2021-08-27, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Fast frågan är om han menar faktiskt månljus, eller om det var en liknelse med dåligt ljus?

Man får väl ändå utgå ifrån att parter som uttalar sig i en tvist, menar vad de säger ...

Han kanske med "månskenet" menade solskenet

Den riktigt stora frågan är - Om det nu var så dåligt månsken inne i hans hus, varför valde han då den platsen för avtalsskrivningen, och inte Odalgården där vi i flera tv-intervjuer sett att det är mycket ljust med vita väggar och stora fönsterpartier.
2021-08-27, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Var säker på att om karma finns så kommer det sluta illa för elaka Ebba Buch.

Eftersom karma finns, så fick pedofilen först sitta i fängelse, och sedan fick han springa gömma sig när hela svenska folket insåg att han är en pedofil.

Eftersom karma finns, så har Esbjörn blivit livegen och förvaltar inte längre vare sig sina pengar eller sitt liv och har redan förlorat hela sin vinst på husförsäljningen.

Eftersom karma finns, så blev EBba vald till Årets Kvinna nr 2 och är fortsatt partiledare med en lön på 140 papp i månaden.

Karma finns, beviset har du här ovan.
2021-08-27, 17:37
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Man får väl ändå utgå ifrån att parter som uttalar sig i en tvist, menar vad de säger ...

Han kanske med "månskenet" menade solskenet

Den riktigt stora frågan är - Om det nu var så dåligt månsken inne i hans hus, varför valde han då den platsen för avtalsskrivningen, och inte Odalgården där vi i flera tv-intervjuer sett att det är mycket ljust med vita väggar och stora fönsterpartier.

Med tanke på att de satt och skrev kontrakt vid ett hyfsat stort fönster i hans sommarstuga, så tror jag inte att ljuset var en så stor fråga. Att det var tända stearinljus där, var nog mer för stämningens skull, än för ljusbehovets. Lättare att tända de ellampor som finns om man behöver mer ljus än vad som erbjuds från den stora lampan i himlen.
2021-08-27, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är intressant att folk inte förstår eller vill förstå det de diskuterar, så att vi kan gå vidare, med nya aspekter.

Ebba har ingett en talan om bättre rätt som blir mer och mer grundlös ju mer motpartens advokater benar upp avtalet.

Läste Anders Lindbergs senaste funderingar om att Ebba Busch antagligen vinner. Alla dessa skriverier har medfört att Ebba Busch och hennes advokat slarvat med det grundläggande juridiska arbetet, som är att noga gå igenom vad som är avtalat, och särskilt det som inte är avtalat.

Det finns inte med på kartan hos jurister och media att Ebba Busch skulle ha fel juridiskt, en sak jag tycker är mycket intressant, eftersom det visar på det förtroende en politiker och hennes advokat har, när en hobbyjurist som Binninge företräder motparten. Det är lätt att komma till slutsatsen att Ebba Busch antagligen vinner tvisten om man inte är påläst och kan avtalsrätten.

Det som nu är intressant, är att det diskuteras utöver processens ramar och om rättigheter Ebba Busch har enligt lag hon inte efterfrågade när avtal upprättades. Det är dispositiv lag som gäller när detta köpeavtal skrevs. Det är köpebrevet som har formkrav. En sak som verkar väldigt svår i diskussionen.

Att Ebba Busch inte följer sitt eget avtal och presterar en köpeskilling enligt avtalsvillkoren är intressant och styrker att det är ett skitavtal för bägge parter. Men det är trots allt Ebbas Busch som upprättat avtalet, inom den dispositiva rätten. Med rådgivning om klausuler där en mäklare hjälpt henne, och inte Esbjörn.

Att inge en talan om bättre rätt, och att ignorera att saken handlar om kontraktsbrott är mycket intressant processföring, där man försöker blanda in olika lagar i en sak som inte berör dessa lagar. Min slutsats är att Ebba och hennes advokat var slarviga och trodde de skulle kunna skrämma Esbjörn till att skriva ner alla sina namn en gång till på ett formalavtal i vittnens närvaro. Det fanns inte med på kartan när talan gavs in, att detta skulle gå till huvudförhandling och att Esbjörn kliver in i tingsrätten med advokater som kan kontraktsbrott utan och innan.

Att Binninge var ombud, var den högsta vinst Esbjörn kunde få. De underskattade honom helt, trots att han hade stenkoll på hur han skulle styrka Esbjörns kognitiva svårigheter och fastigheternas underpris.

