2021-08-29, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jag är inte helt främmande för att samtliga asylsökande sätts i flyktingläger i ett land där så kan ske till låga kostnader, i väntan på att få tillstånd att bo i det land man söker asyl. Det är lämpligt om nu administrationsprocessen är så lång som i Sverige där det kan ta upp till 3 år innan beslut tas.

Sedan då applicera det jag skrev i föregående inlägg.
Finns länder som gör så, tex usa med somalier samt nu med afghaner.
Citera
2021-08-29, 10:24
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Naturligtvis är det så. Men vad skall vi göra med alla infödda svenskar som av olika skäl (lathet, missbruk etc) heller inte försörjer sig själva? Skulle gissa att bidragsberoendet hos dessa är i det närmaste lika stort. Nej, det enda rätta är att dra in alla generösa bidrag och på så sätt tvinga folk att göra rätt för sig.

Men hur kan man få välja????
Vägra att ta emot gratis utbildning för att kunna ta ett jobb och försörja sig. Vägra - för att man inte vill.?

Ur samma artikel som TS länkade:
I Åmål bor Amal Abbas, Lyan Al Nader, Muhammed Ali och Firas Aziz från Irak. Firaz har i dag ett arbete, men hans hustru Amal är arbetslös. ”Arbetsförmedlingen säger att jag ska studera för att få ett jobb, men jag vill inte.Jag är 40 år och har barn”, säger hon.

https://www.expressen.se/gt/gt-granskar/shukri-hade-fatt-lika--mycket-pengar-med--bidrag-jobbar-anda/
Senast redigerad av coli 2021-08-29 kl. 10:27.
Citera
2021-08-29, 10:26
Medlem
GrillTeknikers avatar
Kan vi inte införa en informationsmyndighet med uppdrag att sprida information i varenda babbeland om hur dåligt, tråkigt, farligt, rasistiskt, kallt och jävligt det är i Sverige? Man skulle ju kunna kalla det för desinformationsmyndighet, men i realiteten är det ju bara faktaspridning.

Skämt åsido, det är något sådant som måste till. När de väl kommit hit är det för sent, hur hårda krav och sänkta bidrag vi än inför. De måste avskräckas från att ens tänka tanken på att försöka ta sig till Sverige.
Citera
2021-08-29, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Kan vi inte införa en informationsmyndighet med uppdrag att sprida information i varenda babbeland om hur dåligt, tråkigt, farligt, rasistiskt, kallt och jävligt det är i Sverige? Man skulle ju kunna kalla det för desinformationsmyndighet, men i realiteten är det ju bara faktaspridning.

Skämt åsido, det är något sådant som måste till. När de väl kommit hit är det för sent, hur hårda krav och sänkta bidrag vi än inför. De måste avskräckas från att ens tänka tanken på att försöka ta sig till Sverige.

Problemet är att detta även kommer att drabba etniska svenskar också såvida du inte är för apartheid.
Citera
2021-08-29, 10:29
Medlem
Kul för alla knegare inom industrin, sjuksköterskor mm, som sliter halvt ihjäl sig på sina jobb för 25-30000 brutto, att få höra att denna invanndrare får ut 32000 NETTO i bidrag. Roligt att vara knegande skattebetalare...
Citera
2021-08-29, 10:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Men hur kan man få välja????
Vägra att ta emot gratis utbildning för att kunna ta ett jobb och försörja sig. Vägra - för att man inte vill.?

Ur samma artikel som TS länkade:
I Åmål bor Amal Abbas, Lyan Al Nader, Muhammed Ali och Firas Aziz från Irak. Firaz har i dag ett arbete, men hans hustru Amal är arbetslös. ”Arbetsförmedlingen säger att jag ska studera för att få ett jobb, men jag vill inte.Jag är 40 år och har barn”, säger hon.

https://www.expressen.se/gt/gt-granskar/shukri-hade-fatt-lika--mycket-pengar-med--bidrag-jobbar-anda/

Vissa bidrag (exempelvis barnbidrag) är ju inte kopplade till någon prestation annat än att ha skaffat och ha försörjningsplikt för barn upp till 16 år. Övriga bidrag som är prestationskopplade sänks successivt och dras slutligen in om inte personen gör det som krävs för att vara bidragsberättigad. Det gäller alla.

