2021-08-27, 15:15
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.riskgrupp

Väljer jag 1 maj - idag och Riskgrupp: ingen så filtreras samtliga bort. 0.0% inlagda.

Blir det något fel eller är det så här landet ligger? Man vet ju knappt vad man ska tro idag.

Haha, du kan ju inte välja en rapport som utgår från riskgrupp och sen bara visa dem som inte har riskgrupp. Klart det blir 0 då eftersom det bara är de med riskklassning som är med i den rapporten.

Edit: Sorry, såg att Surtruten redan påtalat detta för dig.
Citera
2021-08-27, 15:22
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Om du utgår från en mall där riskgrupperna är framfitrerade så blir naturligtvis resultatet noll om du då exkluderar riskgrupperna.
Ja, ja, det borde stått i diagramtiteln också.
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Haha, du kan ju inte välja en rapport som utgår från riskgrupp och sen bara visa dem som inte har riskgrupp. Klart det blir 0 då eftersom det bara är de med riskklassning som är med i den rapporten.

Edit: Sorry, såg att Surtruten redan påtalat detta för dig.

Men likväl är urvalet alltså n = 7456 sedan start (jag har valt från 1 jan 2020), av totalt antal intensivvårdade sedan dess = 7701.

Diagrammet hade alltså lika gärna kunnat visa "Inga riskgrupper" också som en mikroskopisk stapel.
Citera
2021-08-27, 15:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du får väl upp den information du sökt!!

Jag noterar att bara extrem fetma är med som bakomliggande sjukdom i statistiken alltså BMI över 40. Många av de andra bakomliggande faktorerna är kopplade till dålig kost och ohälsosam livsstil.

Så jag antar att det är lätt att blanda bort korten med den här statistiken då den inte är tillräckligt djup för att begripa sig på.

Fakta är att ju högre BMI du har desto högre är risken för att hamna på sjukhus. Det är ingen mening att försöka förneka det. Alla förlorar på att inte få veta sanningen om varför så många far illa i covid.
Citera
2021-08-27, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu svamlar du till det igen. Vad gäller Emergency Use Authorization (EUA), så är det ett nödgodkännande av i detta fallet ett test (PCR) och det fungerade också utmärkt då man nu använt testet i mer än ett år. Då man övergår till ett nytt test så drar man tillbaka det gamla EUA:t vilket innebär att labben måste börja använda det nya testet.
Jag är helt med på att du menar det som jag fetat. Men du har alltså ändrat dig nu och menar inte att du kan backa upp det genom artikeln utan att allt som används mer än ett år automatiskt har funkat som man trodde att det skulle fungera, har jag förstått dig rätt?

Isf håller jag absolut inte med dig då jag vet att saker inom sjukvården som har används mer än ett år kan visa sig ha fungerat på ett annat sätt än hur man ville att det skulle fungera, svagare bevisning än så blir svårt att hitta.
Citera
2021-08-27, 15:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tror Johan Carlsson att det som har hänt i Israel inte kan hända i andra länder?

Det påminner om Folkhälsomyndighetens resonemang förut, att det som hade hänt i Kina inte skulle hända i Sverige. Vad är det egentligen för stollar som styr Folkhälsomyndigheten? Tror dom att viruset ändrar egenskaper när det passerar gränsen till Sverige?

Naiviteten hos den myndigheten verkar vara lika stor som i politiken där våra politiker tror att så fort en taliban sätter foten på svensk mark så rakar denna av skägget, snider på sig en kostym och kilar in på en akademisk arbetsplats. En taliban är en taliban liksom ett virus är ett virus.
Citera
2021-08-27, 15:27
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Så varför har man inte gjort det då?

Chefs epidimiologen för Kinesiska CDC erkänner själv att man aldrig isolerat Sars Cov-2;

https://twitter.com/EEccetera/status/1354208913315528705?s=20

Kan du ge oss bevis på att man har isolerat det? Inga bitchute eller Tiktok länkar tack.
Ett ihopklipp på Twitter är väl troligen sämre bevis än nästan vad som helst.

Ursprungsviruset och en hel massa mutationer har isolerats.
https://scholar.google.se/scholar?q=sars-cov-2+isolated&hl=sv&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart
Citera
2021-08-27, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag instämmer tillfullo!
Så fort alla som vill har erbjudits möjlighet att vaccineras skall alla restriktioner lyftas, omedelbart.

Vi som valt att avstå har inte bett om någon djävla kollektiv omtanke som drabbar precis alla. Vi får mycket riktigt skylla oss själva om det går åt helvete för oss, och med tanke på hur få vi verkar vara skulle det ändå inte innebära någon kollaps för sjukvården.

Restriktionerna skall bort och det med detsamma.
Punkt slut.
Exakt. Det går inte att säga det på ett bättre sätt. Så fort vaccintider står tomma borde det klassas om som en icke-samhällsfarlig sjukdom.

