2021-08-29, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Frågan gäller tillämpningen av Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.

Menar du verkligen att banken hade stoppat Ebbas inbetalning till Esbjörn med hänvisning till att det kunde röra sig om penningtvätt/finansiering av terrorism om hon inte kunnat visa en likvidavräkning?

Nej. Menar det är en av anledningarna att det inte har betalas över.
2021-08-29, 16:14
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Nej. Menar det är en av anledningarna att det inte har betalas över.
Då är du med andra ord enig med mig om att bestämmelserna i penningtvättslagen inte utgjorde något hinder för Ebbas betalning på tillträdesdagen. Bra att vi är ense om något. Det är ett framsteg.
2021-08-29, 16:23
Medlem
Citat:
Då är du med andra ord enig med mig om att bestämmelserna i penningtvättslagen inte utgjorde något hinder för Ebbas betalning på tillträdesdagen. Bra att vi är ense om något. Det är ett framsteg.

Dock finns det andra anledningar till varför än bara bestämmelserna i penningtvättslagen. Som genomföra likvidavräkning som står med i avtalet.
2021-08-29, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Märks att du aldrig har köpt eller sålt en fastighet.
Varför skulle de skriva på köpekontraktet på banken? Jag tror inte att bankerna är intresserade av detta när det blir mer och mer ovanligt att även köpebrevet undertecknas på banken. Med hjälp av nätet så kan det skötas på distans men det underlättar om köpare och säljare träffas.
Du väljer ju att inte fatta vad jag menar för att du är så jäkla förblindad av att stå upp för Ebba Busch och försöka hävda att hon har skött affären på ett korrekt och riktigt vis.

Det jag menar är att avtalet borde ha skrivits under under jämställda förhållanden mellan Esbjörn och Ebba Busch samt så skulle ju mäklaren varit med om han ändå skulle varit med på banken.

Du som har så jäkla stor erfarenhet av fastighetsaffärer kan ju då förklara för mig varför mäklaren skulle vara med på banken när dom skulle slutföra affären?! Allt som ska göras där hade Ebba Busch och Esbjörn klarat att hantera utan en mäklare med bankens hjälp!
2021-08-29, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Du visar bara att du som vanligt har noll koll. Man skriver vanligtvis inte avtalet på banken. Det är tillträdet som normalt sker på banken.

Esbjörn som är bevisat både beslutsförmögen och förstår vad saker gäller kunde naturligtvis alldeles på egen hand tagit beslutet att inte träffa Ebba "i månskenet" en solig augustidag, utan istället på Odalgården eller någon annan plats. Han kunde också på egen hand tagit beslutet att ställa sig vid fönstret eller till och med gå ut för att läsa avtalet.
Men visst luktar det unken fisk att Esbjörn valde sitt eget övergivna förfallna hus. Det gjorde han så klart för att han inte ville att de han undanhöll affären för skulle få veta något, som den fula fisk han är.
Bedrövligt svar, det märks att ni i sekten börjar få panik att det här kanske ändå inte går Ebba Buschs väg!

Varför skrev dom inte på ett ställe där förhållanden mellan Esbjörn och Ebba Busch varit neutralt och med mäklaren närvarande även där så att mäklaren kunde tillse att allt skrevs under korrekt.

Nej lura ut gamlingen ensam, pressa han att skriva på!
2021-08-29, 16:53
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Bedrövligt svar, det märks att ni i sekten börjar få panik att det här kanske ändå inte går Ebba Buschs väg!

Varför skrev dom inte på ett ställe där förhållanden mellan Esbjörn och Ebba Busch varit neutralt och med mäklaren närvarande även där så att mäklaren kunde tillse att allt skrevs under korrekt.

Nej lura ut gamlingen ensam, pressa han att skriva på!
Knappast troligt. Tvärtom var det gubben som valde plats som den baksluge orm han är, tänkte sig en mysig stund på tu man hand med den gudomlige Ebba som turligt nog hade med sig en vän. Satte stopp för gubbens planer, han är inspirerad av det sällskap han omger sig med. Våldtäktsman och spritlangare. Ja, vad ska man säga? Världsklass eller?
2021-08-29, 17:09
Medlem
Citat:

Intressant att du tycker att de skulle skrivit under på en neutral plats. Du anser alltså att det var fel av Esbjörn att lura ut Ebba till sitt hus för kontraktsskrivandet och således också till nackdel för Ebba då det var Esbjörns hus och inte en neutral plats. Jaja, det hör ju trots allt till vanligheterna att ni troll säger emot er själva.

Mäklaren behövdes inte för att tillse att allt skrevs under korrekt. Avtalet är redan helt och fullt korrekt och formriktigt, inklusive underskrifterna, det har till och med fastställts i domstol, under MUFen.

