2021-08-26, 12:43
Medlem
Om du har sett Livlinan som brast, så är det ingen som alls nämner att dom sett militär transport kört ombord, hört smällar.[/quote]

Tror att "Livlinan..." spelades in 2002. Det var ,väl 2005?, som det bekräftades att Estonia används till transport av militärt materiel. Innan 2005 fick man nog tassa runt ämnet.

Om man så önskar, kan man se ett mönster ( ja, man ser ofta det man vill se..); i ca 10 år fanns ett rykte att militärt material transporterades på Estonia. Myndigheter förnekar. Det uppdagas 2005 att så är fallet. I 25 år finns ett rykte om hål i Estonia. Myndigheter förnekar. 2019 Uppdagas att det finns hål. Nu är ryktet att det finns explosionshål, finns till och med obekräftade filmsnuttar på sådana. Kommer det ryktet också bekräftas snart?
Citera
2021-08-26, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Han sa väl, I en intervju att han visste hur hennes slut såg ut. Det efter att ha pratat med vittnen, besättningsmedlemmar, som kände henne och som försökte ta sig ut samtidigt.

Så han visste vad som hade hänt henne och var hon borde finnas. Förmodligen var han säker på var han skulle leta.
Jo visst men då återstår hur han skulle hitta henne idet kaos som uppstått med allt bråte och att hon lär ha flyttats av slagsida,vatten och sjunkförloppet.
Citera
2021-08-26, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Vad var det dom ljög om?
Sakna dom möjlighet att undersöka botten under hålet? Väldigt oärlig journalistik rakt igenom hela dokumentären.
Senast redigerad av painkiler 2021-08-26 kl. 16:15.
Citera
2021-08-26, 16:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av statlig1700

Tror att "Livlinan..." spelades in 2002. Det var ,väl 2005?, som det bekräftades att Estonia används till transport av militärt materiel. Innan 2005 fick man nog tassa runt ämnet.

Om man så önskar, kan man se ett mönster ( ja, man ser ofta det man vill se..); i ca 10 år fanns ett rykte att militärt material transporterades på Estonia. Myndigheter förnekar. Det uppdagas 2005 att så är fallet. I 25 år finns ett rykte om hål i Estonia. Myndigheter förnekar. 2019 Uppdagas att det finns hål. Nu är ryktet att det finns explosionshål, finns till och med obekräftade filmsnuttar på sådana. Kommer det ryktet också bekräftas snart?

Det är riktigt att det ”ryktats” i 25 år om hål i Estonias skrov. Men det är inte hål in till bildäck 2-2.5 m över vattenlinjen vi talar om då, eller hur? Inte heller är det hål orsakade av att vraket träffat berggrund och moränbotten man spekulerat i, men allt talar i dagsläget för att det var det som E & A hittade. Juryn är fortfarande ute huruvida de förstod det själva, men det ser inte så bra ut för vår pristagare.

Estonias vrak har filmats 1994, 2000, 2019 och 2021. Ingen har hittat några hål under vattenlinjen, och sannerligen inga ”explosionshål”. Detta trots att Rabe/Bemis och E & A filmade i 7 resp. 3 dagar med den explicita målsättningen att hitta just sådana hål. Vad krävs för att du skall acceptera att dessa hål är en fri fantasi?
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-08-26 kl. 17:50.
Citera
2021-08-26, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Estonias vrak har filmats 1994, 2000, 2019 och 2021. Ingen har hittat några hål under vattenlinjen, och sannerligen inga ”explosionshål”. Detta trots att Rabe/Bemis och E & A filmade i 7 redo. 3 dagar med de explicita målsättningen att hitta just sådana hål. Vad krävs för att du skall acceptera att det är en fri fantasi?

