Citat:
Ursprungligen postat av
braattha
Är det någon som har artikeln från dom om
Facebook-tråden om planerna mot Ebba Busch: ”Gå till pressen”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QmjpoQ/facebook-traden-om-planerna-mot-ebba-busch-ga-till-pressen
Den är ju numera bakom betalvägg.
Ebba Busch hävdar att någon har hotat henne med att gå till pressen om hon inte släpper huset.
I en Facebook-tråd diskuterar personer nära Esbjörn ett sådant upplägg.
”Om saken blir känd i media kanske gör henne mör”, skriver en person.
”Nu har fallet även fått riksspridning och det blir nog så att hon backar från att dra mannen inför rätta som hon hotat med”, skriver en kvinna som ansökt om att bli Esbjörns gode man.
Ebba Busch och Esbjörn, 81 – konflikten om husköpet
Aftonbladet kunde redan i höstas avslöja uppgifter om att det finns personer bakom Esbjörn, 81, som har intresse av att häva försäljningen av fastigheten.
I en intervju med Aftonbladet i november sa Ebba Busch också att hon mottagit hotfulla samtal från en person som ville att hon skulle släppa huset.
– Man har hotat mig och med ett väldigt hotfullt samtal gjort klart att man tänker smutskasta mig i media i syfte att få mig att avstå från det här. Jag har svårt att se att jag ska förklara mig själv för rättslös och backa för att man tror att man kan påstå fullkomligt osanna saker om mig i rikspressen, sa hon.
Ebba Busch säger att hon fått hotfulla samtal angående huset.
Ebba Busch säger att hon fått hotfulla samtal angående huset.
FOTO: PONTUS ORRE
I en Facebook-tråd som startades tio dagar innan Expressen publicerade den första artikeln om fastighetstvisten diskuterar två personer i Esbjörns närhet att gå till ”pressen”. Tråden är startad av en kvinna som har ansökt om att bli Esbjörns gode man.
”Gör henne mör”
”Kan det vara ok av någon, att för egen vinnings skull, bearbeta en gammal man (över 80 år) som inte kan ta hand om sig själv utan blir omhändertagen av en vän, att han skriver kontrakt på att sälja sitt hus . (Ett hus som han redan lovat bort till någon släkting)”, skriver kvinnan den 28 september förra året.
Inlägget redigerades senare.
Inlägget redigerades senare.
Lite längre ner i tråden, den 3 oktober, skriver en annan person. ”Om köparen är en så känd person borde väl underlätta! Om saken blir känd i media kanske gör henne mör. Sannolikt värre för henne bli framställd i dålig dager än genomgå juridisk process.”
Kvinnan som ansökt om att bli Esbjörns gode man svarar samma dag: ”Hade varit något för oss i RO, eller hur?”
Redigerade inlägget i går
Sex dagar senare publicerar Expressen sin första artikeln om tvisten.
Även Johann Binninge, Esbjörns juridiska ombud, deltar i diskussionen. ”Få farbrorn att anlita ett kunnigt ombud så det inte drar iväg och någon okunnig börjar kludda”, skriver han.
Ursprungsinlägget på Facebook, som skrevs av kvinnan som ansökt om bli god man för Esbjörn, redigerades så sent som i går. Kvinnan tog då bort meningen ”Ett hus som han redan lovat bort till någon släkting”.
Huset ifråga.
Huset ifråga.
Dagen efter Expressens första artikel, den 10 oktober förra året, skriver kvinnan:
”Ja nu har fallet även fått riksspridning och det blir nog så att hon backar från att dra mannen inför rätta som hon hotat med, för att ha brutit kontraktet.”
”Skämtsam kommentar”
Kvinnan säger till Aftonbladet att hon inte har något eget intresse av att häva fastighetsaffären. Hon lärde känna Esbjörn via en kvinna som har en kursgård i närheten, där Esbjörn också bor sedan en tid tillbaka.
Vad menar du med ”Det hade varit något för oss i RO”?
– Ja, Rättssäkerhetsorganisationen, jag har varit aktiv där. Det var en skämtsam kommentar, att det hade kunnat varit något för oss som var aktiva där på den tiden.
Flera som skriver i tråden, bland annat Johann Binninge, har varit aktiva i Rättssäkerhetsorganisationen, som enligt egen beskrivning arbetar för ökad rättsäkerhet.
Ebba Busch skriver ju själv att folk har hotat henne att gå till pressen om hon inte släpper huset. Var det du inblandad i det?
– Jag vet inte hur det kom till. Jag vet inte det. Vi har inte hotat Ebba på något sätt.
Esbjörns syskonbarn, Matz Bolin bekräftar för Aftonbladet att han har ringt Ebba Busch, detta efter att KD-ledaren försökt få tag i honom flera gånger. Han förnekar bestämt att han har hotat henne.
Ebba Busch.
Ebba Busch.
Syskonbarnet: Det är Esbjörns vilja
Matz Bolin bekräftar att han har ekonomiska intressen i att stoppa försäljningen av huset. 2007 tecknade han och Esbjörn ett avtal om att han ger upp sina ärvda delar av fastigheten i utbyte mot att han får hela fastigheten vid Esbjörns frånfälle.
– Jag har överlät mina delar i fastigheten mot att han fick ha den så länge han orkade, säger Matz Bolin.
Han tillägger att det som sker nu är Esbjörns vilja, att Esbjörn ångrade sig om försäljningen och har varit väldigt ledsen över det.
Ytterligare en person med ekonomiska intressen
Det finns även uppgifter om att ytterligare en person har ekonomiska intressen av att stoppa affären, något som Aftonbladet tidigare skrivit om. Personen är en kvinna som äger en kursgård där Esbjörn bor och är god vän med kvinnan som ansökt om att bli god man till Esbjörn.
– Hon har försökt köpa fastigheten tidigare och hon har ärvt andra fastigheter där, säger Matz Bolin.
Aftonbladet har varit i kontakt med kvinnan. Hon förnekar bestämt att hon har något ekonomiskt intresse i tvisten. Fastigheterna som hon fick ärva var för 20 år sedan och har inte något med detta att göra, tillägger hon.
– I övrigt har jag inga kommentarer, säger kvinnan.
Aftonbladet har också sökt Ebba Busch och Esbjörn, som avböjer intervjuer.