2021-08-27, 14:33
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
I tråden har en mängd olika bilar förslagits. Toyota Corolla, som jag körde, är ganska lik corsan. Ett av vittnena beskrev bakpartiet som Toyota Selica av äldre modell men nämner ändå Honda som bilmärke. Vet inte om vittnet menar t.ex. 1979 Honda Prelude som liknar Selican.

Bilarna som du rabblar upp är i det här läget fullkomligt ointressanta.
Hade du hållit på så här om det var KM (mmpg) eller PU som hade haft tillgång till en liten vit Opel Corsa med avhugget bakparti vid tidpunkten för försvinnandet? Nej exakt, för då hade det varit annat ljud i skällan!

Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Kontentan är att ögonvittnets beskrivning kan passa in på olika bilar beroende på vad man önskar uppnå.

Frågan är väl snarare vad du önskar uppnå? Du verkar inte vilja ta till dig fakta.

Nu är det ju så att den mordmisstänkte ClLe har haft tillgång till just en sådan vit bil som på pricken passar in på killarnas beskrivning av bilen som körde inne på cykelvägen.
Citera
2021-08-27, 14:35
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Uppgifter: Misstänkt hade tillgång till två ljusa bilar
Polisens nya spår i fallet med försvunna Helena Andersson grundar sig på granskningar av vilka bilar den nu misstänkte mannen i 60-årsåldern hade tillgång till vid tiden för försvinnandet 1992, rapporterar GT.
Enligt uppgifter till tidningen ska mannen ha haft tillgång till en vit Opel Corsa och en silverfärgad Peugeot, som båda stämmer in på vittnesbeskrivningarna av en ljust färgad bil som ska ha setts i närheten av platsen där Helena försvann.
Polisen ska också ha fått uppgifter om att mannen ska ha lämnat Sverige för en lång vistelse i Australien och återkommit till Mariestad strax före Helenas försvinnande. Vid samma tid ska han också ha börjat få psykiska problem. ”

https://omni.se/uppgifter-misstankt-hade-tillgang-till-tva-ljusa-bilar/a/a7vbGd

(lite trist med all inbörde tjafs i tråden)
Håller med och att kalla personer i tråden för tomtar för inte tråden fram mot sanningen.
Tråkigt med sånt, då man varit aktiv i tråden sen väldigt länge och nästan läst allt som skrivits, visserligen har man nog missat något. Och visst har man fel ibland, men vem har inte det?

Undrar när man får reda på om det är rätt DNA?
Och är det inte lite riskabelt att släppa hem en sån skör utåtagerande person som CL tycks vara?
Kan inte vara så kul för hemtjänsten att besöka honom nu då de vet vad han anklagas för?
Citera
2021-08-27, 14:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Och inte kunde det vara hans hälsa de bar i de bruna påsarna. Vad kan de ha innehållit undrar jag.

Datorer, mobiler, surfplattor, dagböcker, anteckningsböcker, medicinska papper, post.

Att det skulle vara tillhörigheter från Helena är verklighetsfrånvänt anser jag. Han släpptes ju.
Citera
2021-08-27, 15:19
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Ja, det är väl ett möjligt alternativ att C.L tog med kroppen för att han var orolig för att ha avsatt fingeravtryck. Men om C.L var ute på jakt efter någon att förgripa sig på och var rädd för risken att avsätta fingeravtryck så kunde han ju förberett sig genom att ta på ett på handskar.

Ett annat alternativ är ju att C.L inte hade tänkt döda Helena utan endast tänkt förgripa sig på en kvinna. Men att Helena kände igen honom och att han därför dödade henne och i panik tog med kroppen i bilen.

Har svårt att tro att ClLe skulle vara kapabel att kidnappa en kvinna hemma i Mariestad där han var så liten och betydelselös. Tror inte han har den personligheten, det krävs en hel del styrka också för att kunna hantera en vuxen kvinna. Betydligt lättare att kidnappa ett barn t.ex.
Däremot kan jag tänka mig andra orsaker till att en så pass udda misstänkt gärningsman som ClLe tog med sig kroppen. Kanske hade han primitiva lustar som inte gick att tillfredsställa så lätt eller ens på "vanligt vis"? Kan en sådan läggning kanske t.o.m ha betydelse när det kommer till det faktum att Helena's kropp aldrig har hittats?

