2021-08-27, 10:10
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Intressant. Har du någon länk? Såg siffror från Sverige och där var det inte en käft under 60 som behövde vård fullvaccinerad.
Nu hittade jag inte de israeliska siffrorna, så du får nöja dig med brittiska dito.

Observera att jag inte påstår att vaccinerna skulle vara verkningslösa för att få ner dödligheten i riskgrupperna, utan bara att det är orättvist att skylla belamrade intensivvårdsplatser på ovaccinerade.

Citat:
a recent report from Public Health England (PHE). The report shows that 163 of the 257 people (63.4%) who died of the delta variant within 28 days of a positive COVID test between February 1 and June 21, had received at least one dose of the vaccine

https://www.google.com/amp/s/theconversation.com/amp/most-covid-deaths-in-england-now-are-in-the-vaccinated-heres-why-that-shouldnt-alarm-you-163671
Citera
2021-08-27, 10:22
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nu hittade jag inte de israeliska siffrorna, så du får nöja dig med brittiska dito.

Observera att jag inte påstår att vaccinerna skulle vara verkningslösa för att få ner dödligheten i riskgrupperna, utan bara att det är orättvist att skylla belamrade intensivvårdsplatser på ovaccinerade.

https://www.google.com/amp/s/theconversation.com/amp/most-covid-deaths-in-england-now-are-in-the-vaccinated-heres-why-that-shouldnt-alarm-you-163671
IVA är ju inte belamrat i Sverige just nu. Men de som ligger där är ju till, ja vad kan det vara lite under 90% ovaccinerade.

Du behöver bara gå in på SIR. Välj Rapporter- Coronafall- rapporterade- vaccination. Sedan har du ikonen på vänster sida där du gör dina urval.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart

Men det ser olika ut i olika länder, kanske beror det på vilket vaccin man använt eller när man vaccinerade och hur långt mellanrum man hade mellan vaccineringarna.

Jag tror också det har lite med hur smittan har spridits. På sommaren sprids smittan annorlunda och till andra grupper en på resten av året. Detta tror jag också påverkar. Det återstår ju att se hur vaccinet fungerar i höst och vinter för Europa.
Citera
2021-08-27, 10:23
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Förtidspensionärer?.. du menar att att de inte uppnått allmän pensionsålder..
Inte uppnått pensionsålder är mera korrekt.

Förtidspension avskaffades ju för cirka 20 år sedan eller så, så de med förtidspension idag är nog sällan under 62 år.

Hur som helst, om det du säger är korrekt så är hälften av alla som legat på IVA yngre än 63 år.
Citera
2021-08-27, 10:25
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
IVA är ju inte belamrat i Sverige just nu. Men de som ligger där är ju till, ja vad kan det vara lite under 90% ovaccinerade.

Du behöver bara gå in på SIR. Välj Rapporter- Coronafall- rapporterade- vaccination. Sedan har du ikonen på vänster sida där du gör dina urval.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart

Men det ser olika ut i olika länder, kanske beror det på vilket vaccin man använt eller när man vaccinerade och hur långt mellanrum man hade mellan vaccineringarna.

Jag tror också det har lite med hur smittan har spridits. På sommaren sprids smittan annorlunda och till andra grupper en på resten av året. Detta tror jag också påverkar. Men det återstår ju att se hur vaccinet fungerar i höst och vinter för Europa.
Jag tror istället det beror på att vaccinerna inte skyddar lika bra mot deltavarianten, som snart kommer att dominera även här.
Citera
2021-08-27, 10:30
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Jag tror istället det beror på att vaccinerna inte skyddar lika bra mot deltavarianten, som snart kommer att dominera även här.
Deltan dominerar redan här och ha gjort så sedan slutet av juni!

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/sars-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/

Så jag förstår inte riktigt ditt argument.

Men vi håller ju på att få nya spännande delta varianter.
Ytterligare tio fall av den nya mutationen av coronaviruset, delta med mutationen E484Q, har identifierats av Folkhälsomyndigheten. Därmed har 23 fall hittats i Sverige, rapporterar Dagens Medicin.

De tio nya fallen identifierades i augusti och merparten har påvisats efter utlandsvistelse, i flera olika länder.
https://www.svd.se/tio-fall-till-av-ny-virusmutation-upptackta

Så länge vi ständigt tankar in ny varianter och nya undervarianter från hemvändande turister i stor skala kan vi ju få åtnjuta pandemin till domedagen.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-08-27 kl. 10:37.
Citera
2021-08-27, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Inte uppnått pensionsålder är mera korrekt.

