Citat:
Ursprungligen postat av
WilleGarvin
Ja du kan såklart ignorera den platta ytan. Ljuset åker ovanför ytan - inte på eller i ytan. Vi pratar fortfarande om fri sikt, ljuset färdas i luft.
Hur menar du att de enskilda fotonerna påverkas av att färdas ovanför en yta? Hur har de ens kännedom att de färdas ovanför en yta? Är det några slags signaler som sänds ut från platta ytor så fotonerna vet att de färdas nära något? Och på vilket avstånd börjar den här effekten att verka? Kan en foton känna av en platt yta på flera meters avstånd?
Och du har fortfarande inte förklarat varför det ser ut som om tornet ligger hundratals meter under siktlinjen till horisonten.
Jag pratar inte om ljusets färd över en platt yta. Jag pratar om hur en platt yta ser ut från det mänskliga perspektivet där vi står och blickar oss omkring.
Hur skulle det se ut, från där vi står? Skulle en horisontlinje inte existera? Skulle den existera? Om den existerar, skulle objekt som befinner sig bortom horisontlinjen försvinna som vi ser dem gör då vi står vid stranden och tittar ut, botten först?
Frågor som är relevanta om vi vill ta reda på huruvida en platt jord kan yttra sig så som vi ser verkligheten idag, utan att en kurva är involverad.
Ni vet inte hur det ser ut, eftersom det i er värld inte existerar sådana platta ytor. Men ni låtsas veta. Jag vill veta på riktigt. Varför vill inte du det? Trodde du var en vän av vetenskap.