2021-08-28, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Du säger att du vet, utan att ha något exempel att peka på. Alltså vet du inte. Skärp dig.

Du saknar förmågan att tänka abstrakt.

Det betyder inte att jorden är platt, det betyder bara att du är annorlunda.

Citat:
Vad menar du när du säger att det skulle se ut som att den var platt? Hur ser en platt yta som sträcker sig 10 mil bort från dig ut?

Saker skulle inte döljas under horisonten.

Citat:
Visa mig istället för att komma med dina barnsliga gissningslekar.

Du ber mig visa dig hur en platt jord skulle upplevas. Det är omöjligt eftersom jorden inte är platt.
Citera
2021-08-28, 01:50
Medlem
Citat:
Jag försöker få er att förstå hur ni egentligen bara snackar skit när ni säger att det ska se ut si och så om jorden är platt.

Lönlöst, jag vet.

Ja du är inte vidare framgångsrik. Vilket beror på att det dunkelt tänkta är det dunkelt sagda.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-08-28 kl. 02:34.
Citera
2021-08-28, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du saknar förmågan att tänka abstrakt.

Det betyder inte att jorden är platt, det betyder bara att du är annorlunda.

Saker skulle inte döljas under horisonten.

Du ber mig visa dig hur en platt jord skulle upplevas. Det är omöjligt eftersom jorden inte är platt.

Väldigt underhållande att du fortsätter låtsas som att du vet hur en platt jord ska se ut, när du inte vet hur en platt yta på 10 mil ser ut.

Vi provar igen, bara för att bekräfta att du inte vet vad du pratar om:
Hur skulle en cirkelformad platt yta med diametern 10 mil se ut, om du stod i mitten och tittade dig omkring? Kom ihåg att en individ omöjligt kan veta hur det inte ska se ut utan att veta hur det ska se ut.

Jag är helt okej med att du inte vet hur det ska se ut, för det finns enligt dig inga platta ytor som är så stora att utgå ifrån. Jag är inte okej med att du ändå låtsas som att du vet hur det inte ska se ut.
Citera
2021-08-28, 02:16
Medlem
Är ni kvar samma mantra hela tiden men inget nytt.
Inte ens ett foto på den platta jorden
Citera
2021-08-28, 02:27
Medlem
Citat:

... Vi provar igen, bara för att bekräfta att du inte vet vad du pratar om:
Hur skulle en cirkelformad platt yta med diametern 10 mil se ut, om du stod i mitten och tittade dig omkring? Kom ihåg att en individ omöjligt kan veta hur det inte ska se ut utan att veta hur det ska se ut.

...
.

Å då svarar jag igen: Det skulle se platt ut, saker skulle inte döljas under kurvan.

Citat:
Jag är helt okej med att du inte vet hur det ska se ut, ...

Jag vet hur det skulle se ut.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-08-28 kl. 02:33.
Citera
2021-08-28, 02:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Väldigt underhållande att du fortsätter låtsas som att du vet hur en platt jord ska se ut, när du inte vet hur en platt yta på 10 mil ser ut.

Vi provar igen, bara för att bekräfta att du inte vet vad du pratar om:

Jag är helt okej med att du inte vet hur det ska se ut, för det finns enligt dig inga platta ytor som är så stora att utgå ifrån. Jag är inte okej med att du ändå låtsas som att du vet hur det inte ska se ut.

Det blir irrelevant när du mycket väl kan tänka dig en - som du formulerade dig - linsformad jord.

Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Finns å andra sidan en möjlighet att jorden är linsformad med viss krökning på ytan

Och - som du även skrev - att jorden kan ha en ’platå’ på mitten.

Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Det viktiga för mig är att den inte verkar vara rund. Har den en platå i mitten ja varför inte

Varför är det så viktigt att veta hur en platt yta ser ut?
Citera
2021-08-28, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Å då svarar jag igen: Det skulle se platt ut, saker skulle inte döljas under kurvan.

Jag vet hur det skulle se ut.