Förtidspension avskaffades ju för cirka 20 år sedan eller så, så de med förtidspension idag är nog sällan under 62 år.

Hur som helst, om det du säger är korrekt så är hälften av alla som legat på IVA yngre än 63 år.

Hmm det visste jag inte , att man avskaffat det, tydligen för länge sedan ..
Senast redigerad av Porky123 2021-08-27 kl. 10:33.
Citera
2021-08-27, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det kan man ju inte göra när det kommit en betydligt mer smittsam variant av SARS-COV2. Denna variant fanns inte i UK julas förra året, (första fallet av Delta-varianten upptäcktes i UK i februari 2021), då det, istället, var Alfa-varianten som härjade där. Men nu härjar Delta-varianten.

Vad gäller Sverige så har vi, ännu, inte kommit upp i 70 procent fullvaccinerad av hela befolkningen. Men även när vi når dit så återstår ca 3 miljoner ej vaccinerade. Räknar man bort alla under 16 år, så blir det ändå ca 1 miljon ej vaccinerade där Delta-varianten kan härja runt.

Men har vi tur så har hälften av dessa ändå skydd av en tidigare SARS-COV2 infektion. Återstår då en 1/2 miljon människor, senare i höst, som Delta-varianten kan spridas helt obehindrat hos.

Vi får hoppas på att regionerna lyckas få så många som möjligt av dessa att vaccinera sig. Sedan kommer ca 20 procent av de vaccinerade att riskera att få en genombrottsinfektion, men då talar vi inte om att Delta-varianten sprids helt obehindrat. Dessutom är risken för allvarlig sjukdom eller död i Covid-19 betydligt mindre för fullvaccinerade än ovaccinerade.
Goddag yxskaft!
Citera
2021-08-27, 10:37
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Deltan dominerar redan här och ha gjort sedan slutet av juni!

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/sars-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/

Så jag förstår inte riktigt ditt argument.
Jag argumenterar inte, jag spekulerar.

Kan det då istället vara så att större delen av våra skröpligaste åldringar redan strukit med, till skillnad från i andra länder där man hade hårdare restriktioner eller till och med totala nedstängningar?
Om vaccinerna ger så kortvarigt skydd att någon månad hit eller dit har avgörande betydelse är det för mig ytterligare en anledning att avstå.
Citera
2021-08-27, 10:44
Medlem
Citat:
Va arbetar du?
Det trodde inte jag. Du sitter ju i tråden hela dagarna med bara 7 timmars frånvaro på natten. Menar du att du har en arbetsgivare som antigen betalar dig för att skriva på FB eller är helt ok med att du spenderar betald arbetstid på detta vis. Fantastiskt.

Den 23 skrev du 58 inlägg i tråden utan några pauser på hela dagen!!!
Den 24 skrev du 37 inlägg med bara en paus på kvällen.
Den 25 skrev du 29 inlägg utan några direkta pauser.
I går tog du det lugnt med bara 14 inlägg. Passade du på att jobba lite igår?

Om jag hade varit dig hade jag försökt att röra lite på mig och kanske gåt ut lite, varför inte träffa en vän. Det är inte helt sunt att sitta framför en skärm i flera dygn på raken.

Kurt-Sune kanske arbetar på natten. Eller i en butik med få kunder.
Själv har jag just nu semester. Men ibland har man ett uppehåll i arbetet och kan skriva mitt på dagen.
Men idag är det sol och fint. Jag uppmanar alla att ta sig en tur ut i det fria. Alla coronafria aktiviteter såsom friluftsliv eller hobby rekommenderas.
Citera
2021-08-27, 10:46
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Jag argumenterar inte, jag spekulerar.

Kan det då istället vara så att större delen av våra skröpligaste åldringar redan strukit med, till skillnad från i andra länder där man hade hårdare restriktioner eller till och med totala nedstängningar?
Om vaccinerna ger så kortvarigt skydd att någon månad hit eller dit har avgörande betydelse är det för mig ytterligare en anledning att avstå.
Vi tittade ju på SIR innan för Augusti månad. Där inga under 60 år på IVA var fullvaccinerade. Kanske borde också nämnas att alla hade en riskfaktor.

Jag vet ju inte vem du är egentligen, men du är väl man, småbarns förälder, så runt 40 år. Rökare tyvärr.

