2021-08-28, 18:11
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moondoom
Vi ställer inte till med någonting. Det är inte vi som bestämt om restriktioner.

Det är bara att ta bort era restriktioner om ni vill, eller behålla dem om ni vill. Mig kvittar det.
Kan inte du ta mobilen och ringa Stefan Löfven att du anser att pandemin är över.
Kanske det är du som borde bli hans efterträdare.

Pandemin är kvar här till ni antivaxers fattar att det är vaccin som gäller. Tills dess får vi leva med restriktionerna.

Boka nu tid för din första dos.

Här får du lite fakta att läsa vilket du kanske förstår vikten av att alla ska ta vaccinet

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/
Citera
2021-08-28, 18:11
Medlem
Moondooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Hahaha
De må vara lågutbildade men väldigt bra människor. De tänker rationellt och väler det skydd som erbjuds.
Så det är lågutbildade som är ”rationella” och vaccinerar sig och inte högutbildade som ni brukar påstå?
Citera
2021-08-28, 18:13
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solmonstar
I min bekantskapskrets har 95 % haft milda symtom. Min väns 90- åriga pappa visste inte ens han hade det, fick positivt test på äldreboendet och sedan hade antikroppar.

Men vi var många som trissade upp oss när man hade covid, av allt man hört, så det i sig gjorde att man blev smått hypokondrisk och kände alla möjliga symtom. Som egentligen inte fanns där, det var psykiskt.

Influensan som jag och min partner hade innan corona var mycket värre, vi gick ner flera kilo och hostade 6-7 veckor efter.

Många får "långtidsinfluensa" också, och t.ex lunginflammation efter influensa.
Det finns studier på det, även om det inte forskats tillräckligt inom det fältet.

Så dessa virus slår mycket olika, mot olika personer.

Vad är milda symtom enligt dig?

Influensa är inte att leka med, jag håller absolut med att den är värre för de flesta.
Citera
2021-08-28, 18:13
Medlem
Moondooms avatar
Citat:
Kan inte du ta mobilen och ringa Stefan Löfven att du anser att pandemin är över.
Eftersom det aldrig funnits någon pandemi så kan den omöjligen vara över.

Du har fortfarande inte svarat på när pandemin är över för dig? När är pandemin över för dig?
Citera
2021-08-28, 18:25
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Var det inte lågutbildade (byggarbetare) som var anti-vaxxers i era teoretiska modeller? Hur ska ni ha det?

Men ditt mongo!

Majoriteten är vaccinerad i alla arbetsgrupper och folkslag.

Det är i lågutbildade och MENA man finner större andel än i andra.

Forfarande har även gruppen lågutbildade och efterblivna en majoritet vaxade.

Men eftersom du tillhör den senare gruppen, förstår du ju inte det..
Citera
Medlem
Citat:
Vad är det som ska öppnas? Arenor och diskotek? Okej, jag tycker inte att det är värt att sprutas för att folk ska få gå på idrott, konserter och nattklubbar. Tyvärr.
Snälla, ta sprutan nu, var ska annars alla lågpannade individer ta vägen som behöver stå på en läktare och skrika könsord när folk snubblar runt på en gräsmatta och sparkar på en boll?
Citera
Medlem
raskenss avatar
Danmark slopar dom sista restriktionerna den 10e September.
https://www.dn.se/varlden/danska-restriktioner-slopas-den-10-september/

Det är inte så stor skillnad i vaccination jämfört med övriga Europa ska bli intressant att se vad som händer i Danmark. framöver. Dom har betydligt mer omfattande smittspridning än vad vi har.

Vilka andra länder har släppt allt helt fritt? ÄR det full gas i USA nu?
Citera
2021-08-28, 18:29
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Du menar på fullaste allvar att man isolerade sars-cov2 redan 2003, eller vad vill du ha sagt med din länk?

Helvete vad idiotiskt att komma in i en diskussion utan att förstå vad som diskuterades..
Det var frågan om man måste följa kochmetoden som kom till på 1800-talet när virus inte ens var känt
Citera
2021-08-28, 18:29
Medlem
Citat:
Samma för mig men det är synd om de som älskar att gå på fotboll eller hockey och inte får vara på fullsatta arenor.

