2021-08-29, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Fan vad tjatar om det där. Jag har sagt massor med gånger att jag har en aning.

Och jag förstår fortfarande inte vad den platta ytan har med det hela att göra. Hur menar du att en yta som ligger under siktlinjen kan påverka siktlinjen? Du kan dra en rät linje från betraktaren till de nedre delarna av tornet utan att en toucha "planet". Planet påverkar inte sikten eftersom det inte ligger i siktlinjen.

Vad fan har den platta ytan med det hela att göra?

Siktlinjen hindras av en horisontlinje.

En fråga, tror du att du har en direkt siktlinje till molnen som står närmast horisonten?
Citera
2021-08-29, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Varsegod du borde kassera in Hibbelers $200.000 för den som kan bevisa att vi är på en snurrande boll. Vad väntar du på? Det är högre peng än nobelpriset

Hvor mange bevis vil du ha?

1. Sola står opp om morgenen, vandrer over himmelen uten å forandre størrelse og går ned bak horisonten om kvelden, like stor Det er umulig på ei flat jord.
2. Flyrutene mellom kontinentene på den sørlige halvkule må fly med 2800 km/t for å rekke fram i tide hvis jorda er flat. Det er helt umulig.
3. Sydkorset står rett i sør overalt på den sørlige halvkule, mens sør på ei flat jord er i totalt forskjellig retning. Hvis jorda er flat er det helt umulig å forklare.
4. Utover høsten blir dagene lengre og lengre sør for ekvator. På ei flat jord vil sola få lenger og lenger vei rundt jorda jo lenger sør vi kommer, og dermed vil dagene bli kortere og kortere hvis jorda er flat.
5. Det er midnattssol i Antarktis. Alle kan ta et cruise til Antarktis, selv om det er noe dyrt. Ca. 40-45000 gjør dette hvert år. Alle sammen har opplevd at det er lyst omtrent døgnet rundt. Det er helt umulig på ei flat jord.

Og --- prøv å sammenligne hvor sola står opp, f.eks i Australia eller Sør-Amerika og sammenligne det med hvordan det ville sett ut hvis jorda var flat. Den som tør vil se at det på ingen måte stemmer med flatjordkartet.

Han skurken dere henviser til kan beholde pengene. Han kan heller betale tilbake til alle de godtroende han har lurt i årenes løp.
Citera
2021-08-29, 20:19
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Siktlinjen hindras av en horisontlinje.

En fråga, tror du att du har en direkt siktlinje till molnen som står närmast horisonten?

Och det visar att ytan inte är plan. Voilà
Citera
2021-08-29, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Hur går det med bygget av den skalenliga modellen av den plana ytan med 10 mils diameter?
Du har väl åtminstone räknat ut hur hög modellen av Turning Torso blir?

Det går inget vidare, jag kan inte sånt.

Vore jätteintressant om någon som kan ville göra en och presentera sina resultat.

Det som intresserar mig är förstås om en horisontlinje uppstår. Hur högt TT är bryr jag mig inte om.
Citera
2021-08-29, 20:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Det går inget vidare, jag kan inte sånt.

Vore jätteintressant om någon som kan ville göra en och presentera sina resultat.

Det som intresserar mig är förstås om en horisontlinje uppstår. Hur högt TT är bryr jag mig inte om.
Väldigt svårt att förstå dig.

Om du nu tror att jorden är platt, så har du väl en modell där du står. Titta dig runt omkring, vad ser du?

Att sedan jorden inte är platt, är väl något som får komma till dig när du växer upp.
Citera
2021-08-29, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Och det visar att ytan inte är plan. Voilà

Bara om du inbillar dig att det är omöjligt för en horisontlinje att uppstå utan en kurva. Bara då, visar det att ytan inte är plan.

Att säga "vad skulle det vara, då? Lol #sciencerules" utan att få ett fullkomligt utstuderat svar, är inte att motbevisa något, eller att bevisa sin egen teori, hur gärna ni än vill tro det.