ClLe kanske hade planerat det här ett tag, inte att han skulle klippa just Helena men att han skulle överfalla en yngre tjej, strypa henne och ta med sig kroppen? Han kanske gick på semester på fredagen den 13 juni och hade 4-5 veckors ledighet framför sig,? Vem vet...
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-08-27 kl. 15:32.
Citera
2021-08-27, 15:25
Medlem
MrsPollifaxs avatar
Vad många idag inte förstår är hur bökigt det var innan mobiltelefonen. Få tag på, föreslå något, larma, ta bilder mm. Folk rörde sig på ett annat sätt då.
Kedjan av händelser runt HA denna dag är svårt att bortse från:

Telefonsamtal som gjorde HA upprörd (från Pilot som föreslog något opassande?)
Förfesten med tillhörande resor där Pilot var med.
Limmandet på HA på Stadt
Hjälpte till med mynt till 2? telefonsamtal som kanske överhördes
Vittnet på bron
Uppgift om hans syster och kanske på väg dit (hittade på?)
Det verkar ha varit fler personer hemma hos HAs syster

Spekulerar, det kom en vit bil med någon eller några, Pilot avvek, eller gömde sig. Är han ett vittne eller har han blivit indragen i något. Att det varit en kamp tror jag. Avfärdar inte 2 andra gärningsmän än även om dessa nya uppgifter om CL är märkliga och trovärdiga ändå.
Hoppas på en lösning snart
Mrs P
Citera
2021-08-27, 15:35
Medlem
Förlåt för vad många tycker är en irrelevant fråga, och jag vet att svaret finns i tråden men orkar inte leta, men när flyttade brodern P*eter till Kramfors?
Citera
2021-08-27, 15:54
Medlem
Jag utgår ifrån Kla#s M som pilot. Jag känner inte honom men har vänner som gör det och som sagt att han är pilot.
Man vill få det till att K#las M ju limmat på Helena, säkert följt med henne hemåt och troligtvis begått övergrepp på henne då allt pekade på att han var kär i henne trots att det inte var besvarat.
Är man en psykiskt störd människa för att falla för Helena, ta följe med henne en bit, uppvakta henne?
Inget tyder på att Kla#s har dessa problem.
Han tycks leva som en skötsam medborgare med jobb, intressen, vänner, som vem som helst.
Viss kan så se ut för de värsta psykopater utåt men det finns inget annat än spekulationer som gjort honom till en instabil människa.
Inte ok att stöta på andra när man har en brud, nej.
Obehagligt när de två tjejerna är vänner. Det göder ilska bland dem runt om, ogillande men det är fan mänskligt.
Om jag blir kär i någon så är ju det en komplimang.
Om jag uppvaktar henne så är det för att glädja henne.
Om jag ber henne att få följa henne en bit på vägen så gör jag det för att jag vill vara med henne.
Är alla vi män våldtäktsmän som visar uppskatta?
Jag vet inte hur det var för Kla@s. Jag vet inte vad Helena kände för honom. Troligtvis var det besvärande att hennes väns sambo uppvaktade henne men hon kanske till och med gillade honom utan att kunna ge uttryck för det.
Han kan ha följt henne en bit på vägen. Hon säger när de nått infarten till Ekudden, eller whatever, att jag kan gå själv resten.
Är det otänkbart att han var en gentleman.
Är det otänkbart att han pga omständigheterna var rädd att berätta om att han gick med Helena?
Vilken ångest när man får reda på att den man är kär i råkat illa ut och att om man följt henne hela vägen så skulle detta troligtvis inte hänt. Vilket trauma.
Kanske lade han skuld på sig själv och utan att egentligen veta varför svor sig fri för att han var rädd att säga som det var och att någon skulle tro att han gjort Helena illa.
Kan det var så OM han tog följe eller är det helt otänkbart?
Tänk vad han kan ha fått genomlida enbart pga spekulationer i denna tråd.
Jag säger inte att det är så men att det kan vara så.
Hur kommer det sig att fler i denna tråden pekar åt Kla#s håll och verkar vägra acceptera att han kanske inte har ett skit med hennes försvinnande att göra? Vad har ni som konkret talar för det?
Att ifrågasätta detta är att ifrågasätta och vilja öppna en diskution om saken, inte vänd bort intressepilarna från Kla#s om någon nu vill besvara mina funderingar och bemöta mina spekulationer med att göra det.
Ingen annan, enligt polisen, var misstänkt och skulle förhöras. De kopplar alltså inte samman Kla#s och Clae#s. Här gör man det.
Kan någon ge sin syn på saken?
Citera
2021-08-27, 16:03
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag utgår ifrån Kla#s M som pilot. Jag känner inte honom men har vänner som gör det och som sagt att han är pilot.
Man vill få det till att K#las M ju limmat på Helena, säkert följt med henne hemåt och troligtvis begått övergrepp på henne då allt pekade på att han var kär i henne trots att det inte var besvarat.
Är man en psykiskt störd människa för att falla för Helena, ta följe med henne en bit, uppvakta henne?
Han tycks leva som en skötsam medborgare med jobb, intressen, vänner, som vem som helst.
Viss kan så se ut för de värsta psykopater utåt men det finns inget annat än spekulationer som gjort honom till en instabil människa.
Obehagligt när de två tjejerna är vänner. Det göder ilska bland dem runt om, ogillande men det är fan mänskligt.
Om jag ber henne att få följa henne en bit på vägen så gör jag det för att jag vill vara med henne.
Jag vet inte hur det var för Kla@s. Jag vet inte vad Helena kände för honom. Troligtvis var det besvärande att hennes väns sambo uppvaktade henne men hon kanske till och med gillade honom utan att kunna ge uttryck för det.
Han kan ha följt henne en bit på vägen. Hon säger när de nått infarten till Ekudden, eller whatever, att jag kan gå själv resten.
Är det otänkbart att han pga omständigheterna var rädd att berätta om att han gick med Helena?
Vilken ångest när man får reda på att den man är kär i råkat illa ut och att om man följt henne hela vägen så skulle detta troligtvis inte hänt. Vilket trauma.
Kanske lade han skuld på sig själv och utan att egentligen veta varför svor sig fri för att han var rädd att säga som det var och att någon skulle tro att han gjort Helena illa.
Hur kommer det sig att fler i denna tråden pekar åt Kla#s håll och verkar vägra acceptera att han kanske inte har ett skit med hennes försvinnande att göra? Vad har ni som konkret talar för det?
Att ifrågasätta detta är att ifrågasätta och vilja öppna en diskution om saken, inte vänd bort intressepilarna från Kla#s om någon nu vill besvara mina funderingar och bemöta mina spekulationer med att göra det.
Ingen annan, enligt polisen, var misstänkt och skulle förhöras. De kopplar alltså inte samman Kla#s och Clae#s. Här gör man det.