I den utmärkta och prisbelönta dokumentären " Fyndet som...." visar man i avsnitt 3 att stora stenar och sand dumpats där ett hål skulle kunna finnas. Vi har också Stefan Torsells uppgift ( i en intervju med Henning W (finns på Youtube)) att sjöfartsverket svetsade igen ett hål, dec 1994, och skottade upp sand.

Vad gäller 1994 så är filmerna redigerade, klippta, överspelade, försvunna och hemligsstämplade.
Citera
2021-08-26, 18:14
Medlem
Är det någon som vet om Rabes två metallbitar som hon skickat på analys - som visade sprängning eller blästring - finns kvar?

I sådana fall vore det intressant när de ändå är där nere att ta upp en eller två metallbitar från ett ställe på fartyget där vi vet att det inte finns ett hål och jämföra dem med Rabes bitar, jag tror nämligen att det skulle ge precis samma utslag på en analys om man jämför med Rabes bitar, och då kan man avfärda Rabes teori om spränghål.
Citera
2021-08-26, 18:55
Medlem
Citat:
I den utmärkta och prisbelönta dokumentären " Fyndet som...." visar man i avsnitt 3 att stora stenar och sand dumpats där ett hål skulle kunna finnas.
Kollade partiet i avsnitt 3 där bilderna på möjliga hålet som Rabe filmade visas. Ingenstans i de bilderna visas att det dumpats stora stenar och sand där Rabe filmar vad hon säger är ett hål.
Dock hävdar Rabe att det fanns sten och sand på den platsen och det visas journalbilder från när ett fartyg dumpar bergkross, men det är ju inte på något sätt bevis på att sten dumpats på sagda plats. I Rabes film visas inga stenmassor som ser ut som bergkross.

Konstigast är att E&A visar Rabes film av ett möjligt hål utan att själva söka rätt på samma hål och själva filma det. Två alternativ är att det aldrig fanns någit hål där Rabe filmade alternativt är det en del av hål #1 eller hål #2 vilka är väl dokumenterade nu och allt tyder på att de uppstått när vraket stötte mot berggrund på havsbotten.
Citera
2021-08-27, 00:19
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
I den utmärkta och prisbelönta dokumentären " Fyndet som...." visar man i avsnitt 3 att stora stenar och sand dumpats där ett hål skulle kunna finnas. Vi har också Stefan Torsells uppgift ( i en intervju med Henning W (finns på Youtube)) att sjöfartsverket svetsade igen ett hål, dec 1994, och skottade upp sand.

Vad gäller 1994 så är filmerna redigerade, klippta, överspelade, försvunna och hemligsstämplade.
Du kan älta konspirationsteorier om filmerna från 1994 och sand vid skrovet så mycket du vill, men du kommer inte runt att både Rabe/Bemis 2000 och E & A inför ”den utmärkta och prisbelönta dokumentären” 2019 filmade hela skrovet under vattenlinjen. Allt var synligt från fendern till kölen, och de hittade inga hål under vattenlinjen. Är de del av konspirationen också?

Sedan har du undersökningen i somras med SONAR och ROV. Svensk och estnisk HK, TTs observatör och anhöriga/överlevandes representant Rolf Sörman på plats. Återigen samma resultat. Inga hål under vattenlinjen funna.

Vad exakt krävs för att du skall acceptera att det inte finns några explosionshål under vattenlinjen (eller någon annanstans) på Estonia? Krävs det att du dyker ner själv, eller finns det någon som du skulle kunna tänkas lita på?

Att man under vatten skulle ha svetsat igen ett hål som sänkte Estonia, och detta utan att lämna några spår, det är så in i h-e dumt att det tänker jag inte kommentera.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-08-27 kl. 00:47.
Citera
2021-08-27, 00:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Kollade partiet i avsnitt 3 där bilderna på möjliga hålet som Rabe filmade visas. Ingenstans i de bilderna visas att det dumpats stora stenar och sand där Rabe filmar vad hon säger är ett hål.
Dock hävdar Rabe att det fanns sten och sand på den platsen och det visas journalbilder från när ett fartyg dumpar bergkross, men det är ju inte på något sätt bevis på att sten dumpats på sagda plats. I Rabes film visas inga stenmassor som ser ut som bergkross.

