2021-08-28, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
En platt yta är platt, jag håller med. Vad har det att göra med hur en platt yta av en viss storlek yttrar sig från där vi står och tittar oss omkring?

Problemet är att ni låtsas veta hur något ska se, när ni inte vet. Det är otroligt störande att ni inte vågar erkänna en så enkel sak som att ni inte vet. Vilka otroliga egon ni besitter.
Den med otrolig ego är du som hävdar dig veta att saker faller precis likadant på en platt som en rund jord trots att du omöjligen kan ha befunnit dig på både en platt jord och en rund jord för att observera detta:
Citat:
Saker faller precis likadant på en platt jord som på en rund.
Sen kommer lögnaren i dig fram när du påstår dig på din platta jord i din verklighet ha sett bilder på hur saker faller på en rund jord:
Citat:
Dendummasillen
Ja, det har jag. En rund jord på bilder, en platt jord i min direkta verklighet.
och i samma bilder ha sett att det är en annan kraft bakom varför saker faller än i din verklighet:
Citat:
Det är kraften(om det nu är en kraft) som ligger bakom fallet som skiljer sig åt. Inte fallet i sig.
Förklara nu hur du kan veta att saker faller precis likadant på en platt jord som en rund, men att det är olika krafter som verkar bakom fallen.
Har du besökt både en en platt jord och en rund jord eller fantiserar du bara utifrån bilder du sett?
Hur kan det komma sig att du sett bilder på en rund jord om din verklighet är en platt jord?
Ljuger du?

Svara även på frågorna i detta inlägg:
(FB) Flat Earth--Jorden är platt
Senast redigerad av Prudent 2021-08-28 kl. 20:58.
Citera
2021-08-28, 20:56
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
På samma sätt kan ni göra med bergstoppen K2 eller andra höga saker ni känner till.
Aha, så det är därför "Dendumasillen" inte kan se K2 från Säffle? För att jorden inte är platt.

Undrar om hon kan ta in det.
Citera
2021-08-28, 21:01
Medlem
Negersmurfens avatar
Om man klättrar upp på K2 borde man kunna se isväggen som plattjordarna påstår omger jorden.
Senast redigerad av Negersmurfen 2021-08-28 kl. 21:09.
Citera
2021-08-28, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du har ju själv beskrivit premisserna. En helt plan yta. Vilket är lika med fri sikt. Ingenting är mellan öga och ytans periferi fem mil bort. Eller vad säger du?

Jag har beskrivit premisserna, du har sagt att premisserna automatiskt ska se ut på ett visst sätt för att "det är platt".

Du har ingen aning om hur det ska se ut, men du låtsas dig veta.

Det är problemet.
Citera
2021-08-28, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Du och ni andra plattjordsfanatiker ska få lära er ett nytt begrepp. "Skalenlig modell".
Det har visserligen med matematik att göra, så det är kanske obegripligt för en del av er.

Om man förminskar den där plana, cirkelrunda ytan som har 10 mils diameter till en yta med 10 meters diameter. 10 mil är samma sak som 100 000 meter. Då räknar vi - 100 000/10 000 ger svaret 10.

Sedan räknar vi ut hur högt ovanför den plana ytan människans öga skulle hamna enligt skalan. Jag har sett att tidigare i tråden har angetts 170 cm som en genomsnittlig höjd. 170/10 000=0,017. 0,017 cm är en otymplig siffra, så vi räknar om till millimeter i stället. Det går 10 millimeter på en centimeter, då multiplicerar vi 0,017x10 som ger svaret 0,17. I den skalenliga modellen hamnar alltså ögat 0,17 mm ovanför den plana ytan med 10 m diameter.

Det här är en modell som ni utan större besvär kan göra själva. Ta sedan reda på hur hög t.ex. Turning Torso är och räkna på samma sätt ut hur hög den blir och placera i modellen. På samma sätt kan ni göra med bergstoppen K2 eller andra höga saker ni känner till.