De asylsökande jag känner till har inga större ersättningar. Det ligger på cirka 4-5000:-/månad. Det samma gäller för en långtidsarbetslös svensk som är nere i lägsta a-kasseersättning.
Citera
2021-08-29, 10:32
Medlem
Vi vill inte hamna i det läget att vi nedmonterar välfärden för oss själva. Trots allt har generationer av svenskar byggt upp Sverige och en trygghet för alla svenskar som står sig starkt ifall inte allt för många kommer och missbrukar systemet.
Citera
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför vill du se henne där?

Därför att det vore intressant att se hur duktig hon har blivit eller om det ser ut som jag förväntar mig.

Är det något som saknas i dagens Sverige så är det kompetent folk i skogen.

Finns ju en anledning till att det kryllar av östeuropeiska arbetare med röjsåg i skogen. Kvaliteten varierar men ingen svensk vill längre arbete i skogen.

Nu tror jag i och för sig inte mycket på det här spektaklet men, men.
Citera
Medlem
Episkexperts avatar
Djupt provocerande när bidrag betalas ut till personer som bara har varit en kostnad från ruta 1 och där barnen sannolikt växer upp och till delar fortsätter bli kostnader för rättsväsendet. Sluta dela ut medborgarskap och så snart regionerna folk flytt från anses vara säkra att återvända till skicka samtliga tillbaka på dagen om de inte är självförsörjande. Kan de semestra i sina hemländer vilket är fallet med Somalier, Eritreaner, Afghaner (ja fortfarande) och snart Syrier så skicka samtliga. Det blir aldrig en nettovinst av de här grupperna och de behöver inte längre vara här pga. asylskäl. Gör det betydligt mycket svårare än idag att få medborgarskap oavsett om du föds här av två utländska medborgare. Låt ingen få medborgarskap tidigare än säg 5 år efter att ha anlänt och då endast om man etablerat sig med arbete och noll brottslighet.
Citera
2021-08-29, 10:33
Medlem
Finns överallt och i alla länder, har läst om extrema fall i England , familjer med typ 15 barn och inga jobba....det är bara en fenomen av våra tider....
Citera
2021-08-29, 10:36
Medlem
Inte bara invandrare som går på bidrag och kostar pengar. Håller med om att det är ett problem, men många av er som sitter på flashback blir upprörda av det pga att ni själva är arbetslösa eller helt enkelt tycker ni får för lite bidrag, eller så jobbar ni med ett jobb ni inte gillar för ni inte ansträngt er i skolan.

Men som sagt, det blir som man röstar - vill man ha ett bidragsparadis så röstar man på sossarna, vill man inte ha det ska man rösta på något annat vettigare parti. Hade vi haft ett blått parti hade dessa typ av bidrag aldrig kunnat ske.

Det förvånar mig dock, om det nu stämmer att hon fått 32k netto i bidrag, när man knappt kan få bostadsbidrag om man bara har NÅGON inkomst.
Senast redigerad av Gladgubbe1234 2021-08-29 kl. 10:40.
Citera
2021-08-29, 10:38
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladgubbe1234
Inte bara invandrare som går på bidrag och kostar pengar. Håller med om att det är ett problem, men många av er som sitter på flashback blir upprörda av det pga att ni själva är arbetslösa eller helt enkelt tycker ni får för lite bidrag, eller så jobbar ni med ett jobb ni inte gillar för ni inte ansträngt er i skolan.

Vilken knivskarp analys.

Men det enda gensvaret från vänstern i bidragsfrågan brukar landa i just din slags "analys".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in