Det tog tid att få nytt ombud, där en advokat fegade ur. Nu har dessa erfarna advokater med koll på avtalsrätten, åtagit sig att företräda Esbjörn och direkt hittar de guldkornet i avtalsrätten, att inte ens den som är kärande, Ebba Busch följer detta avtal och erlägger köpeskillingen. Köpeskilling är ett grundläggande villkor för lagfart och den juridiska grunden för en talan om bättre rätt.

Ebba Busch hör inte hävningsförklaringar men hon utgår ifrån att Esbjörn inte kommer leverera ett köpebrev. En i raden av förödande relativiseringar om vad andra personer gör. Hon kan inte veta vad Esbjörn skulle ha gjort i skarpt läge, i en ny situation där hon betalat för de fastigheter hon tvistar om. Det kallar jag för selektiv hörsel.

Haha årets skämtinlägg :-)

Binninge var så dålig att han lyckades bevisa att köpesumman var rimlig och att Esbjörn var tillräckligt klar i knoppen för att kunna sälja.

Nya ombuden försöker desperat med en ny linje som är lika hopplös :-)
2021-08-27, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
i Sammanställningen så har rätten skrivit följande

"Det är vidare ostridigt i målet att Esbjörn Bolin, varken vid
köpekontraktets undertecknande hade, eller vid tiden för upprättandet av denna
sammanställning har, förvaltarskap anordnat eller att Esbjörn Bolin på annan grund då
saknade eller nu saknar rättshandlingsförmåga."

Det bör väl betyda att punkt ett av försvaret redan fallit och att dem kunde kortat ner från 3 dagar till 1 dag och skippat i princip alla vittnesmål...

Ja, det är precis vad det betyder. Och det är en av anledningarna till att jag, som jag tidigare skrivit, menar att hans ombud riskerar disciplinära åtgärder från Advokatsamfundet.
2021-08-27, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag ställer mig också frågande till behovet att blunda för Esbjörn funktionsnedsättningar
Ännu mer frågande ställer jag mig inför behovet av att förneka att man blundar för Esbjörns funktionsnedsättningar.
För blundar gör den som skriver att Esbjörn har "bara blivit lite äldre, inget mer".

Esbjörn har blivit äldre, men hans diagnos är densamma som för 13 år sedan.

Så det kan utan vidare hävdas att det ligger väldigt mycket i uttalandet att Esbjörn har "bara blivit lite äldre, inget mer"
2021-08-27, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Som väntat kom drevet i Aftonbladet igång igen, Anders Lindberg har startat upp igen och försöker piska upp opinionen mot Ebba Busch.

Som jag skrev igår, det är fullt förståeligt att Uppsala Tingsrätt lägger tre hela dagar på ett ärende som egentligen inte tar mer än fem minuter att avgöra för kritiken i media kommer att bli massiv när Ebba Busch får rätt.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/34q61A/ebba-busch-borde-ocksa-tacka-for-sig

Vad han egentligen borde skriva om är om vi ska införa ett system som belönar utpressare som driver sina fall via media.

Det är rent makabert hur Aftonbladet blundar för allt som verkligen inte är normalt i denna affären. Som att anlita en dömd pedofil, kvinnomisshandlare och bedragare utan någon som helst juridisk bildning som ombud i domstol. Det tycker de visst är normalt.

Ett riktigt lågvattenmärke, till och med för Aftonbladet.
2021-08-27, 20:48
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Det är rent makabert hur Aftonbladet blundar för allt som verkligen inte är normalt i denna affären. Som att anlita en dömd pedofil, kvinnomisshandlare och bedragare utan någon som helst juridisk bildning som ombud i domstol. Det tycker de visst är normalt.

Är det någon som har artikeln från dom om

Facebook-tråden om planerna mot Ebba Busch: ”Gå till pressen”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QmjpoQ/facebook-traden-om-planerna-mot-ebba-busch-ga-till-pressen

Den är ju numera bakom betalvägg.
2021-08-27, 21:01
Medlem
Citat:

Det handlar om en ledare, precis som Anders Lindberg själv skriver i chatten:
Men jag är självklart subjektiv, med glädje och stolthet. Det är mitt jobb att skriva vad jag tycker. Åsikter är subjektiva.
Hela ledarens syfte är att försöka skapa inre misstro i ett parti som kan bidra till en borgerlig regering. Det här citatet visar syftet:
Den fråga kristdemokraternas medlemmar nog borde ställa sig om det verkligen finns utrymme för ett KD utan andra idéer än att ligga dikt an Sverigedemokraterna. Varför skulle inte väljarna rösta på originalet istället?
Det stora jämställdhetspartiet blundar för barnmisshandel och våldtäktsförsök när det gynnar deras makthunger. Politik ger märkliga sängkamrater brukar man säga.
Senast redigerad av N.Armstark 2021-08-27 kl. 21:03.
2021-08-27, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Är det någon som har artikeln från dom om

Facebook-tråden om planerna mot Ebba Busch: ”Gå till pressen”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QmjpoQ/facebook-traden-om-planerna-mot-ebba-busch-ga-till-pressen

Den är ju numera bakom betalvägg.

Ebba Busch hävdar att någon har hotat henne med att gå till pressen om hon inte släpper huset.
I en Facebook-tråd diskuterar personer nära Esbjörn ett sådant upplägg.
”Om saken blir känd i media kanske gör henne mör”, skriver en person.
”Nu har fallet även fått riksspridning och det blir nog så att hon backar från att dra mannen inför rätta som hon hotat med”, skriver en kvinna som ansökt om att bli Esbjörns gode man.

Ebba Busch och Esbjörn, 81 – konflikten om husköpet

Aftonbladet kunde redan i höstas avslöja uppgifter om att det finns personer bakom Esbjörn, 81, som har intresse av att häva försäljningen av fastigheten.
I en intervju med Aftonbladet i november sa Ebba Busch också att hon mottagit hotfulla samtal från en person som ville att hon skulle släppa huset.
– Man har hotat mig och med ett väldigt hotfullt samtal gjort klart att man tänker smutskasta mig i media i syfte att få mig att avstå från det här. Jag har svårt att se att jag ska förklara mig själv för rättslös och backa för att man tror att man kan påstå fullkomligt osanna saker om mig i rikspressen, sa hon.
Ebba Busch säger att hon fått hotfulla samtal angående huset.
FOTO: PONTUS ORRE
I en Facebook-tråd som startades tio dagar innan Expressen publicerade den första artikeln om fastighetstvisten diskuterar två personer i Esbjörns närhet att gå till ”pressen”. Tråden är startad av en kvinna som har ansökt om att bli Esbjörns gode man.
”Gör henne mör”
”Kan det vara ok av någon, att för egen vinnings skull, bearbeta en gammal man (över 80 år) som inte kan ta hand om sig själv utan blir omhändertagen av en vän, att han skriver kontrakt på att sälja sitt hus . (Ett hus som han redan lovat bort till någon släkting)”, skriver kvinnan den 28 september förra året.
Inlägget redigerades senare.
Lite längre ner i tråden, den 3 oktober, skriver en annan person. ”Om köparen är en så känd person borde väl underlätta! Om saken blir känd i media kanske gör henne mör. Sannolikt värre för henne bli framställd i dålig dager än genomgå juridisk process.”
Kvinnan som ansökt om att bli Esbjörns gode man svarar samma dag: ”Hade varit något för oss i RO, eller hur?”