Samma fråga till dig Clay, har du en direkt siktlinje till molnen som står närmast horisonten, om du själv står vid stranden och tittar ut över havet?
Senast redigerad av Dendummasillen 2021-08-29 kl. 20:29.
Citera
2021-08-29, 20:29
Medlem
constants avatar
Citat:
Tror du att du har en direkt siktlinje till molnen som står närmast horisonten, när du står vid stranden och tittar ut över havet?
Det jag tror är att du trots påminnelser aldrig kommer att visa upp något vettigt evidens för din platta jord.

Kommer du någonsin att få fram något? Näe - aldrig.
Citera
2021-08-29, 20:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Bara om du inbillar dig att det är omöjligt för en horisontlinje att uppstå utan en kurva. Bara då, visar det att ytan inte är plan.

Att säga "vad skulle det vara, då? Lol #sciencerules" utan att få ett fullkomligt utstuderat svar, är inte att motbevisa något, eller att bevisa sin egen teori, hur gärna ni än vill tro det.

Samma fråga till dig Clay, har du en direkt siktlinje till molnen som står närmast horisonten, om du själv står vid stranden och tittar ut över havet?

Inbillar mig? Du har ju inte ens ad hoc-snickrat ihop ett argument här. Det är självklart att en horisont som skymmer det som är bakom skulle existera på en platt yta.

Varför ska jag svara på tramsiga frågor när du själv skiter i stt svara på relevanta frågor?
Citera
2021-08-29, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det jag tror är att du trots påminnelser aldrig kommer att visa upp något vettigt evidens för din platta jord.

Kommer du någonsin att få fram något? Näe - aldrig.

Det är en mycket enkel ja eller nej-fråga.

Har du en direkt siktlinje till molnen som står närmast horisonten, när du står vid stranden och tittar ut över vattnet?
Citera
2021-08-29, 20:46
Medlem
constants avatar
Citat:

Har du en direkt siktlinje till molnen som står närmast horisonten, när du står vid stranden och tittar ut över vattnet?
Fast det är inte alls intressant, det som däremot är det om du har några som helst vettiga evidens för att jorden är platt. Det är också topic i tråden, inte vad någon ser när den står någonstans.

Alltså: Har du något vettigt evidens för att jorden är platt?
Citera
2021-08-29, 20:50
Medlem
Jag har varit övertygad om att flat earth är en psy-op för att misskreditera alla konspirationsteoretiker, vem är så korkad att tro att jorden är platt liksom?

På senare tid har jag dock börjat tvivla på att solsystemet är som det påstås vara och det har med mina iakttagelser av månen att göra. Den verkar ju inte vara en planet som lyser pga solljuset utan att den är självlysande. Du kan läsa böcker i skenet av en fullmåne. Föreställ er att ni åkte mot ljuskällan/månen, den skulle ju bara bli ljusare och ljusare och man skulle ju inte kunna titta på månens yta utan att bränna sönder ögonen. Jämför det med jorden.

Kan någon svara på varför det är så?

Finns fler märkliga saker med månen som att man bara ser ena sidan, teoretiskt sett så skulle den ju kunna vara en skiva. En annan sak är att ljuset från månen är jämt över den sidan man ser, borde ju vara mer ljus på den biten av månen där ljuset träffar direkt och reflektionen avtar gradvis mot mitten så att säga. En tredje sak är att den är precis lika stor som solen men det kan ju bara vara ett märkligt sammanträffande.

Någon som kan förklara mina tvivel så jag slipper kliva ner i det kaninhålet?
Citera
2021-08-29, 20:51
Medlem
Citat:

Jeg vet at dette spørsmålet ikke er til meg, men jeg tillater meg å påstå at den debatt-teknikken du bruker er uærlig og forkastelig. Du spør hvordan et meget stort, flatt område vil se ut, og når vi ut fra vår kunnskap om perspektiv svarer at slik ville det sett ut om jorda var flat, så spør du hvordan vi kan vite det når vi aldri har sett et slikt område. Det går i sirkel, og det blir feil samme hva vi svarer.

Det er fullstendig uærlig at du aldri svarer på de spørsmål vi stiller, du bare forlanger at vi skal svare. Jeg vet snart ikke hvor mange relevante spørsmål jeg har stilt, og du har ikke svart påett eneste. Forsvinn ned i hula di til mamma troll, men pass på at halen ikke blir sittende fast når du lukker døra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in