Citat:
Ursprungligen postat av
slurppen
Jag är inte lika förstående och allt har ett pris. Där jag inte är lika imponerade av våra försenade och dyrare exempel. Det kanske är dags att förstå att våra konstruktioner och lösningar inte alltid är bäst.
Tyvärr tror jag därmed att intresset för Nederländerna minskar. Även om det skulle få bygga sektionerna hos DAMEN och att vi bygger ihop den. Så det kanske vi skulle också ha gjort med A26 från början. Då det nu påstås att varvet var i så dåligt skick.
Det är en dyrare konstruktion som troligen inte inte får mer kompetens på vapensidan. Liknande känner man igen på Visby sidan. Ska man i huvudsak bara ligga och lyssna etc. Så kan vi lösa det på annat sätt med sensorer etc. Om A26 kostar ca 1,2 miljarder dyrare än en planerad 212CD. Och saknar en del funktioner som länder vill ha. Så blir den givetvis svårare att avyttra.
Tidigare marinchef sa tidigare att det behövdes mer ytfartyg framför en tredje A26.
Damen har inte heller förmågan att bygga ubåt, tanken med Damens anbud är att sektioner skall byggas i Sverige sedan svetsas ihop i Holland.
Sverige har inte byggt och konstruerat ubåtar sedan mer än 20 år tillbaka.
Det var en av orsakerna till att Australien sade nej till att låta SAAB vara med och lämna anbud.
Hade Kockums fått ta fram nya serier efter Gotland hade vi med 99 % säkerhet fått sälja ubåtar till Singapore och även varit med i Australiens anbud.
Det hade varit betydligt mer ekonomiskt att köpa tyska eller franska ubåtar med visst svenskt innehåll.
Frågan är varför just ubåtar var en så viktig del att ta tillbaka kompetens inom.
Men nu är tärningen kastad.