2021-08-27, 17:50
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Wow 27 gånger vanligare bland vaccinerade. Ska bli kul att höra hur IMBILDEN och co reagerar på denna information med tanke på deras envisa försök att lura i folk att vaccinet ger bättre skydd. De som har minsta förmåga att ta till sig statistik har dock vetat detta en längre tid. Förstår att det är svårt att erkänna när man boostar vaccin och är beroende av big pharma. Flockimmunitet av vaccin är ett stort skämt som hela världen gick på. Vad tror vi, hur mycket uppmärksamhet får denna nyhet på Aftonbladet?

Jämförelse av vaccin och naturlig immunitet:
”In one analysis, comparing more than 32,000 people in the health system, the risk of developing symptomatic COVID-19 was 27 times higher among the vaccinated, and the risk of hospitalization eight times higher.”

https://www.sciencemag.org/news/2021/08/having-sars-cov-2-once-confers-much-greater-immunity-vaccine-no-infection-parties
Om man skulle satsat på Tegnells ide om att låta viruset spola igenom landet för att alla skulle få immunitet via genomgången infektion, hade vi säkert fått vänta i många år och med massvis av döda.

Varför håller du på att fjanta dig med dina siffror?

De är ju helt irrelevanta för att få stopp på smittan?

Vaccinet är idag det enda riktiga alternativet för att få stopp på pandemin.
Citera
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det bästa vaccinet är att genomgå sjukdomen som är som tur är är helt ofarlig för de allra flesta.

Jag är totalt ointresserad vacciner då jag gör bedömningen att viruset inte är farligt för mig.
Jag såg en intressant youtubevideo som verkligen rekommenderas i utbildningssyfte till envar i tråden som är intresserad av vaccin:
https://www.youtube.com/watch?v=eK0C5tFHze8

Medans jag studerandes denna video runkande mitt skägg så dök frågan upp "hur skulle kurtsune reagera om han kunde tillgodgöra sig innehållet av denna video? Kan det vara så att kurtsune faktiskt inte är svagbegåvad, utan i själva verket normalbegåvad men förvirrad?"

Om du har tid kurtsune ... Du tar upp mycket utrymme i tråden, så jag tror det är många med mig som vill veta vad svaret är? Obegåvad eller obildad? Om du klarar av att koncentrera dig i 34 minuter och 28 sekunder och sen skriva ett svar, så vore det intressant att se.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Svara på det tack!

Det jag svarade på var:

Citat:
Det man har sett är att immunitet varar inte för evigt. Detta oavsett om man fått den genom vaccin eller genom infektion. Likaså finns det olika strängar av viruset. Var du sjuk i alfavarianten för 6-12 månader sedan är det inte alls säkert att du är skyddad nu om du skulle drabbas av delta.

Där hade du fel i exakt allt, och jag gav dig källor.

Citat:
Varför tror du hela världen vaccinerar mot covid19?

För att sjukdomen är smittsam och initialt dog det många. Men framförallt för att läkemedelsbolagen vill tjäna pengar.

Minns du pandemrix? Det är inte första gången man vaccinerar i onödan. De enda som behöver vaccin är riskgrupper.

Citat:
Varför har inte en käft under 60 behövt sjukhusvård eller avlidit i Sverige bland fullvaccinerade under hela augusti samtidigt som vårdfallen strömmar in till sjukhusen bland ovaccinerade?

För att folk under 60 inte blir hospitaliserade eller dör av covid i någon nämnvärd utsträckning.
Senast redigerad av MachDiamonds 2021-08-27 kl. 17:56.
Citera
2021-08-27, 17:53
Medlem
Citat:
För att de som får covid besvärar hjältarna i vården i alltför stor utsträckning, bara därför.
Citera
2021-08-27, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Jag såg en intressant youtubevideo som verkligen rekommenderas i utbildningssyfte till envar i tråden som är intresserad av vaccin:
https://www.youtube.com/watch?v=eK0C5tFHze8

Medans jag studerandes denna video runkande mitt skägg så dök frågan upp "hur skulle kurtsune reagera om han kunde tillgodgöra sig innehållet av denna video? Kan det vara så att kurtsune faktiskt inte är svagbegåvad, utan i själva verket normalbegåvad men förvirrad?"