När ni gjort en sådan modell och studerat den ordentligt ska jag lära er en annan sak hur man kan använda sig av skalenliga modeller.

Ser jättegärna en sådan modell och hur det mänskliga ögat skulle uppleva den platta ytan omkring sig.

Det är ju ungefär precis vad jag frågar efter.
Citera
2021-08-28, 21:27
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ser jättegärna en sådan modell och hur det mänskliga ögat skulle uppleva den platta ytan omkring sig.

Det är ju ungefär precis vad jag frågar efter.
Som jag skrev så är det inte så besvärligt att göra en sådan. Gör den så ser du hur den ser ut.
Citera
2021-08-28, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
drömde faktiskt att jag fick uppleva en rymdfärd inatt.. kanske en sanndröm

Fortsätt drömma grabben, för i vaket tillstånd blir det tyvärr fortfarande total syntax error i hjärnan din

Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Hur som helst tror jag inte på rymden och det finns inga som helst bevis för att den finns förutom vad nasa "producerar"
Citera
2021-08-28, 21:34
Medlem
Citat:
Okej, tack för ditt ärliga svar.

"En våt dröm" - vilken larvig respons på en förfrågan hur någonting möjligen skulle kunna se ut. Du pratar som om idén med en platt cirkel med en diameter på 10 mil är en omöjlighet. Trams.

OK, iden om en cirkulär platt yta med 10 mils diameter är inte omöjlig, alltså iden i sej. Du kan göra en modell som föreslagits så fattar man hur man skulle se. En annan tanke att göra i ide världen, tänk att du placerar en stark laser 10 mil bort på en höjd av 170 cm, eller var dina ögon nu sitter, över ytan. På en 10 mil lång platt yta skulle du se laserpricken 10 mil bort. Om du sätter samma laser 10 mil bort på samma höjd på en sfärisk yta, nu igen tänkt 170 cm, över marken ser du ingen prick. Varför!
Citera
2021-08-28, 21:37
Medlem
Citat:
Vilken platt yta är det du jämför med när du drar den slutsatsen?

Din platta jord.

Du måste väl ändå förstå att våra observationer är oberoende av jorden är platt eller rund? Alldeles oavsett jordens form vet vi att det krävs att något skymmer objekt för att de ska vara osynliga. Vi vet, oavsett jordens form, att saker inte kan vara skymda under en horispntlinje om det inte finns en höjdskillnad.
Citera
2021-08-28, 21:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltborjamedmej
OK, iden om en cirkulär platt yta med 10 mils diameter är inte omöjlig, alltså iden i sej. Du kan göra en modell som föreslagits så fattar man hur man skulle se. En annan tanke att göra i ide världen, tänk att du placerar en stark laser 10 mil bort på en höjd av 170 cm, eller var dina ögon nu sitter, över ytan. På en 10 mil lång platt yta skulle du se laserpricken 10 mil bort. Om du sätter samma laser 10 mil bort på samma höjd på en sfärisk yta, nu igen tänkt 170 cm, över marken ser du ingen prick. Varför!
Fast nu kommer du med ett förslag på ett experiment som en plattjordare verkligen skulle kunna göra och som bara skulle ge plattjordaren massor funderingar på hur det kan bli så på en platt jord.

Det där vetenskapliga med att falsifiera sina hypoteser är ingen viktig grej för plattjordare.
Citera
2021-08-28, 21:42
Medlem
Avriles avatar
Väldigt enkelt att bevisa att jorden inte är platt!
Regnbågen!
Hade jorden varit platt, så hade regnbågen, inte varit bågformad den hade varit rak!
Senast redigerad av Avrile 2021-08-28 kl. 21:44.
Citera
2021-08-28, 21:49
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avrile
Väldigt enkelt att bevisa att jorden inte är platt!
Regnbågen!
Hade jorden varit platt, så hade regnbågen, inte varit bågformad den hade varit rak!
Den var riktigt dålig. Regnbågens form har inget med jordens form att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in