2021-08-27, 17:19
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Nej, vad jag fattar är man immun, mutationer är mycket lindrigare för de som haft viruset.
edit: missade "och sedan vaccinerar sig" det vet jag inget om alls bör tilläggas..

Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Nej, det verkar inte så. Det är inte osannolikt att det är som med SARS-CoV-1, som verkar ge livslång immunitet.

Vaccin för de som haft covid är helt överflödigt.

Jag såg något inslag med en forskare, som jag inte hittar igen, nu när jag behöver det. Han berättade att de som blivit vaccinerade får snabbt sjunkande antal antikroppar. Vissa har spritt det som att det gäller alla antikroppar, men som jag förstod honom, och en länkad artikel, så gäller det specifikt covid-antikroppar som försvinner. (Han rekommenderade också booster-sprutor, vilket han inte torde ha gjort annars.)

Frågan är om denna minskning "bara" är den som redan rapporterats från t ex Israel och UK, eller om vaccinet kan dra med sig, och förstöra den naturliga immuniteten man fått?

Så jag hoppas alltså att någon gör en studie om några månader, på de som vaccinerat sig efter att ha genomgått smittan.
Citera
2021-08-27, 17:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det skulle kunna vara fallet men man kan ej säga med säkerhet då vi som sagt inte är bra på att testa i Sverige.
Kanske beror det på att vi har haft få till inga restriktioner i Sverige så att mängden naturligt immuna väger upp för färre procent vaccinerade?

Danmark har en positivity rate på 1.5 procent o Sverige strax över 5 procent. Så nä, Danmark har knappast högre smittspridning.
Citera
2021-08-27, 17:22
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Covid-19 vil ikke anses som en samfundskritisk sygdom i Danmark fra 10. september, og alle restriktioner forsvinder.

Det oplyser Sundhedsministeriet.

»Epidemien er under kontrol, vi har rekordhøje vaccinationstal,« siger sundhedsminister Magnus Heunicke (S) i en pressemeddelelse.

»Derfor kan vi den 10. september droppe nogle af de særregler, vi har været nødt til at indføre i kampen mod covid-19.«

https://www.berlingske.dk/danmark/mange-coronarestriktioner-ophoerer-10-september
Ja det låter ju hoppfullt!

Hoppas även Sverige kan öppna upp med ökat antal fullvaccinerade..

Vaccinet fungerar ju uppenbarligen om man tittar på vilka som behöver sjukhusvård idag.

80% ovaccinerade är de som hamnar på sjukhus och dör,m trots att de bara utgör 20% av befolkningen!

Snacka om överrepresentation!!
Citera
2021-08-27, 17:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Skit i testningen nu. I detta skede är det inte den som säger hur det ser ut och har egentligen aldrig kunnat användas för jämförelser avs smittan i olika länder. Alla har ju testat på olika sätt och i olika grad.
Danmark och Sverige har nästan identiska siffror per capita vad det gäller inlagda/iva/döda just nu.
Så jag skulle säga att vi har samma läge i båda länderna..

VG.NO har en bra sammanställning för Norden.
Kolla in den om du inte tror mig..

https://www.vg.no/spesial/corona/norden/

Ja Sverige ligger strax över Danmark föra IVA/Sjukhus.

Intressant hur bra Finland ligger till.
Citera
2021-08-27, 17:25
Medlem
Citat:
Naturlig immunitet är det som kommer avsluta pandemin.

”It’s a textbook example of how natural immunity is really better than vaccination,” says Charlotte Thålin, a physician and immunology researcher at Danderyd Hospital and the Karolinska Institute who studies the immune responses to SARS-CoV-2 . ”

https://www.sciencemag.org/news/2021/08/having-sars-cov-2-once-confers-much-greater-immunity-vaccine-no-infection-parties

Wow 27 gånger vanligare bland vaccinerade. Ska bli kul att höra hur IMBILDEN och co reagerar på denna information med tanke på deras envisa försök att lura i folk att vaccinet ger bättre skydd. De som har minsta förmåga att ta till sig statistik har dock vetat detta en längre tid. Förstår att det är svårt att erkänna när man boostar vaccin och är beroende av big pharma. Flockimmunitet av vaccin är ett stort skämt som hela världen gick på. Vad tror vi, hur mycket uppmärksamhet får denna nyhet på Aftonbladet?

Jämförelse av vaccin och naturlig immunitet:
”In one analysis, comparing more than 32,000 people in the health system, the risk of developing symptomatic COVID-19 was 27 times higher among the vaccinated, and the risk of hospitalization eight times higher.”

https://www.sciencemag.org/news/2021/08/having-sars-cov-2-once-confers-much-greater-immunity-vaccine-no-infection-parties
Citera
2021-08-27, 17:26
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Motståndsgrupper med slogans som att "Kavla ned" är ett mindre problem, desto större problem är alla låt oss kalla det nysvenskar, som inte vaccinerar sig för att de är enfaldiga och dessutom sämst rustade för denna sjukdom.
Håller med om att det är ett problem.
då är de snarare nejsvenskar.
Gilla läget och låt dem få vaccin eller åka hem.
Citera
2021-08-27, 17:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Du har inte ett rätt i vad du skriver.