Konstigast är att E&A visar Rabes film av ett möjligt hål utan att själva söka rätt på samma hål och själva filma det. Två alternativ är att det aldrig fanns någit hål där Rabe filmade alternativt är det en del av hål #1 eller hål #2 vilka är väl dokumenterade nu och allt tyder på att de uppstått när vraket stötte mot berggrund på havsbotten.
Jag och HusvagnsSvensson diskuterade detta för ett par månader sedan. Av GGEs beskrivning av Rabes hål att döma så ligger det i början på SB fender. Jag tror att det kan vara den skada vid bogen som nämndes av Arikas.

Men det är klart att det är ett bisarrt inslag i ”det goda journalisiska hantverket”’när man visar Rabe/Bemis undersökning under 5-10 minuter i del 4 och sedan inte visar detta ställe på skrovet i del 5. Självklart har de filmat stället i fråga, för de åker ju med sin ROV akterut från fören längs SB fender. Det är bara en av raden av blåsningar som Evertssons fans glatt tuggar i sig.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-08-27 kl. 00:32.
Citera
2021-08-27, 02:12
Medlem
Citat:
Jag och HusvagnsSvensson diskuterade detta för ett par månader sedan. Av GGEs beskrivning av Rabes hål att döma så ligger det i början på SB fender. Jag tror att det kan vara den skada vid bogen som nämndes av Arikas.

Men det är klart att det är ett bisarrt inslag i ”det goda journalisiska hantverket”’när man visar Rabe/Bemis undersökning under 5-10 minuter i del 4 och sedan inte visar detta ställe på skrovet i del 5. Självklart har de filmat stället i fråga, för de åker ju med sin ROV akterut från fören längs SB fender. Det är bara en av raden av blåsningar som Evertssons fans glatt tuggar i sig.
Dåligt formulerat av mig. Menade såklart att E&A i Dplay-dokumentären med eget filmmaterial inte visar den del av SB sida där Rabe menar att det finns ett hål. Att det däremot i E&A:s råmaterialet finns film från sagda område är ganska troligt.

I avsnitt 5 visas hur E&A med sin ROV lokaliserar och filmar de båda hålen som Rockwater tog upp i BB sida varvid Evertsson i sin kommunikationsradio (på engelska) säger: -"Jag har nu god dokumentation av de båda Rockwater-hålen". Därefter visas i en animering samt berättas att ROV följer SB fender akterut med start i fören.
Att de lokaliserade och dokumenterade Rockwaters uppskurna hål, men inte försökte hitta Rabes påstådda hål känns osannolikt.

Ang. Rabes hål.
Jag har inte sökt rätt på när det diskuterades tidigare utan frågar här. Det som i Rabes film (i slutet av Dplay avsnitt 3) påstås vara ett hål ligger nedtill i bild vilket som bekant blir uppåt när fartyget roteras rätt. Det innebär att om det är förliga delen av SB fender som syns i filmen så ligger alltså Rabes påstådda hål en bra bit ovanför fendern och klart ovanför vattenlinjen, eller?

Vidare..
Inledningsvis visar E&A i avsnitt 5 film av bulben och förutom att det syns vad som ser ut som slagmärken/färgsläpp på den skarpa isbrytarkanten upptill/framtill på bulben så syns både skrapmärken och en tydlig buckla en bit nedom isbrytarkanten på vad som borde vara SB sida, så att bulben skulle sakna tecken på att någit slagit i den stämmer inte.
Senast redigerad av Prudent 2021-08-27 kl. 02:19.
Citera
2021-08-27, 07:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Dåligt formulerat av mig. Menade såklart att E&A i Dplay-dokumentären med eget filmmaterial inte visar den del av SB sida där Rabe menar att det finns ett hål. Att det däremot i E&A:s råmaterialet finns film från sagda område är ganska troligt.