Om du har tid kurtsune ... Du tar upp mycket utrymme i tråden, så jag tror det är många med mig som vill veta vad svaret är? Obegåvad eller obildad? Om du klarar av att koncentrera dig i 34 minuter och 28 sekunder och sen skriva ett svar, så vore det intressant att se.

Använd vetenskapliga studier istället, citera det du anser är relevant, kort och koncist.

En länk till en youtubevideo kan inte användas som argument i en diskussion.

Är det för besvärligt att läsa studier och citera? Det blir mer kvalitet på diskussionen då. Vad de säger i videon bör ju grunda sig på studier, eller? Då kan du leta upp dem och länka samt citera istället.
Citera
2021-08-27, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Om man skulle satsat på Tegnells ide om att låta viruset spola igenom landet för att alla skulle få immunitet via genomgången infektion, hade vi säkert fått vänta i många år och med massvis av döda.

Sannolikt 2-3 år. Det är vad det brukar ta. Jag tror inte så många hade dött, de bräckliga verkar ha rykt direkt och för resten är covid inte särskilt farligt. Om man bara vaccinerat riskgrupper så tror jag den kommande vintern hade varit sista vågen.

Citat:

Fast vi VET ju nu att vaccinen inte stoppar ett skit. Antikropparna avtar efter 3-10 veckor. Alla kommer bli smittade oavsett vaccinstatus och det är först då som det tar stopp när den naturliga immuniteten etableras.
Citera
2021-08-27, 18:03
Medlem
Citat:
Varför har inte en käft under 60 behövt sjukhusvård eller avlidit i Sverige bland fullvaccinerade under hela augusti samtidigt som vårdfallen strömmar in till sjukhusen bland ovaccinerade?
Svara på det tack!

Strömmar in? Det är inte många unga friska människor som behöver vård av covid jämfört med andra orsaker. På iva är det ett fåtal under 60 år som skrivs in per vecka senaste tiden (dock vet jag inte hur många som tillhör riskgrupp eller är vaccinerade då vaccinerade utgör 20-30%). Låt säga att ”friska” ovaccinerade utgör ca 50% då landar vi på genomsnitt 8 st per vecka i genomsnitt senaste 4 veckorna. Utgör väl ca 1% av vårdtillfällen på IVA om man slår ut det över ett år, då det vårdas ca 45000 av andra orsaker där. Tittar vi på de friska under 40 år, vilka är de som har lägst vaccinationsgrad, är vi nere på ett par stycken per vecka uppskattningsvis. Återigen dessa känsloladdade kommentarer utan förmåga till perspektiv.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.alder-veckovis-n

Tillhör du en riskgrupp är det smart att vaccinera sig, det ser vi tydligt i statistiken. Övriga verkar inte bidra till någon belastning, för då skulle det väl börja ”strömma” in nu eftersom ca 7000 bekräftats smittade senaste veckan. Vilket det uppenbarligen inte gör.
Citera
2021-08-27, 18:06
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet2021
2019 dog det 7 barn i influensa vad är siffran för 2021 ? Mitt i pandemin.
7 barn 2019 är lite av ett rekordår för influensan.
Mellan år 2015 och 2019 har det dött 17 barn på grund av influensa. Vissa år var det inga barn alls, medan det ett annat år var så många som sju barn, säger han.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/corona-inte-dodligare-for-barn-an-influensa/

Det har ju rapporterats av FoHM 14st avlidna barn av/med covid varav 6st barn 2020 och nu 2021 har det rapporterats in 8st avlidna barn.

Vi kan ju se att smittan går hårdare på barnen de senaste varianterna jämfört med de första.

Men det var 2021 som du var intresserad av? FoHM har alltså redan nu rapporterat i 8 avlidna barn. Men det kan hända att någon av dem egentligen tillhör 2020.

