Citat:
Ursprungligen postat av
constant
Det var som fan. Citera där jag sa det, tack.
Tänker du så. Lite naivt och sött. Hur fungerar tyngdkraft och dragningskraft i din värld?
Vad är det som får satelliterna att hänga och snurra däruppe? Små silkessnören?
Jorden kan både vara platt och rund.
Hur fungerar ditt tankeexperiment med världen i övrigt, som det där med natt och dag?
Du verkar inte förstå innebörden av ett tankeexperiment. Jag tror inte att jorden är platt och jag har konsekvent skrivit att OM jorden var platt, men det tycks du se förbi. Jag har aldrig påstått att jag kan förklara varför sateliter hänger kvar på en platt jord, det kan nog ingen förklara. I min värld fungerar gravitation som i din värld. På en rund jord. Försök få in att jag, som jag upprepat flera gånger, endast talar om en ev. Platt jord som ett tankeexperiment. INTE SOM FAKTA. Det känns som om du försöker övertala mig att jorden är rund och då slår du in en vidöppen dörr.
Citat:
De satelliter vi har är anpassade efter de förhållanden vi har, alltså för en sfärisk jord.
Om jorden vore platt så skulle de sannolikt inte fungera.
skrev du och i inlägg 34003 skrev du att båtar skulle åka vilse. I mitt TANKEEXPERIMENT( obs! Ej något jag tror på utan ENDAS ser som en lek) skulle, och jag kommer fortsätta hävda så, inget förändras eftersom jorden alltid varit platt och inte blivit det över natten. Alla fysikens lagar egentligen gälla en platt jord fast vi trodde dessa gällde en rund.