I avsnitt 5 visas hur E&A med sin ROV lokaliserar och filmar de båda hålen som Rockwater tog upp i BB sida varvid Evertsson i sin kommunikationsradio (på engelska) säger: -"Jag har nu god dokumentation av de båda Rockwater-hålen". Därefter visas i en animering samt berättas att ROV följer SB fender akterut med start i fören.
Att de lokaliserade och dokumenterade Rockwaters uppskurna hål, men inte försökte hitta Rabes påstådda hål känns osannolikt.

Ang. Rabes hål.
Jag har inte sökt rätt på när det diskuterades tidigare utan frågar här. Det som i Rabes film (i slutet av Dplay avsnitt 3) påstås vara ett hål ligger nedtill i bild vilket som bekant blir uppåt när fartyget roteras rätt. Det innebär att om det är förliga delen av SB fender som syns i filmen så ligger alltså Rabes påstådda hål en bra bit ovanför fendern och klart ovanför vattenlinjen, eller?

Vidare..
Inledningsvis visar E&A i avsnitt 5 film av bulben och förutom att det syns vad som ser ut som slagmärken/färgsläpp på den skarpa isbrytarkanten upptill/framtill på bulben så syns både skrapmärken och en tydlig buckla en bit nedom isbrytarkanten på vad som borde vara SB sida, så att bulben skulle sakna tecken på att någit slagit i den stämmer inte.
GGE har på sin websida* (eller ”rapport” om man så vill) en genomgång av vilka skador Rabe hittat. De säger aldrig hur de vet dessa detaljer, men min tolkning är att de åtminstone fått se råmaterialet. Jag tolkade deras beskrivning som att Rabes hål med sand omkring är i själva fendern, eller möjligen strax över (dvs under i bild).

*) hittar inte rätt länk nu
Citera
2021-08-27, 08:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
GGE har på sin websida* (eller ”rapport” om man så vill) en genomgång av vilka skador Rabe hittat. De säger aldrig hur de vet dessa detaljer, men min tolkning är att de åtminstone fått se råmaterialet. Jag tolkade deras beskrivning som att Rabes hål med sand omkring är i själva fendern, eller möjligen strax över (dvs under i bild).

*) hittar inte rätt länk nu
Edit:
- här är beskrivningen av botten runt vraket: enda skillnaden mot 1994 är ett tunt lager sand:
” There was only a thin layer of sand with some stones on the seabed which looked different in comparison to the seabed on the ROV videos made on 02.10.94 and 09.10.94. Certain objects on the seabed known from these videos were recognised and it could be determined that the sand layer was only about 5 cm thick.”
https://web.archive.org/web/20190112020503/http://www.estoniaferrydisaster.net/chapter02/2-3-2.html.
Så mycket för dolda hål alltså.
- Hålet vi talar om verkar ligga strax över fendern, dvs under i bilden här:
https://web.archive.org/web/20121128113026/http://www.estoniaferrydisaster.net/chapter02/2-3-8-1_01.html.
(det måste rimligen vara fendern vi ser löpa horisontellt i bilden?)

Min slutsats efter att ha sett dessa bilder samt filmerna från 2001 (Slawek-filmen på YT) , 2019 och 2021 är att ”diket” bredvid vraket uppstått efter 2000-2001. Det är nere i diket som E & A filmar om jag fattat rätt. Om vi sedan betänker att vraket vridit sig 10-15 grader sedan 1994 så framstår det som helt osannolikt att hålet skulle upptäckts redan 1994 vilket påståtts i tråden. Vad gäller sprickan vid hål #1 så är jag tämligen övertygad om att den uppstått efter 2000-2001. Någon annan förklaring till att Rabe/Bemis missade den ser jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in