Så 8 avlidna barn för en halv säsong covid jämfört med största influensa dödsåret för barn som då är 7 för en hel säsong.

Men det är förjävligt även med avlidna barn i influensan.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-08-27 kl. 18:24.
Citera
2021-08-27, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller

Varför håller du på att fjanta dig med dina siffror?

De är ju helt irrelevanta för att få stopp på smittan?

Tror inte du hänger med. Om vi vaccinerar riskgrupperna försvinner 90% av problemen utan att riskera övriga befolkningens totala immunförsvar. Dessutom skulle vi inte ge en vaccin-resistent variant en fördel och möjlighet att mutera rakt in i riskgrupperna. Det är poängen! Vänta ska du få se, snart är vaccinet ännu sämre pga denna idiotiska idé om flockimmunitet från vaccin. Jag har tidigare länkar till studier och experter som kommit fram till just detta scenario. Ska jag länka igen?

Siffror är fjantigt va? Dina känslor kanske är mer pålitliga 🙂
Citera
2021-08-27, 18:16
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tack för länken!

Sveriges Television citerar Anders Tegnell:
– Brittiska data och andra länders data talar inte för en tredje dos. Att den trots det är så högt på agendan är lite svårt att förstå. Det är mycket viktigare att vaccinera de som vi ännu inte nått. En sådan spruta gör en väldigt stor skillnad.
Hur vill Anders Tegnell nå dom svenskar som ännu inte har valt att ta vaccin? Har Anders Tegnell funderat på att det kanske är hans fel att många svenskar avstår från att ta vaccin? Anders Tegnells strategi har ju från början varit att skydda riskgrupperna, medan viruset får bränna igenom resten av svenska folket. Den strategin gör ju att man gärna uppfattar viruset som ofarligt för den som inte befinner sig i en riskgrupp.

Färre svenskar har valt att ta första dosen vaccin, jämfört med grannländernas invånare. Beträffande andra dosen vaccin, så ligger Sverige fortfarande före Finland och Norge, men Finland och Norge springer förmodligen om Sverige snart. Den som har valt att ta första dosen, planerar vanligtvis att ta även andra dosen.

Vaccineringen blev ingen framgång för Sverige. I vaccineringens inledning, så skröt företrädare för Sverige att svenskarna skulle ha hög vaccinationsvilja, och att Sverige skulle ligga i topp när vaccineringen var klar. Det blev inte så.
Om det är farligare för en 60+ man att gå över ett övergångställe en att få covid varför i allsin dar bör då folk under 60 år vaccinera sig?

Så jo, jag tror du har rätt, hade det inte varit för Tegnell så hade säkert fler vaccinerat sig.

Men jag tycker ändå att många har vaccinerat sig. Den vaccintäckningen vi har bör om den fungerar som den ska göra en stor skillnad.

Fast du har naturligtvis rätt i jämförelse med resten av Norden ligger vi ju sämre till.
Citera
2021-08-27, 18:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saisaki
Försvaret avtar med tiden. Precis som det pratas om eventuella tredje doser kan behövas för ordentligt skydd. Om du varit smittad en gång betyder inte det att du aldrig någonsin kommer bli det igen. Vissa sjukdomar funkar så men inte Covid-19

Fast det vet du väl inte?
Citera
2021-08-27, 18:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du får ett enkelt svar av mig för av honom får du inget vettigt.

Tack vare att vaccinet fungerar bra mot allvarlig sjukdom och död.
Folkhälsomyndigheten släppte igår en rapport som bevisar detta.

Tack och lov att man är fullvaccinerad.
Vore fler det så kunde vi göra som Danmark, släppa alla restriktioner och återgå till ett normalt liv igen men det vill tydligen inte alla anti vaxers. "Kavla ned" och alla jävla tomtar.
Även de som påstår det är bara feta som dör och de själva är så jäkla friska och ändå inte vågar ta vaccinet. Troll och tomtar.

Tack. Egentligen visste jag ju svaret. 🙂 Du har 100% rätt 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in