2021-08-27, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
metrologer

Så metereologin är en tillförlitlig vetenskap. Varför tror du inte på att geografer, oceanografer och astronomer sköter sitt jobb lika bra?
Citera
2021-08-27, 11:53
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltborjamedmej
Så metereologin är en tillförlitlig vetenskap. Varför tror du inte på att geografer, oceanografer och astronomer sköter sitt jobb lika bra?

det är inte något jag ifrågasätter.
mitt brinnande intresse är att finna motsägelser och bevis för platt jord, om det finns människor som försörjer sig på rund jord paradigmet kul för dom.

är öppen för att jorden är rund. vore faktiskt skönt om det var så.

men än så länge finns en del trådar att luska med.

drömde faktiskt att jag fick uppleva en rymdfärd inatt.. kanske en sanndröm
Citera
2021-08-27, 12:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
mitt brinnande intresse är att finna motsägelser och bevis för platt jord, om det finns människor som försörjer sig på rund jord paradigmet kul för dom.

Brinnande intresse att säga motsägelser menar du.

Och lögner då.

Citat:
Kollar samtidigt på vomit comit där allmänheten meckar med tyngdlöst vatten i 30 sekunder.

Citat:
Falklandöarna är intressant. Nära till isväggen. Vanliga passagerarplan får
äran att eskorteras av Falcon stridsflyg.. Undra varför
Citera
2021-08-27, 13:00
Medlem
Citat:

Rart at du har en brennende interesse for å finne bevis for flat jord og åpenbart ingen interesse for å undersøke om jorda virkelig er flat. Jeg og andre har presentert bevis for at jorda er rund, men det ignorerer du. Hvorfor det? Nok å vise til linken under om flyruter på den sørlige halvkule. Hvis du ikke blir overbevist av den, bør du i allefall ha gode argumenter mot, men det har jeg aldri sett verken fra deg eller andre flatjordinger. Da er det ikke rart om vi tviler på at du egentlig er interessert.

https://youtu.be/Dd-FAyHdpxI
Citera
2021-08-27, 13:56
Medlem
Citat:
kallar du metrologer hjon?

"Lightning is caused by a buildup of static electricity"

https://ktvl.com/news/local/ever-wonder-how-lightning-forms-news-10-meteorologist-breaks-it-down

Men när blixten inträffar är elektriciteten inte statisk längre. Och det ändrar inte på det faktum att många material inte påverkas av en kraft från elektriska laddningar. Vad som händer när en blixt slår ner i ett träd är att den elektriska strömmen genom trädet (alltså inte statisk) orsakar en ångexplosion i trädet genom att hetta upp vätskorna i trädet vilket klyver det. En helt annan sak än att elektriska laddningar ger upphov till en kraft på andra laddade föremål
Citera
2021-08-27, 15:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Mig veterligen slår blixten ner i trädstammar hela tiden och vad är inte det om statisk elektricitet
Men hur påverkar blixten ett cavendishtest? Ser inte sambandet över huvud taget här. Om statisk elektricitet skall kunna påverka ett cavendishprov så måste det ju finnas en spänningspotential mellan själva kloten i testet och dessa kan man ju jorda ur innan man utför testet så hur menar du att blixten skulle vara relevant här.
Citera
2021-08-27, 16:11
Medlem
Citat:
kallar du metrologer hjon?

"Lightning is caused by a buildup of static electricity"

https://ktvl.com/news/local/ever-wonder-how-lightning-forms-news-10-meteorologist-breaks-it-down
Eller på svenska, från wikipedia:
Citat:
Statisk elektricitet är en obalans mellan positiva och negativa elektriska laddningar inom eller på ytan av ett material. Obalansen kvarstår tills laddningarna omfördelas genom elektriska strömmar eller urladdningar.[1] En statisk laddning kan bildas om två ytor har kontakt med varandra och sedan separeras.
Detta vill du alltså ersätta gravitationen med? Borde gnistra varenda gång man lyfter något från marken i så fall.
Citera
2021-08-27, 21:31
Medlem
Kan någon snälla visa mig hur en platt cirkel på 10 mil i diameter skulle se ut om jag stod i mitten och tittade mig omkring?

Jag anser att frågan är högst relevant för att vi ska kunna utesluta andra förklaringar än "kurva" då vi funderar över varför vår verklighet ser ut som den gör omkring oss.

Tack på förhand!
Citera
2021-08-27, 21:49
Medlem
lyxelitistens avatar
Jag har någon teori om att paradiset vi vill till är mer som en platt skiva än en rund glob och att vi är fast i en mardröm där allt går runt om och om igen. Och det går aldrig att ta sig ur världen genom att åka runt för att man kommer bara tillbaka till platsen man började sin resa på.

Men jag vet inte. Vi får se!
Citera
2021-08-27, 21:55
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyxelitisten
Jag har någon teori om att paradiset vi vill till är mer som en platt skiva än en rund glob och att vi är fast i en mardröm där allt går runt om och om igen. Och det går aldrig att ta sig ur världen genom att åka runt för att man kommer bara tillbaka till platsen man började sin resa på.

Men jag vet inte. Vi får se!

Vem vill få till ett paradis? Kan man läsa om detta nånstans?
Citera
2021-08-27, 22:10
Medlem
lyxelitistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vem vill få till ett paradis? Kan man läsa om detta nånstans?

Typ alla religioner vill i längden att jorden ska bli ett renat fält. Det vill säga ett paradis. Det finns många olika sorters världar att utforska och leva i. I och med att livet är som en dröm eller en illusion så är det möjligt att besöka världar som är platta. En gång så drömde jag att jag var i ett slags Uppsala fast det låg i skyn som på ett berg. Om vi når samma typ av upplysning som Buddha gjorde så kan vi bosätta oss i trevligare världar än den vanliga. Världar som bland annat är platta skivor som hänger i rymden. Men vad vet man? Livet är en dröm trots allt. Och i en dröm är allt möjligt.

Ursäkta om jag låter svamlande men jag tror i alla fall att både runda, platta, trekantiga och fyrkantiga världar är möjliga.
Citera
2021-08-27, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Kan någon snälla visa mig hur en platt cirkel på 10 mil i diameter skulle se ut om jag stod i mitten och tittade mig omkring?

Jag anser att frågan är högst relevant för att vi ska kunna utesluta andra förklaringar än "kurva" då vi funderar över varför vår verklighet ser ut som den gör omkring oss.

Tack på förhand!

Du skulle se såväl toppen som botten på ett högt objekt. Du skulle se såväl botten som toppen på en båt. Du skulle inte kunna se saker som successivt förvinner ned under horisonten. Du skulle inte kunna mäta upp en kurvatur.

Du kanske inte riktigt vill förstå det men vi kan faktiskt mäta upp kurvan...
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-08-27 kl. 22:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in