Citat:
Ursprungligen postat av
Robokopf
Så är det verkligen, undrar om hon någonsin tagit en nej. Känns som det har rätt mycket med hennes bakgrund i livets ord att göra. En rätt skev bild av vad som är rätt och fel.
Men oavsett så tycker jag faktiskt att det är jättekonstigt att hon inte backat ur detta ännu, även om hon vinner i rätten förlorar hon. Och drar med sig sitt parti i fallet liksom. Vill hon så gärna ha exakt det huset att hon betalar vilket pris som helst eller vad kan det vara frågan om?
Esbjörn stackaren försökte säga Nej, men han hade inte en chans. Ebba hade bestämt sig, det var där hon skulle bo och varje cell i hennes kropp var inställd på att få Esbjörn att skriva på.
Jag tror att det faktum att Ebba har hela sin uppväxt i frikyrkan och att livets ord på fult alvar tror hon är en halvgudinna. Är avgörande för att hon kan tycka att hon har bättre rätt till huset. Hon är van att ha en upphöjd ställning. Och hon är van att det blir som hon vill. Frireligiösa har dessutom ett sätt att se ner på alla som inte tillhör juste precis deras sätt att tro. De tycker att de andra är mörka, lägre stående varelser och det är inte så farligt att lura dom.
Jag tror på riktigt att Ebba tycker partiet finns för henne, och inte hon för partiet. Partiet måste för övrigt bestå av ett gäng konflikträdda fjantar. Annars hade de sparkat henne. Någon i det för partiet måste inse att hon begår politisk självmord och tar hela partiet med sig.
Som jag sagt förut tycker jag juridiken inte spelar någon roll. Man gör bara inte så, bondförnuftet, etiken och moralen. Förbjudet det.
Uttalandet som Ebba gjorde.
-Det är klart att jag inte genomför affären om Esbjörn inte vill.
Tyder på att Ebba någonstans oxå vet det.
Men suget till huset är som heroin. Hon kan bara inte motstå det. Hur kan hon inte se att hon förvandlats till Gollum i sin jakt på huset.