Varför tror du hela världen vaccinerar mot covid19?
Varför har inte en käft under 60 behövt sjukhusvård eller avlidit i Sverige bland fullvaccinerade under hela augusti samtidigt som vårdfallen strömmar in till sjukhusen bland ovaccinerade?
Svara på det tack!
Citera
2021-08-27, 17:27
Medlem
Citat:
Naturlig immunitet är det som kommer avsluta pandemin.

”It’s a textbook example of how natural immunity is really better than vaccination,” says Charlotte Thålin, a physician and immunology researcher at Danderyd Hospital and the Karolinska Institute who studies the immune responses to SARS-CoV-2 . ”

Kanske blir som med barn och vattenkoppor, man letar upp någon som covid och får det överstökat.
Citera
2021-08-27, 17:34
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Sverige har typ 25% invandrare, det är en grupp där många inte vill vaccinera sig. De borde dra in sjukvård för covid19 för alla ovaccinerade. Men det som är bra att vi inte behöver sörja de som ligger inne på iva eller dör numera. De har själva valt att inte vaccinera sig, darwin awards på dem snarare..
Exempel.
Reser jag till Thailand och blir sjuk får jag betala allt själv.
Reser jag dit utan att acceptera vaccin är det god natt adjö.
De som idag reser dit måste ha en betald försäkring med försäkringsbelopp på 100.000 USD.

Ge dem ett val att följa samhällets rekommendationer eller åk tillbaka igen.

Jag är positiv till invandrare men endast de som följer våra regler och ett svenskt liv.
De ska leva precis efter samma normer som jag fått leva hela livet efter.
Citera
2021-08-27, 17:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Covid-19 vil ikke anses som en samfundskritisk sygdom i Danmark fra 10. september, og alle restriktioner forsvinder.

Det oplyser Sundhedsministeriet.

»Epidemien er under kontrol, vi har rekordhøje vaccinationstal,« siger sundhedsminister Magnus Heunicke (S) i en pressemeddelelse.

»Derfor kan vi den 10. september droppe nogle af de særregler, vi har været nødt til at indføre i kampen mod covid-19.«

https://www.berlingske.dk/danmark/mange-coronarestriktioner-ophoerer-10-september

Det skall bli intressant att dölja det som händer i Danmark. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om smittspridningen exploderar där i höst, sedan följt av ökade sjukhusinläggningar, strax där efter, ökat antal IVA-fall, som några veckor senare ger ökade dödstal i/med Covid-19.

Eftersom delar av den 70 procentigt immuniserade danska befolkningen består av barn mellan 12 och 16 år, så betyder det lägre vaccinationstäckning hos de äldre ungdomarna och vuxna befolkningen än när vi, i Sverige, når en 70 procentigt vaccinationstäckning hos hela befolkningen.

USA, UK och Israel visar att det bara är att lura sig själv när man vaccinerar barn och sedan slår sig för bröstet för den höga vaccinationstäckningen.

Kom också ihåg att Danmark, mycket troligt, har en lägre naturlig immunitet emot SARS-COV2 än Sverige. Detta därför att vi i Sverige hade ett enormt mörkertal vad gäller smittade av Covid-19 våren 2020, då danskarna snabbt stängde ner hela samhället. Den naturliga immuniteten i Sverige kan bli avgörande för att hålla Delta-varianten i schack för oss:

Vaccin+naturlig immunitet+restriktioner/rekommendationer = kontroll av Delta-varianten? Hur som helst kommer danskarna, bara, kunna förlita sig på vaccin+ en liten naturlig immunitet hos befolkningen.

Och vad händer om de danska politikerna drabbas av panik längre fram och slår till med en ny hård lockdown. Skulle det danska folket acceptera det?
Senast redigerad av Ola Schubert 2021-08-27 kl. 17:43.
Citera
2021-08-27, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Bra! Bäst skydd får man dock efter infektion+2 vaccindoser, eller 2 vaccindoser+genombrottsinfektion. Det som kommer att avsluta pandemin är naturlig infektion och/eller vaccin hos hela mänskligheten. Men det kommer att ta några år.

Det är lite oklart hur det ser ut med vaccin först och sedan infektion, men sannolikt så blir det samma som infektion och sedan vaccin efter. 2 doser efter infektion finns det dock inget vetenskapligt stöd för, en dos ger mycket mer antikroppar än enbart 2 doser vaccin. Och effekten av vax efter infektion är mycket liten, troligtvis onödig.
Citera
2021-08-27, 17:39
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför tror du hela världen vaccinerar mot covid19?
Varför har inte en käft under 60 behövt sjukhusvård eller avlidit i Sverige bland fullvaccinerade under hela augusti samtidigt som vårdfallen strömmar in till sjukhusen bland ovaccinerade?
Svara på det tack!
Du får ett enkelt svar av mig för av honom får du inget vettigt.

Tack vare att vaccinet fungerar bra mot allvarlig sjukdom och död.
Folkhälsomyndigheten släppte igår en rapport som bevisar detta.

Tack och lov att man är fullvaccinerad.
Vore fler det så kunde vi göra som Danmark, släppa alla restriktioner och återgå till ett normalt liv igen men det vill tydligen inte alla anti vaxers. "Kavla ned" och alla jävla tomtar.
Även de som påstår det är bara feta som dör och de själva är så jäkla friska och ändå inte vågar ta vaccinet. Troll och tomtar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in