2021-08-29, 06:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Jag behöver inte förklara, det är ju påhittat.
Och du är i min värld påhittad. Du finns inte. Mitt svar bara kommer flyga ut i rymden. För du finns inte.

Kanske läge att flytta tråden till Filosofi?
Citera
2021-08-29, 08:29
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
du får IG på fysik eftersom du tror luft är nåt magiskt vacuum utan motstånd

Jag brukade få MVG på fysikkurserna så jag är medveten om att ljushastigheten är något lägre i luft än i vacuum. Har du själv läst fysik och vilka betyg fick du?

En laserstråle i luften böjs inte av på grund av luftmotståndet så länge den färdas i samma medium. Om jorden var platt skulle man kunna skicka en laserstråle över Atlanten eller Stilla havet utan problem. Man kan skicka en laserstråle ända till månen och få den att studsa tillbaka och på så sätt mäta avståndet till månen.
Citera
2021-08-29, 08:35
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Jag brukade få MVG på fysikkurserna så jag är medveten om att ljushastigheten är något lägre i luft än i vacuum. Har du själv läst fysik och vilka betyg fick du?

En laserstråle i luften böjs inte av på grund av luftmotståndet så länge den färdas i samma medium. Om jorden var platt skulle man kunna skicka en laserstråle över Atlanten eller Stilla havet utan problem. Man kan skicka en laserstråle ända till månen och få den att studsa tillbaka och på så sätt mäta avståndet till månen.

Kan tyckas vara aspigt att utgå från att luften (särskilt den nära marken) är en konstant då den varierar mellan vätska-gas vilket orsakar varierande densitet
Citera
2021-08-29, 08:37
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
jorden består mestadels av vatten
Verkligen? Det var något jag inte kände till. Hur stor del av jorden består av vatten?
Eftersom du skriver "mestadels" måste det väl vara minst 51 %.
Citera
2021-08-29, 09:00
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Kan tyckas vara aspigt att utgå från att luften (särskilt den nära marken) är en konstant då den varierar mellan vätska-gas vilket orsakar varierande densitet

Ja på olika höjd varierar luftens densitet. P g a jordens gravitation har atmosfären högre densitet vid jordytan. Men skickar man laserstrålen över Atlanten så går den parallellt med jorden och då är luftens densitet konstant. Luftfuktigheten är också ganska konstant på samma höjd över Atlanten. Så det borde inte vara något problem att skicka en laserstråle över Atlanten om jorden är platt.

Man kan skicka en laserstråle till månen fram och tillbaka. Då har laserstrålen passerat jordens atmosfär med varierande höjd och densitet och luftfuktighet samt universums vacuum. Det är en mycket längre sträcka än över Atlanten eller Stilla havet.
Senast redigerad av Negersmurfen 2021-08-29 kl. 09:23.
Citera
2021-08-29, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Sluta larva dig, seriöst. Om jag frågar hur en platt yta av en viss storlek yttrar sig från där jag står, och du försöker säga att jag lika gärna kan titta uppåt och ignorera den platta ytan, hur får det dig att framstå?

Ja du kan såklart ignorera den platta ytan. Ljuset åker ovanför ytan - inte på eller i ytan. Vi pratar fortfarande om fri sikt, ljuset färdas i luft.

Hur menar du att de enskilda fotonerna påverkas av att färdas ovanför en yta? Hur har de ens kännedom att de färdas ovanför en yta? Är det några slags signaler som sänds ut från platta ytor så fotonerna vet att de färdas nära något? Och på vilket avstånd börjar den här effekten att verka? Kan en foton känna av en platt yta på flera meters avstånd?

Och du har fortfarande inte förklarat varför det ser ut som om tornet ligger hundratals meter under siktlinjen till horisonten.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-08-29 kl. 09:08.
Citera
2021-08-29, 09:31
Medlem
Citat:
Det är ni som jämför att titta uppåt mot att titta längst med en platt yta av en viss storlek. Inte jag. Det alltså ni som larvar, inte jag. Min fråga är relevant, era försök att bortförklara frågan är det inte.