Om du är i bra fysik i övrigt så är det nog lugnt, men har du andra riskfaktorer eller lever mycket osunt är nog i vart fall en spruta en bra idé. De flesta brukar väl bli sjuka (om de nu blir det) av spruta två.

Så hade jag resonerat i all fall.

Men du har en poäng om vaccinet ger bäst skydd i 6 månader så borde man i all fall vänta till slutet av september för att vaccinera sig, det borde vara den ultimata tidpunkten.
Citera
2021-08-27, 10:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Nej, jag har ingen pålitlig information om vilka som drar hem smittan, men det är väl knappast speciellt svårt att räkna ut? Det begriper du nog att högfrekvensresenärerna inte orkar hålla på med att testa sig varenda gång de skall korsa en gräns?
Naturligtvis har en överväldigande majoritet av dessa låtit vaccinera sig så snart de haft möjlighet. Så ser det i alla fall ut i min bekantskapskrets. Efter sprutorna har de yttrat saker som "Åh fy faan vad skönt! Ingen kan hindra mig från någonting! Jag kan säga "fuck you, jag är vaccinerad!"".

Inte för att jag på något vis missunnar dem sitt resande. Det är väl jättekul för dem att de återigen har möjlighet att fly den vardag de så innerligt hatar. Däremot är det mer än lovligt naivt att tro att man skulle kunna stoppa en smitta som redan finns överallt genom att begränsa människors rörelsefrihet. Det är alldeles för sent för det nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Nu var det inte mig du svarade men jag känner mig manad att svara här.

Du har ingen pålitlig källa men skriver att det knappast är svårt att räkna ut vilken grupp som importerar covid.

Du baserar det på att några av dina vänner vaccinerat sig för att kunna resa och så antar du att "högfrekvensresenärer" inte orkar testa sig inför varje resa och därför måste vara vaccinerade. Förstår jag rätt?

Det är mycket antaganden här, inga som helst källor eller grunder att stå på utan enbart dina personliga åsikter och möjliga "spaningar" i din bekantskapskrets.

Dessutom kastade du ur dig felaktigheter i inlägget innan. Okunskap eller försöker du medvetet sprida felaktigheter?

Vill du spekulera så lägg till "Jag tror det är...", "Enligt mina personliga spaningar ser det ut att vara..."

Nu framstår du bara som ytterligare en arg antivaxxare som är skraj och förbannad på samhället vilket du kanske inte är.

Önskar dig en trevlig fredag.
Tack för ett bra svar till "Herr träskalle".

Jag har inte heller någon heltäckande källa, men
Antalet fall av covid-19 ökar för tredje veckan i rad. Ovaccinerade som kommer hem med smitta efter utlandsresor bidrar till ökningen som rapporteras för vecka 30.
– Utlandsresor, fortsatt trängsel här hemma, deltavarianten och att ännu inte tillräckligt många har blivit vaccinerade är orsaker till ökningen, säger ställföreträdande smittskyddsläkare Leif Dotevall.
https://vgrfokus.se/2021/08/utlandsresor-bidrar-till-okade-smittspridningen/
- Vi har fortfarande en låg smittspridning av covid-19 i Örebro län, men vi ser att allt fler smittas utomlands i samband med semesterresor. I huvudsak är det ovaccinerade personer i 20-30-årsåldern som smittas på populära turistorter, till exempel i Spanien, säger biträdande smittskyddsläkare Lisa Vennberg.
https://www.regionorebrolan.se/sv/aktuellt/lagesbild-corona-vecka-30-fortsatt-lag-smittspridning-men-fler-smittas-i-samband-med-utlandsresor/
Citera
2021-08-27, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
För er som tycker att vaccinering är meningslöst eller rentav farligt: UK, som använder sig mycket av Astra-zenicas vaccin, som inte är så effektivt emot smittspridningen när det kommer till Delta-varianten.

Antalet nya fall rapporterade Covid-19 fall per dag, (7 dagars snitt) i julas: ca 60 000.

Antalet nya fall rapporterade Covid-19 fall per dag, (7 dagars snitt) nu: ca 30 000.

Antalet avlidna i/med Covid-19 per dag, (7 dagars snitt) i julas: ca 1 200
.
Antalet avlidna i/med Covid-19 per dag, (7 dagars snitt), nu:

Källa: Worldometer

Gör gärna en liknade jämförelse för Sverige.

Du jämför alltså högsäsong av viruset och lågsäsong och tillskriver de lägre siffrorna i lågsäsongen vaccinering. Lite smalt va.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in