2021-08-28, 23:59
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Så Overkill kan det ju inte vara. Om du säljer en bil för 40k så visar du ett kvitto på det. Men kan du då bevisa att det är just dom 40k?

Får du fråga din bank om. Men var beredd på frågor och skepsis.
Citera
2021-08-29, 00:20
Avslutad
Lite beklämmande att man ute i Europa accepterar mycket högre kontantinsättning utan frågor. Kommunistsverige!!
Kontanterna kommer likväl inte försvinna på väldigt länge
Citera
2021-08-29, 00:25
Avslutad
Citat:
Jag har alltid tyckt om kontanter. Förr i tiden kunde jag ha 100k i kontanter liggandes, men som jag kunde sätta in på banken om jag behövde ha in dom i systemet

Men låt säga såhär. Om jag tar ut 20k varje månad i cash och spar hemma, låt säga 5 månader. Då måste jag väl ändå rätten att sätta in dom på banken om jag så behöver en dag. Då kan jag ju bara hänvisa till mina kontantuttag som då visar att pengarna är ärligt tjänade. Det kan ju gärna inte blivit ett förbud mot att spara i kontanter?

De kommer såklart fråga varför du tar ut typ 100k och sedan sätter in typ lika mycket.

Vad är orsaken?
Citera
2021-08-29, 00:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
De kommer såklart fråga varför du tar ut typ 100k och sedan sätter in typ lika mycket.

Vad är orsaken?
Kan ju finnas många skäl till det. Förr var det många som sa att de hade bättre koll på ekonomin när de använde kontanter bland annat.
Citera
2021-08-29, 00:34
Avslutad
Citat:
Kan ju finnas många skäl till det. Förr var det många som sa att de hade bättre koll på ekonomin när de använde kontanter bland annat.

Förr ja.

Men de kommer väl fråga vad du ska ha pengarna till, vad ska du säga då?
Citera
2021-08-29, 07:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Förr ja.

Men de kommer väl fråga vad du ska ha pengarna till, vad ska du säga då?
Om du tar ut 15000kr från bankomaten. Menar du då att ngn från bankkontoret kommer utspringades på gatan och undrar vad jag ska ha pengarna till? Ja inget som förvånar längre i Sverige
Citera
2021-08-29, 08:31
Medlem
Rent filosofiskt kan man undra om det finns någon lag som tvingar svenska medborgare att ha sina hederligt intjänade pengar i elektroniskt form hos banker?

Vad händer om en person av någon anledning tappar förtroendet för det svenska bankväsendet och kräver att få ut sina tillgångar kontant? Är man kriminell då? Hur lyder åtalet?

I andra längder har det ju förekommit "bank run", senast Cypern tror jag, är det en omöjlighet i Sverige?
Citera
2021-08-29, 09:04
Medlem
Men vad är det med alla tomtar som ska ta ut och sen sätta in pengarna igen? Är det inte bättre att du har pengarna på kontot tills du behöver dom?
Citera
2021-08-29, 09:16
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Om du tar ut 15000kr från bankomaten. Menar du då att ngn från bankkontoret kommer utspringades på gatan och undrar vad jag ska ha pengarna till? Ja inget som förvånar längre i Sverige

Nä du kommer att få ett brev från nån myndighet som ställer frågor om vad du använder pengarna till. Allt för att kontanterna inta används till penningtvätt.

Egentligen inte så tokigt men samtidigt ganska integritetskränkande
Citera
2021-08-29, 09:22
Avslutad
Det kanske är bättre att ha lite Euro el USD, svenska kontanter känns lite svajigt och osäkert numera, polisen blir man säkert häktad av om de vet man har svenska kontanter, dom tror att du är gängkriminell el terrorist.
Citera
2021-08-29, 09:41
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Men kan de neka mig. Jag visar ju var pengarna kommer från
Det enkla svaret är "ja". Att ha mer än några tusen i kontanter kan vara problematiskt och det är inte alls säkert att du kan använda pengarna hos bank. Eller ens i många affärer. Jag råder dig att skaffa crypto om du är ideologiskt lutad åt kontanter.
Citera
2021-08-29, 13:34
Medlem
leeloufiives avatar
Fattar inte ens vad du ska ha kontanter till? Går knappt att handla för någonstans längre. Låter mer som om du undrar om du kan på detta sätt tvätta svart mot vitt. Svar ja, och ja, du kommer på sikt få problem med bank och eko om detta är ett återkommande tema.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in