Orkar inte fortsätta leka katt och råtta med ditt ego. Du vet hur något inte ska se ut utan att veta hur det ska se ut. Vi lämnar det där. Ha en fortsatt trevlig helg!
Citera
2021-08-28, 02:47
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Förklara, hur är det orimligt att vilja veta hur en platt yta av en viss längd ser ut, när vi ska avgöra huruvida en platt yta kan se ut som den värld vi ser omkring oss? Genuint nyfiken på hur du resonerar.

Ta valfritt 3D-program och testa så får du svaret hur det kommer se ut. Du kan få med både dis och refraktion med i dessa program.

Varför låtsas du som du inte vet hur det skulle se ut, självfallet är du kapabel till att förstå hur det ska se ut.
Samma som du förstår att en platt yta inte kan dölja ljus.
Citera
2021-08-28, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Varför är det så viktigt att veta hur en platt yta ser ut?

Svarar på det som tycks ha varit riktat till mig:

Varför är det så viktigt att veta hur en platt yta ser ut, när vi vill ta reda på hur en teoretiskt platt jord ser ut?

Hmmm...

Svår fråga, helt klart. Jag får fundera vidare på den. Har du någon egen fundering kring det?
Citera
2021-08-28, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Ta valfritt 3D-program och testa så får du svaret hur det kommer se ut. Du kan få med både dis och refraktion med i dessa program.

Varför låtsas du som du inte vet hur det skulle se ut, självfallet är du kapabel till att förstå hur det ska se ut.
Samma som du förstår att en platt yta inte kan dölja ljus.

Har du någon länk till där någon har skapat en sådan yta i ett 3D-program, och hur det skulle se ut sett från ett mänskligt perspektiv från marken?

En horisontlinje tycks kunna dölja ljus alldeles utmärkt. Frågan är då: kan en horisontlinje uppstå utan en kurva?
Citera
2021-08-28, 03:25
Medlem
Citat:
Jag frågar inte om det enligt dig finns eller inte finns, jag frågar hur en sådan skulle se ut från där jag står i mitten av en sådan och tittar mig omkring.

Måste ge dig kredit för att orka svamla så länge.

Jag kan förklara för dig hur det skulle se ut om du stod på en platt jord.

1. Du står i en skog , du ser bara träd buskar stenar undervegitation sikten är begränsad.
står du i kuperad teräng kan du kanske se en bergstopp .

2. Står du mitt i atlanten ser du bara vatten , går det stora vågor så kommer din sikt vara mycket begränsad.

En par frågor till dig, var rinner allt vatten som blåser över kanten?
Släker vattnet elden i helvetet?

Kan du posta en bild här på flashback när du står vid kanten?
Eller skicka bilderna till media och få fett betalt för dina bilder.

Är du gammal nog för att sett vilse i pannkakan?
Köp en samlings dvd och se repriserna .
Då slipper du bygga en platta på 5-10 mil.
Du förstpr principen.

Blir kul och se om du lyckas svamla vidare tills du nått 99999 sidor på detta inlägg.
Kämpa på.

PS , en liten hemlis som ingen berättar åt dig, men du kan flyga ut från ”klotet” och ta en bild på jordklotet. Ring Elon Musk och berätta att du önskar ta en bild från rymnden på din platta.
Du får nog åka med gratis.
Citera
2021-08-28, 09:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Har du någon länk till där någon har skapat en sådan yta i ett 3D-program, och hur det skulle se ut sett från ett mänskligt perspektiv från marken?

En horisontlinje tycks kunna dölja ljus alldeles utmärkt. Frågan är då: kan en horisontlinje uppstå utan en kurva?
Finns inget rimligt fenomen som kan skapa en horisontlinje utan en kurva. Refraktionen så som vi känner till den verkar motsatt dvs den lyfter upp saker nära horisonten och perspektiv får saker längre bort att se mindre ut. Skall en horisontlinje uppstå utan en kurva så måste det finnas någonting i vägen som döljer fotonerna vilket det inte gör på en platt yta. Sedan kan inga optiska fenomen påverka t ex ekvatorns längd så du kan skrika dig hes över din kurva. Så länge du inte kan förklara ekvatorns längd och varför det är kortare runt längs 60 grader syd än längs ekvatorn (En skiva har längsta spåret längst ut, inte halvvägs ut) så är horisontlinjen irrelevant.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-08-28 kl. 09:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in