Citat:
Ursprungligen postat av
MolganMeti
Hej!
Jag har varit med samma kvinna i snart 20år, varav gifta i 4 år och vi har två barn ihop.
Allt har varit bra med oss och vi har varit lyckliga i många år tillsammans.
Dock har jag alltid varit den som är mer drivande när det kommer till den intima delen, då menar jag inte endast sex. Kan tex vara att bara ligga sked i soffan framför tv:n. Även om jag själv är raka motsatsen och verkligen älskar just den biten, så har jag alltid "stått" ut med detta då alla andra sidor är underbara med henne.
Dock har detta med tiden ändrat mig, förr som sagt var jag drivande, men efter som hon ofta tyckt att jag varit tjatig osv så har jag med tiden tagit ett steg tillbaka. Det har gjort att jag på senare tid (typ 2år) börjat känna att passionen nästan försvunnit helt och att vi nu är två vänner med barn som lever under samma tak.
Vi har pratat löst om detta, men bara skrapat på ytan. Vi har båda tyckt att vi måste jobba på det, men det är som mycket annat, efter en tid går man in i gamla rutiner igen och allt är som vanligt igen.. :/
Är detta normal i alla äktenskap kanske och det är något man måste jobba på, men isf hur gör man?
Nu vet jag inte vad jag ska göra...
Ska jag stanna i mitt äktenskap och försöka jobba på det, för är så här för alla?
Eller bör man avsluta ett äktenskap på dessa grunder då passionen ej finns längre?
Hade varit så skönt att få råd från er andra som varit i samma sits som mig, tack <3
Oj! Varit tillsammans i 20 år.. starkt jobbat!
Tänker mig att passionen ju försvinner för i princip nästan alla, efter den långa tiden.
Man måste hålla liv i det hela på olika sätt. Finns ju massor av ”kreativa” sätt att göra det på.
Kanske piffa upp sig själv lite. Köpa lite nya kläder/ klippa sig. Kanske komma i bättre form (om man känner att man tappat den).
Ta en weekend iväg på romantiskt hotell där man får rå om varann.
Testa nya saker i sängen. (Nya underkläder/ light BDSM / nya leksaker). Avlasta varann oväntat i vardagen, så att den andra känner ”jäklar vad jag älskar dig!” (Tex ta och laga middag även fast det var den andres ”tur” osv).
Prova en ny aktivitet ihop (oavsett vad, dans, skytte, whatever). Hålla liv i närheten i vardagen, kramar osv.
Om man provar lite ovanstående själv först, men den andre inte alls nappar…
Så kan man ju också prata med den andre om att man vill aktivt väcka glöden igen, föreslå något eget och efterhöra vad den andre har för förslag eller tankar om det.
Sista vägen kanske är parterapi för att försöka nå varann.
Framgår inte vad du/ni redan försökt.. (om ni försökt något). Berätta gärna mer.