I sammanhanget vore det kul att höra dina reflektioner på alla plattisar som springer omkring och skickar laser över (platta) sjöar.

Vet de hur ljus uppför sig ovanför en platt yta? Eller är de helt ute och cyklar och utför helt meningslösa experiment?
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-08-29 kl. 09:35.
Citera
2021-08-29, 09:55
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Ja på olika höjd varierar luftens densitet. P g a jordens gravitation har atmosfären högre densitet vid jordytan. Men skickar man laserstrålen över Atlanten så går den parallellt med jorden och då är luftens densitet konstant. Luftfuktigheten är också ganska konstant på samma höjd över Atlanten. Så det borde inte vara något problem att skicka en laserstråle över Atlanten om jorden är platt.

Man kan skicka en laserstråle till månen fram och tillbaka. Då har laserstrålen passerat jordens atmosfär med varierande höjd och densitet och luftfuktighet samt universums vacuum. Det är en mycket längre sträcka än över Atlanten eller Stilla havet.

om du skickar en laser rakt upp mot månen så är det inte samma sak. varför då? jo lasern sprider sig likt en kon pga diffusionen. dvs större spridning uppåt. denna spridning äts snabbt upp nära marken så det går inte att jämföra pga fysikens faktorer
Citera
2021-08-29, 10:10
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Jag glömde bort att studenten troligen har satt mig på ignorera-listan. Kanske någon annan kan be om en precisering om hur stor del av jorden som består av vatten.

Länk till där det påstås att jorden mestadels består av vatten 2021-08-28 kl.23:06
https://www.flashback.org/sp77069101
Citera
2021-08-29, 10:58
Medlem
Citat:
om du skickar en laser rakt upp mot månen så är det inte samma sak. varför då? jo lasern sprider sig likt en kon pga diffusionen.

Nix, hela definitionen av laser är just att den inte gör det.

Citat:
fysikens faktorer

Det är ett begrep du har hittat på själv.
Citera
2021-08-29, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ja du kan såklart ignorera den platta ytan. Ljuset åker ovanför ytan - inte på eller i ytan. Vi pratar fortfarande om fri sikt, ljuset färdas i luft.

Hur menar du att de enskilda fotonerna påverkas av att färdas ovanför en yta? Hur har de ens kännedom att de färdas ovanför en yta? Är det några slags signaler som sänds ut från platta ytor så fotonerna vet att de färdas nära något? Och på vilket avstånd börjar den här effekten att verka? Kan en foton känna av en platt yta på flera meters avstånd?

Och du har fortfarande inte förklarat varför det ser ut som om tornet ligger hundratals meter under siktlinjen till horisonten.

Jag pratar inte om ljusets färd över en platt yta. Jag pratar om hur en platt yta ser ut från det mänskliga perspektivet där vi står och blickar oss omkring.

Hur skulle det se ut, från där vi står? Skulle en horisontlinje inte existera? Skulle den existera? Om den existerar, skulle objekt som befinner sig bortom horisontlinjen försvinna som vi ser dem gör då vi står vid stranden och tittar ut, botten först?

Frågor som är relevanta om vi vill ta reda på huruvida en platt jord kan yttra sig så som vi ser verkligheten idag, utan att en kurva är involverad.

Ni vet inte hur det ser ut, eftersom det i er värld inte existerar sådana platta ytor. Men ni låtsas veta. Jag vill veta på riktigt. Varför vill inte du det? Trodde du var en vän av vetenskap.
Citera
2021-08-29, 12:59
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
I ena fallet finns där en platt yta som vi tittar längst med. Det är skillnaden. Svårare än så är det inte.
Är dock ingen förklaring till varför Turning Torso skulle se ut att ligga till hälften under vattenytan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in