Snacka om ett bedrövligt inlägg och att ni troll börjar få panik.
2021-08-29, 17:09
Medlem
Citat:
Du väljer ju att inte fatta vad jag menar för att du är så jäkla förblindad av att stå upp för Ebba Busch och försöka hävda att hon har skött affären på ett korrekt och riktigt vis.

Det jag menar är att avtalet borde ha skrivits under under jämställda förhållanden mellan Esbjörn och Ebba Busch samt så skulle ju mäklaren varit med om han ändå skulle varit med på banken.

Du som har så jäkla stor erfarenhet av fastighetsaffärer kan ju då förklara för mig varför mäklaren skulle vara med på banken när dom skulle slutföra affären?! Allt som ska göras där hade Ebba Busch och Esbjörn klarat att hantera utan en mäklare med bankens hjälp!
Mäklaren skulle göra likvidavräkningen enligt krav i kontraktet. Det var nästa steg i tillträdesprocessen. Slutbetalningen och undertecknandet av köpebrevet skulle ske efter detta.
2021-08-29, 17:12
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Att mäklaren skulle vara med för att det skulle bli jämställt är en väldigt flummig tanke vilket gör att din okunskap lyser igenom och att det märks tydligt att du aldrig har köpt eller sålt en fastighet.

Anledningen till att mäklaren oftast är med på tillträdesdagen är att han har koll på vilka papper som skall skrivas på samt var de skall skickas och banktjänstemannen slipper att lägga krut på att sätta sig in i affären.
Mäklaren agerar lite som en regissör medan banken oftast har en mycket mer tillbakadragen roll.
Visst så skulle banken kunna ta ett större ansvar om de ville men jag tror att både mäklare och bank är nöjda med den rollfördelning som finns och att man anser att den är lönsam för bägge parter.

Du glömda att svara på frågan varför EB och Esbjörn skulle skriva på köpekontraktet på banken?
2021-08-29, 17:23
Medlem
fnirps avatar
Citat:
PEP ingår i penningtvättslagen. Ska det vara svårt att ta till sig?
Den som vill kan läsa penningtvättslagen här:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2017630-om-atgarder-mot-penningtvatt-och_sfs-2017-630

(PEP utläses person i politiskt utsatt ställning)

Eftersom Ebba har ett köpekontrakt där det står att hon köpt en fastighet av Esbjörn, som ska betalas I sin helhet den 16 september 2020 kan jag lova dig att banken hade accepterat att hon satte in 3,6 miljoner kronor på Esbjörns konto.

Ebba hade ju redan visat banken köpekontraktet och fått godkännande av banken enligt penningtvättlagen när hon satte in handpenningen. Det visar ju bilden du länkade till. Så naturligtvis hade banken också godkänt att hon gjorde en slutbetalning på samma konto gällande samma fastighetsköp som hon några veckor tidigare satt in handpenningen på.

Som sagt, penningtvättslagen utgjorde inget hinder och har heller inte angetts som skäl till Ebbas betalningsdröjsmål. Det är bara ett halmstrå du tar till.

Banken kan inte neka överföringar där källan är känd och det är vita pengar. Ebba har ett godkänt lån från banken och banken borde förhoppningsvis godkänna sig själva.

Men, eftersom Ebba är en person i utsatt läge, tror jag varningsflaggan viftar, om hon vill föra över kvarvarande pengar för ett fastighetsköp, men inte kan få kvitto/lagfart på en gång när hon gör det. Kan tolkas som utpressning mot Ebba, under täckmantel av ett fastighetsköp. En skum överföring är det iallafall i det läget.
2021-08-29, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Banken kan inte neka överföringar där källan är känd och det är vita pengar. Ebba har ett godkänt lån från banken och banken borde förhoppningsvis godkänna sig själva.

Men, eftersom Ebba är en person i utsatt läge, tror jag varningsflaggan viftar, om hon vill föra över kvarvarande pengar för ett fastighetsköp, men inte kan få kvitto/lagfart på en gång när hon gör det. Kan tolkas som utpressning mot Ebba, under täckmantel av ett fastighetsköp. En skum överföring är det iallafall i det läget.

En extremt skum överföring, ingen vettig människa betalar 3,6 miljoner utan att få någonting alls i utbyte.
Man får vara enormt korkad för att inte förstå det.
2021-08-29, 17:37
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp

Det där är ju bara ett tramsigt halmstrå och det vet du.

En bank vet att köparen Ebba inte kan få köpebrevet- kvittot - av säljaren innan hon erlagt köpeskillingen. Som du vet var säljaren en 81-årig man som sedan länge var kund i banken

Kan inte du berätta för oss hur det kan komma sig att banken lät Ebba föra över handpenningen till Esbjörn när hon bara hade ett köpekontrakt att visa upp? Enligt din paranoida tankegång borde banken ha misstänkt att Ebba var utsatt för utpressning redan då, stoppat den skumma överföringen och anmält saken till polisen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in