alltid med mäklare och vi har alltid skrivit hos mäklaren, både köpekontrakt och likvidavräkning vid tillträde. Men Ebba Busch ville ju inte ha en mäklare som skulle komma och ge Esbjörn massa roliga idéer och annat. Enklare att använda en väns bror för att få fram det man vill och inte riskera något. Varför kunde inte Ebba Busch be någon av mäklarna som värderade att ta skrivuppdraget, en lokal Uppsalamäklare som då också skulle kunnat vara behjälplig med både kontrakt och likvid?
Citat:
Ursprungligen postat av
Q6
Anledningen till att mäklaren oftast är med på tillträdesdagen är att han har koll på vilka papper som skall skrivas på samt var de skall skickas och banktjänstemannen slipper att lägga krut på att sätta sig in i affären.
Mäklaren agerar lite som en regissör medan banken oftast har en mycket mer tillbakadragen roll.
Visst så skulle banken kunna ta ett större ansvar om de ville men jag tror att både mäklare och bank är nöjda med den rollfördelning som finns och att man anser att den är lönsam för bägge parter.
Vilket skitsnack, så du menar att det är vanligt att en mäklare inte är med vid kontraktsskrivningen när det är två för varandra okända som gör affär men sen är med vid likvidavräkningen? Sluta spela så jävla dumma sektmedlemmar! Erkänn istället att ni har fel istället för att fiffla med rökridåer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Q6
Du glömda att svara på frågan varför EB och Esbjörn skulle skriva på köpekontraktet på banken?
Det glömde jag inte... sen kan du fortsätta fundera...