Citat:
Ursprungligen postat av
nova68
Herre jestanes, är du verkligen så faktaresistent?
En stämning för bättre rätt till fastighet görs p.g.a att avtalet brutits av ena avtalsparten.
Förstår du inte vad folk försöker förklara om vad ”bättre rätt till fastighet” betyder.
Det går att stämma på två olika sätt när ena parten brutit avtalet, inse det nu någon gång.
Hihi

Ebbas talan om bättre rätt förutsätter att avtalet fortfarande gäller. Kul att du inte ens förstått det mest grundläggande.
Ebba har inte stämt Esbjörn för avtalsbrott. Eftersom ett avtal inte längre gäller när det brutits, hade Ebba kunnat välja mellan att yrka på
skadestånd eller
fullgörelse som kompensation. Eftersom Ebba vill ha huset hade hon yrkat på fullgörelse. Det är dock inte helt säkert att domstolen bifallit hennes yrkande om fullgörelse även om den kommit fram till att Esbjörn brutit avtalet utan att ha rätt att göra det. Domstolen kan komma fram till att hennes dröjsmål med betalningen är så illa att det också är ett avtalsbrott. I det fallet få Esbjörn behålla sitt hus.
Som framgår av stämningsansökan ( aktbilaga 1) har Ebba inte yrkat på vare sig
skadestånd eller
fullgörelse. Hon har yrkat på
fastställande av bättre rätt och krav på att Esbjörn ska [i]förpliktigas att överlämna ett köpebrev[/I. För att domstolen ska kunna fastställa bättre rätt till hennes fördel kräver det att avtalet fortfarande gäller.
Ebbas yrkanden på fastställande av bättre rätt innebär att hon vill att domstolen ska slå fast att det är hon som är slutgiltig ägare av fastigheterna tvisten gäller. Om hon får som hon vill är det strunt samma om Esbjörn medverkar eller inte.
Den stora problemet med Ebbas talan om bättre rätt är hennes bristande anknytning till fastigheten. Hon har endast ett obevittnat köpekontrakt att visa upp. Om hon betalat Esbjörn eller deponerat resterande köpeskilling hos Länsstyrelsen hade hon haft mycket bättre chans att lyckas få den dom hon vill ha.
Jag inbillar mig inte för ett ögonblick att du ska ta till dig något av det jag skriver, men gör dig själv en tjänst och läs noggrannt igenom stämningsansökan och leta till en början efter hänvisningar till vare sig till hävning eller avtalsbrott. Det finns nämligen inga. Du kommer också att se att Ebba inte yrkar på fullgörelse av avtalet utan på fastställande av äganderätten.