Ett mycket bra och vettigt resonemang om KM (mmpg) och om vad som kan ha utspelat sig den aktuella kvällen/natten, inte minst belysningen av hans ev. tankar och känslor kring detta.
Citera
2021-08-27, 16:04
Medlem
Bratis|77054362]Jag utgår ifrån Kla#s M som pilot. Jag känner inte honom men har vänner som gör det och som sagt att han är pilot.

Rimligt, tänkbart!
Citera
2021-08-27, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ett mycket bra och vettigt resonemang om KM (mmpg) och om vad som kan ha utspelat sig den aktuella kvällen/natten, inte minst belysningen av hans ev. tankar och känslor kring detta.

Bra sammanfattning verkligen!
Citera
2021-08-27, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Två ringar och ett par skor hittades i skogsdungen . Den ena ringen skickades till Saida och sedan borta , troligen Saida som slarvade bort den , har inte heller sagt hur den försvann tror jag . En ring och skorna finns hos polisen . Däremot Helenas skinn ryggsäck är inte återfunnen och vad den innehöll är inget som vad jag hört har pratats om .
Angående Saida och ringen så var det väl så - hört GW berätta detta - att dåvarande undersökningsledaren salig polischef Qvist (?) i Mariestad (eller vad det kallades, är åklagare som är förundersökningsledare har jag för mig) faktiskt tog sig för att själv åka upp till Saida med denna ring i ett vad man väl kan kalla desperat försök att hitta Helena. Varför han inte fick med sig ringen tillbaka kan man undra.

Med reservation för att det var mer än en ring polis Qvist, eller vad han hette, hade med sig.
Citera
2021-08-27, 16:26
Medlem
Citat:
Kan du inte be dina vänner att berätta lite om KM då, hur han är som person osv. Har varit i princip tyst om det i tråden, ingen tycks veta eller vill berätta något om denne anonyme elektriker.
I övrigt är ditt resonemang intressant. Jag tror att han har blivit ofrivilligt indragen i det här och är oskyldig till att ha bragt Helena om livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in