Redigerade inlägget i går
Sex dagar senare publicerar Expressen sin första artikeln om tvisten.
Även Johann Binninge, Esbjörns juridiska ombud, deltar i diskussionen. ”Få farbrorn att anlita ett kunnigt ombud så det inte drar iväg och någon okunnig börjar kludda”, skriver han.
Ursprungsinlägget på Facebook, som skrevs av kvinnan som ansökt om bli god man för Esbjörn, redigerades så sent som i går. Kvinnan tog då bort meningen ”Ett hus som han redan lovat bort till någon släkting”.
Huset ifråga.
Huset ifråga.
Dagen efter Expressens första artikel, den 10 oktober förra året, skriver kvinnan:
”Ja nu har fallet även fått riksspridning och det blir nog så att hon backar från att dra mannen inför rätta som hon hotat med, för att ha brutit kontraktet.”
”Skämtsam kommentar”
Kvinnan säger till Aftonbladet att hon inte har något eget intresse av att häva fastighetsaffären. Hon lärde känna Esbjörn via en kvinna som har en kursgård i närheten, där Esbjörn också bor sedan en tid tillbaka.
Vad menar du med ”Det hade varit något för oss i RO”?
– Ja, Rättssäkerhetsorganisationen, jag har varit aktiv där. Det var en skämtsam kommentar, att det hade kunnat varit något för oss som var aktiva där på den tiden.
Flera som skriver i tråden, bland annat Johann Binninge, har varit aktiva i Rättssäkerhetsorganisationen, som enligt egen beskrivning arbetar för ökad rättsäkerhet.
Ebba Busch skriver ju själv att folk har hotat henne att gå till pressen om hon inte släpper huset. Var det du inblandad i det?
– Jag vet inte hur det kom till. Jag vet inte det. Vi har inte hotat Ebba på något sätt.
Esbjörns syskonbarn, Matz Bolin bekräftar för Aftonbladet att han har ringt Ebba Busch, detta efter att KD-ledaren försökt få tag i honom flera gånger. Han förnekar bestämt att han har hotat henne.
Ebba Busch.
Ebba Busch.
Syskonbarnet: Det är Esbjörns vilja
Matz Bolin bekräftar att han har ekonomiska intressen i att stoppa försäljningen av huset. 2007 tecknade han och Esbjörn ett avtal om att han ger upp sina ärvda delar av fastigheten i utbyte mot att han får hela fastigheten vid Esbjörns frånfälle.
– Jag har överlät mina delar i fastigheten mot att han fick ha den så länge han orkade, säger Matz Bolin.
Han tillägger att det som sker nu är Esbjörns vilja, att Esbjörn ångrade sig om försäljningen och har varit väldigt ledsen över det.
Ytterligare en person med ekonomiska intressen
Det finns även uppgifter om att ytterligare en person har ekonomiska intressen av att stoppa affären, något som Aftonbladet tidigare skrivit om. Personen är en kvinna som äger en kursgård där Esbjörn bor och är god vän med kvinnan som ansökt om att bli god man till Esbjörn.
– Hon har försökt köpa fastigheten tidigare och hon har ärvt andra fastigheter där, säger Matz Bolin.
Aftonbladet har varit i kontakt med kvinnan. Hon förnekar bestämt att hon har något ekonomiskt intresse i tvisten. Fastigheterna som hon fick ärva var för 20 år sedan och har inte något med detta att göra, tillägger hon.
– I övrigt har jag inga kommentarer, säger kvinnan.
Aftonbladet har också sökt Ebba Busch och Esbjörn, som avböjer intervjuer.
2021-08-27, 21:18
Medlem
Citat:
Valid poäng, varför lura en gamling till att skriva på ett kontrakt där hon övertar ägandet i ett öde hus!? Hade hon varit mån om att allt hade varit så rätt och riktigt så hade dom skrivit på med mäklaren närvarande på banken. Pinsamt att mäklaren skulle vara närvarande vid slutförandet men inte vid upprättandet. Bara det luktar unken fisk lång väg.
2021-08-27, 21:25
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Ebba Busch hävdar att någon har hotat henne med att gå till pressen om hon inte släpper huset.
I en Facebook-tråd diskuterar personer nära Esbjörn ett sådant upplägg.
”Om saken blir känd i media kanske gör henne mör”, skriver en person.
”Nu har fallet även fått riksspridning och det blir nog så att hon backar från att dra mannen inför rätta som hon hotat med”, skriver en kvinna som ansökt om att bli Esbjörns gode man.

Ebba Busch och Esbjörn, 81 – konflikten om husköpet

Aftonbladet kunde redan i höstas avslöja uppgifter om att det finns personer bakom Esbjörn, 81, som har intresse av att häva försäljningen av fastigheten.
I en intervju med Aftonbladet i november sa Ebba Busch också att hon mottagit hotfulla samtal från en person som ville att hon skulle släppa huset.
– Man har hotat mig och med ett väldigt hotfullt samtal gjort klart att man tänker smutskasta mig i media i syfte att få mig att avstå från det här. Jag har svårt att se att jag ska förklara mig själv för rättslös och backa för att man tror att man kan påstå fullkomligt osanna saker om mig i rikspressen, sa hon.
I en Facebook-tråd som startades tio dagar innan Expressen publicerade den första artikeln om fastighetstvisten diskuterar två personer i Esbjörns närhet att gå till ”pressen”. Tråden är startad av en kvinna som har ansökt om att bli Esbjörns gode man.
”Gör henne mör”
”Kan det vara ok av någon, att för egen vinnings skull, bearbeta en gammal man (över 80 år) som inte kan ta hand om sig själv utan blir omhändertagen av en vän, att han skriver kontrakt på att sälja sitt hus . (Ett hus som han redan lovat bort till någon släkting)”, skriver kvinnan den 28 september förra året.
Lite längre ner i tråden, den 3 oktober, skriver en annan person. ”Om köparen är en så känd person borde väl underlätta! Om saken blir känd i media kanske gör henne mör. Sannolikt värre för henne bli framställd i dålig dager än genomgå juridisk process.”
Kvinnan som ansökt om att bli Esbjörns gode man svarar samma dag: ”Hade varit något för oss i RO, eller hur?”