Restriktionerna finns där och kommer vara kvar tills de kör över alla antivaxers.
Fast det är ju kampanjer som "kavla ner" som är skälet att inte samhället kan öppnas.

Man målar upp en falsk bild av att det är viktigt att alla vaccineras, även de som inte vill. Sen ställer man det som (omöjligt) villkor för att öppna samhället. Sen anklagar man de som avviker för att orsaka problemet.

Det är typ som att chefen ger dig skulden för ett driftstopp, för att du inte ställde upp på en avsugning som "han behövde".
Citera
2021-08-28, 18:32
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vaccinen funkar. De förhindrar i stor utsträckning svår sjukdom och död. Det finns exempelvis ingen vaccinerad alls på IVA under 60.
Citat:
Ursprungligen postat av kommunism-massmord
Du vet inget om framtida biverkningar från vaccinen dock, det vet ingen, det kommer visa sig om några år. Svininfluensa vaccinet och narkolepsi ger viss vägledning.

Risken statistiskt att dö av Covid-19 för personer under 50år är 0,04% i Sverige. Fler personer dör idag av självmord i Sverige än av Covid-19. 4 personer dör av självmord varje dag i Sverige.

För barn är influensan farligare än Covid-19.
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Presis, det är ju inte testat ordentligt så vi vet inget om biverkningar som kan uppstå om ett par år. Det kan bli förödande konsekvenser med alla som blir sjuka av vaccinet med flera dödsfall.

Samma sak gäller viruset. Om ett par år kan det visa sig att viruset hade dolda skadliga effekter på hälsan. Det kan också ge förödande konsekvenser.

Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Vi vet helt enkelt inte och därför är det idiotiskt att ta vaccinet just nu och vara försökskanin.

Du blir försökskanin oavsett huruvida du vill eller icke. Det är inte frivilligt. Det enda val du har, är huruvida du vill vara försökskanin för vaccinet, eller för viruset som skapades i laboratoriet i Wuhan.

Ifall du tror att du undviker risker bara genom att avstå från vaccinet, så lurar du dig själv.
Citera
2021-08-28, 18:34
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jättebra av dig!

Tyvärr rent anekdotiskt..
Sett över hela befolkningen är det mestadels stora egoister/efterblivna som spelar ner viruset som är ovaccade och lär därför inte testa sig för ”förkylningen” med ”tester som inte fungerar”

Mja du får nog hålla tillbaka din hyllning. :P Tippar jag är en sådan som spelar ner viruset enligt dig så en "fiende"/"foliehatt" i mångas ögon (jäkla trist hur polariserat samhällsklimatet blivit, är tragiskt). Min ståndpunkt är att vaccinet är bra för riskgrupper och äldre. Ser dock ingen anledning för andra att ta det. Därav mitt beslut att inte vaccinera mig. Tror inte vaccinet är speciellt farligt men tar inte mediciner jag inte anser mig behöva. Spelar ingen roll vilket grupptryck jag utsätts för. Press och försvårande åtgärder gör bara att jag blir ännu mer beslutsam att gå min egna väg.

Levt mitt liv helt normalt under pandemin förutom regler då som man tvingats följa via jobb och för att visa hänsyn och liknande. För egen del har jag inte gjort någonting extra för att undvika bli sjuk. Sprintar/tvättar inte händerna efter jag varit och handlat tex. Är skön inställning för det egna mentala välbefinnandet, att helt ignorera pandemin många konstant oroar sig för, men jag kan såklart vara fel ute. Att jag borde vara rädd.

Är dock så pass trygg i mitt beslut att jag (löjligt hypotetiskt exempel för att illustrera) skulle gå med på att skriva under papper på att jag inte kommer få läkarvård vid insjuknande av covid på grund av att jag vägrar vaccinera mig. Livet är fullt av potentiella risker och ingen lever för evigt.
Senast redigerad av Stryp-Enok 2021-08-28 kl. 18:37.
Citera
2021-08-28, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HARD-WORKER
99.9% kommer troligtvis inte märka av denna pandemi mer än en förkylning/influensa.

Hur kan det då komma sig att 180000 mer än 0,1% av den totala befolkningen i Ryssland har mist livet i denna sjukdom på 1,5 år. Sannolikt är dödstalen betydligt högre med tanke på överdödligheten.
Dödligheten är minst 10x influensa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in