Citat:
Ursprungligen postat av
Overmind
Jag glömde lägga till att ju mer smittsam ett virus blir ju mildare blir det, för dödliga virus sprids inte lika bra och virus vill ju smitta så många som möjligt. Enligt folk då.
Ingen kan tro att vi kommer gå tillbaka till inga restriktioner i höst. Folk på min utb säger det kommer nog bli heltid på plats. Men jag säger det kommer vara varannan vecka distans året ut och troligtvis till sommaren. Då är det snarare mer troligt med 100% på distans...
Stämmer uppenbarligen inte alltid. Bara om döden hindrar viruset från att spridas. För ett snabbt virus, som ebola, gäller det förmodligen i högre utsträckning.
Citat:
Känns som hela Sverige lär väl ha deltavarianten inom 1 år? Alla lär ha blivit smittade så smittsam denna variant är.
Det är en tidsfråga innan alla exponerats. Ju fler som är mottagliga, desto snabbare breder det ut sig.
Vi har erfarenhet av tidigare vågor. Delta är snabbare och skulle leda till högre vågtoppar med en större andel av fallen på sjukhus om allt annat vore lika. Osäkerheter består i att vi inte riktigt vet i vilken utsträckning våra populationer är mottagliga. Den kommer att drabba ovaccinerade populationer hårdast. Och detta spiller över på alla andra exempelvis när vården inte säkert kan erbjuda den vård den annars skulle kunna erbjuda.
Det i sin tur riskerar fler restriktioner som kan göra även vaccinerade arbetslösa osv osv.