Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Du kan ju få försöka rationalisera gravitation på en platt jord. Jag får åtminstone inte ihop det. Alltså faller jag av en annan anledning än gravitation om jorden är platt, men jag faller fortfarande likadant.
Nu när du medger att du inte får ihop det låter det än tydligare att du personligen observerat hur saker faller såväl på en rund jord som en platt jord.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Saker faller precis likadant på en platt jord som på en rund.
Hur vet du det?
Har du prövat falla på både en rund och en platt jord?
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Det är kraften(om det nu är en kraft) som ligger bakom fallet som skiljer sig åt. Inte fallet i sig.
Citat:
Dendummasillen
Ignorera kraften. Fokusera på fallet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Varför vill du ignorera kraften som ligger bakom hur saker faller om det är där skillnaden går observera?
Varför vill du ignorera kraften och fokusera på fallet när det är i kraften som skillnaden, enligt dig, går observera och det är den observationen du inte får ihop?
Citat:
Du undrar om en bild kan vara osann i sin representation av verkligheten?
Nej jag undrar hur kan det finnas bilder på något [rund jord] som enligt dig inte existerar.
Citat:
Dendummasillen
Ja, det har jag. En rund jord på bilder, en platt jord i min direkta verklighet.
Länka dessa bilder som enligt dig visar hur saker på den, enligt dig, icke existerande runda jorden faller på samma vis som i din verklighet samtidigt som det syns att kraften som ligger bakom att saker i bilderna faller skiljer sig mot kraften som ligger bakom att saker faller i verkligheten.
Du klev in i tråden när det pågick en diskussion om att betrakta Turning Torso från Danmark ca 5 mil bort och huruvida det överensstämmer med att jorden är ett klot med 4000 mils omkrets.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Får jag hoppa in med en fråga här, rörandes videon med Turning Torso... Om det nu är så att man ej ser de nedre delarna av byggnaden pga jordens påstådda kurvatur, borde vi då inte se byggnaden lutad bort från den som observerar genom kameran? Står inte byggnaden i en annan vinkel gentemot observatören, om den är bortom en kurva?
Tacksam för svar!
5 mil på en omkrets av 4000 mil motsvarar 0,45 graders lutning bort från betraktaren (5/4000 × 360 = 0,45).
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Jag vet att en lutningsgrad på 0,5 grader inte syns.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Jag förstår mycket väl att 0,5 graders lutning inte syns. Lika lite som 0 graders lutning.
Varför inledde du din närvaro i tråden med att fråga om det inte borde gå att se hur Turning Torso lutar bort från betraktaren när du tydligt klargjort dig vara medveten om att en lutningsgrad på 0,5 grader bort från betraktaren inte syns?