Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Det där är ju bara ett tramsigt halmstrå och det vet du.
En bank vet att köparen Ebba inte kan få köpebrevet- kvittot - av säljaren innan hon erlagt köpeskillingen. Som du vet var säljaren en 81-årig man som sedan länge var kund i banken
Kan inte du berätta för oss hur det kan komma sig att banken lät Ebba föra över handpenningen till Esbjörn när hon bara hade ett köpekontrakt att visa upp? Enligt din paranoida tankegång borde banken ha misstänkt att Ebba var utsatt för utpressning redan då, stoppat den skumma överföringen och anmält saken till polisen.
Jag har inte skrivit penningtvättlagen, eller bestämt hur den ska tillämpas. Men alla misstänkta transaktioner eller försök till dylika transaktioner, ska granskas. Det är andemeningen i penningtvättlagen. Det är inte tramsigt och det är inte mina paranoida tankegångar.
Alla som jobbar för en bank, är skyldiga att hålla ögonen öppna för transaktioner som inte verkar vara legitima. De två banker jag jobbat för det senaste åren, har tvingat mig att gå internutbildningar just för att detektera penningtvätt, fast jag inte ens har med kunderna att göra.
Vad gäller Ebbas handpenning, så tror jag att den var hennes pengar och inte lån. Så mycket pengar borde hon ha på sparkontot kan man tycka. En överföring till Esbjörns konto, från hennes konto, med en ifylld pep och en kopia på köpekontraktet lär nog ha varit tillräckligt för att banken skulle släppa igenom transaktionen. Inget skumt så långt.
Hade hon kommit med en decimetertjock sedelbunt (i 500-hundrakronorssedlar) hade det nog inte funkat, för då måste hon uppge varifrån hon fått pengarna och kunna bevisa det. Ännu värre om hon kommit med två och en halv meter tjugokronorssedlar :-)
Men sedan kommer vi till överföringen av resterande 3 510 000. Nu blev det inte ens ett försök till överföring, så hur banktjänstemannen skulle ha agerat förblir min spekulation. Säg att hon hade haft pengarna redo på sitt konto, precis som handpenningen. Hon fyller i en pep, men har inte alla papper att visa upp när det gäller den transaktionen. Vem ska pengarna till och varför? Varför är personen (eller ett ombud) inte med där på banken, när det är en fastighet som ska slutbetalas? En pep är till för att skydda åt båda håll, så i det läget skulle jag som banktjänsteman dra öronen åt mig. Att låta någon föra över 3,5 miljon till säljaren, utan att få kvitto på transaktionen (i form av lagfart och köpebrev)? Hur ska jag som banktjänsteman veta att det är en riktig fastighetsaffär? Var jag med och förde över pengar vid handpenningen? Nej, det beslutet skulle jag definitivt bolla vidare till fraud-sektionen på banken, så jag slapp ta ansvar för något jag skulle ha tyckt var utanför ramarna för det normala.
Ebba har en position i samhället, som gör att hon faktiskt kan bli utsatt för påtryckningar (vilket den här fastighetsaffärens skriverier i media bevisar), precis som hon kan utsätta andra för påtryckningar. Hon har blivit utsatt för bombhot till och med. Hon har en hyfsat hög inkomst, som mindre nogräknade individer gärna skulle ta del av och med tanke på den kohandel svensk politik är, så skulle det inte förvåna mig om det finns politiskt kännbara skelett i garderoben som hon inte vill ska hamna i strålkastarljuset.