Citat:
Ursprungligen postat av
Fullblitz
Du väljer ju att inte fatta vad jag menar för att du är så jäkla förblindad av att stå upp för Ebba Busch och försöka hävda att hon har skött affären på ett korrekt och riktigt vis.
Det jag menar är att avtalet borde ha skrivits under under jämställda förhållanden mellan Esbjörn och Ebba Busch samt så skulle ju mäklaren varit med om han ändå skulle varit med på banken.
Du som har så jäkla stor erfarenhet av fastighetsaffärer kan ju då förklara för mig varför mäklaren skulle vara med på banken när dom skulle slutföra affären?! Allt som ska göras där hade Ebba Busch och Esbjörn klarat att hantera utan en mäklare med bankens hjälp!
Att mäklaren skulle vara med för att det skulle bli jämställt är en väldigt flummig tanke vilket gör att din okunskap lyser igenom och att det märks tydligt att du aldrig har köpt eller sålt en fastighet.
Anledningen till att mäklaren oftast är med på tillträdesdagen är att han har koll på vilka papper som skall skrivas på samt var de skall skickas och banktjänstemannen slipper att lägga krut på att sätta sig in i affären.
Mäklaren agerar lite som en regissör medan banken oftast har en mycket mer tillbakadragen roll.
Visst så skulle banken kunna ta ett större ansvar om de ville men jag tror att både mäklare och bank är nöjda med den rollfördelning som finns och att man anser att den är lönsam för bägge parter.
Du glömda att svara på frågan varför EB och Esbjörn skulle skriva på köpekontraktet på banken?