2021-08-29, 04:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det stämmer inte alls. Vad man kallar en sak förändrar inte dess egenskaper.

Det är ju exakt vad jag tjatat om i alla mina inlägg. Inga egenskaper förändras. Om någon kommer på att jorden är platt, har den uppenbart varit det alltid. Därav förändras inte dess egenskaper. Nu är ju jorden inte platt eftersom system utformade för rund jord fungerar men förstår du inte mitt tidigare resonemang?
Citera
2021-08-29, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Förklara skillnaden istället. I båda fallen är det ljus som går rakt från objektet till mitt öga och i båda fallen finns det inga objekt i vägen som hindrar ljuset.

I ena fallet finns där en platt yta som vi tittar längst med. Det är skillnaden. Svårare än så är det inte.
Citera
2021-08-29, 04:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Det är ju exakt vad jag tjatat om i alla mina inlägg. Inga egenskaper förändras. Om någon kommer på att jorden är platt, har den uppenbart varit det alltid. Därav förändras inte dess egenskaper. Nu är ju jorden inte platt eftersom system utformade för rund jord fungerar men förstår du inte mitt tidigare resonemang?
Eh, ja. Har någon hävdat något annat?
Citera
2021-08-29, 04:19
Avslutad
Citat:
Eh, ja. Har någon hävdat något annat?
Ja, du, i alla dina senaste inlägg.

Du hävdar att om jorden var platt skulle sateliter ramla ned och fartyg åka vilse, vilket jag påstår är fel. Om jorden var platt skulle inget ändras eftersom den i så fall varit det alltid.

Jorden är rund, missförstå mig inte, talar bara som jag gör som ett tankeexperiment.
Citera
2021-08-29, 04:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Ja, du, i alla dina senaste inlägg.

Du hävdar att om jorden var platt skulle sateliter ramla ned och fartyg åka vilse, vilket jag påstår är fel.
Det var som fan. Citera där jag sa det, tack.
Citat:
Ja, du, i alla dina senaste inlägg.Om jorden var platt skulle inget ändras eftersom den i så fall varit det alltid.
Tänker du så. Lite naivt och sött. Hur fungerar tyngdkraft och dragningskraft i din värld?

Vad är det som får satelliterna att hänga och snurra däruppe? Små silkessnören?
Citat:
Jorden är rund, missförstå mig inte, talar bara som jag gör som ett tankeexperiment.
Jorden kan både vara platt och rund.

Hur fungerar ditt tankeexperiment med världen i övrigt, som det där med natt och dag?
Citera
2021-08-29, 04:40
Avslutad
Citat:
Det var som fan. Citera där jag sa det, tack.
Tänker du så. Lite naivt och sött. Hur fungerar tyngdkraft och dragningskraft i din värld?

Vad är det som får satelliterna att hänga och snurra däruppe? Små silkessnören?
Jorden kan både vara platt och rund.

Hur fungerar ditt tankeexperiment med världen i övrigt, som det där med natt och dag?
Du verkar inte förstå innebörden av ett tankeexperiment. Jag tror inte att jorden är platt och jag har konsekvent skrivit att OM jorden var platt, men det tycks du se förbi. Jag har aldrig påstått att jag kan förklara varför sateliter hänger kvar på en platt jord, det kan nog ingen förklara. I min värld fungerar gravitation som i din värld. På en rund jord. Försök få in att jag, som jag upprepat flera gånger, endast talar om en ev. Platt jord som ett tankeexperiment. INTE SOM FAKTA. Det känns som om du försöker övertala mig att jorden är rund och då slår du in en vidöppen dörr.
Citat:
De satelliter vi har är anpassade efter de förhållanden vi har, alltså för en sfärisk jord.