Redigerade inlägget i går
Sex dagar senare publicerar Expressen sin första artikeln om tvisten.
Även Johann Binninge, Esbjörns juridiska ombud, deltar i diskussionen. ”Få farbrorn att anlita ett kunnigt ombud så det inte drar iväg och någon okunnig börjar kludda”, skriver han.
Ursprungsinlägget på Facebook, som skrevs av kvinnan som ansökt om bli god man för Esbjörn, redigerades så sent som i går. Kvinnan tog då bort meningen ”Ett hus som han redan lovat bort till någon släkting”.
Huset ifråga.
Huset ifråga.
Dagen efter Expressens första artikel, den 10 oktober förra året, skriver kvinnan:
”Ja nu har fallet även fått riksspridning och det blir nog så att hon backar från att dra mannen inför rätta som hon hotat med, för att ha brutit kontraktet.”
”Skämtsam kommentar”
Kvinnan säger till Aftonbladet att hon inte har något eget intresse av att häva fastighetsaffären. Hon lärde känna Esbjörn via en kvinna som har en kursgård i närheten, där Esbjörn också bor sedan en tid tillbaka.
Vad menar du med ”Det hade varit något för oss i RO”?
– Ja, Rättssäkerhetsorganisationen, jag har varit aktiv där. Det var en skämtsam kommentar, att det hade kunnat varit något för oss som var aktiva där på den tiden.
Flera som skriver i tråden, bland annat Johann Binninge, har varit aktiva i Rättssäkerhetsorganisationen, som enligt egen beskrivning arbetar för ökad rättsäkerhet.
Ebba Busch skriver ju själv att folk har hotat henne att gå till pressen om hon inte släpper huset. Var det du inblandad i det?
– Jag vet inte hur det kom till. Jag vet inte det. Vi har inte hotat Ebba på något sätt.
Esbjörns syskonbarn, Matz Bolin bekräftar för Aftonbladet att han har ringt Ebba Busch, detta efter att KD-ledaren försökt få tag i honom flera gånger. Han förnekar bestämt att han har hotat henne.
Ebba Busch.
Ebba Busch.
Syskonbarnet: Det är Esbjörns vilja
Matz Bolin bekräftar att han har ekonomiska intressen i att stoppa försäljningen av huset. 2007 tecknade han och Esbjörn ett avtal om att han ger upp sina ärvda delar av fastigheten i utbyte mot att han får hela fastigheten vid Esbjörns frånfälle.
– Jag har överlät mina delar i fastigheten mot att han fick ha den så länge han orkade, säger Matz Bolin.
Han tillägger att det som sker nu är Esbjörns vilja, att Esbjörn ångrade sig om försäljningen och har varit väldigt ledsen över det.
Ytterligare en person med ekonomiska intressen
Det finns även uppgifter om att ytterligare en person har ekonomiska intressen av att stoppa affären, något som Aftonbladet tidigare skrivit om. Personen är en kvinna som äger en kursgård där Esbjörn bor och är god vän med kvinnan som ansökt om att bli god man till Esbjörn.
– Hon har försökt köpa fastigheten tidigare och hon har ärvt andra fastigheter där, säger Matz Bolin.
Aftonbladet har varit i kontakt med kvinnan. Hon förnekar bestämt att hon har något ekonomiskt intresse i tvisten. Fastigheterna som hon fick ärva var för 20 år sedan och har inte något med detta att göra, tillägger hon.
– I övrigt har jag inga kommentarer, säger kvinnan.
Aftonbladet har också sökt Ebba Busch och Esbjörn, som avböjer intervjuer.

Tackar det var ju ett tag sen man läste detta och det ger ju mer ljus i dag än då när det har framkommit flera saker
Blandannat att Mz har egna ekonomiska intressen i affären

Citat:
Mz B* bekräftar att han har ekonomiska intressen i att stoppa försäljningen av huset!
Senast redigerad av braattha 2021-08-27 kl. 21:27.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in