Vaccinet har aldrig bromsat någon smitta och kommer aldrig göra det. Att vänta ut vaccinationsgraden kan vara en av mänsklighetens sämsta idéer någonsin. En blivande skämskudde.

Varje dag som samhället har levnadssångest förlorar vi tio miljoner dagar av livskvalitet. Det är 27,400 levnadsår.
Citera
2021-08-27, 15:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Jag är helt med på att du menar det som jag fetat. Men du har alltså ändrat dig nu och menar inte att du kan backa upp det genom artikeln utan att allt som används mer än ett år automatiskt har funkat som man trodde att det skulle fungera, har jag förstått dig rätt?

Isf håller jag absolut inte med dig då jag vet att saker inom sjukvården som har används mer än ett år kan visa sig ha fungerat på ett annat sätt än hur man ville att det skulle fungera, svagare bevisning än så blir svårt att hitta.

Du drar väldigt konstiga kopplingar.

Nej jag har inte alls ändrat mig, PCR fungerar alldeles utmärkt. Men jag förstår att du inte tror att det fungerar, fortsätt du att tro det, jag bryr mig inte.
Citera
2021-08-27, 15:32
Medlem
nidhoogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohemul
Går det bra med CDC?

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/lab/grows-virus-cell-culture.html

Hur isolerade dem det?
Citera
2021-08-27, 15:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du fattar inte vad det handlar om. Enbart viruset har inte dödat särskilt många. Det är livsstilssjukdomar i kombination med viruset som dödat folk och merparten är över 80 år. Och det är därför det är så viktigt att prata om varför så många dör. Ofta är det helt i onödan...

att inte prata om det är strutsbeteende. Men men... du får ha hängmage hur mycket du vill för mig. Det är ditt liv och din hälsa som du riskerar inte min.

Det är bara totalt bullshit. Finns flera som drabbats av cancer, äter cellgifter m.m. som drabbas jättehårt om de åker på covid. Likaså de som drabbats av autoimmuna sjukdomar råkar illa ut vid covid-infektion. De som drabbats av hjärtmuskelinflammation eller på annat sätt har problem med hjärtat är också en stor riskgrupp. Exempelvis hockeymålvakten Henrik Lundqvist eller fd modellen/sångerskan Magdalena Graaf. De har aldrig varit i närheten av någon hängmage eller dina jävla livsstilssjukdomar. Jag vet flera personer som sorgligtvis drabbats av cancer, utan att på något sätt levt onyttigt, rökt etc.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Haha, nej det är inte så man gör din infantila idiot.

Processen ser ut såhär;

1. The microorganism must be identified in all individuals affected by the disease, but not in healthy individuals.

2. The microorganism can be isolated from the diseased individual and grown in culture.

3. When introduced into a healthy individual, the cultured microorganism must cause disease.

4.The microorganism must then be re-isolated from the experimental host, and found to be identical to the original microorganism.

Man har INTE visat att Sars Cov-2 enbart befinner sig i sjuka individer. Man använder metoder såsom elektron mikroskop för att isolera virus och INTE med PCR tester, för vad sa vetenskapsmännen när de tog lungprover av patienter och körde de genom PCR testet i Kina? De sa;

“Further development of accurate and rapid methods to identify unknown respiratory pathogens is still needed … our study does not fulfill Koch’s postulates.”
Tror du fortfarande att man använder dator när man isolerar virus?

Tror du Koch använde dator när bakterier isolerades för mer än 100 år sedan?
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Intressant utveckling i Danmark tack vare deras höga vaccinationstäckning. Å andra sidan har alltid Danmark varit snabbare än Sverige på att öppna upp när smittspridningen är låg. Om inget dramatiskt händer i höst i Danmark så kanske Sverige kan göra likadant.

Intressant, först panikartade nedstängningar och nu en, totalt, panikartad öppning av samhället. Danskarna har ju nått upp till en vaccinationstäckning på över 70 för hela befolkningen.

Men har de inte vaccinerat ungar ned till 12 år för att nå det? Vi i Sverige kan nå upp till till samma nivå i höst, utan att behöva vaccinera 12-15 åringar. Jag är misstänksam emot barnvaccinationer, bara för att få siffrorna att se bra ut. Israel och UK är exempel på det. De lurar sig själva bara.

Själv tycker jag att vi kan gå en i nästa öppningsfas när:

Smittspridningen ligger under 50 fall per 100 000 invånare, (14 dagars genomsnitt).

Mindre än 100 vårdas på sjukhus pga Covid-19

Mindre än 25 vårdas på IVA för Covid-19.

Går det inte att få ner smittspridningen så mycket, trots minst 70 procent vaccintäckning hos hela befolkningen, men under 100 vårdas på sjukhus för Covid-19 och under 25 vårdas på IVA för Covid-19, så, kanske, man kan öppna upp lite.

Senast i maj, nästa år, bör dock samhället ha öppnats upp helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in