2021-08-28, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
För min del kan vi helt utesluta bildörrar från hennes vittnesmål, men det ökar inte hennes trovärdighet som vittne.
Jag tycker nog att om man ska ta hänsyn till Hannas vittnesmål även bör vara öppen för att
1. hon kan ha hört andra och senare gjort en efterkonstruktion och trott hon hört Helena
2. Hört olika ljud, men satt ihop dem till en händelse

Hennes vittnesmål är hennes säkert vad hon upplevt men också kanske sammanblandat med upplevelser och press dagarna efter.
Citera
2021-08-28, 10:23
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Jag tycker nog att om man ska ta hänsyn till Hannas vittnesmål även bör vara öppen för att
1. hon kan ha hört andra och senare gjort en efterkonstruktion och trott hon hört Helena
2. Hört olika ljud, men satt ihop dem till en händelse

Hennes vittnesmål är hennes säkert vad hon upplevt men också kanske sammanblandat med upplevelser och press dagarna efter.

Redan vid det kompletterande vittnesförhöret var hon ju osäker på vad hon hört.
Citera
2021-08-28, 10:35
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Om en vit opel corsa är det som stämmer exakt, varför letade polisen först efter kadetter och varför används kadetter i rekonstruktioner som Leif GW varit med i?

Dum och onödig fråga, Opel Kadett och Opel Corsa är givetvis snarlika med sitt avhuggna bakparti eller vad tror du själv? I synnerhet 3 dörrars årsmodell 1985-90. Polisen kunde lika gärna ha letat efter Opel Corsa och använt Corsa i rekonstruktioner men nu blev det kadett.
Citera
2021-08-28, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
CL, nyss hemkommen från Australien, kan ha varit den okände snubben på Stadt som ”limmade” på HA under kvällen.

Han följde efter henne och hörde hennes telefonsamtal med UA. Hon bestämde sig för att promenera hem själv, eftersom det var mycket folk i rörelse och en ljummen och fin sommarkväll.

Efter ett tag gick CL med pilotglasögon ikapp henne på vägen och försökte få kontakt. Ha gick vidare över bron med CL alldeles bakom eller bredvid sig. När hon gick in på genvägen hem genom dungen, så gjorde han närmanden som hon bestämt avvisade.

CL överföll henne och Ha skriker ”Så får du inte göra”. Han våldtar henne och hon skriker ”oh nej”. Han stryper henne till tystnad och samtidigt hörs ljudet av en bildörr slås igen, då två killar som sitter i en bil och lyssnar på musik i närheten åker vidare.

HA är död och CL skyndar sig hem för att hämta sin bil, en vit Opel Corsa. Han kör in på gångvägen för att kunna få med sig offret, därav vittnesuppgiften om den mystiska bilen som stod på gångvägen. När vittnet, som varit på grillfest, passerar ligger förmodligen CL och gömmer sig i dungen och väntar på att han så snabbt som möjligt ska kunna bära med sig kroppen till bilen utan att någon ser honom. Han kastar in hennes skor i terrängen, bär in kroppen till bilen och kör iväg. Han kör inte långt utan åker förmodligen hem till stället där han bor och gräver ner henne nästa dag… Strax därefter får han en psykisk kollaps…
Ligger nog nära sanningen som du skriver, hon sprang nog för att komma undan,jag har bara ett efternamn på den här CL vet inte om det stämmer, att han dumpat henne i Vänern inte så långt ut där han hade sin båt är troligt, en fråga var den här CL ledig från sitt jobb den här tiden?
Citera
2021-08-28, 11:12
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Dum och onödig fråga, Opel Kadett och Opel Corsa är givetvis snarlika med sitt avhuggna bakparti eller vad tror du själv? I synnerhet 3 dörrars årsmodell 1985-90. Polisen kunde lika gärna ha letat efter Opel Corsa och använt Corsa i rekonstruktioner men nu blev det kadett.

Det finns väl egentligen ingenting som säger att det måste varit just en Opel corsa. Det är en av många modeller som skulle kunna passa bra in på grabbarnas beskrivning, o då menar jag många. Man får även komma ihåg att de såg bilen en mycket kort stund på relativt långt håll i skumma ljusförhållanden. Finns det ett utlåtande från vittnena att just opel corsa skulle vara extra het i sammanhanget så hamnar vi I ett lite annat läge.
Citera
2021-08-28, 11:14
Medlem
Såvitt jag vet har inte ensamvargen CL haft något jobb efter att han drev den lilla transportfirman, fick problem med Skatteverket och drog iväg till Australien. Han var nyss hemkommen när Helena försvann och var nog arbetslös. Han bodde nog hos sina föräldrar.

Citat:
Ursprungligen postat av ZOrro18790
Ligger nog nära sanningen som du skriver, hon sprang nog för att komma undan,jag har bara ett efternamn på den här CL vet inte om det stämmer, att han dumpat henne i Vänern inte så långt ut där han hade sin båt är troligt, en fråga var den här CL ledig från sitt jobb den här tiden?
Citera
2021-08-28, 11:14
Medlem
Xeitums avatar
Citat:

Är det belagt att han hade en båt?
Citera
2021-08-28, 11:21
Medlem
Ja om jag kommer ihåg rätt
Citera
2021-08-28, 11:31
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Det finns väl egentligen ingenting som säger att det måste varit just en Opel corsa. Det är en av många modeller som skulle kunna passa bra in på grabbarnas beskrivning, o då menar jag många. Man får även komma ihåg att de såg bilen en mycket kort stund på relativt långt håll i skumma ljusförhållanden. Finns det ett utlåtande från vittnena att just opel corsa skulle vara extra het i sammanhanget så hamnar vi I ett lite annat läge.

Nej precis, så är det givetvis. Men Opel Corsa är en modell som passar mycket bra in på killarnas beskrivning. Eftersom dom endast såg bilen en kort stund så får man ju ta fasta på det som stack ut med bilen, dvs det som grabbarna hann registrera: En mindre vit bil med "avhugget" bakparti.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-08-28 kl. 11:34.
Citera
2021-08-28, 11:31
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ja om jag kommer ihåg rätt

Intressant om så var fallet. Har du någon aning om var båten låg förtöjd?
Citera
2021-08-28, 11:35
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan

Skulle det också ha kunnat vara en Honda?
Citera
2021-08-28, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Intressant om så var fallet. Har du någon aning om var båten låg förtöjd?
Nej jag ska återkomma jag hörde det men det var länge sedan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in