Om jorden vore platt så skulle de sannolikt inte fungera.
skrev du och i inlägg 34003 skrev du att båtar skulle åka vilse. I mitt TANKEEXPERIMENT( obs! Ej något jag tror på utan ENDAS ser som en lek) skulle, och jag kommer fortsätta hävda så, inget förändras eftersom jorden alltid varit platt och inte blivit det över natten. Alla fysikens lagar egentligen gälla en platt jord fast vi trodde dessa gällde en rund.
Senast redigerad av Lobstr 2021-08-29 kl. 04:46.
Citera
2021-08-29, 05:05
Medlem
constants avatar
Citat:
Du verkar inte förstå innebörden av ett tankeexperiment.
Inga problem med det. Mina barn brukade syssla med sånt.
Citera
2021-08-29, 05:07
Medlem
constants avatar
Citat:
I mitt TANKEEXPERIMENT( obs! Ej något jag tror på utan ENDAS ser som en lek) skulle, och jag kommer fortsätta hävda så, inget förändras eftersom jorden alltid varit platt och inte blivit det över natten. Alla fysikens lagar egentligen gälla en platt jord fast vi trodde dessa gällde en rund.
Hur fan skulle alla fysikens lagar kunna gälla om jorden vore platt? Eller, hur skulle fysikens alla lagar kunna göra jorden platt?

Till att börja med skulle inte jorden vara platt. Fysikens lagar talar helt klart emot det.
Citera
2021-08-29, 05:16
Avslutad
Citat:
Hur fan skulle alla fysikens lagar kunna gälla om jorden vore platt? Eller, hur skulle fysikens alla lagar kunna göra jorden platt?

Till att börja med skulle inte jorden vara platt. Fysikens lagar talar helt klart emot det.
Enkelt, alla fysikens lagar skulle fungera som vanligt eftersom de då egentligen gäller en platt jord och alla våra fysiker skulle antingen ljugit för oss eller inte förstått själva att det är en platt jord de räknat på. Men innan du hinner säga det så säger jag det IGEN. Jorden är inte platt, den är rund, därav funkar allt vi räknar på som kräver en rund jord för att fungera.

Vad dina barn brukade hållas med är jag fruktansvärt ointresserad av. Att du själv i bevisligen vuxen ålder inte klarar av att hänga med i ett tankeexperiment är däremot intressant. Lite tragiskt också.
Citera
2021-08-29, 05:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Enkelt, alla fysikens lagar skulle fungera som vanligt...
Näe. Dels skulle inte jorden då vara platt (dess form är av någon anledning), dels skulle inte satelliter fungera. Bara något som inte skulle kunna fungera på en platt jord med de fysiska regler vi har.

Och det där med natt och dag och solen.
Citera
2021-08-29, 05:34
Avslutad
Citat:
Näe. Dels skulle inte jorden då vara platt (dess form är av någon anledning), dels skulle inte satelliter fungera. Bara något som inte skulle kunna fungera på en platt jord med de fysiska regler vi har.

Och det där med natt och dag och solen.
Jag är väl medveten om det du säger och förstår vad du menar. Du slår för femtioelfte gången in öppna dörrar.

Jag upprepar: i en hypotetisk värld där jorden är platt men vi fortfarande har fungerande sateliter osv, skulle ju den enda förklaringen vara att allt vi tror oss veta om fysiken på en sfärisk planet egentligen gäller en platt (planet?) Eftersom vi uppenbart inte ser någon förändring idag jämfört med då vi trodde jorden var rund. Snälla förstå att allt detta jag pratar om är hypotetiskt och ditt tjat om "FÖRKLARA DETTA DÅÅÅÅÅÅ!?!!?" Är ointressant i en helt hypotetisk värld. Jag behöver inte förklara, det är ju påhittat.
Citera
2021-08-29, 06:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag är väl medveten om det du säger och förstår vad du menar. Du slår för femtioelfte gången in öppna dörrar.

Jag upprepar: i en hypotetisk värld där jorden är platt men vi fortfarande har fungerande sateliter osv, skulle ju den enda förklaringen vara att allt vi tror oss veta om fysiken på en sfärisk planet egentligen gäller en platt (planet?) Eftersom vi uppenbart inte ser någon förändring idag jämfört med då vi trodde jorden var rund. Snälla förstå att allt detta jag pratar om är hypotetiskt och ditt tjat om "FÖRKLARA DETTA DÅÅÅÅÅÅ!?!!?" Är ointressant i en helt hypotetisk värld. Jag behöver inte förklara, det är ju påhittat.
Vi tror oss inte veta, vi vet.

Precis allt handlar om att jorden är en sfär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in